Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, trenger hjelp med en oppgave fra fysikk 1

a) Hvor stor arbeid må til for å øke farten hos en bil med masse 1200 kg fra 10m/s til 15 m/s?

b) Den samme bilen setter opp farten fra 15 m/s slik at den kinetiske energien øker med 105 kJ. Hva blir den nye kinetiske energien og den nye sluttfarten?
c) Fartsøkning i oppgave b skjer over en rett strekning på 70 m. Hvor stor er summen av kreftene på bilen på denne strekningen?
Klarte oppgave a, og fikk svaret 75 KJ. Trenger hjelp med b og c.
Lenke til kommentar

 

Hei, trenger hjelp med en oppgave fra fysikk 1

a) Hvor stor arbeid må til for å øke farten hos en bil med masse 1200 kg fra 10m/s til 15 m/s?

 

b) Den samme bilen setter opp farten fra 15 m/s slik at den kinetiske energien øker med 105 kJ. Hva blir den nye kinetiske energien og den nye sluttfarten?

c) Fartsøkning i oppgave b skjer over en rett strekning på 70 m. Hvor stor er summen av kreftene på bilen på denne strekningen?
Klarte oppgave a, og fikk svaret 75 KJ. Trenger hjelp med b og c.

 

b:

Du vet allerede hva den kinetiske energien for bilen er ved 15 m/s, hva blir den om den øker med 105 kJ?

Kan du da finne farten til bilen ut fra den kinetiske energien?

 

c:

Arbeid er kraft ganger strekning: chart?cht=tx&chl=W = F * s

Du vet strekningen, det samme med arbeidet, kan du vri på formelen over for å finne kraften?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

b:

Du vet allerede hva den kinetiske energien for bilen er ved 15 m/s, hva blir den om den øker med 105 kJ?

Kan du da finne farten til bilen ut fra den kinetiske energien?

 

c:

Arbeid er kraft ganger strekning: chart?cht=tx&chl=W = F * s

Du vet strekningen, det samme med arbeidet, kan du vri på formelen over for å finne kraften?

 

Når det står "øker med 105 kJ", tar jeg 75 kJ ved 15m/s + 105 kJ= 180 kJ 

Men dette blir feil. Fasiten sier det skal bli 240 kJ.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Når det står "øker med 105 kJ", tar jeg 75 kJ ved 15m/s + 105 kJ= 180 kJ 

Men dette blir feil. Fasiten sier det skal bli 240 kJ.

 

75 kJ er ikke den kinetiske energien til en bil med masse 1200 kg og hastighet 15 m/s.

I oppgave a) måtte du regne ut kinetisk energi til bilen ved hastighetene 10 m/s og 15 m/s, og så gjorde du et enkelt regnestykke med disse to verdiene for å finne arbeidet utført :)

 

Jeg prøver med vilje å ikke bare si svaret her i et håp om at du skjønner det selv, men hvis du bare vil ha svaret må du si fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

75 kJ er ikke den kinetiske energien til en bil med masse 1200 kg og hastighet 15 m/s.

I oppgave a) måtte du regne ut kinetisk energi til bilen ved hastighetene 10 m/s og 15 m/s, og så gjorde du et enkelt regnestykke med disse to verdiene for å finne arbeidet utført :)

 

Jeg prøver med vilje å ikke bare si svaret her i et håp om at du skjønner det selv, men hvis du bare vil ha svaret må du si fra.

Jaaa, tusen takk!! Setter pris på at du veileder og ikke gir direkte svar, ønsker tross alt å lære noe av dette.

Forstod nå hvorfor den kinetiske energien blir 240 kJ.

også skulle vi også finne den nye sluttfarten:

Jeg tenkte da:

240-75 kJ = 165 kJ = ΔE_k

ΔE_k = 1/2mv^2 - 1/2(mv_0)^2

 

--> v = sqrt( 2* (165*10^3 J) - (15m/s)* / 1200 kg)

--> v = 16.57 m/s

 

Se ser at jeg sliter med temaet.. :cry:

Svaret skal i følge fasiten bli 20m/s. 

Hvordan? :confused:

Lenke til kommentar

Jaaa, tusen takk!! Setter pris på at du veileder og ikke gir direkte svar, ønsker tross alt å lære noe av dette.

Forstod nå hvorfor den kinetiske energien blir 240 kJ.

også skulle vi også finne den nye sluttfarten:

Jeg tenkte da:

240-75 kJ = 165 kJ = ΔE_k

ΔE_k = 1/2mv^2 - 1/2(mv_0)^2

 

--> v = sqrt( 2* (165*10^3 J) - (15m/s)* / 1200 kg)

--> v = 16.57 m/s

 

Se ser at jeg sliter med temaet.. :cry:

Svaret skal i følge fasiten bli 20m/s. 

Hvordan? :confused:

Kinetisk energi er legemets tilstand i øyeblikket, i det øyeblikket den kinetiske energien er 240 kJ vil legemet ha en annen hastighet enn starthastigheten (du trenger herfra ikke tenke på annet enn nåværende kinetisk energi).

 

chart?cht=tx&chl=E_k = \frac 1 2 m v^2

  1. Løs denne formelen for hastighet.
  2. Sett du inn tallene du har regnet ut.

 

Du må skille mellom:

  1. Arbeid, som er endring i legemets kinetiske og/eller potensielle energi.
  2. Kinetisk energi, som er legemets energi i øyeblikket.
  3. Potensiell energi, som er legemets potensiale til å oppnå en kinetisk energi i en gitt posisjon.

Dette er tre begreper som er tett knyttet opp mot hverandre (samme enhet), men likevel ikke det samme :)

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kinetisk energi er legemets tilstand i øyeblikket, i det øyeblikket den kinetiske energien er 240 kJ vil legemet ha en annen hastighet enn starthastigheten (du trenger herfra ikke tenke på annet enn nåværende kinetisk energi).

 

chart?cht=tx&chl=E_k = \frac 1 2 m v^2

  1. Løs denne formelen for hastighet.
  2. Sett du inn tallene du har regnet ut.

 

Du må skille mellom:

  1. Arbeid, som er endring i legemets kinetiske og/eller potensielle energi.
  2. Kinetisk energi, som er legemets energi i øyeblikket.
  3. Potensiell energi, som er legemets potensiale til å oppnå en kinetisk energi i en gitt posisjon.

Dette er tre begreper som er tett knyttet opp mot hverandre (samme enhet), men likevel ikke det samme :)

Tuusen takk!! Det hjelper utrolig mye!!

 

Hei fysikere! Vet ikke om dette er relevant for akkurat denne tråden, men jeg prøver:

 

Jeg skal ha terminprøve i fysikk 1 om 3 uker, og tenker å starte å øve allerede. Skal ha med 5 første kapitler: 

1. Fysikk - på rett vei

2. Newtons lover

3. Mekanisk energi

4. Termofysikk

5. Bølger, lyd og lys

 

Har dere noen tips til hvordan jeg kan øve best mulig? Skjønner selvfølgelig at jeg bør gjøre mest mulig oppgaver, men hvilke oppgaver anbefaler dere å gjøre? Skal jeg gjøre oppgaver fra grunnboka (ergo) eller studieboka? 

Eller eventuelt finnes det noe lure oppgavehefter på nettet?

 

Sater på høyt nivå, og har egentlig begrenset med tid, fordi har også R1 terminprøve om to uker, sååå skjønner ikke helt hvordan jeg skal planlegge øvingen og få mest mulig ut av tiden. Noen tips? 

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Hei, jeg ville anbefalt å legge et fokus på formelutledninger. Deretter ville jeg sett på eldre eksamensoppgaver og fokusert på de større delene med flere deloppgaver. Sørg for at du forstår måtene å tilnærme seg problemene. Har du det i boks så burde andre typer oppgaver gå av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei fysikere! Vet ikke om dette er relevant for akkurat denne tråden, men jeg prøver:

 

Jeg skal ha terminprøve i fysikk 1 om 3 uker, og tenker å starte å øve allerede. Skal ha med 5 første kapitler: 

1. Fysikk - på rett vei

2. Newtons lover

3. Mekanisk energi

4. Termofysikk

5. Bølger, lyd og lys

 

Har dere noen tips til hvordan jeg kan øve best mulig? Skjønner selvfølgelig at jeg bør gjøre mest mulig oppgaver, men hvilke oppgaver anbefaler dere å gjøre? Skal jeg gjøre oppgaver fra grunnboka (ergo) eller studieboka? 

Eller eventuelt finnes det noe lure oppgavehefter på nettet?

 

Sater på høyt nivå, og har egentlig begrenset med tid, fordi har også R1 terminprøve om to uker, sååå skjønner ikke helt hvordan jeg skal planlegge øvingen og få mest mulig ut av tiden. Noen tips? 

  1. Forstå de forskjellige begrepene, for høyt nivå er det viktigere å vite hvorfor du kan løse en oppgave enn å vite hvordan du løser den (ut fra dine siste poster her har du mye å gå på).
  2. Bygg deg en forventning om hva svaret blir, stemmer det ikke, har du ofte regnet eller resonnert feil.
  3. Regn symbolsk så langt du kan, og sett så inn tallene til slutt, så slipper du avrundingsfeil.
  4. Regn oppgaver.
  5. I fysikk er man opptatt av et svar man kan bruke i virkeligheten, det betyr at du ikke oppgir flere gjeldende siffer enn det minst nøyaktig oppgitte tallet, samt at du ikke inkluderer konstanter som chart?cht=tx&chl=pi i det endelige svaret.

For matematikk er tipset mitt følgende: jobb med hoderegning konstant, og jobb med å tolke svaret / forklare det med ord.

Svarene i matematikk skal heller oppgis på formen chart?cht=tx&chl=\frac \pi 2 enn chart?cht=tx&chl=\approx 1.5710, dette fordi man i matematikk generelt antar alle tall er 100% nøyaktig angitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En masse mAl = 350g flytende aluminium på smeltepunktet blir helt opp i en bøtte med vann for å størkne og avkjøles. Massen til vannet er mv = 5,5 kg og temperaturen er T = 10 ᵒC. Bøtta har en varmekapasitet på C = 600 J/K. Vi ser bort fra varmetap til omgivelsene og fordampning.


d) Regn ut hvilken temperatur vann og aluminium stabiliserer seg på.


 


Spørr ikke om svaret her! men kan noen hjelpe meg igang med hvordan jeg finner ut hvilke temperatur di stabiliserer seg på?


 


På forhånd, takk!

Lenke til kommentar

I tillegg til opplysningen du allerede har trenger du varmekapasiteten til vann og aluminium, samt smeltevarmen til aluminium. Deretter er det bare å sette opp et energi-regnestykket. All energi som aluminiumen avgir går med til å varme opp bøtte og vann. Alle ledd i dette regnskapet vil være på formen

p><p>

Der Tstart er start-temperaturen for det enkelte materialet og Tlikevekt er den temperaturen alt ender opp på til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Halveringstid, formelen er simpel: chart?cht=tx&chl=mengde \times 2^{\frac{-t}{-ht}}

Men, om noe her halveringstid på 24t, og du tar en ny dose hver 24. time, så vil du etter en stund nå et minimumspunkt på mengde i kroppen som er lik dosen du tar, f.eks 100mg. Til slutt når du 200mg, og vil ikke få mer eller mindre enn 100 til 200.

Er halveringstiden 26t, så får du chart?cht=tx&chl=100mg \times \frac{26t}{24t}=108,33mg som minimumsdose i kroppen. Da vil du aldri kunne få mer enn 208.33mg i kroppen maks, og 108.33mg min, så lenge du tar 100mg hver 24t.

Men det skal være en funksjon, en graf til dette, som starter på 0, og går opp til hver laveste mengde, jeg antar denne går motsatt av halveringstiden, der den vil aldri nå 100 akkurat, men vil være tilnærmet 100.

Jeg kan legge ved bilder etter jeg har posta dette, tok de på mobilen, så. Bildet viser grafen jeg har, 2 redoseringer, samt at musa er det neste skal være. Den andre grafen viser hvordan mengden er rett før redosering, altså det minste du vil kunne nå av stoffet før du tar det nye. Det ser jo ut som samme grafen, bare opp ned...

 

Å finne ut hva det er, og formelen, det trenger jeg hjelp til for å få dette til å fungere  :p

 

post-51466-2495404_thumb.jpg

Halveringstid med redosering, her 100mg, 24t redosering, 24t halveringstid
 

post-51466-7944897_thumb.jpg

Minimumsmengde i kroppen ved jevn redosering hver X time, her 50mg hver 24. time, 24t halveringstid

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Halveringstid, formelen er simpel: chart?cht=tx&chl=mengde \times 2^{\frac{-t}{-ht}}

 

Men, om noe her halveringstid på 24t, og du tar en ny dose hver 24. time, så vil du etter en stund nå et minimumspunkt på mengde i kroppen som er lik dosen du tar, f.eks 100mg. Til slutt når du 200mg, og vil ikke få mer eller mindre enn 100 til 200.

 

Er halveringstiden 26t, så får du chart?cht=tx&chl=100mg \times \frac{26t}{24t}=108,33mg som minimumsdose i kroppen. Da vil du aldri kunne få mer enn 208.33mg i kroppen maks, og 108.33mg min, så lenge du tar 100mg hver 24t.

 

Men det skal være en funksjon, en graf til dette, som starter på 0, og går opp til hver laveste mengde, jeg antar denne går motsatt av halveringstiden, der den vil aldri nå 100 akkurat, men vil være tilnærmet 100.

 

Jeg kan legge ved bilder etter jeg har posta dette, tok de på mobilen, så. Bildet viser grafen jeg har, 2 redoseringer, samt at musa er det neste skal være. Den andre grafen viser hvordan mengden er rett før redosering, altså det minste du vil kunne nå av stoffet før du tar det nye. Det ser jo ut som samme grafen, bare opp ned...

 

Å finne ut hva det er, og formelen, det trenger jeg hjelp til for å få dette til å fungere  :p

En liten retting på formelen fra toppen: halveringstid kan gis på formen:

chart?cht=tx&chl=N(t)=N_0 * 2^{\frac {-t} {ht }

Der chart?cht=tx&chl=N er mengden etter tiden chart?cht=tx&chl=t, chart?cht=tx&chl=N_0 er startmengden, og chart?cht=tx&chl=ht er halveringstiden.

 

For din bruk er det lite interessant å regne per time. Hadde det vært en konstant tilføring av en liten mengde kunne du satt opp en differensiallikning og latt t gå mot uendelig.

 

Du kan sette opp en tallfølge:

chart?cht=tx&chl=N_{n+1} = N_n \times 2^{\frac {-24} {ht} } + N_0

chart?cht=tx&chl=N_0 = 100

chart?cht=tx&chl=ht = 26

chart?cht=tx&chl=N_{n+1} = N_n \times 2^{\frac {-24} {26} } + 100

 

Her er chart?cht=tx&chl=n antall dager, og det er en smal sak å finne neste ledd, men hvordan du finner verden når chart?cht=tx&chl=n \to \infty husker jeg ikke.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

En liten retting på formelen fra toppen: halveringstid kan gis på formen:

chart?cht=tx&chl=N(t)=N_0 * 2^{\frac {-t} {ht }

Der chart?cht=tx&chl=N er mengden etter tiden chart?cht=tx&chl=t, chart?cht=tx&chl=N_0 er startmengden, og chart?cht=tx&chl=ht er halveringstiden.

 

For din bruk er det lite interessant å regne per time. Hadde det vært en konstant tilføring av en liten mengde kunne du satt opp en differensiallikning og latt t gå mot uendelig.

 

Du kan sette opp en tallfølge:

chart?cht=tx&chl=N_{n+1} = N_n \times 2^{\frac {-24} {ht} } + N_0

chart?cht=tx&chl=N_0 = 100

chart?cht=tx&chl=ht = 26

chart?cht=tx&chl=N_{n+1} = N_n \times 2^{\frac {-24} {26} } + 100

 

Her er chart?cht=tx&chl=n antall dager, og det er en smal sak å finne neste ledd, men hvordan du finner verden når chart?cht=tx&chl=n \to \infty husker jeg ikke.

Skulle skrive at hele greia var negativ i eksponenten, men det gikk ikke så bra :p

 

Det jeg vil prøve å finne er hvilken graf/funksjon det er som ligger langs undersida av halveringstida med redosering, altså bilde 2 sin graf skal inn i bilde 1, og skal være automatisk. Endrer jeg f.eks ht, N eller t, så skal grafen endre seg tilsvarende, som halveringstida vil gjøre også. Vil anta det er den samme grafen som halveringstida bare opp/ned. Om jeg husker hvordan jeg speilvender om X-aksen og flytter den opp så den starter på 0 og går mot maksdose, så vil vel det bli noe i rett dur iallefall?

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...