Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Farten v(t) er akselerasjonen a(t) integrert/antiderivert.

 

a fra 0s til 4s er konstant 2 m/s^2. Dermed er farten v fra 0 til 4s = 2t. Dette blir en lineær graf med stigningstall 2. Mellom 4s og 6s er a 0 så dermed er farten v konstant her. Altså en flat linje. 6s til 10s er a = -3. Integrerer vi her får vi -3t. Altså en rett nedadgående linje med stigningstall -3. 

 

Graften i sin helhet kan du tegne for hand eller f.eks bruke geogebra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk!

Har regnet ut d) Men er litt usikker på svaret ettersom jeg vet det er i konflikt med svarene til noen andre i klassen.

 

Kan du bekrefte?

Farten v(t) er akselerasjonen a(t) integrert/antiderivert.

 

a fra 0s til 4s er konstant 2 m/s^2. Dermed er farten v fra 0 til 4s = 2t. Dette blir en lineær graf med stigningstall 2. Mellom 4s og 6s er a 0 så dermed er farten v konstant her. Altså en flat linje. 6s til 10s er a = -3. Integrerer vi her får vi -3t. Altså en rett nedadgående linje med stigningstall -3.

 

Graften i sin helhet kan du tegne for hand eller f.eks bruke geogebra.

post-529122-20575_thumb.jpg

Endret av Ikke For M3g
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen ligningssytemer, kun denne formelen er nødvendig

 

chart?cht=tx&chl=P = Ri^2

Ja men hvordan vet jeg strømstyrken? Husk at det er nederste figur vi ser på.

 

Edit: For å gjøre oppgaven litt enklere, har jeg prøvd å se på de to kjente resistorene som én resistor på 6 ohm. Ikke at det har så mye å si.

 

Fasit er forøvrig 6 ohm på den ukjente resistoren, og når jeg vet fasit kan jeg se at det stemmer ved å prøve meg frem, men jeg ønsker en analytisk løsning på oppgaven, ikke "prøv deg frem"...

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Ja men hvordan vet jeg strømstyrken? Husk at det er nederste figur vi ser på.

 

Edit: For å gjøre oppgaven litt enklere, har jeg prøvd å se på de to kjente resistorene som én resistor på 6 ohm. Ikke at det har så mye å si.

 

Fasit er forøvrig 6 ohm på den ukjente resistoren, og når jeg vet fasit kan jeg se at det stemmer ved å prøve meg frem, men jeg ønsker en analytisk løsning på oppgaven, ikke "prøv deg frem"...

Strømmen gjennom alle motstander må være lik, det resulterer i:

chart?cht=tx&chl=U = R_1 I + R_2 I + RI

 

chart?cht=tx&chl=24 = 2I+4I+RI=(6+R)I

 

chart?cht=tx&chl=I=\frac{24}{6+R}

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mangler det noe info i denne oppgaven?

post-103104-0-86764900-1570380135_thumb.png

 

Jeg forstår ikke hvordan jeg kan vite noe om resistansen eller spenningsfallet over R2, når det ikke er noe på andre siden, annet enn et målepunkt.

 

Jeg vet at spenningen i punktet mellom R1 og R2 er 28,5V, men jeg kommer ikke noe nærmere R2/U2.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Bare ved å se på figuren, hvor mye strøm går det gjennom R2?

 

Altså; kirkoff strøm-lov sier "summen av strømmer inn til en node er lik summen av strømmer ut fra samme noden."

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Mangler det noe info i denne oppgaven?

attachicon.gifCapture.PNG

 

Jeg forstår ikke hvordan jeg kan vite noe om resistansen eller spenningsfallet over R2, når det ikke er noe på andre siden, annet enn et målepunkt.

 

Jeg vet at spenningen i punktet mellom R1 og R2 er 28,5V, men jeg kommer ikke noe nærmere R2/U2.

 

Jeg kan ikke se hvordan du skal kunne løse den oppgaven uten å vite noe om motstand/strøm i R2 og spenning over Ux

Lenke til kommentar

Bare ved å se på figuren, hvor mye strøm går det gjennom R2?

 

Altså; kirkoff strøm-lov sier "summen av strømmer inn til en node er lik summen av strømmer ut fra samme noden."

Det går ingen strøm gjennom R2. Det er jo det som er problemet. Det er helt sikkert jeg som ikke forstår noe, men slik jeg ser det, så har du jord før E1 og E2. Altså 0V. Så bruker jeg voltage divider rule til å finne spenningsfall over R1, R3, og R4. Men ejg vet ikke hvordan jeg skal finne R2.

 

 

Jeg skal forsøke å være kravstor her. Hva er løsningsforslag/forklaringen til oppgaven? Klokken er 8 på kvelden på en søndag, og selv om jeg er svært takknemlig for hjelp, så trenger jeg å komme meg videre. Det er kun denne oppgaven det stopper opp på, ikke de før, og ikke de etter. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvordan du skal kunne løse den oppgaven uten å vite noe om motstand/strøm i R2 og spenning over Ux

Takk! Skal melde tilbake til emneansvarlig, og se hva hun sier.

 

Edit: Spørsmål for å bygge forståelse: Kan man måle spenning/potensial uten å ha noe strøm? Hvis jeg bruker analogien med trykk vs. strømning, så bør vel det gå fint. Jeg spør pga. oppgaver som denne:

Oppgaveelektro - 06-10-2019 - 20-04.pdf

 

 

Er resistoren på 3,3 kOhm helt irrelevant her? I følge fasit er VL= 6,13V, som er det samme som potensialet mellom 2,2 kOhm og 4,7 kOhm i følge mine beregninger.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det går ingen strøm gjennom R2. Det er jo det som er problemet. Det er helt sikkert jeg som ikke forstår noe, men slik jeg ser det, så har du jord før E1 og E2. Altså 0V. Så bruker jeg voltage divider rule til å finne spenningsfall over R1, R3, og R4. Men ejg vet ikke hvordan jeg skal finne R2.

 

 

Jeg skal forsøke å være kravstor her. Hva er løsningsforslag/forklaringen til oppgaven? Klokken er 8 på kvelden på en søndag, og selv om jeg er svært takknemlig for hjelp, så trenger jeg å komme meg videre. Det er kun denne oppgaven det stopper opp på, ikke de før, og ikke de etter. :)

 

Hehe, ja er enig i at det er litt forvirrende, men følger man Kirchoff så sier han at summen av bla bla bla...

 

MEN, det er jo ingen lukket krets, så summen må bli 0 ampere. Og ingen strøm, ingen spenning... :)

 

U2 = 0V

Lenke til kommentar

Hehe, ja er enig i at det er litt forvirrende, men følger man Kirchoff så sier han at summen av bla bla bla...

 

MEN, det er jo ingen lukket krets, så summen må bli 0 ampere. Og ingen strøm, ingen spenning... :)

 

U2 = 0V

Det stemmer ja! Basert på siste oppgaven gjorde, i posten rett over deg, så stemmer det at svaret blir 0. Takk uansett! Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Hehe, ja er enig i at det er litt forvirrende, men følger man Kirchoff så sier han at summen av bla bla bla...

 

MEN, det er jo ingen lukket krets, så summen må bli 0 ampere. Og ingen strøm, ingen spenning... :)

 

U2 = 0V

 

Du trenger ikke ha en lukket krets for at elektroner skal bevege seg fra A til B, alt du trenger er et potensial. Hvis det ikke var tilfelle ville vi ikke hatt lynnedslag eller statisk elektrisitet. Hvis du bruker to 9V-batterier for den høye siden og et 9V-batteri for den lave, med minuspolene koblet til jord, vil det gå strøm gjennom kretsen (inntil det ene batteriet smelter/eksploderer).

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvordan du skal kunne løse den oppgaven uten å vite noe om motstand/strøm i R2 og spenning over Ux

 

 

Takk! Skal melde tilbake til emneansvarlig, og se hva hun sier.

 

Edit: Spørsmål for å bygge forståelse: Kan man måle spenning/potensial uten å ha noe strøm? Hvis jeg bruker analogien med trykk vs. strømning, så bør vel det gå fint. Jeg spør pga. oppgaver som denne:

attachicon.gifOppgaveelektro - 06-10-2019 - 20-04.pdf

 

 

Er resistoren på 3,3 kOhm helt irrelevant her? I følge fasit er VL= 6,13V, som er det samme som potensialet mellom 2,2 kOhm og 4,7 kOhm i følge mine beregninger.

 

Det er nok ikke en regneoppgave, men en forståelsesoppgave. Der hele poenget er at man skal innse at resistorer som f.eks R2 i den oppgaven eller 3.3k resisotren i vedlegget ikke har noen relevans for spenningsmåling.

 

Jeg føler det er viktig å presisere at man kan måle spenning uten at det er en strøm i kretsen, man må bare måle mellom to forskjellige potensialer. Som f.eks i en stikkontakt eller mellom polene på et batteri. (Strengt tatt ikke helt sant fordi i det virkelige liv så vil det gå strøm gjennom et voltmeter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...