Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Ser ut for meg som du bruker "Rom Stoff Tid 1", og da blir i så fall lysets hastighet definert i slutten av kapittel 2 (s. 30-ish), om jeg husker riktig.

Fant det på side 32, ikke dårlig huske slikt da har du kontroll på pensum. Enten har jeg bare glemt det, eller så har jeg ikke lest gjennom det av en eller annen grunn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Det lå i kortene ja men jeg får det dessverre fortsatt ikke til.

Ideen er at lampene er like. (Dvs i denne sammenheng så har de lik indre resistanse).  Når du ser at hver av de er koblet i parallell så vil den totale strømmen i kretsen være summen av de tre del-strømmene. 

 

Edit: og studerer du figuren, så ser vi at strømmen du har fått oppgitt er den strømmen som går igjennom kun én lampe. Derfor vil den totale strømmen være S*3. 

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Holder på med innlevering og det har stoppet helt opp på den ene oppgaven, som jeg tror er relativt enkel!!

 

"Apparatet CINDI inneholder en radioaktiv kilde med isotopen 252Cf som kan omdannes ved spontan fisjon. Når 252Cf omdannes ved en slik fisjon, kan det dannes 132Sn pluss en annen kjerne og 3 nøytroner.

 

a)Skriv reaksjonslikningen for fisjonsprosessen som er nevnt ovenfor. Bestem den andre kjernen.

 

 (???)  Jeg er vant til å se et grunnstoff med tall oppe og nede, hva skjer når det bare er oppe? Jeg har ikke anelse hvordan jeg skal bestemme den andre kjernen, noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Når det bare er tall oppe er det antall protoner + nøytroner som er oppgitt. Bruk det periodiske system til å slå opp antall proteiner i de to kjernene. Da har du nok informasjon til å finne ut hva den siste kjernen er.

 

 

Gir det da mening at kjernen skal være 48Cd?

 

Takk for svar!

Endret av Chrisfox
Lenke til kommentar

Jeg tenkte da på selve atomnummeret i den periodiske tabellen, men dette blir alikevell feil eller?

Ja det blir feil fordi tallet skal fortelle hvilken isotop du har, ikke bare hvilket grunnstoff. Derfor må du også få med informasjonen om hvor mange nøytroner det er i kjernen. Konvensjonen som brukes er at tallet viser antall nukleoner (protoner+nøytroner). Siden antall nukleoner er konstant i fisjonsprosesser må du ende opp med like mange millioner som du startet med. Du startet med 252. 132 endte opp i den ene kjernen, 3 endte opp som frie nøytroner mens resten må være i den siste kjernen.

Lenke til kommentar

Hvis jeg setter 3 foran Fe, får jeg tre av hver - men mangler da 3 stykk F på venstre side(?)

 

Fe3O4 +H2 -> Fe + H2O

Fe3O4 betyr at du har et molekyl som består av tre jernatomer og fire oksygenatomer. Derfor er det riktig med 3 foran Fe på høyre side. Og så må du huske å sette tall foran de andre molekylene også slik at også H og O er i balanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://fysikknett.cappelendamm.no/elevreal/tekst.html?tid=1769530&sec_tid=1757833

 

til denne figuren, hvis dere skulle ha funnet resultantresistansen av de to paralellkoblede motstandene, hva ville dere gjort? bruker formelen i boka, men får helt feil svar, så kanskje jeg overser noe.

Hvordan skrev du det opp på kalkulatoren? Det kan ofte være her mange bommer litt på utregning/inntasting.

 

Men du har generelt to muligheter:

1: (1/R1) + (1/R2)

2: (R1 * R2) / (R1 + R2)

Lenke til kommentar

 

http://fysikknett.cappelendamm.no/elevreal/tekst.html?tid=1769530&sec_tid=1757833

 

til denne figuren, hvis dere skulle ha funnet resultantresistansen av de to paralellkoblede motstandene, hva ville dere gjort? bruker formelen i boka, men får helt feil svar, så kanskje jeg overser noe.

Hvordan skrev du det opp på kalkulatoren? Det kan ofte være her mange bommer litt på utregning/inntasting.

 

Men du har generelt to muligheter:

1: (1/R1) + (1/R2)

2: (R1 * R2) / (R1 + R2)

 

 

 

Brukte mulighet 1

1/R_res = (1/R1) + (1/R2)

(er det ikke egentlig bare å snu brøkene?)

tenkte jeg kanskje skrev det inn feil ja, så brukte likning funksjonen og skrev inn 1/X =  (1/R1) + (1/R2), dvs 1/X = (1/4,0)+(1/6,0). Bruker jeg feil tall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...