Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Ikke noe problem. Men det viktigste på en slik eksamen er at du kan prinsippene innenfor de forskjellige emnene, og slipper å bruke tid på å definere problemene. Lykke til :)

Under eksamen:

Er det da av interesse (for sensor sin del) at jeg legger frem hvilke formler som brukes o.l. innen det temaet jeg skal presentere, eller er han mer interessert i å høre om teorier osv?

 

Noen som har hatt muntlig/praktisk eksamen i fysikk 1 som har noen gode tips?

 

Setter pris på svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er viktig at du vet hvorfor du kan gjøre som du gjør. Hele tiden referer til lovene, f.eks. Newton eller kirchoffs lover. Du kan få utledning av en formel, gjerne den tidløse formelen. Og for fuck sake husk å nevne målefeil og måleusikkerhet som en del av forsøket på eksamen. Når du f.eks. leser av en verdi med målebånd eller kraftmåler, bør du gi en kommentar om nøyaktigheten til verdiene. Når det gjelder fotoner, husk å være spesifikk på at atomer ved absorpsjon vil bare kunne absorbere energi som svarer til differansen mellom to energinivå, eventuelt kan det spenne over flere nivåer, men det må være nøyaktig til forskjellen mellom to nivå. Jeg var ikke spesifikk her (på min eksamen) når jeg snakket om UV lys og om hvordan et foton som absorberes kan sendes ut igjen som flere fotoner, over flere trinn som svarer til ulike energinivå. Skal du regne ut noen oppgaver pass på dette med riktig antall siffer.

 

Jeg har tatt fysikk1 som privatist to ganger, i tillegg hadde jeg det i gamle dager på skolen. Nå tar jeg det for fjerde gang med undervisning. Er snart ferdig selv og skal kanskje ha eksamen 20.desember. (Trekk for elever). Alt for å komme inn på medisin. Du kan sende meg PM om det er noen "hastespørsmål", så skal jeg prøve å svare.

Endret av Gjakmarrja
Lenke til kommentar

Oi, nå ble det noe kluss her.. Vet ikke hvordan jeg gjør om på det:P Beklager!

 

Men håper fremdeles noen kan svare meg før kl 15 i morgen.. :)

 

Hei igjen! Beklager sent svar. Jeg ser allerede at du har fått et godt svar, så det hjelper deg nok godt på vei. Når jeg tok eksamen så var den skriftlig i helhet, så jeg kan ikke hjelpe deg så mye der - iallefall ikke i forhold til de som har tatt samme eksamensform som du tar. Men du må ha lykke til med eksamen! :)

Lenke til kommentar

Hadde fysikk 2 eksamen i dag, og det var to oppgaver jeg slet litt med:

 

1)

 

v12 - v22 = 2γM(1/r1 - 1/r2)

 

Den korteste avstanden til Sedna og sola er r1 = 76,4 AE, der 1 AE = 1,496*1011 m, og den lengste avstanden er

r2 = 937 AE. Farten ved rr = 3412 m/s.

 

Et nettsted sier at den minste farten Sedna har, er 1,54 km/s

 

Bruk resultatene fra denne oppgaven til å avgjøre om dette kan være riktig.

 

Svar

 

Jeg prøvde utallige ganger å sette inn verdiene inn i formelen, men endte opp med å få et negativt tall under rottegnet, eller andre åpenbare feil. Endte tilslutt med å regne ut venstre side og høyre side, og skrive at disse ikke var like, at påstanden ikke stemmer, i et desperat forsøk på å få noe mer enn 0 poeng.

Lenke til kommentar

Den andre var:

 

Mona Holm satte i 2011 norsk rekord i sleggekast med en lengde på 70,43 m. Da var vinkelen mellom utgangsfarten og horisontalplanet 35,0*, og slegga ble sluppet 1,70 m over bakken

 

Hvor stor utgangsfart måtte slegga minst ha hatt i dette kastet.

 

Svar

 

Her kom jeg frem til en formel der jeg satte inn for t slik at jeg etter om og men fikk ut et svar på 26/27,xx m/s (husker ikke akkurat desimaltall, husker forøvrig ikke akkurat hvordan jeg kom frem).

Lenke til kommentar

Jeg fikk oppgaven:

"På kjøkkenet spiser familier middagen sin. De har en vask med varmt og kaldt vann.
De har også lys i taket og strøm i veggene, i tillegg til en ny eller gammel komfyr.
De har også gjerne en mikrobølgeovn og et kjøleskap med fryser."


Eeeeeh....? Kunne jeg fått en verre oppgave??
Fikk overhodet ikke vist frem hva jeg kan, og hadde en DRITTsensor for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Jeg fikk oppgaven:

 

"På kjøkkenet spiser familier middagen sin. De har en vask med varmt og kaldt vann.

De har også lys i taket og strøm i veggene, i tillegg til en ny eller gammel komfyr.

De har også gjerne en mikrobølgeovn og et kjøleskap med fryser."

 

 

Eeeeeh....? Kunne jeg fått en verre oppgave??

Fikk overhodet ikke vist frem hva jeg kan, og hadde en DRITTsensor for å si det mildt.

 

Hva er oppgaven, eller hva er det meningen du skal gjøre? Alltid kjipt når det ikke går veien på eksamen, beklager det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er oppgaven, eller hva er det meningen du skal gjøre? Alltid kjipt når det ikke går veien på eksamen, beklager det.

Dette var alt som stod på oppgavearket.. Jeg forstod ingenting..

Jeg ser jo at jeg kan snakke om både elektrisitet, energi og arbeid, termofysikk osv..

men hvordan? hva skulle jeg sagt?

Skal sende inn klage på oppgaven.. Syntes ikke den var relevant ifht kompetansemålene.

orker ikke klage på karakteren, for da må jeg ta eksamen på nytt! og er ikke spesielt fristet til det etter den skrekkopplevelsen jeg hadde i dag! sensorene prøvde å få frem alt jeg ikke kunne, fremfor å faktisk sette pris på det jeg kunne svare på! og de spurte om ting jeg _ALDRI_ har verken lest i boka eller hørt at læreren har sagt..

 

 

De spurte for eksempel: hva er motkraften til gravitasjonskraften?

 

Endret av vsm89
Lenke til kommentar

Dette var alt som stod på oppgavearket.. Jeg forstod ingenting..

Jeg ser jo at jeg kan snakke om både elektrisitet, energi og arbeid, termofysikk osv..

men hvordan? hva skulle jeg sagt?

Skal sende inn klage på oppgaven.. Syntes ikke den var relevant ifht kompetansemålene.

orker ikke klage på karakteren, for da må jeg ta eksamen på nytt! og er ikke spesielt fristet til det etter den skrekkopplevelsen jeg hadde i dag! sensorene prøvde å få frem alt jeg ikke kunne, fremfor å faktisk sette pris på det jeg kunne svare på! og de spurte om ting jeg _ALDRI_ har verken lest i boka eller hørt at læreren har sagt..

 

 

De spurte for eksempel: hva er motkraften til gravitasjonskraften?

 

 

Det er jo, dessverre, faktisk pensum da :) Normalkraften er motkraften til gravitasjonskraften. Men ja, jeg er enig om det var en merkelig oppgave. Den blir jo uhyre åpen. Mye bedre med konkrete problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo, dessverre, faktisk pensum da :) Normalkraften er motkraften til gravitasjonskraften. Men ja, jeg er enig om det var en merkelig oppgave. Den blir jo uhyre åpen. Mye bedre med konkrete problemer.

Hehe, jeg svarte at motkraften er normalkraften (N), og det var feil! Så ja, jeg er sånn passe lynforbannet nå.. Var flere ting også som jeg har lært på skolen som var feil i følge sensorene. Også ble jeg trukket for at jeg tegnet den ene streken på "faseovergang-kurven" for kort (!!!!)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg svarte at motkraften er normalkraften (N), og det var feil! Så ja, jeg er sånn passe lynforbannet nå.. Var flere ting også som jeg har lært på skolen som var feil i følge sensorene. Også ble jeg trukket for at jeg tegnet den ene streken på "faseovergang-kurven" for kort (!!!!)

 

Må si jeg skjønner frustrasjonen din. Jeg ville klaget om jeg var deg, spesielt om det er en viktig karakter. Dersom resultatet ble hinsides dårlig, så har du lite å tape på å ta eksamen på nytt uansett. Fikk du noe motargument på hva motkraften var forresten? Ble litt nysgjerrig.

Lenke til kommentar

Må si jeg skjønner frustrasjonen din. Jeg ville klaget om jeg var deg, spesielt om det er en viktig karakter. Dersom resultatet ble hinsides dårlig, så har du lite å tape på å ta eksamen på nytt uansett. Fikk du noe motargument på hva motkraften var forresten? Ble litt nysgjerrig.

Takk for forståelse! Den trengs nå, for å si det sånn :p hehe..

Jeg har veldig lite lyst til å ta eksamen på nytt, etter denne opplevelsen.

Men skal sende inn klage til skolen, også skal jeg klage på oppgaven.

Så får jeg høre videre hva de råder meg til å gjøre.

 

Nei det var ca sånn:

Sensor: vet du hva motkraften til G er?

Jeg: ja, det er jo N, altså normalkraften

Sensor: hmmm, er du sikker på det?

Jeg: veldig sikker

Sensor: da tar du nemlig feil

Jeg: hæ? I følge New... (Så ble jeg avbrutt av sensor)

Sensor: kan du referere til en lov her?

Jeg: ja, det var det jeg var i gang med

Sensor: hvilken lov da?

Jeg: Newtons 3. Lov sier jo at kr.... (Så ble jeg avbrutt igjen)

Sensor: hva sier Newtons 3. Lov?

Jeg: den sier at kraft = motkraft, og da må jo motkraften til G være.. (Avbrutt igjen)

Sensor: hva tror du motkraften til G er da?

Jeg (sånn passe oppgitt): da er motkraften til G normalkraften N

Sensor: nei. Har du aldri hørt om fjernkrefter for eksempel?

Jeg: jo, G er en fjernkraft

Sensor: ja, og da må motkraften være?

Jeg: øøh....

Sensor: nei, vi går videre.

 

Så spurte han om noe annet.

Så fikk aldri noe svar på hva motkraften var. Har lært på skolen at N = G, så må si han var streng som trakk meg for dette. I tillegg når jeg fikk begrunnelse for karakteren min, så sa han bl.a. "Du rotet jo en del med å finne friksjonstallet under den praktiske delen, da du først fikk et for høyt friksjonstall og blandet kg og Newton" jeg bare "hæ? Gjorde jeg?", også sa 2. Sensor "nå tuller du fælt, det var han som var inne før henne som gjorde det"... Jeg sto der som et digert spørsmålstegn:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom jorden virker med en kraft på deg (gravitasjon) --> virker du med en ekvialent motsatt rettet kraft på jorden. Læreren min sa slikt hele tiden når jeg hadde fysikk.

Ok, jeg har i hvertfall aldri hørt om dette, og det står heller ikke i læreboka så vidt jeg har sett. (Og den har jeg lest mange ganger)..

Så syntes det var et urettferdig spørsmål fra sensors side..

Lenke til kommentar

Dersom jorden virker med en kraft på deg (gravitasjon) --> virker du med en ekvialent motsatt rettet kraft på jorden. Læreren min sa slikt hele tiden når jeg hadde fysikk.

 

 

Ok, jeg har i hvertfall aldri hørt om dette, og det står heller ikke i læreboka så vidt jeg har sett. (Og den har jeg lest mange ganger)..

Så syntes det var et urettferdig spørsmål fra sensors side..

 

Kanskje det er noe i dette. Altså, normalkraften vil jo bare være lik G så lenge det er et legeme uten ytre påvirkning annet enn perpendikulært, og i fysisk kontakt med jorden. Jeg tror vi tenker riktig, men å kalle det N tror jeg blir feil ja. Kanskje det blir mer riktig å kalle det en reaksjonskraft?

 

Tror forresten jeg bare hadde forlatt eksamenslokalet dersom en sensor hadde drevet å avbrutt meg slik hele tiden. Det er latterlig provoserende! :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Kanskje det er noe i dette. Altså, normalkraften vil jo bare være lik G så lenge det er et legeme uten ytre påvirkning annet enn perpendikulært, og i fysisk kontakt med jorden. Jeg tror vi tenker riktig, men å kalle det N tror jeg blir feil ja. Kanskje det blir mer riktig å kalle det en reaksjonskraft?

 

Tror forresten jeg bare hadde forlatt eksamenslokalet dersom en sensor hadde drevet å avbrutt meg slik hele tiden. Det er latterlig provoserende! :)

Mulig dette stemmer, men han spurte jo under forsøket mitt. Altså når klossen ligger på bordet: hvilke krefter virker på den? Jeg svarte Gravitasjonskraft og Normalkraft, og det var riktig. Deretter spurte han hva som var motkraften til gravitasjonskraften - er jeg da helt idiot hvis jeg trodde han mente på den klossen som lå på bordet (som hele samtalen dreide seg om)? Følte meg hvertfall som en stor idiot da jeg var der inne. Jeg fikk null betenkningstid til noen som helst av spørsmålene. Det synes jeg er ekstremt urettferdig. Til og med da jeg løste oppgaven på tavla og holdt på å skrev verdiene, så spurte han om hva enheten for de forskjellige tingene var (mens jeg holdt på å skrev). Jeg fikk liksom ingen sjanse til å skrive for eksempel: 8,0 A og si "åtte komma null ampere". Det var mer sånn: "åtte komma...." Sensor: Ja hva er enheten for strøm da??

 

Følte meg som en blink som det var bare å skyte fritt på.

Angrer i dag på at jeg ikke var tøffere og sa fra at jeg følte det urettferdig.

Men, men.. Er for sent nå :p Ingen av de to burde få lov til å være sensor!

 

Jeg har sendt klage både til eksamenskontoret og til skolen, så får håpe på noen friske svar ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slite litt med en rapport ang. "tensile testing" her. Skal finne "yield stress", og det gjer eg vel ved å sjå på grafen, men er litt usikker på kor eg skal sjå.

http://bildr.no/view/cnF3N0tP

 

Som grafen viser er den en knekk på stress=ca. 143/strain=0,003, og upper yield punkt ved stress=145, før den går ned i lower yield point i den gropa like etter.
Så kor ligge "yield stress"? Har vel alltid tenkt at det ligge ved upper/lower yield punktet, men så kom eg over den grafen her, og vart litt usikker..

Lenke til kommentar

Slite litt med en rapport ang. "tensile testing" her. Skal finne "yield stress", og det gjer eg vel ved å sjå på grafen, men er litt usikker på kor eg skal sjå.

http://bildr.no/view/cnF3N0tP

 

Som grafen viser er den en knekk på stress=ca. 143/strain=0,003, og upper yield punkt ved stress=145, før den går ned i lower yield point i den gropa like etter.

Så kor ligge "yield stress"? Har vel alltid tenkt at det ligge ved upper/lower yield punktet, men så kom eg over den grafen her, og vart litt usikker..

 

Kan det være yield strength det spørres etter? Den er i såfall definert som stresset hvor man får en varig plastisk deformasjon lik 0.2% av opprinnelig lengde, dvs %EL=0.2. Uansett så er den på grafen normalt sett der hvor man går bort fra det elastiske området, til det plastiske, altså der hvor forholdet mellom stress og strain endres drastisk. Den gropen du snakker om tror jeg kan anses som en dårlig måling, men upper/lower yield strength er mer slik som vist her:

 

http://www.etomica.org/app/modules/sites/MaterialFracture/Images/SSPicture3.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...