Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

KaDust:

 

Hvis du har farten og akselerasjonen da har du alt du trenger for å finne distansen. Den tidløse formelen

 

I oppgave d, tenk på hvilken retning friksjonskraften har når den beveger seg oppover skråplanet i forhold til hvilken retning den har når den beveger seg nedover skråplanet.

Den har jo friksjonen i motsatt retning uansett? Ved logisk tenkning er det eneste jeg kan komme på og klare å forklare at akselerasjoen nedover blir positiv i stedet for negativ.

Lenke til kommentar

Hvordan varierer spesifikk indre energi for en idealgass med de termodynamiske

 

tilstandsvariable P, v og T? Vis at CP0 - CV0=R, for en idealgass.

 

 

 

 

Mitt forsøk:

 

chart?cht=tx&chl=C_{P0}=\left( \frac{\delta q}{\delta T}\right) _{P0}

Definisjon entalpi: h=u+PV

Idealgass gir PV=RT

 

h=u+RT

 

dh=du+R

Setter inn:

chart?cht=tx&chl= C_{P0}=\frac{dh+R}{dt}=\frac{dh}{dt}+\frac{R}{dt}

Bruker definisjonen på konstant volum spesifikk varmekapasitet:

chart?cht=tx&chl= C_{P0}=C_{V0}+\frac{R}{dt}

 

 

Close, but no cigar … Hva gjør jeg feil?

hvor blir det av T i.

 

h=u+RT

 

dh=du+R

 

og husk at det er

dh = d(u+RT)

 

Greier du aa loese den naa?

Får den enda ikke til. Tror jeg deriverer entalpiuttrykket feil?

 

dh/dT=du/dT+R dT/dT

dh'=du'+R

 

____

 

 

KaDust:

-Den eneste akselerasjonen som virker er tyngeakselerasjonen. Denne er lik under hele sekvensen. Om den er negativ eller prositiv, avhenger av hvordan du definerer "aksene" dine.

-Friksjonskraften virker alltid mot glideretningen

Lenke til kommentar

 

 

KaDust:

-Den eneste akselerasjonen som virker er tyngeakselerasjonen. Denne er lik under hele sekvensen. Om den er negativ eller prositiv, avhenger av hvordan du definerer "aksene" dine.

-Friksjonskraften virker alltid mot glideretningen

 

Joda, men akselerasjonen blir jo negativ når klossen går oppover, selvom du velger positiv retning oppover. Fikk hvertfall i svar -3,65 som akselerasjon oppover, og boka fikk også negativ akselerasjon i et eksempel i boka.

Lenke til kommentar

Akselerasjon er uavhengig av fartsretning.

 

Positiv akselerasjon betyr at eit legeme aukar i fart.

Negativ akselerasjon betyr at eit legeme avtar i fart.

 

Positiv fart betyr at legemet beveger seg med positiv fartsretning.

Negativ fart betyr at legemet beveger seg mot positiv fartsretning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

KaDust:

-Den eneste akselerasjonen som virker er tyngeakselerasjonen. Denne er lik under hele sekvensen. Om den er negativ eller prositiv, avhenger av hvordan du definerer "aksene" dine.

-Friksjonskraften virker alltid mot glideretningen

 

Joda, men akselerasjonen blir jo negativ når klossen går oppover, selvom du velger positiv retning oppover. Fikk hvertfall i svar -3,65 som akselerasjon oppover, og boka fikk også negativ akselerasjon i et eksempel i boka.

 

Men i brunn og grunn så kan jeg vel si at det bare er tyngdeakselerasjonen som virker inn, og akselerasjonen på klossen blir da annerledes nedover enn oppover siden friksjonen da virker i en annen retning?

 

Akselerasjon er uavhengig av fartsretning.

 

Positiv akselerasjon betyr at eit legeme aukar i fart.

Negativ akselerasjon betyr at eit legeme avtar i fart.

 

Positiv fart betyr at legemet beveger seg med positiv fartsretning.

Negativ fart betyr at legemet beveger seg mot positiv fartsretning.

Det vet jeg, er jo derfor jeg fint kunne klare å forklare at akselerasjonen blir negativ oppover skråplanet. :p

Lenke til kommentar

Den har jo friksjonen i motsatt retning uansett? Ved logisk tenkning er det eneste jeg kan komme på og klare å forklare at akselerasjoen nedover blir positiv i stedet for negativ.

Sorry, mente tenk på hvilken retning friksjonskraften har i forhold til tyngdeakselerasjonen. Når klossen går oppover har den samme retning som x-komponenten av gravitasjonskraften, når den glir nedover er den motsatt.

 

Får den enda ikke til. Tror jeg deriverer entalpiuttrykket feil?

 

dh/dT=du/dT+R dT/dT

dh'=du'+R

 

____

 

 

KaDust:

-Den eneste akselerasjonen som virker er tyngeakselerasjonen. Denne er lik under hele sekvensen. Om den er negativ eller prositiv, avhenger av hvordan du definerer "aksene" dine.

-Friksjonskraften virker alltid mot glideretningen

dh/dT = d(u+RT)/dT

 

dh/dT = du/dT + dT/dT*R

 

Cp = Cv + R

Cp - Cv = R

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppgave: En satellitt med masse chart?cht=tx&chl=m=32,0\text{ kg} beveger seg i bane chart?cht=tx&chl=274 \text{ km} over jordoverflaten. Hvor mye energi måtte minimum bli tilført satellitten for å få den opp i banen? Anta sirkelbevegelse, jordradius chart?cht=tx&chl=r_e=6378\text{ km} og jordmasse chart?cht=tx&chl=M=5,974\cdot10^{24}.

 

Jeg regnet det slik:

 

chart?cht=tx&chl=\sum F=ma_s=\frac{mv^2}{r}

chart?cht=tx&chl=\sum F=G=\gamma\frac{mM}{r^2}

 

Da kan vi finne et uttrykk for farten:

 

p><p>v=\sqrt{\gamma\frac{M}{r}}

 

Dette setter vi inn i det generelle uttrykket for kinetisk energi:

 

chart?cht=tx&chl=E_k=\frac12mv^2=\frac12m\left(\sqrt{\gamma\frac{M}{r}}\right)^2=\frac12\gamma\frac{mM}{r}

 

Nå kan vi regne den tilførte energien (chart?cht=tx&chl=E_p er potensiell energi ved jordoverflaten):

 

p><p>=1,04\cdot10^9\text{ J}

 

Hva har jeg gjort galt? Fasit sier svaret skal være chart?cht=tx&chl=7,48\cdot10^7\text{ J}.

Lenke til kommentar

niomi: Energien til klossen er større enn bevegelsesenergien til kula. Det går ikke ann.

 

KaDust: Jeg regner med du har lært om momentbetraktninger? Summen av alle kreftene ganget med avstandene fra kraftens virkepunkt til punktet du ser på skal være = 0. Hvis du ser på momentet rundt punkt A har du to krefter som lager et moment som må virke i motsatt retning: massen av bommen og y-komponenten av snorkrafta. Sett disse lik hverandre(altså avstand*kraft, massen til bommen virker i midten av bommen) og du har en verdi for y-krafta i tauet. Med den kan du regne ut x-krafta i tauet pga vinkelen du har oppgitt.

 

Summen av krefter i x-retning og y-retning skal være lik 0 hver for seg. Da vet du at kraften fra steinen må motvirke x-krafta fra tauet i x-retning og den må motvirke en del av massen fra bommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...