Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som kan hjelpe meg med en fysikkoppgave som omhandler friksjon?

 

Oppgaven:

Vi plasserer en boks oppå ei kasse. Boksen A har massen 500g mens kassen B har massen 3,0 kg. Vi fester en snor i kassen og trekker i den med kraften K. Kassen og boksen flytter seg som et objekt med konstant fart. v = 1.3 m/s

 

Trekkraften er 14 N.

 

Hva gjør jeg for å finne friksjonstallet mellom kassen B og underlaget?

 

Boksen A faller av, finn akselerasjonen til kassen B dersom vi antar at kraften K ikke endres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgaven:

Vi plasserer en boks oppå ei kasse. Boksen A har massen 500g mens kassen B har massen 3,0 kg. Vi fester en snor i kassen og trekker i den med kraften K. Kassen og boksen flytter seg som et objekt med konstant fart. v = 1.3 m/s

 

Trekkraften er 14 N.

 

Hva gjør jeg for å finne friksjonstallet mellom kassen B og underlaget?

 

Boksen A faller av, finn akselerasjonen til kassen B dersom vi antar at kraften K ikke endres.

Se først på summen av krefter i x-retning, da finner du fort ut hva R, friksjonskraften, er. Så kan du se på summen av krefter i y-retning, og da finner du normalkraften N.

Når du har disse vet du at R=µN, der µ er friksjonstallet, og da er det plankekjøring.

 

Når boksen faller av endrer R seg. Hva forteller det deg om summen av kreftene i x-retning?

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med en oppgave som omhandler relativitet:

 

En tenkt romreise varer i to år for en astronaut. Sett fra jorda varer reisen i åtte år. Hvor stor fart har romskipet?

 

Mitt forsøk:

 

p><p>

 

 

Skal du ikke multiplisere med c^2?

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Noen geologer, reservoar- eller petroleumsingeniører her inne :p? Poster her uansett, siden petrofysikk hører til under fysikk.

post-218415-0-46178500-1317633946_thumb.png

Jeg vet et jeg skal bruke Darcys lov:

 

chart?cht=tx&chl=q=A\cdot \cdot \frac{k}{\mu} \cdot \rho \frac{\Delta\Phi}{\Delta l}=A\cdot \frac{k}{\mu}\cdot \frac{\Delta P}{\Delta l}

 

Her er A strømningsareal, q er strømningsrate, k er pemeabilitet, mu er viskositet (i centipoise), rho er tetthet, delta P er trykkfall og delta l er strømningslengde.

 

Det jeg ser av tegningen, er at q må være lik for alle lagene, l må være radien. I tillegg har jeg prøvd å uttrykke arealet som en "rekke", dvs. A1 = areal av innsiden av brønn, A2 areal av innsiden til dette laget etc. Det jeg egentlig ikke skjønner, er hvor logaritmeleddet kommer inn.

 

Edit: Fuck yeah! Kom litt videre. Egentlig, når man har Darcys lov på diff.form for horisontal strøm av en inkompressibel væske, så skal man ha et minustegn foran, siden dp/dx blir negativt, og q per def. er positiv. Her tar jeg ikke den med, siden den uansett forsvinner, når dx (dl) blir mindre herm siden radien avtar.

 

chart?cht=tx&chl=q=A\frac{k}{\mu}\frac{dp}{dl}

chart?cht=tx&chl=\frac{q}{A}=\frac{k}{\mu}\frac{dp}{dl}

chart?cht=tx&chl=\frac{q}{A} dl=\frac{k}{\mu}dp

chart?cht=tx&chl=\frac{q}{2\pi l h}dl=\frac{k}{\mu}dp

chart?cht=tx&chl=q\int_{l_o}^{l_1}\frac{1}{l} dl = \frac{2\pi h k}{\mu}\int_{p_0}^{p_1}dp

chart?cht=tx&chl=q\ln{l_1}-ln{l_0}=\frac{2\pi k h}{\mu} (p_1-p_o)

 

Tror jeg har den nå hvis jeg setter den opp som rekke og leker litt … Hardt med slike oppgaver på en mandag …

Endret av Jude Quinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hey slenger inn et litt enkelt spørsmål (og jeg vil helst ha fremgangsmåte og ikke svar :`\)

 

handler om sentripetalakselerajson, som jeg er fryktli dårli på

 

jeg må tegne opp partikkelens posisjon i forhold til denne oppgaven

 

 

har tegnet opp akselerasjonens sirkelbane som var enkel, men posisjon?, skjønner at jeg må finne funksjonen for akselerasjon og derivere, men vordan finne jeg denne?

 

 

en partikkel beveger seg i en horisental sirkelbane med konstant banefart, bevegelsen er rettet mot klokken.

 

ved tidspunktet t1=2.00s er akselerasjonensvektoren a(vektor)=a1(vektor)gitt som:

 

a1(vektor=(6.00m/s^2)î +(4.00m/s^2)j

 

ved t2=5.00 er akselerasjonsvektoren a(vektor)=a2(vektor)) gitt som:

a2(vektor)=4.00m/s^2)î-(6.00m/s^2)j

 

 

dette er nok frykteli enkel men jeg er litt lost

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar

Når en driver med sentripetakselerasjon, så setter en ofte opp ligner ala N+G=ma, hvor a er akselerasjonen som følge av svinging. Dette er oppgaver hvor vi har vertikal sentripetalakselerasjon, f.eks. i en kule som tar en loop. I det høyeste punktet, burde ikke da akselerasjonen være a+g? Om jeg forsøker å gjøre dette, får jeg feil. Hvorfor er ikke dette rett?

 

Ligningen du snakker om, Newtons 2.lov, sier at summen av krefter = masse * akselerasjon. Når det er snakk om sirkelbevegelse, kan akselerasjonen uttrykkes som (v^2)/r eller (4pi^2r)/(T^2), men er ikke helt sikker på dette når det gjelder loop?

 

 

Når du er i toppen av en loop, er det bare tyngden som virker som kraft? Ikke noen N ettersom det ikke er noen flate den kan virke fra.. Nå er jeg litt usikker på om man skal bruke sentripetalakselerasjons-ligningen eller ikke, for når det er loddrett (loop), så er vel bare akselerasjonen tyngdeakselerasjonen, og da G=m*a, noe som gir a=g= 9,81 m/s^2 ? :)

Endret av Sofiee
Lenke til kommentar

En heisekran løfter en last på 870kg fra bakken og rett oppover. Etter 3,0 sekunder er farten til lasta blitt akselerert til 2,4 m/s.

spm: Hvor stor kraft løfter krana med om akselerasjonen er konstant?

 

noen?

Vi antar konstant kraft, altså konstant akselerasjon. Da har vi:

 

v = at

 

Vi har også tyngden til lasten: 870 kg * 9.8 m/s^2 = 8526 N, denne kraften virker nedover og er konstant.

 

 

Newton 2 sier at summen av alle F = m*a. Her er F summen av to komponenter. Den ene er tyngdekraften, som virker nedover. Den andre er kraften til kranen, som virker oppover. Prøv å regne på det ut fra dette.

 

Fasit, tror jeg: 9.2 kN

Lenke til kommentar

Når jeg lager tegninger i en fysikkoppgave som skal illustrere fart, strekning og tid for objekter i bevegelse, hvordan er det jeg kan "tegne" tid og fart? Når jeg skal tegne en strekning, tar jeg ganske enkelt en strek med en pilspiss i begge ender. Så skriver jeg "S" ved siden av streken, og så vet læreren at "S" betyr nettopp den strekningen. Er det noen regler for hvordan jeg kan gjøre det tilsvarende med tid og fart?

Lenke til kommentar

Nei, men betyr dette at jeg bare kan stryke ± og skrive + i stedet? Jeg frykter at fysikklæreren min vil klø seg i hodet av dette...

 

Alt dette hjelper meg lite akkurat nå, ettersom jeg aldri får ekte røtter i utregningen. Under kan du se oppgaven jeg holder på med (jeg holder på med deloppgave c).

 

 

En luftballong stiger med konstant akselerasjon på 12 m/s. Når luftballongen når 250 m høyde, slipper mannskapet en sandsekk ut av ballongen. Sandsekken beholder farten til luftballongen på 12 m/s.

 

a) Hvor høyt vil sandsekken nå før den begynner å falle?

 

b) Hvor stor fart har sandsekken etter 4 sekunder?

 

c) Hvor lang tid bruker sandsekken før den treffer bakken?

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til - hvordan vil den tredje bevegelsesligningen se ut når man har t alene på venstre side?

 

3bevegelsesligning.jpg

 

Flytt over første leddet, gang med 2/a og opphøy begge sider i (1/2). Følgelig er det bare de positive verdiene av t som er gyldige (så man kan drite i +/-tegnet)---det er jo ikke en tidsmaskin heller. :)

Lenke til kommentar

Sett y = 0

 

Problemene kommer etter at jeg har satt y = 0. Det finnes ingen ekte røtter. Og regnestykket ditt er ikke helt riktig - du glemmer at sandsekken må gå opp òg ned 7,34 meter (svar på oppg. a). Så det blir 265 meter (tror jeg).

 

 

EDIT: Hmm... nå ser det plutselig ut til at ting virker! Tusen takk for hjelpen alle sammen!

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...