Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter med denne oppgaven:

En golfspiller vil prøve å slå ballen 130 meter bortover bana. Gå ut fra at start og nedslagspunktet ligger i samme høyde.

 

Kor stor må startfarten være dersom ballen går ut i en vinkel på 25 grader med horisontalplanet?

 

Setter opp

Sx= Voxt

Sy= Voyt - 1/2 *g*t2

V0ytopp = - 1/2 *g*t2topp

Men klarer ikke å løse problemet med at jeg har tre ukjente. Noen tips?

Lenke til kommentar
En stein blir sluppet fra et hustak og faller fritt loddrett nedover. på veien bruker den 0.10s på å passere et 2.0m høyt vindu. Hvor langt falt steinen før den nådde vinduet?

 

Noen som kan hjelpe meg her? Ser ikke hvordan jeg skal gjøre dette uten å få noe mer info :thumbdown:

 

Regner med du kan bevegelsesligningene? http://no.wikipedia.org/wiki/Bevegelsesligning

 

Poenget her er at du vet at v0 = 0, du har a = g og for perioden der den passerer vinduet bruker den t=0.1 sekunder og reiser s=2.0 meter. Jeg ville nok først sett på perioden med vinduet og prøvd å finne hastigheten akkurat når den passerer toppen av vinduet, og derfra funnet hvor lang tid/avstand som trengs for å akselerere fra v0=0 til denne hastigheten.

Lenke til kommentar

Hei. En fysikkoppgave som har irritert meg i heila dag. Noen som har en løsning

 

Man har to klosser med massene "m" og "M" som ligger oppå et glatt bord (ingen friksjon). Mellom dem er det en sammenpresset fjær. Avstanden mellom klossen før vi utløser fjæren regnes som null. Så utløser vi fjæren og etter en tid er avstanden mellom dem lik "d". Hvor langt har klossen med masse "m" beveget seg da?

 

Jeg brukte bevaring av bevegelsesmengde og potensiell energi i en fjær og regnet meg fram etter noen timer til svaret:

 

Sm = d * m/(m+M).

 

Noen som får det samme, eller har jeg gjort feil

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis en har en fart over unnslippingsfarten? Vil farten likevel ende opp med å bli 0? Utifra formelen for mekanisk energi i gravitasjonsfelt som vi utleder i Fysikk 2 så vil uendelig radius alltid innebære at farten blir 0. Skal en tolke dette som at enhver fart under unnslippinsfarten fører til at objektet blir dratt tilbake, men ved unnslippingsfart og over så vil den ende opp med fart 0, uendelig langt vekke?

Lenke til kommentar

Trenger hjelp til en oppgave om kjernefysikk:

 

4.326

Nukliden 251Fm er radioaktiv og blir omdannet til grunntilstanden eller en eksitert tilstand av nukliden 247Cf. De aktuelle energinivåene for 247Cf er:

8.50 * 10-14 J

7.66 * 10-14 J

0 J

 

a) Hva er de mulige frekvensene til den gammastrålingen som kan registreres i forbindelse med alfastrålingen?

 

Jeg har altså fått 1,28*1020 Hz og 1,16*1+20 Hz ved å dele energiene på planckkonstanden, men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med den siste. Fasiten sier for øvring 1,25*1019 Hz.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen, jeg har fysikk prøve om ei uke, og jeg har gjørt et forsøk slik at jeg kjørte i fra 0-60 km/ fra 0-100m.

Jeg skal finne tiden?

V0=0 V= 60km/h S= 100m T?

disse er info, jeg vet at vi skal bruke den tidløse formelen, men er ikke sikker, treng hjelp, Jeg skal også, finne om hvordan er akserlerasjonen.

 

Jeg må finne

Tid

Akselerasjon

hvorlang tid bruker jeg på å nå topfarten på bilen som er 150km/h.

Kan dere værså snill å svare på disse spørmålene, Det haster!!!

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Den tidløse formelen sier at v^2= v0^2 + 2as

 

Snu rundt på den for å få at chart?cht=tx&chl= a = \frac{v^2 - v_{0}^{2}}{2s}

 

Vet du hvordan du skal fortsette herfra? :)

takk for svaret

men jeg tok feil tiden hadde jeg tatt med klokka så det er egentlig a? jeg skal finne jeg brukte dennre formelen

a= v-vo/t som blir da

a= (60km/h-0km/h)/15,1 sek. blir dette rett da, men så er det slik at jeg kan ikke dele km/h på sekunder, kordan kan jeg gjøre om km/h til sek?

Lenke til kommentar

a= (60km/h-0km/h)/15,1 sek. blir dette rett da, men så er det slik at jeg kan ikke dele km/h på sekunder, kordan kan jeg gjøre om km/h til sek?

3,6 km/h = 1 m/s

 

(60-0)/15,1 = 4,0 m/s²

 

For å finna tida du vil bruke på å nå 150 km/t med den akselerasjonen snur du ganske enkelt formelen og får:

 

t = v/a

Lenke til kommentar

a= (60km/h-0km/h)/15,1 sek. blir dette rett da, men så er det slik at jeg kan ikke dele km/h på sekunder, kordan kan jeg gjøre om km/h til sek?

3,6 km/h = 1 m/s

 

(60-0)/15,1 = 4,0 m/s²

 

For å finna tida du vil bruke på å nå 150 km/t med den akselerasjonen snur du ganske enkelt formelen og får:

 

t = v/a

Åhh Tusen takk dere er Engler ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...