Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Kan selgeren tappe kontoen min?


Korpmettaren

Anbefalte innlegg

skal kjøpe noe fra usa over en nettbutikk (husker ikke om det er noen regler for å legge ut siden i denne sammenhengen, så dropper å gjøre det foreløpig) og fikk dette som svar på hvordan jeg skal betale:

 

"Please simply call, email or fax your Visa number, expiration date and the last three "security" digits (by your signature). Some customers send the complete info in one email, others feel better sending it in multiple emails. I have not had a problem with either."

 

 

Har ikke han da full tilgang til pengene på kontoen?

Er veldig dårlig på engelsk, og visa og slikt har jeg heller ikke så masse greie på, men er det trygt å betale på denne måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gir du han de detaljene som står nevnt vil du nok bli blakk!

 

Dersom du sender meg den 16 sifrede koden og "CVC" koden (3 tall) og datoen kortet går ut kan jeg bruke kortet på din bekostning. Dlike kortdetaljer skal du kun bruke når du skal betale på pålitelige og troverdige sider som du stoler på.

Lenke til kommentar

Skal du handle noe over nett vil jeg anbefale å først og fremst få dem til å sende regning. Om det ikke er mulig (om det er fra en utenlands butikk f.eks) bør du bruke PayPal eller en lignende tjeneste om du kan. Om det ikke er mulig må du være 100% sikker på at butikken er seriøs.

 

Som et like eksempel handler jeg mye fra engelske og amerikanske amazon. Da legger jeg inn visanummeret, sikkerhetskoden og det der på siden, men betalingen går direkte via banken helt automatisk. Jeg oppgir aldri noe til en selger.

Lenke til kommentar

Folk betaler faktisk på den måten stadig vekk, og det går oftest bra, men det er mye svindel. Så det kan være lurt å være forsiktig.

 

Skal jeg handle på nettet foretrekker jeg PayPal, men er jeg på reise og skal ut og spise eller kjøpe noe så betaler jeg med kredittkort. Da foretrekker jeg MasterCard eller lignende, fordi de i motsetning til Visa ikke trekkes fra bankkontoen din. Så hvis noen belaster kontoen urettmessig kan du bestride det overfor kredittkort selskapet. (Det kan du overfor Visa også, men i mellomtiden er jo kontoen din tom.) Så har jeg alltid Visakortet som reserve og kan få tak i kontanter om nødvendig.

 

Nå er det butikker jeg stoler på og har brukt kort hos på denne måten, selv på nettet, men jeg ville neppe gjort det hos en privat selger. Da kan det være et alternativ å overføre pengene som forhåndsbetaling, da riskikerer du hvert fall ikke mer enn den overførte pengesummen.

 

Du sier at dette var en nettbutikk. De pleier jo normalt å ha systemer for elektronisk behandling. Om du linker til butikken kan vi jo vurdere seriøsiteten. Ser ikke noe galt i å poste den.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå bør det jo nevnes at kredittkort også kan være Visa og at det er like trygt som MC kredittkort. Den store forskjellen mellom visa og MC er pin-sperren, hvor visa har automatisk fjerning etter 24 timer (men ikke mulig før) og MC har manuell hvor du må ringe kortutsteder og den kan fjernes før 24 timer.

 

Ellers er det alltid tryggest å handle med AUTOMATISKE systemer, helst verified by visa eller mastercards tilsvarende system jeg har glemt navnet på.

Lenke til kommentar
Uten å garantere for seriøsiteten, så tror jeg ingen starter en internettside for fiskemerking som svindel.

Det er vel et generelt dårlig utgangspunkt for å vekke interessen hos den gemene hop.

 

Send med passbildet og fødsellsnummer og. Så er du sikker på at du blir scammet.

(Hold deg unna, det der høres langt ifra trygt ut)

Endret av Shiktu
Lenke til kommentar

Som flere har nevnt - med den informasjonen kan han tappe kontoen din for så mye han vil.. Er du usikker på det, kan du sende informasjonen til meg i PM, så skal jeg vise deg..:)

 

Men over til en alternativ løsning: Kan du ikke betale med kortet gjennom en "sikker" løsning på nett, kan du be om et kontonummer og heller gå til banken og sette inn pengene på kontoen direkte (koster _litt_ i gebyr, men ikke så mye som resten av kontoen..:)

Lenke til kommentar
(..) Visa number, expiration date and the last three "security" digits (by your signature) (..)

 

Bestill pizza hos Peppes og du blir spurt om det sammen. Risikoen ligger ikke i måten informasjonen overleveres. Risikoen ligger i om du stoler på mottaker.

Lenke til kommentar
(..) Visa number, expiration date and the last three "security" digits (by your signature) (..)

 

Bestill pizza hos Peppes og du blir spurt om det sammen. Risikoen ligger ikke i måten informasjonen overleveres. Risikoen ligger i om du stoler på mottaker.

Den ligger OGSÅ i måten informasjonen overleveres. De fleste seriøse selskaper videresender deg til kjente betalingsløsningsleverandører om du vil betale med kort, og det betyr at denne butikken ikke har tilgang til din informasjon. Du må selvfølgelig stole på den du oppgir slik informasjon til, men det må også være et godt system for utveksling av informasjon, med blant annet kryptering. Å sende slikt på mail er i hvert fall helt sjanseløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...