Gå til innhold

– Ikke skadelig for tenåringer


Anbefalte innlegg

Mobil: 0,1 til 1 W per kvadratmeter. Denne er vanlig å holde helt inntil hodet.

 

Mikrobølger: Disse er veldig sammenlignbare med stråling fra mobiltelefoner, men med en mye lavere effekt. Mikrobølgeovnen er langt mindre enn en kvadratmeter, og har vel effekter på nærmere 1 kW (litt usikker, har ikke en selv). 1 GHz til 300 GHz. Denne stikker man ikke hodet inn i.

 

GSM-antenner: 0,25 kW per kvadratmeter. 900, 1800 og 2100 GHz i Norge. Ofte er man ganske langt unna, og står man ti meter unna er effekten per kvadratmeter én prosent av det oppgitte.

 

TV-antenner: 100 kW per kvadratmeter. Digital-TV gjør verdien lavere. Ti meter unna gir verdi på én prosent av oppgitt effekt per areal.

 

Solstråler: Disse har mye høyere effekt enn mobiltelefonen, men bølgelengden er kort (altså frekvensen høy), noe som gjør at disse bølgene ikke trenger inn gjennom huden og nøyer seg med å gjøre skade vi kjenner til på huden. Ikke sammenlignbart altså. 800 watt per kvadratmeter på en midtsommerdag i fjellet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har en liten ting her som kalles effekt.

Når du tar ut en kopp fra en mikrobølgeovn er det fortsatt vann? Det er akkurat samme vannet som før det er bare varmere?

I en mikrobølgeovn er det mange 100 watt konsentrert inni en liten radiobølgereflekterende kasse, som gjør at all effekten går inn i maten. I et trådløst nettverkskort har du hva? 50mw? som stråler i alle retninger. Dvs du har 50mw med varme som sprer seg rundt i lufta i alle retninger og absorberes av alt mulig.

Dvs, kanskje 2mw varme treffer hodet, hvilken forskjell gjør det? 0.0002 grader varmere? Jeg tror vi kan kompensere det.

 

Meh, jeg håpet jeg kunne si såpass uten å bli misforstått men jeg ser nå at jeg burde lagt inn flere forklarende elementer for å spesifisere mitt syn.

 

Svaret var generelt ment som en kommentar på hvordan stråling med ulik frekvens virker forskjellig. At WiFi og Microbølgeovner bruker samme frekvensbånd var ment for å vise at heller ikke frekvens er entydig med virkning.

 

For å svare på det du insinuerer:

 

1. Jeg er fullstendig klar over at effekt virker inn, du vil ikke finne poster av meg her der jeg hardnakket påstår at elektromagnetisk stråling fra mobiltelefoner, WiFi etc er skadelig. I de fleste poster har jeg uttrykt skepsis til dette.

 

2. Vannet er fortsatt vann kjemisk sett, noe er gått over i gassform vel og merke, men ja det er vann. Dog setter du det menneske oppi en gigantisk mikrobølgeovn vil også vannet i mennesket være like mye vann etter en time eller to, om personen derimot er levende er heller tvilsomt. Husk at vi skiller mellom ioniserende stråling (radioaktiv) og elektromagnetisk.

 

3. Men selvfølgelig skal vi heller ikke avføye bastant at slik elektromagnetisk stråling ikke kan påvirke mennesker. Alle elektriske kretser vil bli påvirket (ta opp støy) fra elektromagnetiske signaler, vårt nervesystem kan på mange måter ses på som en elektrisk krets å det finnes veldig lite forskning som beskriver hvordan denne prosessen virker. Finnes det innebygde støyfiltre, kan disse slites ut på samme måte som hørselen slites ved for høy belasting over lengre tid ? Det jeg ikke liker er hysteri, medieskapt hysteri. Så lenge vi ennå ikke har noen klare indikasjoner på at dette er en stor helsemessing belastning for samfunnet finnes det mange måter å bruke penger og ressurser bedre på.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En av de dårligste artikkeloverskrifter jeg kan huske å ha sett. Minner mest om propaganda. Ikke skadelig for tenåringer FORDI tenåringene ikke får hodepine? Litt av en konklusjon. Hodepine forbinder jeg ikke med skadelig. Dersom noe er skadelig, og det kan mobiltelefonen være, så fører det til mer alvorlige resultater enn bare hodepine.

Jeg reagerer også på alle innlegg som diskuterer oppvarming. Også FAREGRENSER knyttes til OPPVARMING av det som bestråles. Faktum er at vi vet svært lite om hvilke effekter ikke-ioniserende stråling (som radiobølger) kan ha på menneskekroppen. Vi bare klamrer oss til det vesle vi vet, nemlig at kraftig bestråling gir oppvarming, ref mikrobølgeovn. Men hva vet vi om det som kan skje inne i en enkelt celle når den blir bestrålt? Kan feks cellens reproduksjonsmekanismer skades slik at den blir en kreftcelle? Den store saken om motortorpedobåten KNM KVIKK har vært i media ofte. Klarte man å konkludere her? Det eneste man viser til er den tydelige overhyppigheten av misdannelser hos barna som mannskapet var fedre til, men det er umulig å si at denne skyldes de kraftige radiosenderne ombord.

Lenke til kommentar
En av de dårligste artikkeloverskrifter jeg kan huske å ha sett. Minner mest om propaganda. Ikke skadelig for tenåringer FORDI tenåringene ikke får hodepine? Litt av en konklusjon. Hodepine forbinder jeg ikke med skadelig. Dersom noe er skadelig, og det kan mobiltelefonen være, så fører det til mer alvorlige resultater enn bare hodepine.

Jeg reagerer også på alle innlegg som diskuterer oppvarming. Også FAREGRENSER knyttes til OPPVARMING av det som bestråles. Faktum er at vi vet svært lite om hvilke effekter ikke-ioniserende stråling (som radiobølger) kan ha på menneskekroppen. Vi bare klamrer oss til det vesle vi vet, nemlig at kraftig bestråling gir oppvarming, ref mikrobølgeovn. Men hva vet vi om det som kan skje inne i en enkelt celle når den blir bestrålt? Kan feks cellens reproduksjonsmekanismer skades slik at den blir en kreftcelle? Den store saken om motortorpedobåten KNM KVIKK har vært i media ofte. Klarte man å konkludere her? Det eneste man viser til er den tydelige overhyppigheten av misdannelser hos barna som mannskapet var fedre til, men det er umulig å si at denne skyldes de kraftige radiosenderne ombord.

 

Svært lite er vel å overdrive? Det er ikek akkurat som stråling aldri har vært forsket på før vi fikk mobiltelefoner. Videre trenger man forsåvidt ikke å forstå hva som foregår for å finne ut at noe er skadlig. Det er en vanlig misforståelse at man ikke kan finne ut om noe virker når man ikke vet hvordan det virker.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...