Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se på vektene man løfter og VS det for eks benkpress /dips.

 

Støtteøvelser, variasjon, tømme gjøkogenlagrene , høyrep ja, men ikke som en hovedøvelse.

 

Husk at det ikke teller om store folk trener den øvelsen.

En som bruker bol vokser 2x så mye om han sitter i sofaen hele dagen VS en som trener rent.

(og 6 ganger mer om man boler og trener)

 

Har også sett at Mr.Fagerli ler seg ihjel hver gang noen legger til den øvelsen.

Lenke til kommentar

Har sett en del holde på med den øvelsen. Litt morsomt når de snakker med hverandre om hvor bra den er, og hvordan de kjenner det så godt i brystet osv. Så står de der og presser med 15 kg på hver side da.

 

Den kommer jo selvfølgelig i tillegg til mange sett benkpress, skråbenk osv med hjelp fra kameraten på hver rep.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mulig et dumt spørsmål, men noen må jo ha de også :thumbup:

 

Hva er forskjellen på muskelmasse og styrke? Det programmet jeg følger nå er en versjon av RYP ( 5 x 5), men har gjort noen egne forandringer på programmet.

 

Men hva skal man trene av styrke eller muskelmasse om man vil ha trente armer? altså, hvor man ser musklene.

 

Ser stor forskjell etter flere månder med RYP, men har ikke helt de "bulende" musklene, men heller litt større om dere skjønner :p

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på muskelmasse og styrke?

Merk at man kan fokusere på en av delene ved å forandre på selve utførelsen av reppen.

På styrke vil man også velge en annen start og topp rep max og også evt justere på anntall rep men uten om det så er styrketrening slik:

 

Løft helt opp, senk helt ned, på for eks benkpress driter man i om man trener triceps, skulder eller bryst, stanga skal opp koste hva det koste vil og man fokuserer ikke bare på brystet. Man har også flere min pause mellom settene.

 

Vil man fokusere på volum så løfter man eksplosivt opp til ca 95% , ikke helt ut og låse, men holde spennet så senker man sakte 4-5 sek så langt ned som man må for at den musklen du trener får rett spenn. I benkpress kan det være for eks 95% opp og 80% ned om man har lange armer så blir resten 20-95 20-95 % av banen da man vil fokusere på brystmusklen og kun den.

Pause kun så lenge som man trenger 5-15 sec.

Lenke til kommentar

Styrke er eit begrep, eit mål for kor mykje du kan løfte, muskelmasse er den fysiske massen av musklane dine.

 

Når du trener vel du ikkje mellom styrke og volum, men mellom auka styrke og 'ekstrem' muskelvekst. Ei auke i styrkenivå vil alltid ha med seg ei auke i muskelmasse, men det er mogleg å trene spesifikt for å få større muskelmasse, utan å "kaste bort" tid og energi på å auke styrkenivået også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har tenkt å begynne og trene så jeg får opp muskelmassen min litt. Men saken er slik at jeg ikke ønsker å begynne på noe studio nå fordi jeg flytter til en ny plass til høsten og der får jeg tilgang til et enkelt treningsstudio på skolen. Så derfor er jeg på utkikk etter et treningsprogram jeg kan bruke. Jeg har tenkt å gå til anskaffelse av manualer så øvelser som inneholder bruk av disse er bra. Jeg så litt på de programmene i første post, men på de programmene for trening med bare manualer fant jeg øvelser hvor man trengte mer enn bare manualer. Så hvis noen kan liste opp noen øvelser jeg kan bruke hadde det vært supert!

Lenke til kommentar

Fordi jeg skal jobbe stort sett hele sommeren fram til jeg skal flytte. Og så er nærmeste studio så langt unna at jeg er avhengig av å låne bil for å komme meg dit, og det er stress nok å låne bilen bare når jeg skal på jobb. Så da ser jeg ikke helt vitsen med å betale for 2 måneder på et studio når jeg ikke har mye tid til å være der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...