Gå til innhold

Hiphop-tråden 2.0 - Les reglene på side en først.


ehs5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommet en del album denne uka. Anbefaler å sjekke ut Raekwon - Shaolin vs Wu-Tang, og REKS - Rhythmatic Eternal King Supreme. Nyter virkelig disse to! Raekwon leverer jo som alltid på flow og lyrikk, kombinert med fete beats og kung-fu lydklipp. REKS er elsk, 25th Hour som jeg postet tidligere i denne tråden, og Cigarettes (postet nedenfor) er bare en nytelse å høre på. Noen andre som har sjekket disse ut?

 

WC kom også med ny plate på tirsdag, Revenge of the Barracuda, men har ikke fått tatt en gjennomlytting enda.

 

REKS - Cigarettes ft. Lil Fame (Fizzy Womack)

 

 

 

Nice!

Heftige grills på Lil Fame :)

 

Lil Fame stoppet faktisk et tyveri når de var i Bodø, en fyr sprang av gårde med en Iphone i handa. Så stopper Lil Fame han og sa: Give the girl back her Iphone. Han ga del rimelig fort i fra seg :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Kan jeg nok tro, for han er rimelig svær, og enda med kjeften full av metall. Fikk gode tilbakeblikk til tidlig hip-hop når jeg så Lil Fame dukke opp, er ikke ofte man ser noe bruke grills i dag. Hadde forøvrig nesten glemt hvor fet flow den fyren har.

 

Var du på konserten? MOP har heftig energi på låter, og hvis de viser like mye av det på scenen, så kan jeg tro det var bra konsert. :)

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Kan jeg nok tro, for han er rimelig svær, og enda med kjeften full av metall. Fikk gode tilbakeblikk til tidlig hip-hop når jeg så Lil Fame dukke opp, er ikke ofte man ser noe bruke grills i dag. Hadde forøvrig nesten glemt hvor fet flow den fyren har.

 

Var du på konserten? MOP har heftig energi på låter, og hvis de viser like mye av det på scenen, så kan jeg tro det var bra konsert. :)

Ja, var på konserten. Det var helt konge!

 

Hva syns dere om DRM - ÅØÆ som kom ut for en stund siden ?

Herlig og høre Nils m/skils på en av sangene.

Lenke til kommentar

Han skal selvfølgelig få gjøre greia si som alle andre, men jeg må innrømme at jeg synes både flow, tekster og swag stinker. Han prøver på de fleste måter å være noe han ikke er, og det er bare veldig lite sjarmerende.

Tja, jeg synes ihvertfall låta er helhetlig godt gjennomført, og har allerede gitt mange kids en ordentlig anthemlåt. Egentlig synes jeg dette er akkurat det Jae-R er og er det han passer til, er den beste låta jeg har hørt av han ihvertfall. Synes det ikke er flowen som er feil her, han følger Wiz Khalifa sitt take på låta. Om man liker Wiz, da. Noe helt annet:

 

 

The Pharcyde - Drop

http://www.youtube.com/watch?v=co3qMdkucM0

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Han skal selvfølgelig få gjøre greia si som alle andre, men jeg må innrømme at jeg synes både flow, tekster og swag stinker. Han prøver på de fleste måter å være noe han ikke er, og det er bare veldig lite sjarmerende.

 

Enig her. Kidsa digger det, så lenge noen prater om fine damer, biler og penger. For oss som liker å tro at vi har litt mer mellom ørene, blir dette kjedelig og forutsigbart. Når det er sagt, var produksjonen grei nok, men når teksten fremstiller en slibrig idiot, hjelper det ikke så veldig.

Lenke til kommentar

Han skal selvfølgelig få gjøre greia si som alle andre, men jeg må innrømme at jeg synes både flow, tekster og swag stinker. Han prøver på de fleste måter å være noe han ikke er, og det er bare veldig lite sjarmerende.

enig der mja!

Men seriøst, tuller du. Såkalt norsk musikk? Trodde det var noe mindless americano-shiz.. men neida, en Oslo-anthem faktisk!

Fant de ikke en styggere bil egentlig? ^^

 

Edit: *posére*?

Rap City the basement freestyle - diplomats

http://www.youtube.com/watch?v=_JHJmmuKWpo&feature=related

dipset'

Endret av lumfong
Lenke til kommentar

Han skal selvfølgelig få gjøre greia si som alle andre, men jeg må innrømme at jeg synes både flow, tekster og swag stinker. Han prøver på de fleste måter å være noe han ikke er, og det er bare veldig lite sjarmerende.

Tja, jeg synes ihvertfall låta er helhetlig godt gjennomført, og har allerede gitt mange kids en ordentlig anthemlåt. Egentlig synes jeg dette er akkurat det Jae-R er og er det han passer til, er den beste låta jeg har hørt av han ihvertfall. Synes det ikke er flowen som er feil her, han følger Wiz Khalifa sitt take på låta. Om man liker Wiz, da.

Jeg synes vel ikke at Wiz Khalifa er spesielt flink, det har du rett i. I tillegg: måten han han uttaler noen av ordene er cringe-worthy: tigers, numbers, contenders. Grøss!

 

Noe helt annet: The Pharcyde - Drop

Dette liker jeg bedre :)

Endret av Torbjørn.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en kommentar til denne lille Jae-R-diskusjonen vi hadde i gang. Bare mitt synspunkt tho, men det er noe jeg har reflektert over ganske mye i løpet av årene. Jeg har ikke vært aktiv på diskusjon.no på veldig lenge, men synes alltid det er ålreit med gode diskusjoner i denne tråden i stedet for å kun pøse på med Youtube-video på Youtube-video. :)

 

Generelt har jeg de siste årene lært meg å ikke være så altfor kritisk til (hiphop)musikk, og heller fokusert på sangens HVORDAN og ikke HVA. Liker jeg det så liker jeg det, liker jeg det ikke liker jeg det ikke, uten å tenke så enormt mye på om vedkommende egentlig snakker så veldig mye sant. For meg er i alle fall det tekniske viktig, og hvis en enormt teknisk flink MC på en beat som virkelig får deg til å røre på deg er jeg solgt uansett hva mannen rapper om. (jeg ser btw ikke at måten han uttaler seg på er cringeworthy i det hele tatt) Det er lett å bli veldig proteksjonistisk til hiphop-musikken man liker, og at man fort rister på hodet ved å høre hvordan man synes musikksjangeren ikke skal være. Noen ganger må man bare ta ting som de er. Jae-R er det han er, en norsk rapper med amerikansk dialekt som rapper om Oslo, og inkluderer bars om pengesifre når han står ved et par fine biler. For all del, jeg sier ikke at Jae-R er Norges nye rap-håp og den låta er ikke fantastisk bra, jeg synes bare det er en ålreit sang med et catchy refreng som kan være kul å nynne på, kanskje spesielt hvis du er fra byen selv.

 

Backpackers-skaren blir fort veldig stoka på å kjøre den type rap ned i grøfta så fort rappere fra 2000 og fremover snakker om bitches, vold, penger eller biler. Sånne vers kan som noen sa være rimelig forutsigbare og platte, men still. Når noen putter på en låt med Slick Rick med sine massive blingkjeder eller N.W.A., som basically definerte gangsterrappen og rappa utelukkende om disse tingene, er de fordommene plutselig forsvunnet helt. I sin tid hadde også N.W.A. hadde en massiv motreaksjon i hiphop-miljøet som ikke satt pris på den simplifiseringa av hiphop, hvor hiphop tidligere heller ofte hadde vært om good vibes eller politiske temaer. Det er klart at N.W.A. og Slick Rick er på et teknisk nivå som er langt over 99% av de nye rapperne i dag og Straight Outta Compton er en av mine favorittalbum gjennom tidene, men det er noe å tenke på. Jeg er jævlig stor lytter av UK grime som kjent har en nesten helt latterlig stor dose av voldelige tekster, men det betyr ikke at alle MCene egentlig er så jævla voldelige i real life. Ikke ta ting så alvorlig, det er musikk. :)

Endret av ehs5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ ehs5:

Jae-r er uansett ikke en av dem som spytter rim med mening, eller noen fornuft.

Ikke at det er så mange som gjør det.. Kan si meg enig i mye av det du skriver.

Men dette er rett og slett ikke gjennomfør musikk. Det er en helt ok beat bare, det er hvertfall det eneste jeg får ut av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Greit nok at teksten ikke er noe spesielt god, og at han kjører en utrolig lame stil, men for min del så er den låta altfor radio-pop for meg til at jeg i det hele tatt orker å høre gjennom hele. Refrenget var også langt i fra fengende, og noe av det verste jeg har hørt. Det er noe Soulja Boy kunne kommet med.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

ehs5: Jeg er enig i innholdet i det du skriver, men føler du bommer hvis du addresserer det til de som frekventerer denne tråden. Jeg har ikke inntrykk av at de som leser og skriver her er proteksjonistiske. Men at de er bevisste på sin smak? Ja! De fleste virker ganske åpne for at Waka Floka, Gucci og deres likemenn skal få lov til å holde på med akkurat det de vil. Men det betyr ikke at de trenger å høre på det, oppsøke det, eller stimulere til økt info om det.

 

Jeg er ikke vond å be om jeg hører en beat/sound jeg liker, helt uavhengig av bakgrunn eller stil, og det gjør absolutt ikke noe om rapperen er litt ignant i tillegg så lenge det harmonerer. Det jeg snakker om her er vel imidlertid at jeg ikke liker sounden/musikken. Jeg synes ikke det høres bra ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg adresserte det egentlig ikke til noen spesielle i denne tråden i det hele tatt, ei var heller ikke innholdet rettet for å beskytte Jae-R-låta, langt ifra. Var bare for å få det ut av hodet. Men det er en holdning jeg merket meg ved folk tidligere, også i denne tråden. Det er klart, smaken er som baken osv. :)

----

 

 

Gatas Parlament slapp Gateplata i helga, for free. Link her. Melodi Grand Prix eller ei, hører igjennom nå og liker det jeg hører veldig godt. Blant annet en finfin dubstep-inspirert tune og en veldig ålreit låt med Fela og Castro, og samtlige låter med Tommy Tee lever opp til forventninger. Inkludert låta nedenfor. :p

 

 

Gatas Parlament - Bli I Hagen

http://www.youtube.com/watch?v=rXeeJO102MQ

Lenke til kommentar

 

CINEMETROPOLIS is coming. And we're bringing it back home.

 

After weighing all options for the release of our third full-length studio album, Cinemetropolis, we've decided to forego all traditional channels and return to the independent approach that made Blue Scholars who we are. No record label. No marketing and distribution deal. No middlemen. No bullsh*t.

 

Instead, we're going to sign a deal with the people. Specifically, you.

 

An industry-standard release leaves very little to the imagination or creative diversion. A set amount of singles, videos, and a tour, constantly negotiated by a contract that dictates the "life cycle" of an album. Thing is, Cinemetropolis is our most ambitious release yet, and we don't want to stick to the script.

 

Our philosophy has always been to create our music and our media with creative freedom while still being able to sustain and grow ourselves. And at this point, we don't believe that the tired music industrial model is necessary for people to pick up what we're putting down. We don't need to compromise our vision by ascribing to the "deal." We believe the power of word-of-mouth far more than industry-induced hype, recognizing that it's been the support of our fans and not what we've signed that have gotten us where we are.

 

With your support, we'll be able to release Cinemetropolis to you directly. Those who pledge in this campaign will receive the digital album weeks before it's actually released in June, and will get special exclusive-to-Kickstarter swag, not to mention be the first people to find out about when our Cinemetropolis singles, videos, and merch gets released.

______

 

 

Herlig initiativ av Blue Scholars!

Anbefaler alle og støtte dette. Har du 250$ tilovers får du til og med navnet ditt på innsiden av coveret :)

Endret av MKej
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...