Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det billigste Areca RAID kontrollerkort jeg kunne finne (med Hardware RAID)

3780,- Areca ARC-1213 4P (1 x 8087)

 

Eller dersom jeg kan leve med Software RAID så blir det nok HighPoint

1863,- HighPoint RocketRAID 2720

 

Kan man bruke SATA harddisker på kontrollerkort for SAS eller må kontrollerkortet støtte SAS/SATA?

Hvis det er kontrollerkort med 4stk SATA så er det vel maks 4 harddisker man kan koble til. Lenge siden jeg satt meg inn i dette, men mener å huske at man kunne koble SATA harddisker til SAS koblinger med SAS-SATA overgang. Vanskelig å finne kontrollerkort som har plass til å koble 8 harddisker, men er det ikke mulig å koble flere SATA på en enkel SAS kontakt?

Lenke til kommentar

Du får jo Dell H310 (LSI 9211-8i) for halve prisen som er dobbelt så rask.

 

SATA harddisker fungerer fint på SAS kontrollere. Ein Mini-SAS kontakt opner for 4 kanaler, skal du ha fleire må du ha SAS Expander. Helst vil du ha SAS2 Expander, då dei har mange bugfixes, spesielt for SATA disker.

Lenke til kommentar

Det billigste Areca RAID kontrollerkort jeg kunne finne (med Hardware RAID)

3780,- Areca ARC-1213 4P (1 x 8087)

 

Eller dersom jeg kan leve med Software RAID så blir det nok HighPoint

1863,- HighPoint RocketRAID 2720

 

Kan man bruke SATA harddisker på kontrollerkort for SAS eller må kontrollerkortet støtte SAS/SATA?

Hvis det er kontrollerkort med 4stk SATA så er det vel maks 4 harddisker man kan koble til. Lenge siden jeg satt meg inn i dette, men mener å huske at man kunne koble SATA harddisker til SAS koblinger med SAS-SATA overgang. Vanskelig å finne kontrollerkort som har plass til å koble 8 harddisker, men er det ikke mulig å koble flere SATA på en enkel SAS kontakt?

 

Hva er det du egentlig vil ha, det er vel spørsmålet :p

 

Vil du ha bare raid-5, eller vil du har mulighet for raid-6. Areca'n vil sansynligvis yte en god del bedre i både raid-5 eller 6. Skal du bare bruke den på en server og har 1Gbit lan, så er det kanskje ikkje så nøye med ytelsen. Til lagring ville jeg aldri hatt raid-5.

 

Kan også fortelle at jeg er en Areca fanboy og digger Areca fordi de er de raskeste og er lette å sette opp. Man har også "uendelig" med muligheter med kontrolleren. Dog jeg har for det meste brukt toppmodellene til Areca oppigjennom åra. Areca 1231 ml, 1680ix, 1880ix/1880, 1882ix og nå Areca 1883i og 1883ix. Bruker bare Raid-6 til masselagring på hovedserveren.

 

På Ubuntuserveren "Linux" bruker jeg en HBA pci-e 3.0 type LSI/supermicro.

 

Highpoint er noe forbanna dritt, sånn btw :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Det billigste Areca RAID kontrollerkort jeg kunne finne (med Hardware RAID)

3780,- Areca ARC-1213 4P (1 x 8087)

 

Eller dersom jeg kan leve med Software RAID så blir det nok HighPoint

1863,- HighPoint RocketRAID 2720

 

Kan man bruke SATA harddisker på kontrollerkort for SAS eller må kontrollerkortet støtte SAS/SATA?

Hvis det er kontrollerkort med 4stk SATA så er det vel maks 4 harddisker man kan koble til. Lenge siden jeg satt meg inn i dette, men mener å huske at man kunne koble SATA harddisker til SAS koblinger med SAS-SATA overgang. Vanskelig å finne kontrollerkort som har plass til å koble 8 harddisker, men er det ikke mulig å koble flere SATA på en enkel SAS kontakt?

 

Hva er det du egentlig vil ha, det er vel spørsmålet :p

 

Vil du ha bare raid-5, eller vil du har mulighet for raid-6. Areca'n vil sansynligvis yte en god del bedre i både raid-5 eller 6. Skal du bare bruke den på en server og har 1Gbit lan, så er det kanskje ikkje så nøye med ytelsen. Til lagring ville jeg aldri hatt raid-5.

 

På Ubuntuserveren "Linux" bruker jeg en HBA pci-e 3.0 type LSI/supermicro.

 

Highpoint er noe forbanna dritt, sånn btw :D

Skal ha RAID på min NAS. Jeg vil ha mest mulig prosent av total lagringsplass av alle harddiskene, med grei ytelse til streaming av film og musikk.

Ettersom PCen skal kun brukes til NAS så gjør det ikke noe med Software RAID bruker CPU og RAM fra maskinen.

 

Point taken med Highpoint. Hva med siDDis sitt forslag for LSI? Jeg har veldig lyst på Areca, men har andre ting jeg har mer lyst på...

Lenke til kommentar

Jeg ville ha kjøpt en HBA av siDDis, og kjørt freenas ol med raidz2. på NAS'en. Det er min mening. Noen liker dog å leve i spenning med bare 1 disk som kan ryke. Det er jeg for gammel for, selv om jeg har dobbel backup av det som er viktig. Tilogmed en del greier på jottacloud med "uendelig" lagring.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg ville ha kjøpt en HBA av siDDis, og kjørt freenas ol med raidz2. på NAS'en. Det er min mening. Noen liker dog å leve i spenning med bare 1 disk som kan ryke. Det er jeg for gammel for, selv om jeg har dobbel backup av det som er viktig. Tilogmed en del greier på jottacloud med "uendelig" lagring.

Nettopp bestilt Dell H310 SAS2/SATA3 6Gbps 8 port kontroller på backupbay.no

Pris med frakt og MVA ble rundt 1037kr.

 

Aldri hørt om RAID-Z2 før, men dette kontrollerkortet ser ikke ut til å støtte det.

I følge beskrivelsen der så støtter dette kortet følgende RAID

RAID 0: 16 per volume

RAID 1: 2 per volume plus hot spare

RAID 5: 16 per volume

RAID 10: 16 per volume

RAID 50: 16 per volume

 

Litt redundans er vel kjekt å ha, men jeg har likevel sikkerhetskopi og trenger ikke så veldig mye. Usikker på hvilken variant jeg bør gå for her. Vil ha minst 75% av total lagringsplass til rådighet.

 

Hva er det HBA mode gir meg for dette kontrollerkortet?

https://backupbay.no/shortcut/blog/how-to-flash-dell-h310-to-hba-it-mode

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Du velger det som passer din ytelse vs. sikkerhet, det er det jo egentlig bare du som vet.

 

RAID-Z2 trenger ikke å støttes av diskkontroller, diskene "bypasser" kontrolleren i HBA mode. Fordelen med kontrolleren da er høyere båndbredde (12gbit) og høyere queue depth, samt. at du kan bruke SAS disker.

 

HBA er altså en måte å presentere disker til OS uten at de står i RAID (altså at man presenterer enkle disker rett til OS og så gjør paritet osv. i software).

 

RAID-Z2 = RAID6 mtp. redundans (kan miste 2 disker).

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Du velger det som passer din ytelse vs. sikkerhet, det er det jo egentlig bare du som vet.

Jeg vil ha ytelse og jeg vil ha redundans, men jeg er ikke sikker på om jeg vil betale prisen for redundans.

RAID1/10: 50% kapasitet. 

RAID5/50: 33% kapasitet.

 

Tenkte på RAID50, men mener Nizzen anbefalte mot RAID5

Til lagring ville jeg aldri hatt raid-5. 

 

Kunne kanskje gått for RAID0 som gir meg ytelse, men ingen sikkerhet/redundans (ikke ulikt dagens løsning med enkle disker). I en slik konfigurasjon er jeg mer avhengig av god backup.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

 

Du velger det som passer din ytelse vs. sikkerhet, det er det jo egentlig bare du som vet.

Jeg vil ha ytelse og jeg vil ha redundans, men jeg er ikke sikker på om jeg vil betale prisen for redundans.

RAID1/10: 50% kapasitet. 

RAID5/50: 33% kapasitet.

Tenkte på RAID50, men mener Nizzen anbefalte mot RAID5

 

 

Til lagring ville jeg aldri hatt raid-5.

 

 

Jeg har enten Raid-0 eller "raid 6". Eneste plassen jeg ikkje har det på array er på den ene serveren som kjører 2stk ssd i raid-1.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha kjøpt en HBA av siDDis, og kjørt freenas ol med raidz2. på NAS'en. Det er min mening.

Jeg regner med du da mener jeg bør følge guide for å flashe dette kontrollerkortet til HBA-mode?

"Kan flashes til HBA / IT-mode om du ønsker å kjøre FreeNAS og ZFS"

https://backupbay.no/category/hardware/storage/disk-controllers/dell-perc-h310

Hva hvis jeg ikke har interesse for å kjøre ZFS? Fremdeles da noen nytte for HBA?

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...