Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Bruker vel NAS over nettverkskabelen så det blir ikke helt riktig å sammenlikne. Samma det, lurte bare på om noen hadde erfaring med å lese fra fake-RAID når man rendrer. Vanskelig å finne info om det, men jeg tror at CPU'en blir "forstyrret" på en eller annen måte :p

 

Problemet er også at jeg ikke kan teste RAID'et på noen annen måte siden det bare er renderingen som er treigere. Ganske artig "problem" egentlig.

 

Er det forresten noe program der jeg kan se hvor mye som leses/ skrives fra de forskjellige diskene når jeg rendrer?

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein prosessor idag kan utføre XOR langt over 5GB/s per kjerne med SIMD. At prosessor er flaskehals til Raid har ikkje stemt i det heile tatt i nyare tid.

 

Så hvorfor har vanlig konsument-nas en ytelse som sjeldent er nevneverdig over 100 MB/s i raid5? Forøvrig er det mer enn en XOR som skal til for å skrive eller lese en byte til et raid5/6

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Noen som har en teori om hvorfor lesingen er treigere når jeg rendrer? Hvis det ikke er CPU som er problemet så må det jo være tull ett annet sted.

 

Eller har det muligens med selve kontrolleren å gjøre? Den leser jo fra 3 disker og skriver til 1.. RAID1 med video, 1 med audio og 1 som ferdige videoer skrives til. Når jeg ikke bruker RAID'et til råvideo så leser jeg råvideo og audio fra 1 disk.

Lenke til kommentar

Noen som har en teori om hvorfor lesingen er treigere når jeg rendrer? Hvis det ikke er CPU som er problemet så må det jo være tull ett annet sted.

 

Eller har det muligens med selve kontrolleren å gjøre? Den leser jo fra 3 disker og skriver til 1.. RAID1 med video, 1 med audio og 1 som ferdige videoer skrives til. Når jeg ikke bruker RAID'et til råvideo så leser jeg råvideo og audio fra 1 disk.

Spørsmålet er jo om du vil bruke penger for å fikse mye bedre hastighet :D

 

Du kan jo gjette hva jeg vil anbefale  :tease:

Lenke til kommentar

 

Ein prosessor idag kan utføre XOR langt over 5GB/s per kjerne med SIMD. At prosessor er flaskehals til Raid har ikkje stemt i det heile tatt i nyare tid.

 

Så hvorfor har vanlig konsument-nas en ytelse som sjeldent er nevneverdig over 100 MB/s i raid5? Forøvrig er det mer enn en XOR som skal til for å skrive eller lese en byte til et raid5/6

 

AtW

 

 

Fordi det er konsument-nas. Og at skriveytelse i et raid5 er aldri raskare enn 1 harddisk. http://wintelguy.com/raidperf.pl

Lenke til kommentar

 

Noen som har en teori om hvorfor lesingen er treigere når jeg rendrer? Hvis det ikke er CPU som er problemet så må det jo være tull ett annet sted.

 

Eller har det muligens med selve kontrolleren å gjøre? Den leser jo fra 3 disker og skriver til 1.. RAID1 med video, 1 med audio og 1 som ferdige videoer skrives til. Når jeg ikke bruker RAID'et til råvideo så leser jeg råvideo og audio fra 1 disk.

Spørsmålet er jo om du vil bruke penger for å fikse mye bedre hastighet :D

 

Du kan jo gjette hva jeg vil anbefale  :tease:

 

Tror du virkelig jeg er så gal i hodet at jeg vil gjette på det :dontgetit:

 

Neida, det er ikke superviktig og hvertfall ikke verdt kjempemasse €€€. Men er et artig problem. Har trålet rundt på nettet og finner ingenting. Har sett at noen HK kontrollere gir dårlgiere ytelse og alt det maset der, men ingenting direkte relatert til rendering.

Lenke til kommentar

 

 

Ein prosessor idag kan utføre XOR langt over 5GB/s per kjerne med SIMD. At prosessor er flaskehals til Raid har ikkje stemt i det heile tatt i nyare tid.

 

Så hvorfor har vanlig konsument-nas en ytelse som sjeldent er nevneverdig over 100 MB/s i raid5? Forøvrig er det mer enn en XOR som skal til for å skrive eller lese en byte til et raid5/6

 

AtW

 

 

Fordi det er konsument-nas. Og at skriveytelse i et raid5 er aldri raskare enn 1 harddisk. http://wintelguy.com/raidperf.pl

 

 

Ja, konsument-NAS med ikke så bra CPU, men CPUer har jo mye mer regnekraft enn de trenger, hadde de ikke? Og hvorfor aldri raskere enn en disk? Er ikke slik her. n-1*en disks ytelse er den naturlige begrensingen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Nei det kan du ikkje, du kan lese kvifor her: http://theithollow.com/2012/03/21/understanding-raid-penalty/

Det er ingenting på den siden som underbygger påstanden om at max write er farten til en disk.

 

AtW

 

 

Jo, les den ein gang til. Den forklarer kvifor skriving trenger 4x meir iops

 

 

Det er ikke IOPS som begrenser maks skrivehastighet, dessuten skriver kilden at det trengs fire operasjoner for å lese og deretter skrive, ikke for å bare skrive.

 

Du har en fil på 300 MB, som skal skrive sekvensielt på disk, 4 disker i raid 5, 100 MB/s i maks skrivehastighet, du skriver en tredjedel av fila til 3 av diskene og paritet til den siste. Maks skrivehastighet, 300 MB/s.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, du må lese det du har skreve for å kunne kalkulere parity, det er det som er forskjellen. Med andre ord

 

Du leser først data, så leser du parirty, så skriver du data også til slutt skriver du parity.

Her er ein anna forkaring på det same: http://rickardnobel.se/raid-5-write-penalty/

 

Bare hvis du skal endre en block. Skal du skrive helt nye blocker, så trenger du ikke å lese de gamle datene, pariteten kan beregnes forløpende. Og selv om du må det, så kunne man fint makset ut farten på alle diskene med en stor nok stripe-size og fått mer fart enn en disks maks write.

 

Realiteten er at man kan få langt høyere write enn en disk i fart på en raid-kontoller, noe av det er caching, men du kan ha dette opprettholdt over tid også. Det er ikke riktig at maks write er begrenset til en disks fart.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...