Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger litt hjelp med raidet mitt igjen..

Har hatt mye ustabilitet med det, så jeg byttet alt av power og s-ata kabler..

Jeg bruker 2x molex til 2x s-ata power splittere (for å få 4 s-ata power, ut av 2x molex).

Har montert diskene over hverandre med litt avstand mellom, og jeg har også 2 vifter som blåser rett mot diskene.

 

Har et silicon image 3114 raid kort, som kjører 4x 1tb WD Green (ja, det er ikke dem beste diskene, men det var dem som var på tilbud når jeg handlet det inn for noen år siden) disker i raid-5.

 

I det siste har jeg hatt problemer med at 2 disker plutselig faller ut.. noe som viste seg å være dårlig kontakt i den ene splitteren..

Men.. Nå har jeg fått et nytt problem.. ene disken står som "orphan", og om jeg kobler den ut, og kobler den til igjen, så blir raidet gult (noe som betyr at det gjenoppbygges, men dette varer bare 5-10 sekunder, før det går over til rødt igjen.. og den disken har blitt orphan igjen.. har sjekket status for diskene, og raid kontrolleren påstår at alle 4 er healty..

 

Jeg har også prøvd å bytte om 2 disker, og da flytter problemet seg.. jeg har også prøvd å bytte mellom 2 porter på raid kontroller, har også prøvd å bytte om på strømkabler, og jeg har prøvd en annen sata kabel på disken som sliter..

 

Men uansett hva jeg prøver på.. så får jeg ikke raidet opp igjen..

Operativ systemet er Windows Server 2008 R2.

 

Eneste jeg har mullighet til (som det ser ut som ihvertfall..), er å slette disken som står som orphan.. men da er jeg redd jeg mister alt som er lagret på raidet.. noen som har erfaringer med dette?

Hadde jeg fått tilgang til raidet, så kunne jeg kopiert ut så mye som mulig fra det, og deretter prøvd å fått satt opp alt på nytt f.eks..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dem spinner ikke ned, det har jeg aldri hatt problemer med.

Problemet var strømmen til diskene, pga dårlig kontakt i den ene splitteren.

 

Det var vel ikke noe annet på den kabelen nei.

PSU er vel 4-500W, og kjører kun 6 disker, 3-4 vifter, et eldre skjermkort og en dual core P4 cpu.

 

Har nå tatt ut raid kontroller og disker, og satt dette i en windows 7 pc.. men her har jeg fått tak i et annet program til raid kontrolleren, så jeg skjønner fint lite.

Pc'n viser heller ikke raid biosen før windows starter opp.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke merket noe til ned spinning ihvertfall, men jeg skal ikke nekte for at det skjer ;)

 

Men ang raid manager.. jeg har det installert på serveren.. og der vises raidet med 3 forskjellige farger..

Rødt: Offline (tror jeg).

Gult: Online, men under oppbygging, evt noe mindre feil.

Grønt: Online og alt OK.

 

I programmet fikk jeg ikke noe valg om reparasjon, og den ene disken ble alltid orphan.,. Denne hadde jeg valg om å slette, men siden raidet gikk ned, så tok jeg ikke sjansen på det.

Jeg har også prøvd å kobler disker til og fra, mens maskina var inne i Windows.. noe som resulterte i at Raid manager gjenkjente den siste disken, raidet kom opp igjen, og begynte å gjenoppbygges og windows påstår at det må formateres.

Etter noen sekunder så går den ene disken over til Orphan igjen, og raidet går ned..

Dette gjelder disk på port 3 av 4.

Prøvde å bytte mellom port 3 og 4, og da var det disken på port 4 som hadde problemer (altså den samme disken), og det samme om jeg byttet sata kabel og strøm kabel.

 

Tidligere har jeg hatt problemer med at raidet måtte gjenoppbygges etter strømbrudd (noe vi hadde en del av i en periode), men etter at jeg fikk inn en UPS så er det problemet borte.

Og da har jeg kunn fått problemer når 1-2 disker har mistet strømmen pga dårlig kontakt, men da har det også løst seg selv ved gjenoppbygging av raid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et litt kjipt problem.. kapasiteten på serveren her i huset er fulstendig sprengt, så jeg må oppgradere/bygge ny server. Serveren brukes av alle som bor her til alt mulig rart.. Men for det meste så så går plassen til rå video fra en del video prosjekter, backup og dvd kopiene av filmer vi har kjøpt de siste årene (ca 1000 filmer) slik at alle kan se de der de er, om det er i senga, på kjøkkenet, foran hjemmekinoen eller ute i hagen via trådløst). Og vi liker alle at serveren har kapasitet til å håndtere alt, så det er også målet.

 

Utfordringene er som følger:

1. Sprengt kapasitet, dvs bare noen gb ledig og alle porter er opptatt (Raid 1: 8x1GB, Raid 2: 4x2GB)

2. Pga en over ivrig katt under bygging er en av pci-ekspress portene på HK kaputt så jeg kan ikke sette inn et kort til.

3. alle sata portene på HK er brukt til OS og et software raid (Raid 2)

 

Jeg har som jeg da ser det tre muligheter.

1. Bygge helt ny server (Dyrt og utenfor nåværende budsjett, men frister veldig)

2. Oppgradere Raid 1 (dvs backup av ca 6 TB med data og så sette inne nytt raidkort med 16+ porter, bygge opp nytt raid og importere data)

3. Oppgradere diskene i Raid 1 (dvs backup og swappe alle diskene for så å importere data tilbake, det billigste alternative på kort sikt)

 

I begge tilfellene trenger jeg minimum et 16-porters Raid kontroller (vil ha litt plass å vokse på) (har tittet litt på Adaptec RAID 51645 https://prisguiden.no/produkt/adaptec-raid-51645-101146), må bare finne et sted i norge å kjøpe det fra (komplett har det ikke ;-( ) og jeg tenkte å utvide ved å bruke WD Red 2GB disker. (black eller enterprise hadde vært bedre, man da stiger også slutt prisen noe veldig)

 

Spm er jo da i første omgang er dette et godt Raid kort (hardware raid) kort (Adaptec RAID 51645)?

 

Hva vil dere anbefale ? Oppgradering eller helt ny server ?

 

En helt ny server gir meg muligheten til å slippe backup av 6 TB med data og jeg får ryddet opp i en del OS relatere bugs pga lang fartstid og skarp læringskurveog jeg kan få vekk en del junk fra OS pga distro skifter osv, samt jeg kan slippe software raid og det går minde disker (6 TB mindre).

 

Oppgradering, vil spare en del penger (HK, cpu, ram, psu), men jeg må knote med rekonfigurering og backup av ca 6 TB med data og jeg trenger da flere disker i forbindelse med backup av raid 1 (Den litt ok tingen er jo da at i etterkant kan alle diskene fra gml raid 1, software raid 2 og backup av raid 1 kunne bruke andre steder, inklusiv til å utvide det nye raidet)

 

Et siste alternativ er noe som kan minne om en plasterlapp og krever minimalt med konfigurering.. Rett og slett bruke wd red 3 TB disker til backup, og så lage et nytt raid med da 3tb disker for så å importere data og så utvide raided med backup disker.. Dette er helt klart det billigste alternative i første omgang, men det løser kun problemet midlertidig og koster mer i lengden. Og jeg får ikke gjort noe med de andre problemene (HK med en ødelagt pci port, OS krøll pga feil og lite knowhow når jeg bygde hele sullamitten for en del år siden)

 

Jeg trenger rett og slett innspill og Ideer, pluss da synspunkter på raid kortet nevnt over !

Endret av taleg
Lenke til kommentar

Har et litt kjipt problem.. kapasiteten på serveren her i huset er fulstendig sprengt, så jeg må oppgradere/bygge ny server. Serveren brukes av alle som bor her til alt mulig rart.. Men for det meste så så går plassen til rå video fra en del video prosjekter, backup og dvd kopiene av filmer vi har kjøpt de siste årene (ca 1000 filmer) slik at alle kan se de der de er, om det er i senga, på kjøkkenet, foran hjemmekinoen eller ute i hagen via trådløst). Og vi liker alle at serveren har kapasitet til å håndtere alt, så det er også målet.

 

Utfordringene er som følger:

1. Sprengt kapasitet, dvs bare noen gb ledig og alle porter er opptatt (Raid 1: 8x1GB, Raid 2: 4x2GB)

2. Pga en over ivrig katt under bygging er en av pci-ekspress portene på HK kaputt så jeg kan ikke sette inn et kort til.

3. alle sata portene på HK er brukt til OS og et software raid (Raid 2)

 

Jeg har som jeg da ser det tre muligheter.

1. Bygge helt ny server (Dyrt og utenfor nåværende budsjett, men frister veldig)

2. Oppgradere Raid 1 (dvs backup av ca 6 TB med data og så sette inne nytt raidkort med 16+ porter, bygge opp nytt raid og importere data)

3. Oppgradere diskene i Raid 1 (dvs backup og swappe alle diskene for så å importere data tilbake, det billigste alternative på kort sikt)

 

I begge tilfellene trenger jeg minimum et 16-porters Raid kontroller (vil ha litt plass å vokse på) (har tittet litt på Adaptec RAID 51645 http://prisguide.har...id-51645-101146), må bare finne et sted i norge å kjøpe det fra (komplett har det ikke ;-( ) og jeg tenkte å utvide ved å bruke WD Red 2GB disker. (black eller enterprise hadde vært bedre, man da stiger også slutt prisen noe veldig)

 

Spm er jo da i første omgang er dette et godt Raid kort (hardware raid) kort (Adaptec RAID 51645)?

 

Hva vil dere anbefale ? Oppgradering eller helt ny server ?

 

En helt ny server gir meg muligheten til å slippe backup av 6 TB med data og jeg får ryddet opp i en del OS relatere bugs pga lang fartstid og skarp læringskurveog jeg kan få vekk en del junk fra OS pga distro skifter osv, samt jeg kan slippe software raid og det går minde disker (6 TB mindre).

 

Oppgradering, vil spare en del penger (HK, cpu, ram, psu), men jeg må knote med rekonfigurering og backup av ca 6 TB med data og jeg trenger da flere disker i forbindelse med backup av raid 1 (Den litt ok tingen er jo da at i etterkant kan alle diskene fra gml raid 1, software raid 2 og backup av raid 1 kunne bruke andre steder, inklusiv til å utvide det nye raidet)

 

Et siste alternativ er noe som kan minne om en plasterlapp og krever minimalt med konfigurering.. Rett og slett bruke wd red 3 TB disker til backup, og så lage et nytt raid med da 3tb disker for så å importere data og så utvide raided med backup disker.. Dette er helt klart det billigste alternative i første omgang, men det løser kun problemet midlertidig og koster mer i lengden. Og jeg får ikke gjort noe med de andre problemene (HK med en ødelagt pci port, OS krøll pga feil og lite knowhow når jeg bygde hele sullamitten for en del år siden)

 

Jeg trenger rett og slett innspill og Ideer, pluss da synspunkter på raid kortet nevnt over !

 

5 serien til adaptec er ikkje veldig bra synes jeg. Blir fort varm (for varm!) og er rimelig treig i forhold til de 18 serien til Areca.

Skal du førstenes ha en skikkelig hardware raidkontroller, så vil jeg anbefale Areca 1880/1882ix serien. Disse yter veldig bra og er fjellstabile. Man har også all verdens features. Jeg er Areca fanboy av en grunn :)

Har testet de fleste raidkontrollere på markedet, men Areca er og blir best. Det beste er at man kan ha 4 GB cache :green:

 

Ring til iwill.no og få tilbud på en Areca kontroller :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har el lite problem jeg skulle hatt hjelp med. Nettopp kjøpt en ekstra ssd for å sette en raid 0, men etter å satt opp raid i sata control mode, tatt save og restart, og gått inn i raid bios, så finner jeg ikke noen av ssdene mine listet opp, bare lagringsdiskene mine som er standarde harddisker. Aldri satt opp raid før så behøver litt ekstra hjelp en manualboka kan hjelpe meg med.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Oppgraderte nettopp CPU til Ivy Bridge på mitt ASUS P8Z68 pro gen3 HK.

Når jeg prøver å boote med Areca 1880 koblet til i PCIe 3.0 porten, starter ikke firmware.

(Jeg har da koblet til GPU i første PCIe-slot)

 

Den starter helt fint når jeg kobler den i PCIe-slot 3, men da i x4 og 2.5G mode (og det kan vi jo ikke ha noe av!!!)

 

Har noen erfaringer med å putte denne i PCIe 3.0 ? 3.0 skal jo være bakoverkompatibel...

 

EDIT: Kan det ha noe med at skjermkortet bruker PCIe 3.0? (AMD HD7970) og på den måten ødelegger noe??

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

Hoi,

 

jeg har et Areca arc-1882-kort på vei, og skulle hatt noen disker til dette her. Hvordan fungerer f.eks disse http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=653074 i RAID-oppsett?

 

CZ

 

Jeg har ikkje testet de nye 3 TB seagate diskene til seagate til mine Areca kontrollere, men 2 tb versjonene funket bra, Dog sverger jeg til Hitachi og samsung, men det er ikkje fordi seagate er noe dårlig, men fordi jeg har hatt en problemfri hverdag med Hitachi og Samsung.

 

Uansett så fråråder jeg alltid WD.

 

Av nyskjerrighet så lurer jeg på hvor du kjøpte det og hvilken modell (8i eller kanskje ix 12 etc) du har. Kanskje du fikk den nye Versjon 3 med pci-e 3.0?

 

Men nå er jo samsung seagate, så seagate blir da et godt valg :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hoi,

 

jeg har et Areca arc-1882-kort på vei, og skulle hatt noen disker til dette her. Hvordan fungerer f.eks disse http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=653074 i RAID-oppsett?

 

CZ

 

Jeg har ikkje testet de nye 3 TB seagate diskene til seagate til mine Areca kontrollere, men 2 tb versjonene funket bra, Dog sverger jeg til Hitachi og samsung, men det er ikkje fordi seagate er noe dårlig, men fordi jeg har hatt en problemfri hverdag med Hitachi og Samsung.

 

Uansett så fråråder jeg alltid WD.

 

Av nyskjerrighet så lurer jeg på hvor du kjøpte det og hvilken modell (8i eller kanskje ix 12 etc) du har. Kanskje du fikk den nye Versjon 3 med pci-e 3.0?

 

Men nå er jo samsung seagate, så seagate blir da et godt valg :D

Nei, WD har jeg forstått er feil ting i RAID-sammenheng. Heldigvis for meg har jeg boksen full av WD Green i ymse størrelser, men men, de får nå stå der og leve sitt eget liv frem til de stryker med. :)

 

ix-12, ja, og så vidt jeg kan skjønne utifra specs skal det være med pci-e 3.0. Som igjen betyr at jeg sikkert må oppgradere mitt gamle hk med 1.0 :hm: Men for all del...

Lenke til kommentar

Hoi,

 

jeg har et Areca arc-1882-kort på vei, og skulle hatt noen disker til dette her. Hvordan fungerer f.eks disse http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=653074 i RAID-oppsett?

 

CZ

 

Jeg har ikkje testet de nye 3 TB seagate diskene til seagate til mine Areca kontrollere, men 2 tb versjonene funket bra, Dog sverger jeg til Hitachi og samsung, men det er ikkje fordi seagate er noe dårlig, men fordi jeg har hatt en problemfri hverdag med Hitachi og Samsung.

 

Uansett så fråråder jeg alltid WD.

 

Av nyskjerrighet så lurer jeg på hvor du kjøpte det og hvilken modell (8i eller kanskje ix 12 etc) du har. Kanskje du fikk den nye Versjon 3 med pci-e 3.0?

 

Men nå er jo samsung seagate, så seagate blir da et godt valg :D

Nei, WD har jeg forstått er feil ting i RAID-sammenheng. Heldigvis for meg har jeg boksen full av WD Green i ymse størrelser, men men, de får nå stå der og leve sitt eget liv frem til de stryker med. :)

 

ix-12, ja, og så vidt jeg kan skjønne utifra specs skal det være med pci-e 3.0. Som igjen betyr at jeg sikkert må oppgradere mitt gamle hk med 1.0 :hm: Men for all del...

Hvis det står ver. 3.0 på pcb en på kontrolleren så skal det være Pci-e 3.0.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Goddag i stuen.

Sitter her med mitt adaptec 5805 og 4 stk 2TB Hitachi-disker i Raid5, veeldig fornøyd de de btw, fungert knirkefritt i ~2,5 år nå. (Hitachi Deskstar 7K2000 2TB)

Raidet begynner å fylle seg sånn smått opp og da må man vurdere litt :)

 

a) Bytte ut diskene med 3TB

b) Fylle på med flere 2TB-disker, har jo 4 plasser til ledig

c) Kjøpe expander og fylle på med 2TB

 

Fysisk plass er ikke så veldig stort problem, det årnær sæ.

Tid til å migrere er heller ikke noe issue.

 

Noen innspill? Ev. tips til 3TB disker?

I etterpåklokskapens gode ånd har jeg vel funnet ut at kriteriet mitt til hastighet er å fylle en gbit-link i nettverket :p Så klarer meg sikkert leeenge med 5400rpm disker, kanskje til og med grønne hvis de er trygge å bruke?

Lenke til kommentar

4TB er brått kanskje ikke så dumt heller, nå som den er på tilbud hos netshop: http://tinyurl.com/9lqq7sw

Men da blir det brått 3 stk for å få raid 5, og en disk forsvinner. 5,5k for å få litt under 8TB,

 

Fornuften sier vel: sleng på et par 2TB disker til og fortsett i raid5. Er tross alt ikke kritiske data, og oddsen for at flere disker ryker samtidig er overkommelig for min del.

 

Men guttungen i meg sier vel expander :)

(så kan jeg hive over shiten i en Norco-kasse etterhvert.. nom nom)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...