Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

M1015 er en helt konge kontroller (HBA). Har den selv og er veldig fornøyd. Siden dette er en HBA, altså host bus adapter, så støtter ikkje denne raid-5x og 6x. Dette er ingen hardware raidkontroller. Denne er altså helt genial til raid-0/1 og til software raid.

 

Perc er hardware raidkontroller som støtter raid-5/6 etc, og har minne. Kontrolleren har da cpu som hjelper til med partidata når man bruker 5x/6x etc.

 

Så såpørsmålet er hva du er ute etter. HBA med MYE båndbredde (veldig bra til ssd) eller hardware raidkontroller med en del mindre båndbredde, men ganske grei til raid-5 og 6. Ganske dårlig til ssd.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei

 

Sitter her å lurer på å bestille meg 1 stk av disse LSI kortene.

 

LSI MegaRAID 9265-8i

LSI MegaRAID 9260-8i

 

Skal sette opp 2stk nye Hjemmeservere, en for Hyper-V og en for lagring.

(skal bruke vanlige hovedkort med desktop cpu og ram)

 

Med disse LSI kortene, hvor mye har maskinens CPU å si for ytelsen?

Har hovedkort og I7 cpu liggende, men tenkte om mulig å bruke litt dårligere hardware på filserveren.

 

For å koble til fler enn 8 disker på disse kortene, hva trenger man da å kjøpe inn i tillegg?

( har sett på KIT LSI MEgaraid 9260-8i, leveres med kabler for 8 stk disker)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg plukker opp to Perc 5i raid kort i morgen, men er veldig usikker på dette med kjøling til de. Lest mye rundt det og funnet nettsider som selger passende kjøling, bare ikke her i Norge.

 

Noen som har disse kortene og kan si hvor jeg finner kjøling som passer uten at det koster all verden?

aktiv kjøling aka vifte :thumbup:

 

 

 

Lenke til kommentar

jeg plukker opp to Perc 5i raid kort i morgen, men er veldig usikker på dette med kjøling til de. Lest mye rundt det og funnet nettsider som selger passende kjøling, bare ikke her i Norge.

 

Noen som har disse kortene og kan si hvor jeg finner kjøling som passer uten at det koster all verden?

aktiv kjøling aka vifte :thumbup:

 

Ja så mye har jeg skjønt. Fant kjøleribber og vite i en perc 5i pakken til 2$ på kampanje, men de skulle selvsagt ha 35$ bare i frakt.

 

Så jeg lurer på hvilke kjøleribber og vifte som kan passe til dette kortet og som kan kjøpes her i Norge. Det finnes jo et hav med vifter og kjøleribber, og jeg aner rett og slett ikke hvilken størrelse som passer til dette kortet.

 

Vil for eksempel en slik fungere?

 

http://www.microplex.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=111136&WebSiteMapNodeID=2002365

 

Så feste en slik på toppen på et vis?

 

http://www.microplex.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=123999&WebSiteMapNodeID=2002395

 

Den kjøeribben vil jeg jo klare å bruke det gamle feste på ser det ut til, og den vil vel gjerne kjøle bedre enn den som alt står på?

 

Forslag til feste av vifte på kjøleribben?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Billig og billig :) VIl nå ikke si det er det billigste, vurderer en 1882 med 16 porter (for å få oppgraderbart minne, liker tanken på 4 GB, selv om jeg er usikker på om det er nødvendig), og den nye intel-expanderen. Men er litt usikker på kompabilitet og sånn, tradisjonelt har jo rene sata-kort hatt mindre trøbbel med desktopdisker enn endel sas-varianter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som vil hjelpe meg litt med hensyn til Perc 5i?

 

Jeg bruker dell sin firmware og MegaRAID Storage Manager. I porgrammet får jeg beskjed om at BBU mangler. Trodde først at batteriet var defekt, så jeg byttet det uten at der er noen forskjell.

 

Må det aktiveres noe sted at jeg har batteri tilkoblet, eller er ikke programvaren jeg bruker kompatibel med dell sin firmware?

 

Edit: Bare glem det, kom opp som charging nå etter en restart:-)

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Noen som vil hjelpe meg litt med hensyn til Perc 5i?

 

Jeg bruker dell sin firmware og MegaRAID Storage Manager. I porgrammet får jeg beskjed om at BBU mangler. Trodde først at batteriet var defekt, så jeg byttet det uten at der er noen forskjell.

 

Må det aktiveres noe sted at jeg har batteri tilkoblet, eller er ikke programvaren jeg bruker kompatibel med dell sin firmware?

 

Har du kjøpt dette brukt? Kanskje det er defekt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...