Gå til innhold

Forbrukerombudet i ekstase over Itunes-kunngjøring


Anbefalte innlegg

Gode nyheter dette. Har hittil kun kjøpt iTunes Plus, så nå utvides mengden tilgjengelige låter mye for meg. Kvalitetsmessig er 256kbit/s AAC ganske bra, og det er også mulighet til å konvertere dem til mp3 i iTunes.

 

Det man bør merke seg er at AAC-filene stadig er merket med navn på nedlasterkonto, så dersom man har tenkt å spre dem bør dette fjernes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Og piratene vil heller ikke gi seg. Det vil alltid finnes måter å piratkopiere musikk, uansett hvor vanskelig de gjør det.

Jepp. Derfor må de gjøre det så lett å være lovlig at kun de helt uten midler gidder å laste ned piratkopiert musikk (noe som egentlig er relativt slitsomt om en har krav til kvalitet).

Lenke til kommentar
Så nå trenger man ikke iTunes for å kjøpe/laste ned musikk lenger?

Man har da aldri trengt itunes for å kjøpe/laste ned musikk?

Mulig jeg er feilinformert, men man har vel en eller annen form for programvare man trenger når man skal handle på iTunes Store? (mulig det ikke er iTunes). Eller trenger man ikke annet enn en nettleser?

 

Min interesse i saken er selvfølgelig at det bør være mulig for brukere av andre OS enn de 2 store kommersielle å også kunne kjøpe musikk.

Lenke til kommentar
Så nå trenger man ikke iTunes for å kjøpe/laste ned musikk lenger?

Man har da aldri trengt itunes for å kjøpe/laste ned musikk?

Mulig jeg er feilinformert, men man har vel en eller annen form for programvare man trenger når man skal handle på iTunes Store? (mulig det ikke er iTunes). Eller trenger man ikke annet enn en nettleser?

 

Ah. Joa, man trenger mer enn en nettleser. For å kjøpe musikk på itunes store trenger man itunes.

 

Min interesse i saken er selvfølgelig at det bør være mulig for brukere av andre OS enn de 2 store kommersielle å også kunne kjøpe musikk.

 

Enig.

Lenke til kommentar
Hvordan vet jeg om sangene jeg kjøper i Itunes er uten DRM da? Gamble?

Sangene eller albumet er merket med "iTunes Plus". Disse er i 256kbps AAC-format uten DRM.

Ah, takk. Er jo faktisk veldig mye som er DRM fritt allerede da :)

 

Men skulle det ikke komme filmer på Itunes her i Norge også snart? Vil de også være uten kopibeskyttelse da? Hadde vært veldig digg å kunne kjøpe film på Itunes for å så overføre det til PS3en og se det på TVen :wee:

Lenke til kommentar

For lite og for sent for min del. Jeg kjøpte fire albumer fra itunes kun fordi jeg ikke fant albumene noe annet sted, uten å ha en av hardware avspillerne til apple. Å høre på musikken via medfølgende programvare fungerte ok på pc'en, men den eneste måten jeg fikk lagt det inn på mp3-spilleren min var ved å brenne det til cd og rippe det til mp3 (via hva apple mener er ulovlige programmer og oppførsel). Etter det fant jeg ut att apple kan ete gulroten de viftet i ansiktet mitt om de har lyst til å overleve. Det er nok av andre steder man kan betale artister for å høre på musikken de lager, fra hvilken hardware og hvilket format du foretrekker.

 

For lite, for sent.

Endret av MrBubbles
Lenke til kommentar

Hvem skulle vel trodd dette? Det så jo sort ut i flere år og selv om kampen har gått i det stille var det jo lite som indikerte at Apple ville gjøre en helomvending. Det neste spørsmålet blir jo som nevnt tidligere når vi får muligheten til å kjøpe sanger i et tapsfritt format som ikke er proprietaert og ikke er knyttet til apple? Men som Lars sier, en kamp av gangen, og dette er jo et syvmilssteg i riktig rettning. Forøvrig er det jo det enorme bilioteket på 10+ millioner låter som gjør dette interessant da andre tilsvarende løsninger ikke kan skilte med like stort utvalg.

Lenke til kommentar
... No flac, no fun.

 

Speak the truth, bretha. :thumbup:

 

 

For de som tror de er vanskelig aa faa tak i lossless filer pirat kan jeg nevne usenet. Har tilogmed funnet madrugada i .flac der. Nekter aa forholde meg til tulleformat som .aac

 

Men, dette er et stort skritt for forbrukere og plateselskapene. Kanskje de har innsett at graadigheten deres blir deres undergang, naa i en era hvor man kun trenger en datamaskin for aa lage musikk.

Lenke til kommentar

Kan ikke de idiotene i Forbrukerombudet heller bry seg om viktige ting.

Som f.eks Telenor og det mystiske linje-leie-tillegget de har på alle ADSL-abn i Norge, uansett om man har tjenester levert av Telenor eller ikke.

 

For ikke f*** om det koster 79kr hver jævla måned i vedlikehold.

Syns jeg leste et sted at det var rundt 1mill adsl-linjer i landet, dvs at Telenor tjener grove penger på linjeleie, som iht til dem selv går utelukkende til vedlikehold,,,

Jepp, Telehor. De leverer faktisk utrolig gode tjenester og hastigheter i Danmark da! De heter CyberCity.dk der, og leverer 10/1mbit til 249kr, og 20/1 til 299kr... Det er priser og hastigheter vi nordmenn bare kan drømme om. Og ja, Telenor eier det selskapet, og bruker Telenors logo.

 

 

Og Forbrukerombudet legger ned 2 års arbeid i å prøve å få Apple til å fjerne DRM... jippi, så flinke dere er til å konsenterere dere om de virkelig store og viktige sakene. Kjøper man eple-ting, er man som regel vant til at det kun funker på epleting. Sånn har det alltid vært, og det kommer mest sannsynlig ikke til å bli helt smertefritt i fremtiden heller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...