Gå til innhold

Forbrukerombudet i ekstase over Itunes-kunngjøring


Anbefalte innlegg

iTunes har da fortsatt DRM på filmer og TV-serier?

Merkelig at Forbrukerrådet ser seg fornøyd med det.

Du tenker på filmer og TV-serier som selges gjennom iTunes Store i enkelte andre land, men _ikke_ i Norge? Tror ikke norske byråkrater har så mye de skulle ha sagt i Storbritannia eller USA, uansett hvor PR-kåte de måtte være...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og Forbrukerombudet legger ned 2 års arbeid i å prøve å få Apple til å fjerne DRM... jippi, så flinke dere er til å konsenterere dere om de virkelig store og viktige sakene. Kjøper man eple-ting, er man som regel vant til at det kun funker på epleting. Sånn har det alltid vært, og det kommer mest sannsynlig ikke til å bli helt smertefritt i fremtiden heller

Ja, de er så "flinke" så - det er jo bare 2 år siden Apple gikk klart og tydelig ut mot DRM i et offentlig brev:

http://www.apple.com/hotnews/thoughtsonmusic/

Mange har skjønt at gårsdagens kunngjøring var uunngåelig og kun et spørsmål om tid. Men SÅ lang tid har altså Apple måttet bruke på å bearbeide enkelte av plateselskapene - med Forbrukerombudet som en plaprende rævadilter.

Har du forresten lang erfaring med "epleting" du da? Mine "epleting" har nemlig svært få problemer med å forholde seg til alt fra webstandarder, formatstandarder, kommunikasjonsstandarder, proprietære ikke-standarder som MS Exchange eller Windows Server, eller et antall periferenheter og annet utstyr fra diverse produsenter.

Lenke til kommentar
For de som klager over "feil format" så sier jeg bare at første hit på googlesøket "aac to mp3" ga meg et program som gjorde jobben i løpet av 10 sekunder.

Det er ikke å konvertere filen som er problemet, men kvaliteten. Om du konverterer fra AAC til MP3, vil du miste mye mer kvalitet enn om iTunes lar deg velge å laste ned direkte i AAC eller MP3. Kvaliteten er da mye bedre i MP3-formatet, fordi den er direkte rippet fra CD-en (original kvalitet som er på rundt -1300kbit elns) til MP3, istedenfor at en 256kbit komprimert AAC-fil blir konvertert til en ny 256kbit komprimert MP3-fil. Jeg vet ikke hvor mye dårligere kvalitet du får, men du skal ikke se bort ifra at du mister omtrent halvparten av kvaliteten til AAC-filen.

 

Men igjen så kommer du sikkert ikke til å høre forskjell på kvaliteten, så da har det egentlig ikke noe å si. Har du derimot et godt anlegg, så kommer du nok garantert til å høre forskjellen. Det er derfor jeg er litt mer opptatt av kvalitet. Harddiskplass er heller ikke noe problem i dag, nesten. :)

 

Tilbake til saken. FLOTT at Apple har åpnet øynene! DRM er en av hovedgrunnen til at jeg ikke kjøper musikk på nettet. Kvalitet er den andre, me det kommer nok også håper jeg. Hadde aldri trodd Apple ville gjøre noe slikt. Woohoo! :fun:

Lenke til kommentar
iTunes har da fortsatt DRM på filmer og TV-serier?

Merkelig at Forbrukerrådet ser seg fornøyd med det.

Du tenker på filmer og TV-serier som selges gjennom iTunes Store i enkelte andre land, men _ikke_ i Norge? Tror ikke norske byråkrater har så mye de skulle ha sagt i Storbritannia eller USA, uansett hvor PR-kåte de måtte være...

Tar de ikke opp kampen med lydbøker og ringetoner blir det også vanskelig og mer tidkrevende å få gjort noe med videoene når dette kommer til Norge.

Lenke til kommentar
Men i hvilke formater får man iTunes-kjøpt musikk?

De fleste her syns vel det ikke har noe å si, men om jeg kjøper musikk, så gidder jeg ikke tvinges mot begrensinger hva gjelder kvalitet eller formater.

 

Gode gamle CD-platene er vel eneste "gode" muligheten her enda? Eller fins det steder der du får kjøpt album digitalt som en bildefil(iso ol.)?

Å laste ned avbildinger av filsystem med ukomprimert musikk på lager da ikke akkurat så mye mening. Det vil da være bedre å laste ned musikk i et fritt lossless format med god komprimering.
Lenke til kommentar

Sendte en e-post til Forbrukerombudet for å spørre om de hadde droppet klagen av Apple til Markedsrådet. Tenkte kanskje svaret kunne være av interesse for flere.

Hei

 

Vi kommer i løpet av kort tid til å gjøre en oppsummering i forhold til iTunes og DRMen som brukes på andre typer innhold enn musikk. I den forbindelse vil vi også se på andre aktørers bruk av DRM.

 

Vi har ikke formelt trukket iTunes-saken fra Markedsrådet ennå, men det er klart at situasjonen har endret seg vesentlig etter at iTunes fjernet DRMen fra musikkfilene. Musikk utgjør som kjent hovedtyngden av innholdet som omsettes på iTunes Store, og spesielt i det norske markedet.

 

 

Med vennlig hilsen

for Forbrukerombudet

 

Frode Elton Haug

seksjonssjef

Endret av JonT
Lenke til kommentar
- Dette er en historisk dag for verdens forbrukere, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

"Supert", forbrukerne "vant"? Fra april blir musikken på iTunes Store dyrere, dette var platebransjens svar på fjerning av DRM. Så betal mer for musikken og takk Thon og Co for det. Hele poenget med å handle på nettet er jo å bruke mer penger, og nå har Thon og Co hjulpet oss å bli kvitt enda mer penger. Hipp hipp hurra!

 

(dette var skrevet ironisk)

Lenke til kommentar
Unngår alle Apple produkter jeg, og lar heller andre slite med mangelfulle produkter. Husker jeg lo godt da Iphone ble lansert. En mobil uten MMS? LOL

Ja, det er omtrent like latterlig som en PC uten diskettstasjon og parallellport, man må jo for all del dynge på med flest mulig umoderne standarder som forlengst er erstattet av bedre alternativ...kanskje du også en dag oppdager muligheten for e-post på mobilen? :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Apple har fått mye kritikk for sin DRM-politikk, men det har aldri kommet virkelig frem hvem som har ivret for den. Apple eller platebransjen.

 

Mener dette kommer ganske klart fram her:

Thoughts on music - Steve Jobs

 

Han er flink til å snakke for seg Steve Blowjobs.

Men fakta taler for seg.

De eneste som har vært tjent med Apples DRM er Apple. En genial måte å selge hardware på.

Det finnes DRM løsninger som IKKE låser avspilling til bestemt HW, men Apple valgte likevel å låse musikken til SITT hardware. Det er ikke platebransjen tjent med. Det sier seg selv.

DRM var ment å hindre kopiering, men Apple valgte å implementere det som en del av proprietære forretningmodellen de følger.

At jibs skylder på platebransjen at han "måtte" låse musikken til Apple hardware blir bare for dumt.

 

Jaggu på tide at de måtte gi slipp på den type "DRM". En frelse for både musikken og forbrukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...