Gå til innhold

Kan ikke få bredbånd. Hvilke muligheter har jeg da?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Nå har jeg havnet i den uheldige situasjonen der jeg ikke kan få levert bredbånd der hvor jeg bor. Utrolig nok da alle naboene har + at den som bodde i denne leiligheten tidlere hadde det. Både telenor og Nextgentel sier bare at det ikke er ledig kapasitet i linjenettet.

 

Så er jo tingen det at hvem kan vel overleve uten bredbånd nå til dags. Det kan hende det blir muligheter for meg senere, men nå var det umulig. Hvilke muligheter har jeg da. Både Ice og Chess leverer mobilt bredbånd. Hvordan er dette når det gjelder nedlasting og spilling av onlinespill?

 

Er det andre leverandører av bredbånd som kanskje kan hjelpe meg? Desperat og alle tips mottas med STOR takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ice funker meget godt så fremst du er godt innenfor dekningsområdet deres, er du litt på kanten om så bare snuser litt er du ute å kjører.

 

Telenor leverer og mobilt bredbånd over mobilnettet. Koster vel 499 tror jeg det var med fri bruk. Om du har god dekning for Ice ville jeg heller valgt dem ettersom de er nogenlunde raskere enn Telenor dog jeg opplever hos meg (som forøvrig var litt på kanten med Ice dekningen) at Telenor er mer stabil enn Ice.

 

Nedlastningsmessig lå jeg med Ice i gode dekningsområder på rundt 80-140 kb/s. Var ganger jeg var på 200 kb/s nedlastning men det var ikke ofte. Onlinemessig funker det ganske godt på World of Warcraft men det er det eneste jeg prøvde online.

Lenke til kommentar

Ifølge hjemmesiden til Ice, så ligger jeg midt inni et område med "meget god dekning". Så det lover nå godt foreløbig. Angående telenor så har dem en nedlastningsbegrensning på 5gb pr. mnd, noe som fort kan bli oppbrukt. Dette gjelder også den dyreste pakken deres. Ice har derimot kun skrevet at "Kundens benyttelse av tjenesten forutsetter normal bruk. Dersom opp- og nedlastingsvolumet blir unormalt stort, eksempelvis ved server-hosting, fildelingstjenester og annen spesielt kapasitetskrevende bruk". Så i utgangspunktet virker ice best for meg foreløbig.

 

Men jeg satser på å kun spille + laste ned litt musikk. Så da detter jeg vel godt under normal bruk :)

Lenke til kommentar

Du må ha omtrent fri sikt, men det er mulig å få ganske lang rekkevidde med rett utstyr.

Innenfor 50M bør det gå greit med normale antenner.

Du bør først finne en nabo som er villig til å dele og så får du skaffe utstyr etter behov.

Har du en nabo rett ved så kan det holde med en USB_dongle for å koble seg til.

Skal du ha flere muligheter og bedre signalstyrke så kan du skaffe deg en router med DD-WRT firmware. En slik kan settes opp i klient_bro og da får du mulighet for bedre antenner og flere nettverkstilkoblinger om du behøver.

Lenke til kommentar

På øyemål vil jeg bedømme avstanden til å være mellom 50 - 70m. Det er helt fri sikt mellom boligene. Jeg ønsker helst å sleppe å slepe bort noe utstyr til naboen. Hva kan jeg skaffe meg av utstyr for å få bedre signal derfra?

 

Jeg tenkte å skaffe meg denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078

 

Kan den settes til å motta trådløse signaler fra en router hos naboen?

 

Har det noe for seg å skaffe http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=304365 og/eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=307815

Lenke til kommentar

Hvis du har kjøpt antennen med N-connector og Linksysrouter så må du ha N-rpTNC overgang.

 

Dyrt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314202

 

Billig: Ebay

 

Jeg ser forøvrig at Komplett roter med kjønnene på pluggene sine, for når pluggene er "RP" så blir kjønnet omvendt slik at hunnen får pinne mens hannen får hull ;)

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Heisann!

 

Nå har jeg havnet i den uheldige situasjonen der jeg ikke kan få levert bredbånd der hvor jeg bor. Utrolig nok da alle naboene har + at den som bodde i denne leiligheten tidlere hadde det. Både telenor og Nextgentel sier bare at det ikke er ledig kapasitet i linjenettet.

 

Så er jo tingen det at hvem kan vel overleve uten bredbånd nå til dags. Det kan hende det blir muligheter for meg senere, men nå var det umulig. Hvilke muligheter har jeg da. Både Ice og Chess leverer mobilt bredbånd. Hvordan er dette når det gjelder nedlasting og spilling av onlinespill?

 

Er det andre leverandører av bredbånd som kanskje kan hjelpe meg? Desperat og alle tips mottas med STOR takk :)

 

Ringe tidligere leietaker / huseier og hør hvem som leverte nettet da han bodde der. Jeg hadde samme problemet og fant ut av at det var NGT som var der. Jeg fikk da overtatt linja før du koplet den ned. Hadde jeg ikke gjort dette så hadde nok noen andre som stod i kø på den porten fått den.

 

Dette ville jeg gjort først.

 

Når det kommer til ICE så har jeg blanda drops av erfaringer.... Men først så er de på randen til konkurs så her bør du vurdere om det er verd å hoppe på.

 

USB enheten til dem er liten og nett. Men med problemer, når jeg brukte min aktiv (last.fm + wow, og kanskje litt surfing) så gikk dette smertefritt og ingen problemer... Helt til modemet ble varmt. Da falt den regelmessig ut og bare et helsikke.

 

Fakturamessig er de også ute å kjører, de leverer kun månedlige faktura og klarer ikke å levere kvartalsfaktura. For meg som måtte skrive utleggsskjema til jobb syns dette var dritt da jeg måtte skrive det for 399,- hver eneste måned.

Lenke til kommentar

Har sjekket opp dette med tidligere eier og hørt med alle leverandører. Siden det er noen måneder siden han sa opp sitt, så er dette snappet opp av andre. Mange nybygg her i strøket :s

 

Har nå fått koblet antennen til routeren, men sliter fortsatt med signal. Har satt dette opp i rommet som vender mot nabohuset, men får ikke noen signaler når jeg prøver "site survey". Men har lånt en bærbar pc med innebygget nettverkskort og denne får inn signalet med 2/5 i styrke. Hvordan kan det ha seg at denne får det inn, men ikke den store antennen jeg har til routeren :O

 

Tror jeg trenger litt konfigureringshjelp her ja :p

Lenke til kommentar

Ingen som har litt kunnskap om DDWRT og oppsett med denne antennen?

 

Har skrudd av en standard antenne og montert denne på! Hva skjer med den andre antennen da? Skal den Cnet antennen settes som både TX og RX?

 

Noen andre innstillinger som må til?

Endret av Dj Frost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...