Gå til innhold

Du trodde flytende nitrogen var kaldt?


Anbefalte innlegg

Hehe... Jobber til daglig med flytende helium, og de prisene som er oppgitt i denne artikkelen er jo rene fantasipriser. Har dere sjekket med noen leverandører?

UiO skulle ha 33k per liter.

 

O_o noe sier meg at jeg har snakka med feil folk, de ville jo ikke engang selge LN2 til meg - selv noe så banalt som tørris var umulig å få fatt i.

 

kan du sende meg navnet på kontaktpersonen din pr PM (evt over MSN) så jeg kan slå av en prat med vedkommende? :p Skolestart om et par dager, hehe.

 

Var den ment til meg eller Wheelman?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe... Jobber til daglig med flytende helium, og de prisene som er oppgitt i denne artikkelen er jo rene fantasipriser. Har dere sjekket med noen leverandører?

UiO skulle ha 33k per liter.

 

O_o noe sier meg at jeg har snakka med feil folk, de ville jo ikke engang selge LN2 til meg - selv noe så banalt som tørris var umulig å få fatt i.

 

kan du sende meg navnet på kontaktpersonen din pr PM (evt over MSN) så jeg kan slå av en prat med vedkommende? :p Skolestart om et par dager, hehe.

 

Var den ment til meg eller Wheelman?

 

Det var WheelMan jeg quotet, ikke deg :p

Lenke til kommentar
Er det termisk konduktivitet(grønn) i denne grafen, eller er det dette jeg etterspør?

Nei, den grønne grafen er varmekapasiteten. Altså hvor mye varmeenergi i Joule som skal til for å varme opp 1kg av materialet med 1 °C. Det er uavhengig av oppvarmingshastigheten og hvor bra varmen ledes i materialet.

 

Det står da virkelig

resistivity (ρ, green)
under de grafene. Altså at grønn er den elektriske motstnaden til matterialet. Når teperaturen når det kritiske punktet for stoffet blir motstanden i stoffet 0 ohm og det blir per deffinisjon en superleder.
Lenke til kommentar
Litt matematikk:

 

Det er en 37 prosent senkning i temperatur, dvs 37 prosent senkning i resistans og strømforbruk. Desto kaldere silisiumet er, desto mindre resistans, desto raskere kan elektronene flyte gjennom silisiumet. Kort forklart, desto kaldere temperatur prosessoren blir kjørt nå, desto bedre skalerer den mot volt ved overklokking.

Et eksempel: Om en prosessor kan gjøre 3 GHz ved 1,5 v og 80 °C, skal den i teorien kunne nå 4 GHz ved tilsvarende volt, og en temperatur på 10 °C. Siden en prosessor er såpass kompleks, er det andre ting som spiller inn når det kommer til overklokkingspotensiale.

 

ρ*(lengden på lederen*2):kvadratet = effekttap.

 

Man forandrer resitiviteten ρ (rho) , men at dette skal være lineært i prosentvis senkning av temperaturen mot motstand og strømforbruk stusser jeg på foreløpig.

 

elektronene går vel heller ikke raskere? 92% av lysets hastighet i kobber mener jeg å ha lest?

 

Rent effektmessig burde det gå ann å få opp et diagram. Denne delen burde ryddes opp, for eksempel bruke spenning der det nå står volt.

 

Edit: Lærte at det heter resitivitet

Edit2: Så at formelen min var riv ruskende når jeg leste posten til Simen1

Noen millimeter i sekundet er mer korrekt for materialet kopper (Cu). Jamfør Wikipedia:

Because of collisions between electrons and atoms, the drift velocity of electrons in a conductor is on the order of millimetres per second. However, the speed at which a current at one point in the material causes a current in other parts of the material, the velocity of propagation, is typically about 75% of light speed. This occurs because electrical signals propagate as a wave, with the velocity dependent on the dielectric constant of the material. In dielectric materials, the electrons remain bound to their respective atoms and the material behaves as an insulator. Semiconductors have a variable level of conductivity that lies between the extremes of conduction and insulation.

Fort gjort å trø litt feil i ett så omfattende tema som kvantefysikk. Ser ut til at 75% er nærmere sannheten, om du ser på hvor fort strømmen av elektroner samlet sett beveger seg i en kopperledning.

Lenke til kommentar

Årsaken bak den gode varmeledende egenskapen til blant annet "superfluid" Helium.

At temperatures below the lambda point 2.1768K 4He has a superfluid state, has almost perfect heat conduction, and is called helium II. The helium is in a macroscopic quantum state. At temperatures falling toward 0K the speed of temperature and entropy waves increases. These can be generated and observed in a resonator. At a temperature of 1.8K the temperature wave propagates at approximately 20 m/s.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kult!!! men men ikke så brukervennligt, hadde de greid å utvikle noe som ville holdt heliumet flytende, mens det blir brukt til kjøling uten att du trenger en tank for det så står jeg for det men akkuratt nå...

 

Syns jeg heller at datamaskiner burde bruke vannkjøling til og med bærbare!! OG gidd å si "ja men då blir pcen ødelagt" faen dt går jo an å lage et system som holder da...

Lenke til kommentar

QUOTE(Spetsnaz @ 07/01-2009 : 19:41) *

QUOTE(artikkelen)

Litt matematikk:

 

Det er en 37 prosent senkning i temperatur, dvs 37 prosent senkning i resistans og strømforbruk. Desto kaldere silisiumet er, desto mindre resistans, desto raskere kan elektronene flyte gjennom silisiumet. Kort forklart, desto kaldere temperatur prosessoren blir kjørt nå, desto bedre skalerer den mot volt ved overklokking.

Et eksempel: Om en prosessor kan gjøre 3 GHz ved 1,5 v og 80 °C, skal den i teorien kunne nå 4 GHz ved tilsvarende volt, og en temperatur på 10 °C. Siden en prosessor er såpass kompleks, er det andre ting som spiller inn når det kommer til overklokkingspotensiale.

 

 

ρ*(lengden på lederen*2):kvadratet = effekttap.

 

Man forandrer resitiviteten ρ (rho) , men at dette skal være lineært i prosentvis senkning av temperaturen mot motstand og strømforbruk stusser jeg på foreløpig.

 

elektronene går vel heller ikke raskere? 92% av lysets hastighet i kobber mener jeg å ha lest?

 

Rent effektmessig burde det gå ann å få opp et diagram. Denne delen burde ryddes opp, for eksempel bruke spenning der det nå står volt.

 

Edit: Lærte at det heter resitivitet

Edit2: Så at formelen min var riv ruskende når jeg leste posten til Simen1

 

Noen millimeter i sekundet er mer korrekt for materialet kopper (Cu). Jamfør Wikipedia:

QUOTE

Because of collisions between electrons and atoms, the drift velocity of electrons in a conductor is on the order of millimetres per second. However, the speed at which a current at one point in the material causes a current in other parts of the material, the velocity of propagation, is typically about 75% of light speed. This occurs because electrical signals propagate as a wave, with the velocity dependent on the dielectric constant of the material. In dielectric materials, the electrons remain bound to their respective atoms and the material behaves as an insulator. Semiconductors have a variable level of conductivity that lies between the extremes of conduction and insulation.

 

Fort gjort å trø litt feil i ett så omfattende tema som kvantefysikk. Ser ut til at 75% er nærmere sannheten, om du ser på hvor fort strømmen av elektroner samlet sett beveger seg i en kopperledning.

 

 

 

Nå er ikke jeg helt sikker da.. men tror ikke det er elekronene som beveger seg noe særlig fort men heller spenningen/energien

 

det er nesten som å ha et rør fyllt med klinkekuler, dersom du setter inn en klinkekule i den ene siden vil en komme ut på den andre, nå ser du at den du satte inn beveget seg så vidt men det falt allikevell ut en på den andre siden. Jeg mener at samme prinsippet gjelder for klinkekulene, det som står om 75% av lysets hastighet er bare hvor lang tid det tar før klinkekula detter ut på den andre siden.

 

CORRECT ME IF IM WRONG!!!

Lenke til kommentar
Syns jeg heller at datamaskiner burde bruke vannkjøling til og med bærbare!! OG gidd å si "ja men då blir pcen ødelagt" faen dt går jo an å lage et system som holder da...

eller kanskje bytte ut vann med noe som har tilsvarende temperaturegenskaper, men som ikke er i stand til å kortslutte alt og litt til?

 

og som helst ikke er helsefarlig for brukeren i samme slengen.

 

eller kanskje en skulle bygget en laptop fylt med olje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...