Gå til innhold

Jompas treningslogg - Gutt 17år - Nytt bilde side 13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å sammenligne knebøy med benpress blir bare latterlig. I knebøy har man mye vekt på nakken, og ingen ting bygger så mye styrke som å belaste hele kroppen fra topp til tå med mye vekt. Blir quadriceps sterkere og større av benpress? Utvilsomt, men det stopper der. Man kan kjøre forskjellige øvelser for hver kroppsdel inkludert benpress og trene hele kroppen på den måten, men man vil likevel ikke få trent hele kroppen som en helhet uten baseløft som bøy og mark. Det er her mange folk misforstår og tror at hele kroppen blir trent ved å ta øvelser for hver kroppsdel. Kroppen fungerer skjeldent i praksis ved at bare noen få muskler brukes. Vanligvis i det daglige så brukes hele kroppen som en enhet ved at mange muskler samarbeider, og det er nettopp her knebøyen kommer inn. Jeg har sett småjenter benpresse mye vekt, men de er jo ikke sterke for det om. Repper man 300 i benpress så er man sterk i lårene, men man er ikke sterk (hvertfall er ikke benpress et mål på det).

 

Så kommer jo spørsmålet om hva man skal trene, og her er det jo ens mål som avgjør. Vil man bli sterkere så er det bare å stille seg i racken og kjøre bøy :) Hvis man har korte lemmer funker knebøy også ypperlig til å bygge masse i tillegg til styrke, men hvis man er uheldig og har lange lemmer og ikke klarer å aktivere fremsiden av lårene ordentlig under knebøy så er ikke knebøy noen god øvelse for å bygge masse. Det er her benpress kommer inn som et fint alternativ og/eller supplement. Selv så har jeg bare prøvd et fåtall forskjellige benpresser, men jeg har enda til gode å finne en jeg liker som er snill med ryggen.

Har droppa knebøyen, jeg nå.

Først og fremst pga kneskade, men det hjelper også på motivasjonen :)

Knebøy er noe av det kjedeligste man kan finne på å gjøre @ et treningsstudio!

 

Jaja, jeg vet man ikke skal droppe øvelser, men har ikke sett fremgang AT ALL..

 

Mye lettere å dra på studioet da.

Du har misforstått hvis du tror det skal være lett.

Bøy er ikke hele kroppen. Rygg og bein.

Ja, huff, biceps får jo ikke kjørt seg :roll:

Lenke til kommentar
Har droppa knebøyen, jeg nå.

Først og fremst pga kneskade, men det hjelper også på motivasjonen :)

Knebøy er noe av det kjedeligste man kan finne på å gjøre @ et treningsstudio!

 

Jaja, jeg vet man ikke skal droppe øvelser, men har ikke sett fremgang AT ALL..

 

Mye lettere å dra på studioet da.

Du har misforstått hvis du tror det skal være lett.

 

Mente ikke lett fysisk sett, man skal jo være motivert til å dra. For min del funker det ikke pga kneskade osv.

Lettere psykisk å dra på studioet når man er motivert og føler man får uttelling for det man gjør.

 

Føler jeg har fått bedre fremgang uten knebøy.

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på meg selv som en med lange lemmer og kort overkropp, men kan jo være jeg har det, jeg vet ikke. Men jeg bøyer ryggen i det jeg går under paralell i alle fall. Trodde ikke man skulle gå så langt ned uansett.. ?

 

Og hvordan kan jeg "måle" om jeg har lange lemmer? Noen mål, forholdstall etc. ?

Lenke til kommentar
Poenget med å påpeke at noen må bytte ut bøy med andre øvelser er at ikke alle har kroppen til å kjøre bøy. Er man i utgangspunktet dårlig lagd med lange lemmer og kort overkropp så er du nesten dømt til å få fleksjon i korsryggen i det du går under paralell.

 

De aller fleste kan kjøre knebøy uten at det innebærer høy skaderisiko, selv med lange armer og kort overkropp (min struktur). Har mer med teknikk enn kroppsbygning å gjøre. Det andre argumentet 'mot' knebøy i denne tråden er at det er demotiverende fordi det er hardt. Knebøy er hardt fordi det innebærer høy belastning på kroppen. Om man ikke er villig til å gjøre knebøy er man ikke villig til å få mye ut av treninga.

 

En annen ting. Om man faktisk ikke kan kjøre knebøy er det andre alternativer enn beinpress man bør vurdere først. Frontbøy er et av dem.

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke satt meg så mange mål. Nå sitter snart 70kg i benken, så det kan jo være et mål å klare det. Men ellers så har jeg ikke noen mål. Trener nå fram til sommerferien og ser om jeg får tid til trening i ferien.

 

Ellers så blir det full pupp fra etter sommerferien igjen. Da blir det nok noen skikkelig mål. Synes det er vanskelig nå som ferien snart står for tur og det ikke er sikkert det blir fast treinng da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...