Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei! Da har jeg bestemt meg for å kjøpe mitt første speilreflekskamera og gleder meg til å lære noe nytt.

 

Men, jeg er helt blank på hva jeg skal velge i kamerajungelen, men har sett på noen som ser interresante ut.

 

Noen som har noen tips av hvilke kamerapakker jeg skal velge med tanke på hva jeg får/pris, og vil helst ikke gå så veldig høyt opp pris.

 

 

Har sett på følgende, hva synes dere om disse til nybegynnere? Bare kom med andre forslag også i samme prisklasse.

 

http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d90-m-nikkor-af-s-dx-18-55mm-vr

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010411978.aspx

 

http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d5000-m-18-55mm-vr/

 

Takk

Endret av Nani.
Lenke til kommentar

Alle de der er bra kameraer, men det er vanskelig å komme med noen anbefaling når du ikke sier noe mer spesifikt om hvordan du kommer til å bruke kameraet og hvilke egenskaper og funksjoner du vektlegger. F.eks

 

- vippbar skjerm

- videofunksjon

- stabilisering i kamera eller i objektivene

- tett mot regn og støv

- råformat (DNG eller proprietære formater)

- vekt og størrelse

- seriebildehastighet

 

I tillegg bør du tenke på muligheten for å låne f.eks objektiver fra venner og kjente, muligheten for å låne ut, hvordan ergonomien passer dine hender osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei jeg har tengt til og invistere i mitt første speilreflekskamera, jeg vurdere og kjøpe et kamera som jeg kan vokse litt rundt så jeg slipper og kjøpe et nytt om et par år. jeg har sett på

 

http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d90-m-af-s-dx-18-105mm-vr/.

 

regner vel egentlig med at dette kameraet har det jeg trenger

så spørsmålet er, er dette et bra kjøp eller burde jeg se etter noe annet?

Lenke til kommentar
så spørsmålet er, er dette et bra kjøp eller burde jeg se etter noe annet?

Kameraet er meget bra og objektivet er greit nok til prisen, samlet er det et godt kjøp.

 

Hvis du har til hensikt å lære deg noe om fotografering,så er det lurt og hoppe rett på semiproffkamera heller ikke en dum kombinasjon du linket til der.

Lenke til kommentar

Det er et veldig godt kamera, og et godt kjøp. Allikevel vil jeg skyte inn at du kan kjøpe veldig mye billigere pakker nå, og allikevel ikke nødvendigvis behøve å oppgradere om et par år:

 

 

Olympus E-450 14-42mm for 2499 hos Elprice

Nikon D3000 m/Nikon 18-55mm VR for 3295,- hos FotoVideo

Canon EOS 1000D m/18-55mm IS for 3499 hos FotoVideo

og videre oppover prisskalaen, sjekk prisguiden

 

Hvis du om et par år føler for å oppgradere, så vet du veldig mye mer om hva du ønsker mer av / bedre. De viktigste oppgraderingene du kan gjøre i forhold til det du får i en av pakkene over er ekstra objektiv(er) og blits, stativ.

Lenke til kommentar

Ser Expert selger D3000 til 3k, er dette et bra og holdbart (solid) kamera, eller er det noe annet til denne prisen jeg heller burde kjøpe? Er det mulighet for vidvinkel linse på denne? Takk for svar!

Det er et godt kamera, og du kan velge mellom mye forskjellig optikk til den. Vidvinkel får du også kjøpt til dette. Det kan dog fort bli dyrere enn kameraet. Det objektivet som følger med er en normalzoom som dekker fra litt vidvinkel til kort portrett-tele. Vurder å gå opp et par-tre hundre kroner og få objektiv med VR (vibration reduction - bildestabilisering), kjekt når det er lite lys og rolig motiv.

 

Solid? Jeg ville ikke brukt det til å slå ned teltpluggene, men jeg ville ikke vært redd for å ha det med overalt heller.

 

Du kan jo og ta en titt på bruktmarkedet, du kan gjøre veldig godt kjøp for 3000,- på foto.no hvis du følger med en stund.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Ser Expert selger D3000 til 3k, er dette et bra og holdbart (solid) kamera, eller er det noe annet til denne prisen jeg heller burde kjøpe? Er det mulighet for vidvinkel linse på denne? Takk for svar!

Det er et godt kamera, og du kan velge mellom mye forskjellig optikk til den. ...

Vurder å gå opp et par-tre hundre kroner og få objektiv med VR (vibration reduction - bildestabilisering), kjekt når det er lite lys og rolig motiv.

I mange tilfeller må du nok opp noen hundre kroner til (hos Expert 3799) for å få VR utgaven av obejlktivet. Det er det vel verdt, siden det billigste kitet krever fire ganger så mye lys.

 

En liten ting. Begge objektivene er utsatt for slark i frontuba. Dvs at den fremste delen av objektivet blir slarkete. Om duu opplever det, så ikke la deg avspise med svar om at det er normalt.

 

Dette er en garantisak. Så ikke la dette skremme deg fra kjøp. Nevner det bare fordi at du skal være klar over rettighetene dine om det skulle oppstå.

Lenke til kommentar

(1) Objektet kan jeg jo bare skifte ut med tia,

 

(2) men blir det bedre å bruke blitz enn å bruke objektiv med vr?

1. Det kan du, men det blir dyrere for deg enn å kjøpe det objektivet du er best tjent med sammen med huset.

 

2. Fornuftig brukt, er blits i en del tilfeller bedre, men det krever en del av brukeren å ta bra blitsbilder.

Feil bruk av blits gir gjerne stygge skygger, undereksponert bakgrunn og null struktur og dybde i motivet.

 

Så på motiver som er noenlunde i ro, er ofte VR bedre.

 

 

Men valget er selvfølgelig ditt. Innhent mest mulig informsjon og velg det du syns virker mest fornuftig til den bruken du ser for deg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

(1) Objektet kan jeg jo bare skifte ut med tia,

 

(2) men blir det bedre å bruke blitz enn å bruke objektiv med vr?

1. Det kan du, men det blir dyrere for deg enn å kjøpe det objektivet du er best tjent med sammen med huset.

 

2. Fornuftig brukt, er blits i en del tilfeller bedre, men det krever en del av brukeren å ta bra blitsbilder.

Feil bruk av blits gir gjerne stygge skygger, undereksponert bakgrunn og null struktur og dybde i motivet.

 

Så på motiver som er noenlunde i ro, er ofte VR bedre.

 

 

Men valget er selvfølgelig ditt. Innhent mest mulig informsjon og velg det du syns virker mest fornuftig til den bruken du ser for deg.

godt svar, det oppklarte godt. Tror jeg da går for d3000 med vr objektiv og er greit stativ. Hvor får jeg et greit stativ til en billig penge? Hvor mange gb kort bør jeg kjøpe, 4 gb som er grensa her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...