Gå til innhold

FAQ om Posten Norge og pakker V 2.1. Oppdatert 11.01.2013


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Brevsending nummer 9 nå "borte" på mystisk vis i postgangen, det virker som det er 50/50 om brevsendinger kommer fram om dagen eller ikke.

Og posten sier ifra, "er du teit nok til å ikke bruke fem ganger så mye på en sporbar pakke, er det DIN feil at våre arbeidere stjeler fra deg"

 

Husker jeg snakket med en fyr for tre-fire år siden som jobbet på et sorteringssenter (vet ikke om det var selve sorteringssentret) i Oslo. Han sa rett ut at om det var noe sendt som brevpost i boblekonvolutt som kjentes dyrt/nyttig ut, var stort sett alle på avdelingen hans enige om at det bare var å forsyne seg. Han kunne også fortelle at dvdsamlingen hans hadde blitt fire ganger større etter han begynte der.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Det der hørtes IKKE bra ut, tror du skal kontakte posten per telefon og fortelle om dette. Be om og få snakke med en skift leder eller lignende på supporten.

 

Har hørt om lignende før, men det var sprøyt. Selvfølgelig så har alle bedrifter uærlige ansatte, noe som er svært synd.

 

Jeg har sluttet i posten så får dessverre ikke sjekket opp dette for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en pakke på vei fra england som ble sendt den 21.4. Denne er sendt med Royal Mail Signed For, altså med sporing. På Royal Mail sin side får jeg opp at pakken er sendt, men det går ikke an å spore den med posten.no sitt sporingssystem. Har ikke sett snurten av pakka heller, og nå som det har gått 3 uker begynner jeg å bli rimelig irritert. En kamerat fikk sendt en pakke fra samme sted dagen før (20.4) og den har heller ikke kommet. En god del brevpost fra england har også vært rimelig treigt, og tatt opptil 2 uker i det siste. Noen som vet om det er store forsinkelser ute å går hos posten og/eller tollen?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg sendte et SmartPost brev i morges, bare for å oppdage en time senere at jeg hadde sendt det til feil mottaker. Kan jeg dra på Posten og hente det igjen, før det blir sendt? Kontoret har daglig postavgang innen kl. 16, så det bør jo gå greit, ikke sant?

Lenke til kommentar
Jeg sendte et SmartPost brev i morges, bare for å oppdage en time senere at jeg hadde sendt det til feil mottaker. Kan jeg dra på Posten og hente det igjen, før det blir sendt? Kontoret har daglig postavgang innen kl. 16, så det bør jo gå greit, ikke sant?

 

 

Det burde gå bra så samt du har skrevet avsender bakpå og kan fremvise leg på att det er DU som har sendt brevet!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

En liten (forsinket) oppdatering, til alle dere som lurer. Det gikk selvsagt helt fint å få hentet brevet. De spurte hva jeg het og siden jeg hadde skrevet avsender på baksiden var det ikke noe problem. De husket vel at jeg hadde vært innom også, tipper jeg. :blush:

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg fikk et brev idag i hvor frimerket ikke er stemplet eller merket på noen måte. Kan jeg da bruke konvolutten (og frimerket såklart) på nytt? :)

 

Egentlig så kan du ikke det, men er jo lov og prøve.

 

Blir du tatt for det vanker det ett gebyr (slike som vi er så glade i her i Norge) :)

Lenke til kommentar

Et lite tillegg om forenklet tollbehandling som kan være greit å ta med er at det kommer et gebyr på 90 kroner for å betale MVA på pakker fra utlandet.

Dette gjelder også hvis du henter pakken på den "lokale" godsentralen, og lar tollvesenet regne ut fortollingen. Ikke sikker på hva gebyret faktisk betaler for, men trolig utgiftene med å behandle disse innbetalingen for tollvesenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en liten nøtt.. :D

 

Jeg bestilte noe fra komplett idag kl.1200, og regna med at dem skulle få pakket og sendt dette idag før kl1600. Men det klarte dem jo selvfølgelig ikke. Jeg tok ekspress, slik at jeg kunne få den imorgen tidlig (lørdag.) Hva er sjansen for at jeg får den imorgen tidlig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det irriterer fortsatt kuken av meg at når pakken kommer frem 0941 i dag til en omlastningsterminal som ligger ca 2,5 time unna, så blir ikke pakken videresendt før i morgen

Lenke til kommentar
Den pakken din står nok i en container hos komplett og venter på og bli full/ hentet av posten. En annen løsning er att den ikke er pakket enda.

 

Bare og smøre seg med tålmodighet :)

Enda ingen fremskritt. Vel, kjedelig med ny pc uten skjermkort i helgen da ;) Rakk seff ikke å avbestille kos komplett før de pakka driten. Tenkte jeg kunne stikke ned til byn og kjøpe kortet til samme pris hos digitalimpuls. Leverer ekspress - over natten på søndager tro? :p:blush:

Lenke til kommentar
Brevsending nummer 9 nå "borte" på mystisk vis i postgangen, det virker som det er 50/50 om brevsendinger kommer fram om dagen eller ikke.

Og posten sier ifra, "er du teit nok til å ikke bruke fem ganger så mye på en sporbar pakke, er det DIN feil at våre arbeidere stjeler fra deg"

 

Husker jeg snakket med en fyr for tre-fire år siden som jobbet på et sorteringssenter (vet ikke om det var selve sorteringssentret) i Oslo. Han sa rett ut at om det var noe sendt som brevpost i boblekonvolutt som kjentes dyrt/nyttig ut, var stort sett alle på avdelingen hans enige om at det bare var å forsyne seg. Han kunne også fortelle at dvdsamlingen hans hadde blitt fire ganger større etter han begynte der.

 

Det er virkelig IKKE greit. Posten politianmelder (og sparker) ansatte dersom de får snusen i noen som gjør slikt. Faktisk så er leveransekvaliteten noe vi blir direkte målt på fra staten. Om vi ikke klarer de målene så er det en "big thing", tro meg...

Uærlige ansatte har alle større bedrifter men om du har vedvarende problemer så ring Postens kundesenter. Det er om ikke annet til god hjelp for Posten. Jeg har selv vært med på å holde en tordentale til ansatte etter at noen brev "forsvant". Ordene "politianmeldelse" og "sparken" er faktisk til hjelp noen ganger, merkelig hva som kommer til rette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brevsending nummer 9 nå "borte" på mystisk vis i postgangen, det virker som det er 50/50 om brevsendinger kommer fram om dagen eller ikke.

Og posten sier ifra, "er du teit nok til å ikke bruke fem ganger så mye på en sporbar pakke, er det DIN feil at våre arbeidere stjeler fra deg"

 

Husker jeg snakket med en fyr for tre-fire år siden som jobbet på et sorteringssenter (vet ikke om det var selve sorteringssentret) i Oslo. Han sa rett ut at om det var noe sendt som brevpost i boblekonvolutt som kjentes dyrt/nyttig ut, var stort sett alle på avdelingen hans enige om at det bare var å forsyne seg. Han kunne også fortelle at dvdsamlingen hans hadde blitt fire ganger større etter han begynte der.

 

Det er virkelig IKKE greit. Posten politianmelder (og sparker) ansatte dersom de får snusen i noen som gjør slikt. Faktisk så er leveransekvaliteten noe vi blir direkte målt på fra staten. Om vi ikke klarer de målene så er det en "big thing", tro meg...

Uærlige ansatte har alle større bedrifter men om du har vedvarende problemer så ring Postens kundesenter. Det er om ikke annet til god hjelp for Posten. Jeg har selv vært med på å holde en tordentale til ansatte etter at noen brev "forsvant". Ordene "politianmeldelse" og "sparken" er faktisk til hjelp noen ganger, merkelig hva som kommer til rette.

/signed

 

Posten har et system hvor de sender et brev (korrekt adressert) til mottagere de har avtale med. Disse brevene inneholder en brikke (antageligvis en RFID chip) som registrerer hvordan brevet beveger seg. (Hos oss var det en "mottager over portene) Når mottageren får dette brevet melder de fra. Dette er for å måle "produksjonen"

Har tidligere jobbet 4 år som lørdagsvikar, og kan love deg at kundene merker når brev og pakker ikke kommer frem, og som bud står du HØYT oppe på listen over de som blir spurt først. Vi fikk også direkte tilbakemelding på kvaliteten hver uke. (Ikke hvert enkelt bud, men teamet som helhet.)

Og alle bud merker når det kommer feks, bankkort. Først en så blank og umerket konvolutt at du skjønner det er koden, så et par dager etter kommer kortet (kjenner det gjennom konvolutten). Men svært få slike blir borte.

Kan ærlig talt ikke huske en eneste gang hvor vi fikk en slik tordentale, men tror terskelen ville vært rimelig lav for å få den.

Men feil skjer, brev med lik gateadresse kan havne på feil rute (noen ruter dele samme vei), og husk at det ikke alltid er like lett å tolke adresser som "til jentene innerst i dillogdallveien"

Endret av IceDale
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg bestilte en klokke via ebay fra en i USA, den ble sendt med USPS og jeg fikk et sporingsnummer: LJ*********US. Da har det jo vært vanlig før hvertfall vet jeg, at når den kommer til norge kan jeg spore den videre på posten.no, men jeg fikk aldri opp noe info på det sporingsnummeret.

 

I går fikk jeg hentelapp på klokken. Det viste seg at dem hadde byttet sporingsnummer til KU*********NO, noe jeg aldri har opplevd før, noen som vet hvorfor?

 

Når jeg prøvde å spore på det nye sporingsnummeret:

07.08.09	  14.34	   UTLEVERT	   *Fjernet info*
06.08.09 	07.56 	ANKOMMET POSTKONTOR 	*Fjernet info*
04.08.09 	21.47 	REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 	0001 OSLO
04.08.09 	11.53 	VIDERESENDT TIL MOTTAKER 	0024 OSLO

 

Og her pleier det jo ellers å stå at den har ankommet landet, info om når den er i tollen osv.

 

Vet ikke om det har noe å si, men jeg måtte betale moms på den.

 

Er det pga at jeg fikk forenklet tollbehandling?

Endret av everlong
Lenke til kommentar
Jeg bestilte en klokke via ebay fra en i USA, den ble sendt med USPS og jeg fikk et sporingsnummer: LJ*********US. Da har det jo vært vanlig før hvertfall vet jeg, at når den kommer til norge kan jeg spore den videre på posten.no, men jeg fikk aldri opp noe info på det sporingsnummeret.

 

I går fikk jeg hentelapp på klokken. Det viste seg at dem hadde byttet sporingsnummer til KU*********NO, noe jeg aldri har opplevd før, noen som vet hvorfor?

 

Når jeg prøvde å spore på det nye sporingsnummeret:

07.08.09	  14.34	   UTLEVERT	   *Fjernet info*
06.08.09 	07.56 	ANKOMMET POSTKONTOR 	*Fjernet info*
04.08.09 	21.47 	REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 	0001 OSLO
04.08.09 	11.53 	VIDERESENDT TIL MOTTAKER 	0024 OSLO

 

Og her pleier det jo ellers å stå at den har ankommet landet, info om når den er i tollen osv.

 

Vet ikke om det har noe å si, men jeg måtte betale moms på den.

 

Er det pga at jeg fikk forenklet tollbehandling?

 

Jeg har ikke opplevd dette, og har brukt forenklet tollbehandling flere ganger, på varer over og under 1000 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...