Gå til innhold

FAQ om Posten Norge og pakker V 2.1. Oppdatert 11.01.2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med f.eks rekommandert brev til England, vil Postens sporingsnummeret være kompatibelt med Track&Trace systemet til RoyalMail? Ser at RoyalMail sine sporingsnummere er kompatible med Posten.

 

Ja det er de:) Dette gjelder i de fleste land som er oppgående. Gaza er derimot suspendert på ubestemt tid.

Lenke til kommentar

Spurte fordi jeg har sendt et slikt brev til England, og det fungerte ikke. Måtte til slutt spørre mottager om brevet var kommet frem, og det var det. Men det var ikke mulig å spore det ved hjelp av Track&Trace. Mulig jeg bare har vært uheldig. Men hvis det ikke fungerer på en skikkelig måte, blir det en unødvendig dyr og usikker måte å sende brev på.

Lenke til kommentar

Hørtes rart ut, jeg skal sjekke det opp imorgen om jeg husker det!

 

Usikkert er det fremdels ikke. Pakken blir sendt fra postkontoret i en forseglet pose, slik blir den fraktet fra ett sted til neste, helt til den er fremme. jeg har aldri hørt om verken rek eller pum som har blitt borte. Ved ankomst blir Rek.sendingen lagt i en egen skuff sammen med PUM. Ved utlevering kreves det att mottager henter pakken / en fullmakt gitt av mottager er skrevet ut til en eventuelt henter.

 

Pakken er like trygg selv om du ikke får sporet den!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Du kan spore pakker fra utlandet før de ankommer Norge. Jeg vet ikke om dette gjelder alle, men samtlige av mine pakker fra USA har vært sporbare før de har ankommet Norge. Da står det typisk:

 

Innhentet 9999 Ingen ny postadresse

Sendt fra avsenderland 9999 Ingen ny postadresse

Ankommet mottakerlandet 0024 Oslo

 

Dette gjelder dessverre ikke alle pakker, vet faktisk ikke hvorfor. Men kan ha noe med forskjellig bruk av datautstyr og dårlig avtaler mellom forskjellige selskaper og gjøre.

Men de fleste pakker fra USA burde du kunne spore tidlig ja.

 

Det er avhengig av avtale med leverandør av transporttjenesten inn til Norge.

Dersom Posten kun har distribusjon av pakken i norge må vi først få vite at den pakken er på vei. Det er bare et utgangspunkt for å spore. Dersom det ikke er inngått avtale om EDI overføring så vet vi ikke nok om pakken til å kunne spore den i våre systemer eller kunne sende informasjon tilbake til transportørs system.

Noen slike transportører samarbeider med Posten og har avtaler om deling av sporingsinformasjon. Andre sier ikke noe til oss før pakken er på terminal på Oslo Havn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Edit: Når det gjelder brukerkurset som du sikkert har tatt så er ikke det etter min mening verdens beste. Men nå sitter verken du eller jeg i en stilling hvor vi kan forbedre det heller, dessverre.

 

...men dere kan fint poste deres inntrykk om det kurset til meg via privmsg.

Lenke til kommentar

Bra tråd, godt initiativ :thumbup:

 

Har en liten kommentar i forbindelse med punktet om erstatningsbeløp:

 

 

Smartpost har kun 10.000 i erstatning, det jeg kjøpte har en verdi på 20.000, hva skal jeg gjøre?

 

Om du har kjøpt fra en bedrift så kan du slappe av, de sender servicepakker og har gjerne egne avtaler med posten. Pakken din er godt forsikret. Om du har kjøpt noe fra en privatperson som feks en pc så kan det lønne seg og demontere de dyreste delene og heller sende pcen i to så du er forsikret for hele beløpt!

 

Hvis du skal sende noe som har en høyere verdi enn 10 000 kr kan det være lurt å benytte seg av Ekspress over natten. Da er pakken forsikret for 50 000 kr. Det koster litt ekstra, men kan fort være verdt det :)

Lenke til kommentar

Hey, en tråd med postkompetanse! Stilig. Regner med det er mange her som trenger det...

Noen som vet om et sending/koliinummer kan inneholde flere pakker?

 

Jeg bestilte forrige uke hovedkort, cpu, minne og en harddisk fra en webmerc-sjappe (Datakjeden). Dette er jo en ganske stor sending på minst 2 kilo. Ordren viste "sendt" og sporingen til posten viste en pakke på 28x16x8 cm og 0,7 kg. Når jeg hentet på lørdag fikk jeg en liten pakke på 8x8x20 cm og 0,2 kg (kun ram). Kan det være at samme sendingsnummer har flere pakker, og at en av dem fortsatt ligger igjen på kontoret tro?

Lenke til kommentar
Bra tråd, godt initiativ :thumbup:

 

Har en liten kommentar i forbindelse med punktet om erstatningsbeløp:

 

Hvis du skal sende noe som har en høyere verdi enn 10 000 kr kan det være lurt å benytte seg av Ekspress over natten. Da er pakken forsikret for 50 000 kr. Det koster litt ekstra, men kan fort være verdt det :)

 

Ja dette er sant, men er ikke alle steder som tilbyr denne tjenesten, derfor jeg ikke har skrevet dette som ett alternativ.

 

 

 

Rullerimfrost:

 

Om du ser på etiketten som sitter på pakken du hentet så står det kolli X / X. Som regel står det 1/1. Altså ett kolli av en. om det er fler kolli så står det 2 / 3 fks. Altså pakke 2 av 3 totalt. Slik kan du se om du har fler kolli igjen.

 

Selv om posten veier pakken til 0,7 kg så er dette kun ett overslag. Det samme gjelder str. Prisklassen er den samme opp til 10 kilo, derfor er vekten urelevant for deg som kunde. Regner med att du får fler sporingsnr så fort pakkene dine blir sendt!

 

Å nei, hver pakke har ett sendingsnr så fremt den ikke består av fler kolli.

Lenke til kommentar
Hey, en tråd med postkompetanse! Stilig. Regner med det er mange her som trenger det...

Noen som vet om et sending/koliinummer kan inneholde flere pakker?

Et sendingsnummer kan inneholde flere kollinummer.

Kort fortalt, et sendingsnummer kan inneholde uendelig med pakker.

Et kollinummer = en pakke.

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare hva "Duplikat fra lager" på pakkesporingen betyr? Dreier seg om en pakke fra usa.

 

Duplikat fra lager betyr noe så enkelt som at det er sendt ut en ankomstmelding fra lageret (ofte toll-lageret). Det vil si at det er allerede sendt ut en ankomstmelding i forbindelse med fortolling og siden de ikke har fått svar på den så sender de ut en til. Mao: et duplikat av ankomstmeldingen er sendt.

 

 

GRUSOM dårlig forklaring forresten så jeg skal sende en kopi av denne posten til de som er ansvarlige for nettsporingen i posten. Om jeg får endret den forklaringen på nettet så skal jeg si ifra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noen som kan forklare hva "Duplikat fra lager" på pakkesporingen betyr? Dreier seg om en pakke fra usa.

 

Duplikat fra lager betyr noe så enkelt som at det er sendt ut en ankomstmelding fra lageret (ofte toll-lageret). Det vil si at det er allerede sendt ut en ankomstmelding i forbindelse med fortolling og siden de ikke har fått svar på den så sender de ut en til. Mao: et duplikat av ankomstmeldingen er sendt.

 

 

GRUSOM dårlig forklaring forresten så jeg skal sende en kopi av denne posten til de som er ansvarlige for nettsporingen i posten. Om jeg får endret den forklaringen på nettet så skal jeg si ifra :)

 

Fra lageret til hvem? Meg eller Posten?

De sendte ut en melding om at det hadde kommet en pakke fra utlandet ja. Måtte sende de kvittering på innhold og verdi. Jeg er vant til at slike papirer er festet på utsiden av pakken, men ok. Jeg sendte de en faks med infoen de ba om, og så ble den fortollet. Duplikat meldingen vistes etter den hadde blitt fortollet, så det kan ikke være den meldingen de har sendt ut igjen vel? Om de ikke fikk faksen, så hadde de jo ikke fått til å fortolle pakken.

 

Her er forresten pakkesporingen så langt. Hoppet litt hit og dit denne. Håper den ikke er most når den kommer fram.

 

 

 

09.03.09 14.30 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 0024 OSLO

06.03.09 12.58 Duplikat fra lager 0024 OSLO

05.03.09 13.22 ANKOMMET LAGER 0024 OSLO

05.03.09 13.21 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 0024 OSLO

04.03.09 12.54 FORTOLLET 0024 OSLO

04.03.09 12.11 Lagt til fortolling 0024 OSLO

27.02.09 09.26 ANKOMMET LAGER 0024 OSLO

25.02.09 08.55 TIL TOLLAGER 0024 OSLO

25.02.09 08.47 Lagt til fortolling 0024 OSLO

25.02.09 08.46 ANKOMMET LAGER 0024 OSLO

25.02.09 08.23 TIL TOLLAGER 0024 OSLO

25.02.09 07.35 TIL TOLLVURDERING 0024 OSLO

25.02.09 07.35 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0024 OSLO

23.02.09 04.36 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

23.02.09 03.47 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

20.02.09 15.32 INNHENTET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

 

Om den kommer til Trondheim i morgen, så får jeg den trolig på onsdag. Lei av og vente nå.

 

Jeg måtte og ringe de, da den eposten som jeg kunne sende kvitteringen til ikke mottok noe epost. De sa et eller annet om det måtte gjøres om til et Word-dokument. Antar eposten er satt opp slik at den kun godtar mail med vedlegg eller noe.. Lurt og oppgi en epost som ikke mottar mail :roll: Fakset de istedet.

 

Har forresten planer om å bestille fra samme nettbutikk igjen snart, og antar det ikke følger med papirer neste gang heller(men jeg kan jo spørre om de kan gjøre det). Kan jeg sende Tollen kvittering før pakken ankommer Norge, slik at de har infoen når den kommer? Slipper og vente på brev i posten da, og kan spare noen dager med venting. :)

 

Nå har ikke jeg planer om svindel, men hva er det som stopper meg fra å sette helt andre verdier på kvitteringen? Om det ikke følger med noen papirer, så kan jo jeg skrive hva jeg vil.. :ph34r:

 

Kanskje papirene lå inne i pakken og de aldri åpnet den. Hvis de åpner den neste gang, og jeg har sendt de papirer med helt andre verdier, så tar jo ikke det seg så særlig bra ut :whistle:

Lenke til kommentar

Det er nok den meldingen som blir sendt til deg før fortolling. Det kan jo hende at du ikke mottok den første og så fikk en kopi.

 

Jeg vet forøvrig ikke om du kan sende papirene før du blir bedt om de, men det virker jo ikke umulig tatt i betraktning at de har fortolling pr internett.

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO

 

 

I forhold til feildeklarasjon av innhold så er det en lovmessig sak, men det regnes vel som forsøk på smugling eller svindel av en eller annen skattemessig sak. Sjekk tollloven paragraf 64

Lenke til kommentar

Fikk svar fra en av posten avdelinger(KSUtland)

 

Duplikatmeldingen sa de hadde blitt krysset med registreringen av dokumentene jeg sendte, så den ble aldri sent ut, det bare så ut slik på pakkesporingen.

 

Du kan sende kvittering så fort pakken er ankommet tollageret, sa de.

 

Fikk melding om at eposten som jeg kunne sende kvitteringen til ikke var korrekt. Det er ikke [email protected] som det sto på arket, men [email protected]. De skulle se på saken. Fikk dessuten vite at man kan få ankomstmelding på epost, så jeg skal se om jeg kan få ordnet det. Da burde det hele gå litt fortere neste gang. :)

 

Hva word-dokument pratet var vet ikke jeg nei..

Lenke til kommentar
Fikk svar fra en av posten avdelinger(KSUtland)

 

Duplikatmeldingen sa de hadde blitt krysset med registreringen av dokumentene jeg sendte, så den ble aldri sent ut, det bare så ut slik på pakkesporingen.

 

Du kan sende kvittering så fort pakken er ankommet tollageret, sa de.

 

Fikk melding om at eposten som jeg kunne sende kvitteringen til ikke var korrekt. Det er ikke [email protected] som det sto på arket, men [email protected]. De skulle se på saken. Fikk dessuten vite at man kan få ankomstmelding på epost, så jeg skal se om jeg kan få ordnet det. Da burde det hele gå litt fortere neste gang. :)

 

Hva word-dokument pratet var vet ikke jeg nei..

 

jeg kan i allefall meddele at de skal fjerne hele den meldingen om duplikat fra lager. Den trengs ikke uansett.

 

Rart at de ikke har begge epostene, det er jo ikke vanskelig å fikse. I tilfelle noen skriver feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg får følgende fra pakkesporing

 

Kollinummer	   **********	   Produkt	   REKOMMANDERT BREV FRA UTLANDET
	Vekt 	0,0 kg
	Volum 	0,0 dm3 (0x0x0 cm)
	Prisgrunnlag 	0,0 kg
Signatur 	

Dato 	Kl 	Hendelse 	Poststed
22.03.09 	14.38 	AVVIK I PRODUKSJONEN
Årsak: Antatt tollpliktig 	0020 OSLO
22.03.09 	13.43 	ANKOMMET MOTTAKERLANDET 	0001 OSLO

Det er en Sega Mega Drive konsoll som er kjøpt for 20£.

Hvor lang tid vil det sannsynligvis ta før jeg har den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...