Gå til innhold

FAQ om Posten Norge og pakker V 2.1. Oppdatert 11.01.2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøper jeg bare ett frimerke til 90 kroner å fester på pakken?

Såvidt jeg husker fra min lille postmannkarriere finnes det ikke så dyre frimerker. Det finnes derimot 12-kronersfrimerker. Du skulle da trenge 8 slike frimerker.

 

Finnes noen på 25 og 50 kroner også ;)

 

Eller du kan gå på postkontoret, betale frakten og la de autofrankere pakken. Fungerer det og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du må nok som alle andre vente til mandag.

 

Nå som det er snakk om att Posten må ut av sitt monopol (EU), vil det føre til MYE dyrere transport til enkelte deler av landet, andre steder vil det bli billigere. Enkelte steder vil få post kanskje en gang i uken mens andre vil få fler ganger om dagen. Mange jobber vil forsvinne. Spør du meg så må dere slutte å klage på posten, de gjør en god jobb (Se hvor langt norge er kontra fks Danmark, jaja sier du vel? Andre land som er like lange som Norge har mange mange ganger fler innbyggere.) Siden jeg ikke er ansatt i Posten lengre anser jeg denne posten som nøytral, for ja posten er treig noen ganger, men verre kan det bli!

 

Her i sverige bruker pakker ca 1 dag gjennom posten (raskeste jeg har opplevd er brev på 10 timer, og pakke på 16 timer), så det kan vel diskuteres hvor bra jobb posten norge gjør. Sverige er jo omtrent like langt, og dobbelt så bredt, og har dobbelt så mange innbyggere (nesten?).

Lenke til kommentar

Flimzes: men er posten i svergie statsfinansiert på noen måte?

Og har de det likt som her i norge, at all post må innom stavanger før det går videre?

 

Jeg er postbud i haugesund, og synes det er like tåpelig hver gang jeg henter inn brever som skal bort til nabobedriften, men som MÅ via stavanger før det kommer frem.

Lenke til kommentar

Jeg kan nok ikke så mye mer om det enn hastighetene, men når en pakke klarer å kommer fra en liten vik utenfor umeå og ned hit til midten av sverige på under 12 timer, så vil jeg påstå at noe i norge tar veldig lang tid. Men jeg mistenker at det er en form for sentralisering ja, stort sett all post jeg får går til stockholm før det kommer hit.

Lenke til kommentar
Her i sverige bruker pakker ca 1 dag gjennom posten (raskeste jeg har opplevd er brev på 10 timer, og pakke på 16 timer), så det kan vel diskuteres hvor bra jobb posten norge gjør. Sverige er jo omtrent like langt, og dobbelt så bredt, og har dobbelt så mange innbyggere (nesten?).

Posten i Norge har et krav om at 85% av brev skal være framme dagen etter. Det faktum at kundegrunnlaget er dobbelt så stort i Sverige gjør hele forskjellen. I tillegg til at transportnettet er bedre utbygd, i form av tog og bedre veier. Så ligger det til rette for raskere framsending.

Lenke til kommentar
Her i sverige bruker pakker ca 1 dag gjennom posten (raskeste jeg har opplevd er brev på 10 timer, og pakke på 16 timer), så det kan vel diskuteres hvor bra jobb posten norge gjør. Sverige er jo omtrent like langt, og dobbelt så bredt, og har dobbelt så mange innbyggere (nesten?).

Posten i Norge har et krav om at 85% av brev skal være framme dagen etter. Det faktum at kundegrunnlaget er dobbelt så stort i Sverige gjør hele forskjellen. I tillegg til at transportnettet er bedre utbygd, i form av tog og bedre veier. Så ligger det til rette for raskere framsending.

 

_Pakker_

Lenke til kommentar

Vel, som nevnt over, Norge er laaangt, har dårlig veier og en liten jernbane. Kundegrunnlaget er også begrenset.

 

Att man får dobbelt så mange kunder betyr ikke dobble utgifter heller, så om vi hadde vært flere så hadde nok posten godt fortere også, helt sikkert til en billigere penge da utgiftene sjeldent stiger like mye som intektene. (Kapasiteten er der per dags dato, bare ikke befolkningen)

 

Men enn så lenge bilene drar halvfulle rundt (Dårlig foretning) så skal dere nok se langt etter att posten blir noe kjappere med det første.

Lenke til kommentar

Pakker og brev er to forskjellige ting.

 

Brev er små og lette så de kan enkelt sorteres, de kan enkelt fraktes i store antall.

 

Når det gjelder pakker er posten litt sære, de sorteres og sendes blant annet ikke i helgene (De fraktes mellom terminaler men det er det). Selv om postbilen kommer med pakker til fks Post i butikk så tar den ikke med seg pakker tilbake, den henter dem heller på ettermiddagen. Logikken er vel ikke på det største når det gjelder dette.

 

Pakker krever også registrering, bedre håndtering og de skal fraktes i bur (90% av gangene, de siste 10% er fra små PIB hvor det er minimalt med pakker). Alle post biler som kjører BREV har ikke plass til ett BUR, derfor kreves det trailere. Trailere tar stor plass, krever annet førekort og er dyrere i drift. Derfor er ikke alle postbiler som kjører mellom "sentral" -> Postkontor/postkontor egnet til og frakte pakker.

 

Om kundegrunnlaget hadde vært der ville nok posten ha vært organisert litt annerledes enn det er idag.

 

Mange kan nok lure på hvorfor pakker ikke fks kjører fra Bergen-> Trondheim direkte men skal innom en terminal først. Grunnen er enkel, de aller aller fleste dagene sendes det ikke nok pakker fra kun Bergen området til trondheim for å fylle opp en Trailer. Så istedet for att prisene skrues opp drastisk samt egne priser for hvor man er og hvor pakken skal så er løsningen og sende pakkene til en terminal som samler de små distriktene. Kostnadseffektivt og greit effektivt.

 

Hadde Norge vært på str med Danmark hadde nok situasjonen vært annerledes. Man kan nok argumentere for att distribusjonen i Sør-Norge burde ha vært bedre, men siden hele landet skal behandles forhåndsvis likt så er det slik det er.

 

Jeg er enig i mange av argumentene deres, men Posten skal fremdeles tjene penger til videreutvikling av tjenesten de tilbyr. Posten er også styrt av staten.

 

Att det finnes andre måter man kunne ha organisert posten på er jeg også enig i, men ikke uten svært store ulemper for en stor del av kundemassen til posten. Man må prøve å holde vektskålen på ca 25%/25%/25%/25% når det gjelder pris, ulemper, fordeler og konkurranse fra andre.

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar

Pakker må til en viss grad behandles manuelt grunner stor forskjell i vekt og form, i tillegg til at de skal registreres alle som en. Brev kan sorteres automatisk. I tillegg sendes brev mange plasser med fly. Ønsker man samme framsendingstid på pakker som brev, finnes det et produkt som gjør det, Ekspress. Men det koster, og det koster fordi det er dyrt å sende med fly og det er dyrt å ha folk på jobb på natt.

 

Det er ca 1600 km fra Oslo til Tromsø. En bil vil bruke ca. 24 timer på den turen nonstop gjennom Norge. Det er vel ganske åpenbart at et vogntog ville brukt lengre tid. Transporten av pakker fra Oslo til Tromsø tar i realiteten i underkant av 1,5 døgn. Så kommer tiden det tar å sortere i tillegg.

Endret av Orjanp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, spør kundene hva de vil. De vil ha pakkene inn på morgenen, for å eventuelt kunne sende det ut på ettermiddagen.

 

Dersom pakkene ble levert og hentet på ettermiddagen blir pakkene som leveres forsinket med en halv dag. Dersom pakkene blir levert og hentet på morgenen blir pakkene som skal ut liggende til dagen etter. Resultatet i begge tilfellene er at transporten tar lengre tid enten ved at pakkene ligger lengre hos Posten eller ved at pakkene ligger lengre hos avsender.

 

 

Det var sortering i helgene tidligere. Først ble søndag kuttet ut, så lørdag. Årsaken var at det var for dyrt og at Posten ikke valgte å ikke telle med helga i framsendingstiden. Det eneste som kan endre på dette er dersom konkurrerende transportører begynner å sortere i helga, og dermed konkurrere på transporttid.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Grunnen til det Flimzes er att de trailerne som ofte leverer pakker på morningen drar til andre terminaler enn den de pakkene skal til.

 

Logikken er der, man må bare kjenne systemet godt nok.

Som Orjanp nevner, brev er automatisk sortert mens de aller fleste pakker må taes manuelt, å det tar tid og krever mennesker til jobben.

 

Edit: Orjanp kom meg i forkjøpet der:

Kundene vil ha pakken fortest mulig sendt. Om du/dere leser forklaringen min over så ser dere hvorfor det er best egnet å gjøre henting/leveranse i to separate handlinger.

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar

vil ha pakkene "inn" såpass tidlig på dagen at de er klare til henting i lunsjen når det ikke er særlig kø på postkontoret, stå 40min i kø etter jobb er så utrolig lite fristende.

 

vi sender pcr/deler til verksted nesten daglig som stortsett blir på slutten av arbeidsdagen, vil helst ha de videre til verkstedet raskest mulig da istedenfor ligge over natten.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere så går lastebilene ofte til andre terminaler for jobber der. De går ikke fra samme terminal mange ganger på rad. Vel det blir gjort slik noen steder men ikke over alt.

 

For att det du beskriver skal gjennomføres trenges det fler lastebiler og mer personale til sortering på terminalene. Det koster penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...