Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)


SVD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ingenting uvanlig med denne oppførselen, og selv om Thermaltake er greie PSU'er, er de ofte for svake på 12v railene med for få amp's pr. linje. De har flere nyere modeller som har mer enn nok amps på disse railene, men om du har Toughpower 750w eller lignende er min erfaring med disse heller laber og man må ha tungen rett i munnen ved fordeling av last på railene...

 

Problemet her er som følger:

 

Disse psuene har kun 2xpci-e, hvordan får man da "fordelt lasten ujevnt på railene"?

Jeg har kun 3 disker i utenom disse som trekker strøm fra sata.. i drift er dette snakk om et par ampere.

 

8800 GTX: Two PCI-E power connectors are required, with the GTX typically consuming 115-120W of power with a max TDP of 177W (ref: http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/...e_8800_ultra/1)

 

5870: ATI Radeon HD 5870 Has a TDP of 188W (ref: http://www.geeks3d.com/20090914/ati-radeon...a-tdp-of-188w/)

 

Jeg har dog en fabrikkoverklokket utgave av begge to, så de krever vel ørlite mer.

Nå ska det sies at jeg klokket ned til referanseklokk på 5870 og spilte med dette for å unngå kræsj med vertikale grå/brun/gule striper.

Har disse kanskje 5 wattene nok å si tror du? For ikke å snakke om at jeg bruker en ssd-disk i win7 som bør bruke mindre strøm enn en vanlig sata-disk jeg bruker i vista.

Lenke til kommentar

Prøvd en bios resett og så kjøre default bios / cpu? Bare for å se om det er noen forskjell.

 

Problemet du opplever er det samme han på jobben her opplevde. Han tok en bios update / resett og kjører nå alt by default. Han har ikke opplevd problemet med vertikale striper siden.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
Prøvd en bios resett og så kjøre default bios / cpu? Bare for å se om det er noen forskjell.

 

Problemet du opplever er det samme han på jobben her opplevde. Han tok en bios update / resett og kjører nå alt by default. Han har ikke opplevd problemet med vertikale striper siden.

 

Jeg kjører alt stock ja, det har jeg gjort siden jeg installerte win7, jeg tok en load bios defaults før det faktisk, så alt har kjørt stock og det har vært fjellstabilt i vista de siste 2 månedene med 8800 gtx, og jeg har som sagt bytta tilbake kablene så jeg boota vista igår kveld med 8800 gtx og alt var fremdeles fint der.

Lenke til kommentar

Jolle:

Kortene oppfører seg garantert forskjellig ift. strømtrekk som kan gi utslag i hvordan PSUen fungerer. Ikke heng deg opp i ordet "følsomhet", jeg trodde det var selvforklarende og at du ikke koblet det mot maks watt.

 

Jeg ville ikke i min villeste fantasi forventet at HD5870 skulle oppleves likt for systemet som et 8800GTX. Eller bruker de nevnte samme strømforsyning internt på kortet, strømsparingsteknologi osv. :hmm:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ser ut som om veldig mange har problemer med 58XX-kort plutselig.

- Burde jeg angre på at jeg bestilte? D:

 

Fredag er dagen!

 

 

Husk at du her omtrent bare hører fra de som har problemer da, det finnes jo mange mange tusen som ikke sliter med noe :)

Bare ta det som det kommer, du har både angrerett og rma på din side dersom det skulle være noe tull.

 

Jolle:

Kortene oppfører seg garantert forskjellig ift. strømtrekk som kan gi utslag i hvordan PSUen fungerer. Ikke heng deg opp i ordet "følsomhet", jeg trodde det var selvforklarende og at du ikke koblet det mot maks watt.

 

Jeg ville ikke i min villeste fantasi forventet at HD5870 skulle oppleves likt for systemet som et 8800GTX. Eller bruker de nevnte samme strømforsyning internt på kortet, strømsparingsteknologi osv. :hmm:

 

Selvfølgelig vil det være små individuelle forskjeller, men når dette kun skjer midt i spillet så er det neppe noen strømsparing tilstede, det er jo kun i 2d de nye kortene klokker seg ned for å spare på strømmen, ikke midt i en firefight :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke uthengt spesifike funksjoner som synder her, det er din konklusjon. Jeg bare nevner eksempler på forskjeller mellom kortene og at du ikke kan behandle de som likeverdige kort i ditt feilsøk.

 

Ellers vil jeg si at det er mer enn noen små individuelle forskeller på de to kortene, uten å være ingeniør hos hverken ATI eller Nvidia for å ha den oppfatningen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvor høyt er det trygt å sette volten i afterburner?

 

 

Lurer ærlig talt på hva som har skjedd.

I sted kunne jeg klokke rett opp til 1ghz i catalyst og alt var bra, men etter at jeg prøve afterburner klarer jeg ikke mer enn 955 før det crasher?

Jeg hadde volten i afterburner på 1,35v et par minutter ellerno, kan noe ha tatt skade?

Endret av lolvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...