Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)


SVD

Anbefalte innlegg

Jeg tror du skal rydde opp i stabilitetsproblemene til systemet ditt før du sykemelder skjermkortet ditt, for her har du nok å henge fingrene i.. Mistenker at dette kortet funker fint i ett system med ok PSU, OC o.l...

 

Tror ikke du leser godt nok jeg, systemet fungerer helt fint til jeg hiver inn et 5870...

Jeg spilte fire timer inatt med den andre hd'en med vista og 8800 gtx på plass, uten å endre en eneste innstilling i bios.

 

Han på jobben her som opplevde problemer med system kræsj så fort kortet hans gikk fra 2d til 3d,fant ut av det var strømforsyningen. Han har et 5850 kort. Han hadde også 750w noe.

Han gikk også fra et 8800gtx.

 

Han byttet psu og så var alt ok.

Mulig 58xx er kresen på psu eller noe sånt?

 

Er veldig rart at noe skal ha problemer og andre ikke. Jeg opplever engang ikke problemer ved avspilling av Mkv via mpch xvda.

 

Kan kansje være relatert til psu mye av disse probleme. Ihvertfall hvis man tar i betrakting av powerplay og speedstem er på. Hvis cpu og gpu klokker seg ned. Man starter noe tung 3d og alt klokker seg opp, så kan dette sikkert føre til problemer for noen.

 

Simalarion: Problemer med viftestyring opplevde jeg med 4870x2 til å begynne med. Men dette var med eldre drivere fra ati og dette ble fikset på et tidspunkt.

 

Dere som har 5970 burde også sjekke core / mem clock i 2d for å se om begge gpu'ene faktisk klokker ned. Dette var et problem med 4870x2 over fler catalyst revisjoner. Dette førte til et meget varmt kort da gpu aldri klokka seg ned i 2d.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil gå fra et steinsolid 4GHz OC system og GTX 285 til 1x5870 og så 2x5870 (har begge kortene). Har en 1000W Mist. Så det blir spennende å se om ATI tilfører noen ustabilitet på et system som kjører type LinX+Furbench belasting stabilt 24/7/6 med rundt 80C på alle komponeter.

 

Vil du virkelig teste OC stabiliteten på din i7 plattform utover det de tyngste bencher kan, kjør FAH SMP/Bigadv + GPU2 24/7/6.

 

Ergo får jeg noe problemer med ATI kortene her er det ingen tvil om hvor problemet kommer fra.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Han på jobben her som opplevde problemer med system kræsj så fort kortet hans gikk fra 2d til 3d,fant ut av det var strømforsyningen. Han har et 5850 kort. Han hadde også 750w noe.

Han gikk også fra et 8800gtx.

 

Han byttet psu og så var alt ok.

Mulig 58xx er kresen på psu eller noe sånt?

 

Det er godt mulig det altså, men skjønner ikke at det skal være nok til å få den til å fysisk skru seg av.

Jeg får et nytt 5870 idag som jeg har tenkt til å prøve med, skjer det samme så handler jeg meg et 850W corsair, det skal ikke trekke så mye strøm at det skjer når jeg har i7'n på stock, da bør det ikke trekke mer enn maks 500W av hele systemet totalt ved spilling.

Lenke til kommentar

Hvis pc bare skrur seg av så er det vel psu som kutter strøm? Hvis gfx kortet faktisk er synderen så burde man kansje bare få blåskjerm iom at kortet rendrer grafikk.

Hvis ting blir for varmt så vil vel bare ting throttle? Eventuellt gi blåskjerm.

 

Jeg vil tro at psu'er på lik linje med automat sikkringer kutter om f.eks startstrøm er for høy.

Men et i7 system med 5870 drar ikke i nærheten av 750w. Et i7 system med 2x 5870 drar vel i nærheten av det. Så kan være noe med 12v railen fra psu kansje?

 

Jeg tror det kan ligge noe i at ting skjer når plutselig cpu og gpu klokker seg opp og belaster psu mer.

 

 

Sjekket med han på jobben her som slet med vertikale striper / kræsj under gaming. Etter han resatte biosen så har ikke han opplevd problemet overholde så langt. Han har bare resatt bios og så ikke endret noe i ettertid.

 

Kan ikke dere som opplever problemer prøve dette?

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Jeg NEKTER og gi ati-kortene skylda for dette, for det er ikke de.

Har kjørt knallhard furmark, spilt i mange mange timer uten at det skjer...og så plutselig skjer den berømte black sreen\restart som mange med Win7 sliter med.

Jeg har sor tro på at det er hele power-greia i Win7, nå har jeg slått av alt med strømsparing og null skjedde i går. Så en restart siden Fredag imot 1 til 2 hver dag i 2 uker før det;)

 

Jeg vet at psuen hos meg ikke er syndern.

 

Har prøvd det du sier Miracl=)

Kjører alt stock, bare slått av alt som heter speedstep osv, i bios også nå.

Håper dette funker.

Blir kvalm med tanken på stock:S

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Jeg vil gå fra et steinsolid 4GHz OC system og GTX 285 til 1x5870 og så 2x5870 (har begge kortene). Har en 1000W Mist. Så det blir spennende å se om ATI tilfører noen ustabilitet på et system som kjører type LinX+Furbench belasting stabilt 24/7/6 med rundt 80C på alle komponeter.

 

Vil du virkelig teste OC stabiliteten på din i7 plattform utover det de tyngste bencher kan, kjør FAH SMP/Bigadv + GPU2 24/7/6.

 

Ergo får jeg noe problemer med ATI kortene her er det ingen tvil om hvor problemet kommer fra.

 

Jeg kjørte vel LinX 8 timer med max minnebruk, men det viste seg ikke å avsløre ustabiliteten i systemet, HD5850 BE i crossfire avslørte det iløpet av noen timers spilling, heldigvis var det bare 0.02v på CPU som skulle til og alt er stabilt i alle oppgaver inkl. spilling.. LinX synes også å avsløre ustabilitet i systemet lettere dersom man har 8gb-12gb minne eller mer, med mine 6gb er ikke LinX fullt så god, du har vel det dobbelte og kan ha mer tillit til den, men jeg har uansett alltid spillsessjoner på 8 timer + som siste skjekk før jeg gir systemet og klokken min garanti om full stabilitet..

 

Jeg har jo mist 1kw også, og dersom man bruker hodet ved plassering av PCIe kontaktene, så er denne helt grei for denne jobben..

 

Han på jobben her som opplevde problemer med system kræsj så fort kortet hans gikk fra 2d til 3d,fant ut av det var strømforsyningen. Han har et 5850 kort. Han hadde også 750w noe.

Han gikk også fra et 8800gtx.

 

Han byttet psu og så var alt ok.

Mulig 58xx er kresen på psu eller noe sånt?

 

Det er godt mulig det altså, men skjønner ikke at det skal være nok til å få den til å fysisk skru seg av.

Jeg får et nytt 5870 idag som jeg har tenkt til å prøve med, skjer det samme så handler jeg meg et 850W corsair, det skal ikke trekke så mye strøm at det skjer når jeg har i7'n på stock, da bør det ikke trekke mer enn maks 500W av hele systemet totalt ved spilling.

 

 

Det er ingenting uvanlig med denne oppførselen, og selv om Thermaltake er greie PSU'er, er de ofte for svake på 12v railene med for få amp's pr. linje. De har flere nyere modeller som har mer enn nok amps på disse railene, men om du har Toughpower 750w eller lignende er min erfaring med disse heller laber og man må ha tungen rett i munnen ved fordeling av last på railene...

Lenke til kommentar

Og bare for og ha sagt det, det med ustabilitet i Win7 altså restarts\black screen screen får man med mange forskjellige skjermkort..ikke bare 58xx.

Ville bare si det, så ikke 58xx automatisk får skylden.

Får jeg har ikek tro på at problemet ligger der.

 

Man bør også prøve det Ourasi sier hvis man opplever mye trøbbel og sette opp volten bittelitt, siden det virker som win7 krever mer enn Vista\Xp

 

 

Bruker man betadriver og afterburner så ser man at kortene ofte ikke klokker seg ned så det er et godt tips og sjekke.

Er ihvertfall slik med 5870 i Cf at flere betadriver så fungerer ikke 2d sikkelig.

Kort 1 gjor det den skal, men kort 2 har du null kontroll over.

Ikke går den ned i 2d og ikke får du styrt vifta.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Jeg benytter en Corsair 1000w.

Cpu@ 4ghz. HT på og Speedstep av.

Kjører gfx på stock og alt default i slik ting kommer i CCC.

 

Har heller ikke gjort noe med powersaving settings i Win 7.

Jeg benytter win 7 RC.

 

Har dere installert driver for ACPI?

 

Jeg har faktisk aldri opplevd en system kræsj eller noe sånt med 5870 kortet.

Opplevde mye rart med 4870x2 kortet, trolig driver relatert, men alt det oppleves ikke med 5870.

 

Eneste problemet jeg har med 5870 er at jeg ikke får dell dp til dvi adapteret til å virke ordentlig. Uvvist hvorfor.

 

Jeg kommer til å kjøpe et 5870 kort til så fort jeg får solgt unna ting jeg ikke trenger. Blir spennende om jeg opplever noen problemer med 2 kort.

 

Problemet med at gpu 2 / kort 2 ikke klokker seg ned i 2d er noe som har vært problemet tidligere. Det rare er at dette problemet eksisterer i noen catalyst versioner og ikke i andre.

Når jeg hadde x2, så ble dette rettet i den catalyst version og så dukket problemet opp igjen i en senere version.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
Eneste problemet jeg har med 5870 er at jeg ikke får dell dp til dvi adapteret til å virke ordentlig. Uvvist hvorfor.

Jeg hadde også problem med det adapteret, men det løste seg når jeg hang det opp slik at jeg tok bort vekten av adapteret fra DP pluggen i maskinen.

 

Seriøst? Jeg har bare koblet det til og latt det henge på baksiden.

Åssen problemer opplevde du?

Lenke til kommentar
Eneste problemet jeg har med 5870 er at jeg ikke får dell dp til dvi adapteret til å virke ordentlig. Uvvist hvorfor.

Jeg hadde også problem med det adapteret, men det løste seg når jeg hang det opp slik at jeg tok bort vekten av adapteret fra DP pluggen i maskinen.

 

Seriøst? Jeg har bare koblet det til og latt det henge på baksiden.

Åssen problemer opplevde du?

Skjermen blinket av og til men oftere hvis jeg kom bort i kabelen, selve adapteret er jo ganske tungt.

Lenke til kommentar
dypdykking i gf 100 dribble.gif harhar.gif

 

Forstår overhodet ikke hvorfor du skal ha alle i ATI Radeaon 5xxxx tråden til å åpne tråden for å finne info om nye serien til nVidia, helt poengløst.

 

Skulle bare mangle om de ikke klarte å forbedre seg selv med tiden (Haddet jo vært veldig kjedelig om ny highend release yter dårligere en gammel hignend serie). Uansett så er det sånn vi ønsker å ha det (selv om mange ikke vet det selv) for det presser priser osv.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Jeg vil gå fra et steinsolid 4GHz OC system og GTX 285 til 1x5870 og så 2x5870 (har begge kortene). Har en 1000W Mist. Så det blir spennende å se om ATI tilfører noen ustabilitet på et system som kjører type LinX+Furbench belasting stabilt 24/7/6 med rundt 80C på alle komponeter.

 

Vil du virkelig teste OC stabiliteten på din i7 plattform utover det de tyngste bencher kan, kjør FAH SMP/Bigadv + GPU2 24/7/6.

 

Ergo får jeg noe problemer med ATI kortene her er det ingen tvil om hvor problemet kommer fra.

 

Jeg kjørte vel LinX 8 timer med max minnebruk, men det viste seg ikke å avsløre ustabiliteten i systemet, HD5850 BE i crossfire avslørte det iløpet av noen timers spilling, heldigvis var det bare 0.02v på CPU som skulle til og alt er stabilt i alle oppgaver inkl. spilling.. LinX synes også å avsløre ustabilitet i systemet lettere dersom man har 8gb-12gb minne eller mer, med mine 6gb er ikke LinX fullt så god, du har vel det dobbelte og kan ha mer tillit til den, men jeg har uansett alltid spillsessjoner på 8 timer + som siste skjekk før jeg gir systemet og klokken min garanti om full stabilitet..

 

Jeg har jo mist 1kw også, og dersom man bruker hodet ved plassering av PCIe kontaktene, så er denne helt grei for denne jobben..

Jupp det er derfor jeg sa "LinX+Furbench belasting stabilt 24/7/6" og ikke bare LinX uten hard belastning på skjermkortet :)

 

Men det var også kun eksempler på kjente bencher som nærmer seg belastningen til FAH SMP/Bigadv+GPU2, som da kjører klokkestabilt hos meg.

 

Godt å høre at du også har Mist 1kw. Det lover jo godt for meg :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...