Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)


SVD

Anbefalte innlegg

Sliter med tearing på TV2 Sumo, Youtube osv... (nett-tv o.l. altså.)

Heldigvis er ikke dette noe problem med divx, mkv (720p eller 1080p).

 

Kobler mitt HD5850 til Sony KDL-52X3500 via HDMI.

Måtte inn og stille overscan til 0% for å dekke hele skjermen i 1920x1080 60hz. Er dette sånn det skal være? Trodde det skulle dekke hele skjermen automatisk da tven er innstilt på "Full pixel".

 

Andre som opplever lignende fenomen som denne type tearing/hakking? (spesielt ved horisontale panoreringer.)

Se 24 sec inn i denne videoen. Der ser jeg tydelig tearing i ansiktet til Cecilia Brækhus. http://webtv.tv2.no/webtv/sumo/?treeId=200...p;progId=324485

 

Hadde vært veldig fint med noen oppklarende kommentarer! Takk!

 

PS: Det rare (og litt kjipe) er at fra min bærbare ACER med ATI HD 4570 via HDMI fungerer det strålende. Ingen hakking eller tearing whatsoever. :/

 

Bump? :)

prøv 50hz og se hva som skjer :p

har selv en Sony KDL-40W2000 1080p tv og når jeg bruker 60hz må jeg manuelt stille inn overscan til 0%, men på 50hz vil den gå automatisk, men men, du trenger bare å stille det in EN gang så vil alt funke, har du prøvd å sku av vertical refresh?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv 50hz og se hva som skjer :p

har selv en Sony KDL-40W2000 1080p tv og når jeg bruker 60hz må jeg manuelt stille inn overscan til 0%, men på 50hz vil den gå automatisk, men men, du trenger bare å stille det in EN gang så vil alt funke, har du prøvd å sku av vertical refresh?

 

Takk for tips, men jeg har likevel tearing spesielt fra TV2 Sumo og Silverlight. Ganske bra nå med hardware akselerasjon fra Flash player beta 10.1 i Youtube.

 

Testa det videoklippet fra TV2 Sumo HD Beta på et par bærbare pc'er på jobb i dag forøvrig. Fikk tearing der også med Silverlight.... Det er kanskje et vanlig fenomen?

Endret av Spurs
Lenke til kommentar
Jeg har ikke noen form for tearing på min 40w4000. Men måtte også stille inn overscan for å få bilde over hele skjermen(måtte bare gjøres en gang).

Takk for svar.

Du testa videoen jeg linket til? (og spesielt fra ca 24 sekund)

Jeg også måtte bare stille overscan en gang, men synes det er rart at jeg måtte det i det hele tatt da tv'en støtter nativt 1920x1080 med såkalt "full pixel" innstilling.

Lenke til kommentar

Du kan ikke annet enn å sikle på HD5970!

For min del er det 2911kr for HD5870 VaporX og 4296kr for HD5970, da trenger du ikke å være noe større matematisk geni for å forstå at HD5970 er likså greit kontra 2x HD5870, du klokker jo enkelt opp hastigheten på HD5970 om det er ønsket uansett.

 

 

Må si at HD5970 og et tre-skjermer Eyefinity oppsett frister noe grusomt nå! Kunne vært noe å kose seg med i jula det!

Men er fremdeles skeptisk til dual-GPU og kun et HD5870 blir fort for beskjedent for et Eyefinity oppsett er jeg redd :(

 

Skal man ofre den stillegående maskinen jeg i dag har, for en mer bråkete og strømslukende en da?

Har hatt relativt dårlig erfaring med dual-gpu tidligere, har relativt dårlig erfaring med AMD / ATI Catalyst driverne, jeg ser at flere her nevner problemer med tearing i bildet? Vi vet ikke hva nVIDIA smeller til med på nyåret og en slik dual-gpu løsning får neppe noen alternativ kjøling, så det blir ikke mulig å forsøke med noen god Thermalright kjøler for å få ned både temperatur og støynivå?

 

Må vell fort bytte ut min stillegående Arctic Cooling Fusion 550R strømforsyning også om det skal bli noe HD5970?

Det går kanskje helt i grenseland, men da er vi nok virkelig på grensen også..

 

 

 

Men jaggu som det frister for det!

Kunne jo ha tatt et HD5870 nå, sett hvordan det gikk og eventuelt spedd på med et ekstra senere, for det er vell ingen reelle fordeler med HD5970 vs 2x HD5870 bort sett fra det at det tar mindre plass i kabinettet? Ved å kun "investere" i et HD5870 nå så kan jeg tillate meg selv å "kaste det" til fordel for nVIDIA GT300 om det skulle bli aktuelt, blir litt verre å forsvare å bytte ut HD5970 allerede på nyåret, sa noen drepe skjermkortet med bios flash? :innocent:

 

 

Den største utfordringen ligger vell uansett i valget av skjermer til et eventuelt eyefinity oppsett?

Syntes bare rammene rundt LCD-skjermer bare blir tykkere og tykkere, og mer upraktiske for hver nye generasjon som kommer, Samsung stapper tullete overfladisk blank plastikk utenpå rammen bare for å få bedret designet, BenQ sine nye LED-LCD har sjokkerende brede kanter osv.. Kombinasjonen av tre gode skjermer, med relativt smale kanter til en ikke alt for høy pris virker vanskelig?

 

Min HP LP2475W H-IPS skjerm liker jeg svært godt, ikke den smaleste rammen, men den duger.. Men koster fremdeles over 4'000kr, det blir nærmere 9'000kr for to nye skjermer og det svir i lommeboka, spesielt når jeg håpet på å få byttet min LP2475W i en RGB-LED IPS skjerm om ikke så alt for lenge?

 

 

 

Spørsmålet er om det ikke er likså greit å bare investere i noen billigere skjermen med TN-panel, og sette de ved siden av min LP2475W? Eller bare investere i tre billige skjermer i størrelsen 22"+ og bruke de utelukkende til eyefinity gaming, og ha en god skjerm til alt mulig annet :hmm:

Lenke til kommentar

Er det noen som har en oversikt/formel over hvor lang tid det har tatt for ATI/Nvidia sine toppkort som koster 4k+ i begynnelsen, til de har sunket til minimums pris? Hvor mye synker skjermkort i pris før det ikke lønner seg å produsere de lenger?

Husker tiden da jeg kjøpte mitt forrige skjermkort(x800 pro vivo -> 800xt+klokket til pe) til 4k - angret ganske fort på å ha brukt 4k på et skjermkort når det etter 1 år var mer eller mindre utdatert.. :p

Er sikkert særdeles få her inne som har peiling på dette, men hadde vært artig å sett :)

Endret av mihcaoj
Lenke til kommentar

Vel.

Jeg betalte 3800kr for mitt 4870X2 for ca et år siden, ca rett etter at det kom ut(?). Nå er det blitt ødelagt, og jeg får tilbake 3500kr isteden for et nytt kort, rettogslett fordi at de ikke tar inn flere. (dog de produseres vel neppe heller lengre.)

Og det er jo ikke lenge siden 5870 kom ut, som yter pluss/minus det samme om 4870X2.

 

... Dette var mer oversiktlig i hodet mitt, dog håper du skjønner noe.

Lenke til kommentar

.... og der var xfx HD5770 nok en gang utsolgt hos komplett. Fikk mail av de først i dag (!) om at de hadde mottatt det defekte skjermkortet mitt av denne modellen. ifølge posten signerte de at det ble hentet på tirsdag morgen. Noen som har erfaring med hvor lang tid komplett bruker etter denne mailen? ser de skal ha 300 stk xfx hd5770 den 27 nov. betyr det at de kan få inn et lite parti før dette?

Endret av Jens viking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...