Gå til innhold

Test: Canon EOS 5D Mark II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er synd at en tilsynelatende grundig test nær sagt som vanlig ikke går i dybden på autofokusfunksjonene. Så vidt jeg kan se ikke et ord om sammenligninger med andre fabrikat når det gjelder hva de x antall fokuspunkter krever av lys (f-tall), om de er kryss orientert eller bare kommer i et plan, hvor stor del av søkerbildet de dekker osv. osv. ... her er der virkelig interessante forskjeller mellom de store merkene, så hvorfor ikke dekke dette viktige området også ?? Det har store konsekvenser for en fotograf som er interessert i å ta bilder av bevegelige objekter, som fugler, sport, løpende barn og annet. Håper på svar om dette

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Herregud, det er ikke godt for meg å lese slike tester! Nå fikk jeg lyst på MkII. Og jeg som kjøpte D90 for ikke så mange måneder siden. Nei, jeg skal leve med D90 i noen år nå mens jeg samler mer erfaring innen SLR-verdenen. Om noen år har sikkert MkII blitt mye billigere, men da har det vel kommet noe nytt og bedre som man bare mååå ha =)

 

Forresten, i manualen til D90 står det at etter en timers filming eller i LiveView blir kameraet overopphetet og slås av automatisk. Folka på camcorderinfo.com klarte å overopphete den etter kun 36 minutter. Hvor lenge overlever MkII før den blir for varm?

 

Hmm... jeg kjeder meg litt så jeg skal teste hvor lenge min D90 overlever i LiveView :p Vil forresten mye lys og stor blender bli varmere enn lite lys og liten blender?

Lenke til kommentar

jeg skal ikke si det sikkert, men jeg mener å huske noe om at 4-minuttersgrensen er pga maksimal filstørrelse under FAT, ikke overoppheting as such. det er likevel lurt å unngå å ha LiveView påslått for lenge før man tar bilde, uansett kamera, da man vil få mer støy i bildet om brikken er varm.

Lenke til kommentar

D90en ble merkbart varm etter en time i LiveView. Den slo seg ikke av, så jeg avbrøt testen.

 

Det burde være en smal sak å omprogrammere firmwaren på MkII slik at den automatisk genererer en ny fil når den første fila har nådd maks størrelse. Og på denne måten kan man ta opp lange klipp uten avbrudd. Trenger man mer enn 4 minutter om gangen? Tja. Et bruksområde jeg ser vil være å filme en solnedgang eller skyer.

Lenke til kommentar

Det står i testen at:

"I menyen har du en ”My menu”, der du kan legge de funksjonene du bruker oftest. Det er svært nyttig, da enkelte ganske vanlige funksjoner er gjemt langt ned i menyene. Nå kan de bli tilgjengelige i en hovedmeny. Dessverre kan du ikke gå rett inn i denne menyen ved hjelp av en egen knapp."

 

På 40D kan man velge å enten komme rett inn i "my menu" når man trykker på menu-knappen. Hvor my mer direkte enn det trenger det å være? Eller har de kuttet ut denne opsjonene i 5D II?

Lenke til kommentar
Det er synd at en tilsynelatende grundig test nær sagt som vanlig ikke går i dybden på autofokusfunksjonene. Så vidt jeg kan se ikke et ord om sammenligninger med andre fabrikat når det gjelder hva de x antall fokuspunkter krever av lys (f-tall), om de er kryss orientert eller bare kommer i et plan, hvor stor del av søkerbildet de dekker osv. osv. ... her er der virkelig interessante forskjeller mellom de store merkene, så hvorfor ikke dekke dette viktige området også ?? Det har store konsekvenser for en fotograf som er interessert i å ta bilder av bevegelige objekter, som fugler, sport, løpende barn og annet. Håper på svar om dette

 

Enig,har nevnt det før at når et nytt kam,era kommer på markede så bør det testes mot det beste kamera i den klassen uansett merke.

For det blir jo feil om et kamera kommer ut med en rekke nye forbedringer og blir skrytt opp i skyene og beskrevet som manna fra himmelen, for så når et annet kamera kommer med dette så skal det få en heller lunken mottakelse selv om det er like bra eller bedre .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Uansett vil det 99% sikkert bli fikset i en firmware, slik at de som sitter å ser på bildene i 200% får fred i sjelen. Men å la kamerakjøpet ligge på is av den grunn (og dermed gå glipp av bildene du ellers ville fått) er vel ikke så lurt.

 

Da skal det være i orden

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...1058036&hl=

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...