Gå til innhold

Prishopp på Steam (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke hvorfor alle klager så på Valve, det er vel for pokker ikke STEAM som bestemmer valutakursene. Grunnen til at prihoppet blir så stort er at dagens EURO-kurs er historisk høy. Folk sammenligner gjerne med priser fra i sommer hvor dollaren var historisk lav. Dette jevner seg ut over tid, men er selvfølgelig ikke til vår fordel akkurat nå.

 

Hæ? Tror du har misforstått litt. Saken er at de har hatt prisene i dollar, frem til de i går byttet til euro, uten å endre prisene. Dermed ble 45 doller = 45 euro. Og da euro er mye mer verdt enn dollar, ble alt med ett fryktelig dyrt...Et spill til 45 dollar igår (310 kr) koster idag 45 euro (440kr). Og derfor er folk sure...

 

På toppen av alt dette, så er ikke Norge en del av EU og vi bruker ikke Euro. Ei heller har vi moms på digitalt innhold, som Steam har innbakt i prisen. Vi blir altså royally boned her. Og vi liker det ikke...

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor alle klager så på Valve, det er vel for pokker ikke STEAM som bestemmer valutakursene. Grunnen til at prihoppet blir så stort er at dagens EURO-kurs er historisk høy. Folk sammenligner gjerne med priser fra i sommer hvor dollaren var historisk lav. Dette jevner seg ut over tid, men er selvfølgelig ikke til vår fordel akkurat nå.

 

Steam/Valve har ingen grunn å bytte ut USD med Euro annet enn å tjene mere penger, Valve er et Amerikansk selskap og EU kan derfor heller ikke kreve noe fra Steam. VAT og tullet der går ikke til EU, det går rett i lomma til Valve.

Lenke til kommentar
*snip*

Poenget mitt var i alle fall at prisen for nordmenn blir kunstig høy nå som kursen EUR/NOK er helt sinnsyk, hvilket Valve ikke kan noe for.

 

Men nå behandler de jo Norge som et land som skulle vært i EU også da, iom at vi også betaler denne VAT greia såvidt jeg skjønner uten at det har noe med oss å gjøre.

 

Poenget er bare at om de vil slå alle over en kam så be my guest, men om de vil utjevne forskjeller, så hvertfall ta vekk totalt unødvendige som-ikke-har-noe-med-landet-å-gjøre avgifter (les: VAT..)

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Det burde jo ikke være så veldig vanskelig å bruke en valuttakalkulator? Trolig en eller annen "dressmann" som har fått det for seg at å bytte valutta er en fin måte å snike inn høyere priser uten at noen merker noe. Regner med Valve får fikset på dette når salgstallene begynner å dale.

 

Selv tror jeg at jeg vil bite i det sure eplet, enn så lenge. Med steam får du automatiske oppdateringer, ingen CD og så mange aktiveringer du vil. Det er et veldig elegant system, og jeg er villig til å betale for det.

Lenke til kommentar
1:1 er litt drøyt, skal ikke si meg helt uenig i det. De øker faktisk prisen med en vesentlig andel (1 EUR = 1,43 USD).

 

Poenget mitt var i alle fall at prisen for nordmenn blir kunstig høy nå som kursen EUR/NOK er helt sinnsyk, hvilket Valve ikke kan noe for.

 

Kunstig høy, men forholdet mellom Euro og Dollar er noenlunde likt nå som da Dollaren var på 5-tallet. Så prismessig har vi UANSETT fått et ekstremt prishopp fordi de bytta valutaen 1:1 i de fleste tilfellene.

Lenke til kommentar

Kanskje verdt å nevne i artikkelen at de har kjørt dette i en prøveperiode på ei uke nå (riktignok kunne man velge å gå tilbake til å betale med dollar, noe mange merkelig nok gjorde), med massiv tilbakemelding om at kursen (eller mangel på sådan) var helt på jordet.

 

Valve gjorde ingenting med dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror Valve vil tape massivt med kunder på dette. Eller, det er vel egentlig opplagt.

 

Steam har vært dyrt selv når USD var på sitt historisk laveste. Det var kampanjene og tilbudene jeg handlet på og kun når det var spill som virket å være godt oppdatert også hos steam. Det ble veldig spesifike ting jeg kjøpte hos Steam.

 

Steam har mange ulemper og få fordeler og når dette skjer sparker de seg ut av markedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...