Gå til innhold

Du er ikke lei Iphone


Anbefalte innlegg

Kan du fortelle meg hva som ligger teknologisk sett langt forran alle andre alternativer på markedet ved en iphone

 

Rent teknologisk, ingenting.

 

Den eneste ene tingen som er bra, og på tiden jeg hadde telefonen ihvertfall er at den har/hadde en responsiv meny på en touch skjerm (og menymessig sammenlikner jeg da KUN mot andre telefoner med samme form for brukergrensesnitt). Dette gjelder kun før du jailbreaker den og legger inn winterboard. Da blir telefonen langt tregere og mindre responsiv.

 

Hva er poenget med å ha en telefon du må bryte garantien på for å få et ønsket funksjonalitetsnivå som alle andre tilbydere ligger på i dag? Det betyr jo kun en ting. Produktet er ikke bra nok slik det selges til deg i esken.

 

Når jeg på forumet her tid til ofte leser om folk som legger inn andre 'ROM' på sin Windows Mobile-telefon (som så vidt meg bekjent bryter garantien?), så syntes jeg ikke det er så alt for gæli at man må jailbreake telefonen for å få utnyttet funksjonaliteten fullt ut. Det er ikke akkurat som om Touch HD kommer klar til bruk, med alle apps, ut av boksen heller - at en telefon henger når den er helt ny er ikke akkurat veldig bra (referer til Touch HD sin egen tråd her, som jeg har lest litt i nylig). Kan ikke si noe om Symbian da jeg aldri har eid en telefon med det.

 

Utover dette ligger den milevis langt bak når det gjelder teknologi, og sett mot fuksjonaliteten i telefonen er den latterlig stor med dårlig batterikapasitet.

 

Milevis bak? Hva mangler den i forhold til the latest and greatest som man får tak i nå? 5mpx kamera? Mulighet for ekstra minnekort? Personlig syntes jeg det ikke er så katastrofalt som mange av dere skal ha det til.

 

Telefonen er heller ikke skalerbar på mp3 siden, mens alle ipod/iphone folk må kjøpe seg en splitter ny telefon/spiller for å få bedre kapasitet på minnesiden kan jeg etter som teknologien videreutvikles putte inn et nytt minnekort uten å tenke på at jeg må selge telefonen min og binde meg for 12 eller hva enn det er nå nye mnd mot en operatør. Eller kjøpe ut hele telefonen til en pris som ligger langt over prisen av et nytt minnekort.

 

Når jeg får min 16GB iPhone vil jeg kanskje gjøre meg noen mer spesifikke tanker, men for øyeblikket kan jeg ikke se hvordan jeg skal klare å bruke opp all den kapasiteten, så sant jeg ikke overfører absolutt hele musikksamlinga mi. Hva skal jeg uansett med det? Vil aldri klare å høre på alt.

 

Og tilbake til ut av esken med tanke på programvare. Når du sier jeg skal kose meg med symbian så må jeg bare si at det er akkurat det jeg gjør. Og her er det ingen som bestemmer hvilke programmer jeg skal ha muligheten til å legge inn på telefonen min. Kos deg med app store din (putt inn beskrivende ord). Så har litt idealisme fått lov å bli med på lasset også.

 

Med min S710 har jeg heller ingen 'overhoder' som passer på hva jeg får lov til å installere, men det er pokkern ikke veldig mange apps som er gratis. Greit nok, det er ikke en touchtelefon som gjør at utvalget blir ganske begrenset, men sist gang jeg sjekket klarte jeg ikke finne en fungerende SSH-klient en gang. Skal forøvrig sies at jeg ikke har søkt etter apps til telefonen min på mange, mange måneder.

App Store har masse billig/gratis dritprogramvare, det er det ingen som kan nekte for. Problemet her er at utviklerene rett og slett ikke bruker lang nok tid til å uvikle og teste produktet. Man ender da opp med uferdige apps som ikke burde sett dagens lys. Forøvrig kan man få MMS og klipp-og-lim (klipp-og-lim er enda i betafase :p) gjennom App Store(?), evt jailbreak, vet ikke helt sikkert. Jeg er ingen ekspert.

Og nei, for øyeblikket får man ikke lov til å installere Opera en gang som tilleggsbrowser, men om Safari funker passelig bra kan jeg ikke se det som et stort problem. Etterhvert vil sikkert en smarting klare å snike det inn via jailbreaking uansett.

 

Suma sumarium: Ingen telefon er perfekt, selv ikke din Symbian-telefon, eller hva? ;)

 

Orker ikke skrive mer. Er sikkert 4000 skrivefeil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Første treff på "windows mobile ssh client": http://www.pocketputty.net/ - gratis, og har vært ute siden 2006.

 

Og nei, ingen telefon er perfekt, verken med S60, OSX, Windows Mobile eller andre OS. Alt for mange skal ha det til at "sin" telefon eller "sitt" merke er perfekt, og angriper alle som mener det motsatte. Enormt frustrerende.

 

og blir ikke bedre av at pressen ser ut til å kollektivt favorisere ett merke...

Lenke til kommentar
Man får ikke så mange profftelefoner for under 4500,- i dag gjør man vel?

Nei, men iPhone er ingen profftelefon. Det er en multimediatelefon, en iPod med telefon, hverken mer eller mindre. Alle som digger iPod (kanskje også N95 og Touch HD), digger sikkert også iPhone, men alle som digger Nokia E71 eller HTC 740 oll (som forøvrig er billigere enn iPhone) kommer sannsynligvis aldri til å digge iPhone.

 

Kanskje på tide at amobil begynner å differensiere mer mht telefoner. Nå er det et skille mellom "smarte" og "dumme" telefoner som var relevant for 4-5 år siden, men som er helt irrelevant mht hva telefonen brukes til i dag. Jeg ville hatt skille mellom multimediatelefoner, walkmantelefoner, "klassiske" telefoner, "nerd"-telefoner (G1 og enkelte HTC) og bisnistelefoner eller profftelefoner, og robuste telefoner til "skogsbruk". Mange telefoner vil sikker havne i flere kategorier, men en iPhone vil for eksempel aldri kunne kategoriseres som en god profftelefon eller som en god "klassisk" telefon da den mangler MMS og cut'n paste. iPhone er jo ikke engang en "smart" telefon i klassisk forstand, til det er kontrollen alt for rigid.

 

Og hvorfor er ikke iPhone en profftelefon?

Hvordan vil du definere en profftelefon?

Jeg definerer det som en telefon med god støtte for epost, som man kan kjøre akkurat de programmene man trenger på, og jeg har hatt Nokia N95, N82, HTC og eldre modeller av HTC.

Ingen av de telefonene jeg har hatt tidligere har vært like enkle i bruk.

Ingen av de andre telefonene har jeg giddet bruke alle funksjonene på, rett og slett for de faller gjennom på en vesentlig ting, brukervennlighet.

 

Jeg liker ikke Apple, har alltid vært skeptisk siden Apple bruker itunes til alt, men etter å ha kjøpt meg en ihpone selv må jeg ærlig innrømme at dette er nok den telefonen jeg har vært mest fornøyd med på så lenge jeg kan huske.

Telefonen er så enkelt lagt opp at alle får det til, den synker på pc lettere enn noe annet jeg har vært borti, og scorer derfor full pott på min liste.

 

Så får de som ikke liker iphone si hva de vil, men personlig begynner jeg å bli temmelig lei den evige diskusjonen om hva som er best osv.

På tide å innse at alle har sin personlige favoritt av den enkle grunn at alle mennesker er forskjellige :)

Lenke til kommentar
Kan du fortelle meg hva som ligger teknologisk sett langt forran alle andre alternativer på markedet ved en iphone

 

Rent teknologisk, ingenting.

 

Den eneste ene tingen som er bra, og på tiden jeg hadde telefonen ihvertfall er at den har/hadde en responsiv meny på en touch skjerm (og menymessig sammenlikner jeg da KUN mot andre telefoner med samme form for brukergrensesnitt). Dette gjelder kun før du jailbreaker den og legger inn winterboard. Da blir telefonen langt tregere og mindre responsiv.

 

Hva er poenget med å ha en telefon du må bryte garantien på for å få et ønsket funksjonalitetsnivå som alle andre tilbydere ligger på i dag? Det betyr jo kun en ting. Produktet er ikke bra nok slik det selges til deg i esken.

 

Når jeg på forumet her tid til ofte leser om folk som legger inn andre 'ROM' på sin Windows Mobile-telefon (som så vidt meg bekjent bryter garantien?), så syntes jeg ikke det er så alt for gæli at man må jailbreake telefonen for å få utnyttet funksjonaliteten fullt ut. Det er ikke akkurat som om Touch HD kommer klar til bruk, med alle apps, ut av boksen heller - at en telefon henger når den er helt ny er ikke akkurat veldig bra (referer til Touch HD sin egen tråd her, som jeg har lest litt i nylig). Kan ikke si noe om Symbian da jeg aldri har eid en telefon med det.

 

Utover dette ligger den milevis langt bak når det gjelder teknologi, og sett mot fuksjonaliteten i telefonen er den latterlig stor med dårlig batterikapasitet.

 

Milevis bak? Hva mangler den i forhold til the latest and greatest som man får tak i nå? 5mpx kamera? Mulighet for ekstra minnekort? Personlig syntes jeg det ikke er så katastrofalt som mange av dere skal ha det til.

 

Telefonen er heller ikke skalerbar på mp3 siden, mens alle ipod/iphone folk må kjøpe seg en splitter ny telefon/spiller for å få bedre kapasitet på minnesiden kan jeg etter som teknologien videreutvikles putte inn et nytt minnekort uten å tenke på at jeg må selge telefonen min og binde meg for 12 eller hva enn det er nå nye mnd mot en operatør. Eller kjøpe ut hele telefonen til en pris som ligger langt over prisen av et nytt minnekort.

 

Når jeg får min 16GB iPhone vil jeg kanskje gjøre meg noen mer spesifikke tanker, men for øyeblikket kan jeg ikke se hvordan jeg skal klare å bruke opp all den kapasiteten, så sant jeg ikke overfører absolutt hele musikksamlinga mi. Hva skal jeg uansett med det? Vil aldri klare å høre på alt.

 

Og tilbake til ut av esken med tanke på programvare. Når du sier jeg skal kose meg med symbian så må jeg bare si at det er akkurat det jeg gjør. Og her er det ingen som bestemmer hvilke programmer jeg skal ha muligheten til å legge inn på telefonen min. Kos deg med app store din (putt inn beskrivende ord). Så har litt idealisme fått lov å bli med på lasset også.

 

Med min S710 har jeg heller ingen 'overhoder' som passer på hva jeg får lov til å installere, men det er pokkern ikke veldig mange apps som er gratis. Greit nok, det er ikke en touchtelefon som gjør at utvalget blir ganske begrenset, men sist gang jeg sjekket klarte jeg ikke finne en fungerende SSH-klient en gang. Skal forøvrig sies at jeg ikke har søkt etter apps til telefonen min på mange, mange måneder.

App Store har masse billig/gratis dritprogramvare, det er det ingen som kan nekte for. Problemet her er at utviklerene rett og slett ikke bruker lang nok tid til å uvikle og teste produktet. Man ender da opp med uferdige apps som ikke burde sett dagens lys. Forøvrig kan man få MMS og klipp-og-lim (klipp-og-lim er enda i betafase :p) gjennom App Store(?), evt jailbreak, vet ikke helt sikkert. Jeg er ingen ekspert.

Og nei, for øyeblikket får man ikke lov til å installere Opera en gang som tilleggsbrowser, men om Safari funker passelig bra kan jeg ikke se det som et stort problem. Etterhvert vil sikkert en smarting klare å snike det inn via jailbreaking uansett.

 

Suma sumarium: Ingen telefon er perfekt, selv ikke din Symbian-telefon, eller hva? ;)

 

Orker ikke skrive mer. Er sikkert 4000 skrivefeil...

 

Jeg har ikke så mange gode ord om windows mobile heller, men det var ikke mitt poeng her. Og med en windows telefon meg kjent kan du bestemme akkurat hva slags filer du vil overføre til telefonen ihvertfall (og fra). Med en windows telefon vil du sikkert med tiden også være mer utsatt for virus. Hurra.

 

Annen nyttig funksjonalitet er jo akkurat å kunne ta med seg word dokumentet eller den filmen du skal se over til jobben/kompisen på telefonminnet ved å bruke den som lagringsmedie. Kanskje du vil overføre denne filen til annet medie også via bluetooth? MMS er kjekt syntes jeg også. Swirly er ikke akkurat bundlet ut av esken.

 

Å bruke telefonen som modem til internett for en laptop er alltid også nyttig.

 

Dette er bare noen av grunnene til at jeg kvittet meg med skrapet. Telefonen er for dum, og supporten til apple er latterlig. Jeg ble lovet kompensasjon for tort og svie etter en dårlig leveranse, skulle bare gi dem beskjed når ting endelig dukket opp. Nå har det gått 9 mnd og jeg har fortsatt ikke hørt noe etter meldte tilbake. Supert det der.

Lenke til kommentar
Og hvorfor er ikke iPhone en profftelefon?

Hvordan vil du definere en profftelefon?

For det første kan man bare kjøpe den med Netcom abbonement. Bare det er nok til å diskvalifisere den. Det har jo forsåvidt ingenting med selve telefonen å gjøre, men det gir jo en liten pekepinn på hva produsenten mener telefonen best skal brukes til. Det samme gjelder i USA, men der går det mer på selve nettet som gjør at den har liten dekning.

 

Den har ikke noe "out of the box" synk med de vanlige mail/kalender-tjenestene fra MS eller RIM.

 

Mangler MMS og cut'n paste.

 

Å definere en proff-telefon blir vel litt ullent, men jeg tenker på en telefon som bedriften ville ha kjøpt til bruk fortrinnsvis i jobbsammenheng. Da er ikke en rådyr multimediamaskin det første valget. Den kunne selvfølgelig ja blitt en bra profftelefon med en del endringer i software, men slik den er nå er den en iPod med telefon. Med andre ord, den ekstra funksjonaliteten utover en helt ordinær telefon, er 100% underholdning.

Lenke til kommentar
Da har du nok ikke fulgt med i timen er jeg redd. Det er fullt mulig ved hjelp av en knapp å slå av telefon og wifi funksjonalitet. Ved å gjøre dette kan en iPhone ikke utgjøre noen fare for resten av passasjerene/besetningen. Brukte selv min iPhone på fly på vei mot Kypros. Da var 1.1.4 installert og jeg koste meg tonnevis med å lese Conan-Bøkene av Robert E. Howard, spille og surfe på melpontias gratis wifi (hotellnavnet). Agia Napa er najs :) Nå koser jeg meg derimot mer med høykvalitetsspill fra utviklere verden over til dingsen min som er flittig i bruk hver eneste dag.

 

 

Selv om du har den på "flight-mode" er det ikke lovt å ha noen form for tlf på under take-off... Om den sender noen signaler eller ikke...

Lenke til kommentar
Den har ikke noe "out of the box" synk med de vanlige mail/kalender-tjenestene fra MS eller RIM.

 

Det har ikke Windows Mobile heller. Du må installere ActiveSync først, akkurat som du må installere iTunes til iPhone. Når det er gjort synkroniserer iPhone helt fint mot Outlook.

 

Active sync er en exchange tjeneste som er tilgjengelig fra du slår på telefonen, dette gjelder for både apple sin iphone og symbian. Jeg vet ikke, men regner også med det bare er å sette det opp på en windows telefon uten å installere noe.

 

Sync mot outlook er noe annet enn active sync slik jeg kjenner det. Active sync er klientvare på linje med outlook. Det kobler til en tjener og utveksler data med tjeneren.

 

Åff tåpic

Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke lei iPhone.

 

Har prøvd mange andre modeller fra Nokia, SE og Samsung men returnerer bestandig til iPhone pga brukervennligheten.

 

Joda, det er mange andre telefoner som tilbyr "mer" av funksjoner, men brukervenligheten er det ingen andre som tilbyr på lik linje.

 

HTC`s modeller er utelukket pga Windows Mobile. Sikkert veldig bra telefoner, med et tonn funksjoner, men "laggen" i disse telefonene utelukker meg som bruker. Jeg har ikke tålmodighet til å vente på at applikasjoner bruker lang tid på å åpne, samtidig som en må huske å avslutte programmer som kjører i bakgrunnen.

 

SE og Nokia har også mange bra modeller, men byggkvalitet begynner å bli så som så, sikkert pga av innsparing på kostnader. Videre har begge det samme OS`et som de har hatt lenge, dvs lite nytt og spennende. Skjønner argumentasjonen om hvorfor forandre på noe som funker her.

 

Samsung har også en del spennende modeller, Omnia, men igjen Windows Mobile, som dere sikkert skjønner har jeg ikke mye til overs for dette operativsystemet. Innov8, en Nokia forkledd i Samsungs klær, bare at denne faktisk er bedre en hva orginalen er. Bedre byggkvalitet.

 

Så da ender jeg opp på min kjære iPhone. Jeg betegner meg ikke som en "fanboy", men til mitt bruk er dette faktisk den telefonen som gir meg mest utbytte. Den er pen å se på, bra skjerm og responsiv. Joda, den har en del mangler, men ingen som plager meg nevneverdig.

 

Det skrives masse om "iPhone killer" osv. Til dags dato kan jeg ikke se at den er truet på noen som helst måte. Blir spennende å se N97.

 

Så nei, jeg er ikke lei iPhone!

 

Blir spennende å se oppfølgeren fra Apple.

Lenke til kommentar
Jeg elsker min iPhone. Prøvde å finne meg en ny telefon men ingen har det samme som iPhone gir meg.

 

brb. nå skal jeg filme og kopiere/lime inn tekst... bare fordi jeg kan.

 

Brb, nå skal jeg prøve å bruke en Windows Mobile-telefon i et profesjonelt miljø i en hel dag uten at den henger seg eller kræsjer.

 

poenget mitt er at iphone ikke kan utføre de enkleste oppgavene en hver mobiltelfon skal burde kunne

Lenke til kommentar
Jeg elsker min iPhone. Prøvde å finne meg en ny telefon men ingen har det samme som iPhone gir meg.

 

brb. nå skal jeg filme og kopiere/lime inn tekst... bare fordi jeg kan.

 

Brb, nå skal jeg prøve å bruke en Windows Mobile-telefon i et profesjonelt miljø i en hel dag uten at den henger seg eller kræsjer.

 

poenget mitt er at iphone ikke kan utføre de enkleste oppgavene en hver mobiltelfon skal burde kunne

 

Da mener du at copy/paste er noe enhver telefon har muligheten til?

Og hvem filmer med mobilkamera om det ikke er noe helt unikt som skjer.

Du ser jo ikke noe grunnet dårlig kvalitet uansett, så at dette ikke er med er vel ikke noe stort savn.

 

Virker som folk når de skal klage på iphone plutselig har sett et behov for ting som folk flest aldri bruker på en telefon.

Copy/paste er kjekt å ha, men man bruker det da ikke veldig ofte uansett, og i hvertfall blir det mest fra mail-nettleser.

Når svært mange av disse telefonen du må snakke om mangler skikkelig nettleser og mailklient faller jo argumentet litt i grus.

Lenke til kommentar
Da har heller ikke du fulgt med i timen, fordi han spesifiserte at personen brukte iPhonen under take-off, da skal all elektronikk være helt avslått! Ergo er jeg enig med sgiga i at fyren var en tufs.

 

All elektronikk av i flyet under take-off? Good luck til piloten som skal få flyet i luften.. høhø ;)

Lenke til kommentar
Copy/paste er kjekt å ha, men man bruker det da ikke veldig ofte uansett, og i hvertfall blir det mest fra mail-nettleser.

Man bruker det kanskje ikke så ofte, men når man først trenger det, hadde det vært meget kjekt å ha. Har selv opplevd å ikke kunne få sendt av gårde en mail på iPhonen min, fordi jeg måtte kopiere inn noe tekst fra et annet sted...

Lenke til kommentar
Og hvorfor er ikke iPhone en profftelefon?

Hvordan vil du definere en profftelefon?

For det første kan man bare kjøpe den med Netcom abbonement. Bare det er nok til å diskvalifisere den. Det har jo forsåvidt ingenting med selve telefonen å gjøre, men det gir jo en liten pekepinn på hva produsenten mener telefonen best skal brukes til. Det samme gjelder i USA, men der går det mer på selve nettet som gjør at den har liten dekning.

Se her og fortell meg det igjen er du snill: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36176%3br:pg

Lenke til kommentar
Og hvorfor er ikke iPhone en profftelefon?

Hvordan vil du definere en profftelefon?

For det første kan man bare kjøpe den med Netcom abbonement. Bare det er nok til å diskvalifisere den. Det har jo forsåvidt ingenting med selve telefonen å gjøre, men det gir jo en liten pekepinn på hva produsenten mener telefonen best skal brukes til. Det samme gjelder i USA, men der går det mer på selve nettet som gjør at den har liten dekning.

Se her og fortell meg det igjen er du snill: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36176%3br:pg

He he. Men den er jo ikke på lager da, så det blir jo veldig teoretisk dette. Den er ikke videre tilgjengelig for å si det sånn. Ikke akkurat noe som gjør at en blir mindre lei iPhone :!:

Lenke til kommentar
For det første kan man bare kjøpe den med Netcom abbonement. Bare det er nok til å diskvalifisere den. Det har jo forsåvidt ingenting med selve telefonen å gjøre, men det gir jo en liten pekepinn på hva produsenten mener telefonen best skal brukes til. Det samme gjelder i USA, men der går det mer på selve nettet som gjør at den har liten dekning.

 

Jeg har hatt Netcom i mange år nå og har aldri hatt problemer med dekning. Har vært litt svak dekning når jeg har vært 'nordpå' (vet ikke hvor nordlig man kan kalle Tynset, men anyway), men ellers funker det som fan.

 

Er uansett veldig mange bedrifter som har avtale med Netcom så argumentet ditt holder ikke.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...