Gå til innhold

– Vi visste om problemet (X360)


Anbefalte innlegg

Uenig der. Risikoen er tilfeldig. Om uhellet er ute, får du en ny tilbake.

 

Bedre at han bruker den mye som faen, slik at han får en ny fortere. Da den han da evt. måtte få, er av en nyere sort, som igjen gjør RRoD risikoen mindre.

 

Birger :)

 

Nja, har lest mang en gang at 30% av de første xbox360-utgavene svikter. Man kan selvfølgelig hevde at de får den ødelagt bruker den "unormalt" mye. Men da må man definere hva som er normalt og unormalt.

 

Risikoen er dessverre høy, men modifiserbar ved hjelp av bruken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier, at de fleste problemene som skjer, er vel blandt de første utgavene. Xenon og Zephyr, men kan forkomme med Falcon.

Uansett blir det dumt og ikke "bruke" den, for å ikke ødelegge den. Er jo laget for å brukes, men kvalitet er vel ikke laget opp til det formålet. Om uhellet skulle skje, får han ny av Microsoft.

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Det blir også litt feil å sammenlikne xbox og ps3 på den måten, da de ikke leser samme medie. Selv om ps3 leser ved 2x BluRay, så er nok datahastigheten like høy som ved 16x DVD.

 

Nei. XBOX360 river data av platen kjappere enn PS3 klarer på en 2x BluRay. Forskjellen varierer så klart hvor på disken datane ligger da en DVD leser data raskere jo lenger ut den ligger på plata.

 

Til gjengjeld har PS3 bedre lagringsmuligheter og mindre støy fra drevet. En 2x BluRay leser omtrent like raskt som en 12X DVD på laveste hastighet. En 3x BluRay leser raskere enn en 12x DVD førse halvdel av plata, og på 4x er BluRay raskere enn en 12x DVD.

 

Hvis man leser data av en DVD plate på PS3 (har ikke sjekket hastigheten) tenker jeg man får samme spinnhastighet på PS3 også, noe som da medfører mere lyd fra drevet slik at det nok kan sammenlignes med X360. Sett at det spinner på full speed.

Lenke til kommentar

Men har man noen rettigheter i det hele tatt til å få erstattet spill, evt. få puttet inn puter på garanti?

XBOXen min har ødelagt 4 spill. På det ene kan jeg si helt sikkert at xboxen har stått helt stille mens jeg har spilt. Det kan hende jeg har flyttet xboxen min med spillet inni uten at den er på, men trur ikke det siden detta var det 3 spillet som ble ødelagt. Merka nå tilogmed at den har laga hakk i kanten, som jeg kjenner å ser. Har snakka med 2K games (bioshock), og de kunne ikke erstatte, med mindre jeg betalte for det. Microsoft vi ikke erstatte. Har jeg noen rettigheter? Er det noen som "må" erstatte spillet? Og det blir jo ikke noe bedre hvis xboxen min bare fortsetter å ødelegge spill. Den har jo nå nylig ødelagt et spel te

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk klart å ripe opp et spill på denne måten. Det skal ikke så mye til faktisk. Det jeg gjorde var å løfte boksen forsiktig og flytte den ned på gulvet, uten å tippe den over til noen av sidene. Neste gang jeg skulle spille FIFA 07 så var det en fin, rund ripe rundt hele discen.

Men skylder ikke så mye på Microsoft egentlig.

Lenke til kommentar

langtongting: Det må ha vært noen ganske store barn... Jeg har selv dyttet borti xboxen mens jeg har spilt, hvis den har stått litt for nærme kanten så har det hendt at jeg har dyttet den litt lenger inn. Spillene mine er så gode som nye.

 

Microsoft burde ha hatt satt på den klistrelappen litt tidligere, det er ikke alle som leser brukermanualer og det er ikke alle som er like forsiktig... Jeg har selv jobbet på Nintendo service og det er sykt mange dumme brukere, regner med at det er det samme med xbox brukere :p

 

Så min konklusjon er at, det er litt microsoft sin feil siden de ikke har advart ekstremt dumme mennesker på en bedre måte. Og litt brukernes feil siden de leker med konsollen når den er på.

Lenke til kommentar

Her ble det mye fanboyjattring og klaging og MS dæsshing. Hva med å tenke løsningsorientert?

 

Først vil jeg legge til at det finnes en enkel løsning som skal motvirke dette problemet.

 

Disse små greiene er en enkel og billig forsikring.

http://secure.llamma.com/catalog/product_i...products_id=865

 

Les mer her:

http://www.llamma.com/xbox360/news/Xbox-36...c-Scratched.htm

 

Grunnen til at dette oppleves forskjellig er nok at 360 kommer med forskjellige drev, og noen er mer utsatt enn andre.

 

---

 

Hva med allerede ødelagte plater?

Videre må jeg opplyse de som ikke vet dette at dataen på en DVD sitter på oversiden (den siden med flotte bilder på). Det er et tynt lag med sølvpapirlignende folie, og en DVD er mer sårbar for striper her enn under selv om det ikke blir striper like lett.

 

Undersiden er egenlig bare en 1mm tykk gjennomsiktig plastplate. Den er imidlertid ganske "myk" og får lettere striper, men en stripe som ikke går tvers i gjennom skader ingen data. Lesestrålen får imidlertid problemer med slike striper da den ikke klarer å se dataen på folien.

 

Så, hvis dataen ikke er skadet, er det da ikke mulig å reparere disken? Jo, det finnes mange løsninger for dette. Et verksted som gjør dette er det sikreste, for du kan potensielt skade platen enda mer hvis du gjør noe galt. Butikker som driver med utleie av film og slikt kan også ha utstyr for å reparere feil.

 

Men nå virker jo platen ikke likevell, hvis du ikke finner noen som kan gjøre dette for deg så du taper egenlig ikke så mye på det.

 

Så, hvordan gjøre dette selv? Det finnes diverse "poleringsmaskiner".

http://www.halidan.no/index.php?id=2005031...VD%20reparasjon

Hvor bra disse er varierer, og jeg har ikke testet den ovenfor, men generelt sett klarer de noe, men langt i fra alt. De lager også ofte poleringsriper som ikke ser pene ut selv om de ikke skal være noe problem for selve spilleren.

 

Men mastermindløsningen er:

Zalo og tannkrem. Først vask platen med Zalo slik at alle ulumskheter forsvinner. Ikke gjør det til vane å vaske med Zalo, da det sies at den gjør plasten mykere.

 

Når det er gjort påfør tannkrem og gnikk og gnu, påfør vann. Test platen og prøv igjen hvis den ikke virker. Merk at stripen ikke nødvendigvis må poleres helt bort. Det kan også vøre lurt å polere hele platen jevnt.

 

På de virkelig store stripene er dette kanskje ikke nok. Har lest at noen da bruker møbelpolish. Da legger voksen seg ned i stripene og fyller dem.

 

I Amerika har de også noe som heter "Brasso" brass/metal polish som får god omtale på dette feltet. Hva som eventuelt er et norsk alternativ vites ikke.

 

Det finnes også en film som kan legges på platen. Denne skal vist nok i seg selv eliminere de minste stripene, og du kan eventuelt bruke den i forbindelse med noen av de ovenfornevnte.

 

Ellers finnes det menger med info på verdens vide nett.

 

Men det er så klart en begrensing på hvor store og dype striper det er mulig å reparere.

 

PS: Som jeg skrev, du kan potensielt gjøre skaden verre, og jeg tar ikke ansvar for eventuelle skader som følge av at noen prøver noe som er skrevet her bla bla bla...

Lenke til kommentar

Som du er inne på, zalo, tannkrem, og poleringsmaskiner hjelper i praksis kun for småriper (jeg har rippet tusen+ CDer og har prøvd mye på restaureringsfornten), for den type riper som er skissert fra denne skaden er det så godt som garantert ikke tilstrekkelig å drive med slikt. Det som dog hadde vært interessant var å prøve en skikkelig poleringsmaskin, og virkelig slipe ned plasten noen tidels milimetre og se om det hjelper. Slike hjemmemaskiner gjør for lite monn til riper som er kraftige no til å skape ordentlig trøbbel.

 

AtW

Lenke til kommentar
langtongting: Det må ha vært noen ganske store barn... Jeg har selv dyttet borti xboxen mens jeg har spilt, hvis den har stått litt for nærme kanten så har det hendt at jeg har dyttet den litt lenger inn. Spillene mine er så gode som nye.

 

Microsoft burde ha hatt satt på den klistrelappen litt tidligere, det er ikke alle som leser brukermanualer og det er ikke alle som er like forsiktig... Jeg har selv jobbet på Nintendo service og det er sykt mange dumme brukere, regner med at det er det samme med xbox brukere :p

 

Så min konklusjon er at, det er litt microsoft sin feil siden de ikke har advart ekstremt dumme mennesker på en bedre måte. Og litt brukernes feil siden de leker med konsollen når den er på.

 

 

Nei ikke stor barn nei. Det er nok litt individuelt bra boks til boks, men her var denne vibrasjonen nok. Dette var på en Xbox 360 Core.

 

Ellers vil jeg si at det er ene og alene MS sin feil at de ikke utbedret et problem de kjente til og holdt kjeft om til det dukket opp i rettspapirer.

Lenke til kommentar

PS3 had BD plater som selv med en dårlig konsoll ikke lar seg ødelegge særlig lett. Det som ikke nevnes her er at MS hadde en leser som mangler gummiforingen rund leserdioden som var den som ripet opp diskene.

 

Den samme leseren på PC hadde foringen. Og det var ikke folk som flyttet på konsollen, det var en av unnskyldningene/beskyldningene som ble brukt for å dekke over problemet.

Lenke til kommentar
Som du er inne på, zalo, tannkrem, og poleringsmaskiner hjelper i praksis kun for småriper (jeg har rippet tusen+ CDer og har prøvd mye på restaureringsfornten), for den type riper som er skissert fra denne skaden er det så godt som garantert ikke tilstrekkelig å drive med slikt. Det som dog hadde vært interessant var å prøve en skikkelig poleringsmaskin, og virkelig slipe ned plasten noen tidels milimetre og se om det hjelper. Slike hjemmemaskiner gjør for lite monn til riper som er kraftige no til å skape ordentlig trøbbel.

 

AtW

Jeg har aldri opplevd dette på min 360, og det er vanskelig å dømme ut i fra bildene hvor dyp ripen er. Men den er nok en utfordring, ja. Derfor nevner jeg "verksted" eller utleiebutikk først. Og det er bedre å prøve ting som kan virke framfor å bare kaste plata.

 

Desuten er skikkelig utstyr ikke noe de fleste har, men det er fint mulig å gjøre dette med utstyr som er grovere enn disse såkalte repairkit greiene. Det finnes mange typer maskiner og utstyr for drill etc. En drill montert i brakett med en fin polleringspute på størrelse med platen og fint fint rubbingmiddel kan greit brukes. En brakett er viktig for da står drillen 90 grader ned på platen hele tiden, og du bruker en hendel for å kontrolert presse puten forsiktig ned på platen. Tror ikke noen form for slipepapir bør brukes med mindra man sliper ned litt og belager seg på mye "polering".

 

Det er imidlertid fort gjort å herpe platen helt så du bør gjøre finpussen for hånd om du er i tvil. En god løsning for å feste platen er også vanskelig å få til. Underlaget bør være slik at toppen på plata ikke skrapes hvis den beveger seg eller begynner å snurre rundt med poleringsputa.

 

Poleringsmaskin for bil har veldig store puter, samt at de beveger seg i "sidelengs" samtidig som de snurrer rundt, tenk kaffekoppkarusell på sirkus. Dette og at du må holde den for hånd tror jeg gjør den mindre egnet selv om sideveisbevegelsen er en fordel når man polerer noe.

 

Man kan også bruke mindre poleringsverktøy og kun ta for seg akkurat det området som er skadet, men dette fører til ujevnheter i platen. Trenger ikke å ha noe å si, men kan fort skape nye problemer.

 

Når man har slipt ned en plate så mye bør man se om man finner en slik coating sak som klistres på. Altså et stort gjennomsiktig klistremerke som man får kjøpt til CD/DVD.

 

Ellers har jeg hørt at noen si at klarlakk kan brukes. Til og med før man rubber bort stripene i plata da den fyller dem opp, men det har jeg ingen formening om virker eller ikke. Det som er sikkert er at det er en vanskelig ting å reversere. Desuten kan lakk løsne inne i drevet.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar
Jeg må bare si at denne tråden avslører en av de negative sidene ved fanboyisme. Vil med en gang påpeke at selv om denne tråden handler om Xbox og MS, så gjelder dette også for Sony og Nintendo.

 

Det er det at man ikke ser noen feil ved sin egen favoritt. Her viser rettsdokumenter at MS har visst om et problem og har ikke gjort noe med det. Og hvordan takler fanboysa det? Man latterliggjør de som har opplevd dette problemet og skyver feilene over fra konsollen/selskap til forbruker. Det er mange her i tråden som har fått ødelagt spill, uten at de har løftet/ristet/flyttet på konsolllen mens drevet har gått.

 

Likevel har menge skrevet meldinger som: "Hvis de er så dum at rister på konsollen så fortjener de det". Samtidig som de ignorer alle de som fikk plate ødelagt fordi de dunket bort benken som konsollen sto på og lignende.

 

Hvis man er skikkelig fanboy, burde man heller sende en sinna epost til selskapet som lagde konsollen og si at dette ikke er bra nok. Slik det er nå er det en slags splitt og hersk situasjon. Fansen krangler seg i mellom og de store selskapene gidder ikke å gjøre noe særlig. Hvorfor skal Sony ta hensyn til at X360-fanboys klager? De kommer uansett ikke til å kjøpe en PS4 i neste runde av konsollkrigen. Og det samme for MS og Nintendo.

 

Poenget mitt er at ingen av konsollene er perfekte, men det er ikke andre brukeres feil, det er selskapenes feil.

 

edit: skrivefeil

 

enig med det at dette er for dårlig av microsoft, å at påde ps3 og wii er bedre på dette, men det vill ikke si at microsoft er den store stygge ulven fordeom. de har advart mot dette på xboxen og i manualen. så dette kan være begges skyld. synes microsoft kunne gjort noe med dette å fått et bedre produkt, men det gjør de ikke, de velger heller å advare mot at det kan skje, så jeg syes det er omentrent 50-50 på hvem sin skyld det er.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...