Gå til innhold

Burde ikke butikken vite at det er de som har ansvaret å få rettet produktet?


JFM

Anbefalte innlegg

Hei.

 

En kompis av meg kjøpte for ca 1mnd siden et headset. Et Koss Porta Pro Fra datakjeden i Tromsø. For kort tid siden så knakk noe plast greier på det. 

 

Jeg ble med kompisen min til datakjeden i dag for å reklamere. Jeg holdt meg litt i bakgrunnen når kompisen min fortalte om feilen. Jeg fikk med meg noe som han som jobba der sa:

 

"Det som er enklest for oss og for deg er at du sender headsetet inn til Koss". Mannen gikk for å hente noe skjema greier som kompisen min skulle bruke for å sende inn headsetet. 

 

Selger mente med andre ord at kompisen min skulle gå hjem, pakke headsetet ned og sende det selv inn til produsent.

 

Siden jeg hørte hva selger sa, så sa jeg til kompisen min at han skulle si til selger at selger kunne ta seg av alt det. Jeg gikk litt bort fra dem og så på datautstyret der :D

 

Etter et min så kommer kompisen min til meg å sir at han fikk beskjed at han måtte gjøre dette selv. Heldigvis har datakjeden Tromsø noen datamaskiner som er koblett til nett i bytkken slik at kunder kan se på maskinene. Jeg tok da den ene maskinen og gikk inn i forbrukerkjøpsloven for å skjekke hva kompisen min hadde krav på.

 

Jeg gikk så bort til han som jobba der. Samtalen vår ble ca slik:

Jeg: Stemmer det at kompisen min må henvende seg til Koss for å få fiksa problemet sitt?

Selger: Joda, det stemmer

Jeg: Den er grei. Men si meg en ting, følger dere forbrukerkjøpsloven her?

Selger: Ja, hvordan det?'

Jeg: Vet du hva det står i forbrukerkjøpsloven §29?

Selger: Nei, jeg er ikke kjent med den

Jeg: Men da synes jeg du kan slå opp i den og si meg hva som står i den!

Selger: Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting... 

Jeg avbryter: ... Og kompisen min er forbruker og du er selger, stemmer ikke det?

Selger: Joda. Men her er det garanti som gjelder. Så du kan ikke kreve oss for dette..

Jeg: Hææ? Jeg reklamerer jo nå. Men det er greit. Jeg kan dra hjem og undersøke mer om dette.

Selger: Men du kan få bytte headsetet med et nytt nå, siden du er så.... så bestemt. (Virka som selger nesten var på gråten)

 

Men så klart hadde kompisen min tat med feil kvitering, så det ble ikke noe nytt headset på han der og da. Men han fikk meskjed om at han kunne komme senere og få nytt.

 

Så hva tror dere om dette? Burde ikke selger vite at det er de som skal sørge for retting av produktet? Eller kanskje han prøvde seg på å lure oss, for å slippe arbeidet?

 

Jeg synes iallefall dette var litt uproffesionelt av datakjeden Tromsø...

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

En kompis av meg kjøpte for ca 1mnd siden et headset. Et Koss Porta Pro Fra datakjeden i Tromsø. For kort tid siden så knakk noe plast greier på det. 

 

Jeg ble med kompisen min til datakjeden i dag for å reklamere. Jeg holdt meg litt i bakgrunnen når kompisen min fortalte om feilen. Jeg fikk med meg noe som han som jobba der sa:

 

"Det som er enklest for oss og for deg er at du sender headsetet inn til Koss". Mannen gikk for å hente noe skjema greier som kompisen min skulle bruke for å sende inn headsetet. 

 

Selger mente med andre ord at kompisen min skulle gå hjem, pakke headsetet ned og sende det selv inn til produsent.

 

Siden jeg hørte hva selger sa, så sa jeg til kompisen min at han skulle si til selger at selger kunne ta seg av alt det. Jeg gikk litt bort fra dem og så på datautstyret der :D

 

Etter et min så kommer kompisen min til meg å sir at han fikk beskjed at han måtte gjøre dette selv. Heldigvis har datakjeden Tromsø noen datamaskiner som er koblett til nett i bytkken slik at kunder kan se på maskinene. Jeg tok da den ene maskinen og gikk inn i forbrukerkjøpsloven for å skjekke hva kompisen min hadde krav på.

 

Jeg gikk så bort til han som jobba der. Samtalen vår ble ca slik:

Jeg: Stemmer det at kompisen min må henvende seg til Koss for å få fiksa problemet sitt?

Selger: Joda, det stemmer

Jeg: Den er grei. Men si meg en ting, følger dere forbrukerkjøpsloven her?

Selger: Ja, hvordan det?'

Jeg: Vet du hva det står i forbrukerkjøpsloven §29?

Selger: Nei, jeg er ikke kjent med den

Jeg: Men da synes jeg du kan slå opp i den og si meg hva som står i den!

Selger: Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting... 

Jeg avbryter: ... Og kompisen min er forbruker og du er selger, stemmer ikke det?

Selger: Joda. Men her er det garanti som gjelder. Så du kan ikke kreve oss for dette..

Jeg: Hææ? Jeg reklamerer jo nå. Men det er greit. Jeg kan dra hjem og undersøke mer om dette.

Selger: Men du kan få bytte headsetet med et nytt nå, siden du er så.... så bestemt. (Virka som selger nesten var på gråten)

 

Men så klart hadde kompisen min tat med feil kvitering, så det ble ikke noe nytt headset på han der og da. Men han fikk meskjed om at han kunne komme senere og få nytt.

 

Så hva tror dere om dette? Burde ikke selger vite at det er de som skal sørge for retting av produktet? Eller kanskje han prøvde seg på å lure oss, for å slippe arbeidet?

 

Jeg synes iallefall dette var litt uproffesionelt av datakjeden Tromsø...

 

Hei,

 

Nå skal ikke jeg være noen dommer å gi den ene rett og den andre galt, men her handler det om å gjøre ting litt smooth.. Litt teit av butikk å bruke tid og energi på å lage et problem av dette. Men hadde jeg fått deg inn i min butikk som kliner en forbrukerkjøpslovs paragraf i bordet på den måten, er heller ikke så konstruktivt..

Tenk om selger / ekspeditør i butikken anbefalte dere å kontakte produsent direkte fordi han av erfaring vet at dette går raskere og mer smertefritt for dere som kunder ? :-) Dere kunne jo spurt hvorfor han vil at dere kontakter produsent direkte?

 

Produsenter som har livstidsgarantier.. type Koss og Leatherman, har kontaktinfo på sin egen nettside hvor man kan ordne innsending av defekt vare hvorpå de sender ut erstatningsenhet.. :-)

Det er ikke alltid det er mest lønnsomt og effektivt å fare opp i butikken :-)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Regner med datakjeden anbefalte deg det, siden butikker må sende porta pro headsettene inn til eksternt verksted å få fikset dette, ala infocare. Så at selger anbefalte deg å sende det inn er ikke så veldig rart. Regner med at det ikke blir sendt på dagen, så det går vell fort 4 uke før man får det igjen. Jeg hadde klart å knekt bøyla på en SB45, sendte det inn til koss i sommer. Fikk det vel tilbake etter 2 uker, vist jeg ikke husker helt feil.

 

Men i prinsippet, så dekkes vel egentlig ikke at headsettet har knekt på garanti, det er vel selvforskyldt skade?

Lenke til kommentar

Datakjeden prøver å få unna ting for kunden raskt og smertefritt ved å benytte produsentens garanti. Istedet for å benytte garantien kommer kunden smellende med Forbrukerkjøpsloven og krever at selger skal sørge for avhjelp gjennom reklamasjon.

 

Så, for å forklare dette slik at trådstarter kanskje forstår:

 

Du kunne kontaktet produsenten, sendt inn headsettet og fått et nytt tilbake innen et par dager som en garantisak.

 

Siden du velger å "klaske Forbrukerkjøpsloven i tryne på han" kan selger velge å kreve at de får undersøke produktet og reparere det, noe som gjerne kan ta en 3-4 uker uten at du har noen grunn til å klage på tiden, og "avspise" deg med et dårligere headsett mens du venter.

 

Også, siden du velger å "klaske Forbrukerkjøpsloven i trynet på han" kommer neppe selger til å gidde å bry seg med noen ekstraservice ved senere anledninger. Du kommer til å få nøyaktig den hjelpen du kan kreve etter loven, og ikke ett gram av innsats utover dette.

 

Gratulerer, du har klart å være en vanskelig kunde som ingen egentlig vil ha i butikken, i tillegg kunne du glatt ha sørget for at kompisen din måtte vente lenger enn nødvendig på en løsning.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Ved reklamasjon får man gratis porto og innpakning og slipper stresse med dette selv. Ved reklamasjon kan man også få pengene tilbake etter 3 like feil ved produktet.

 

Det går an å være litt mer forståelsesfull ovenfor karen bak disken, men man skal ikke behøve å fire kravene fordet. Ellers synes jeg karen bak disken gjorde en god jobb. Det er ikke hans feil av han har mangelfull opplæring og nytt headset ved innlevering er jo eksemplarisk.

Lenke til kommentar

Nei absolutt ikke, men du kunne håndtert det på en litt finere måte.

 

Jeg gidde ikke stresse med å sende ting inn til produsenten for egen regning for så muligens å få porto og dritt refundert i etterkant. Det er ikke sikkert man får porto dekket i det heletatt hvis det er snakk om en utenlandsk produsent (hvem vet hvilke rettigheter du har som forbruker der?). Så jeg hadde gjerne valgt/krevd å få butikken til å ordne alt.

 

HVIS selger faktisk mente at han måtte ta det med produsent og ikke bare anbefalte det, så er det en klar mangel hos datakjeden.

Lenke til kommentar

Det er absoulutt enklest for meg å å forholde meg til butikken, så jeg pleier også å gjøre det på den måten. Det har aldri vært noe problem hittil. (Nå handler jeg det aller meste på nett, og da sender man det jo som regel rett til verkstedet deres -> mindre tidsbruk enn ved innlevering i fysisk butikk.)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Jeg fikk med meg noe som han som jobba der sa:

 

"Det som er enklest for oss og for deg er at du sender headsetet inn til Koss". Mannen gikk for å hente noe skjema greier som kompisen min skulle bruke for å sende inn headsetet. 

 

Men han bak disken sa at jeg MÅTTE sende inn til produsenten. Han sa at datakjeden ikke hadde noe med det å gjøre.

 

Hmm?

Lenke til kommentar
Men han bak disken sa at jeg MÅTTE sende inn til produsenten. Han sa at datakjeden ikke hadde noe med det å gjøre.

 

Er jeg en vanskelig kunde fordi at jeg kjenner loven?

 

 

Er du helt sikker på at du er så god på forbrukerkjøpslov? Jeg har hatt et par kunder som deg som kommer med masse utprintede sider fra lovdata hvor dem har streket under avsnitt for å virkelig slå i bordet med at "kom ikke her, fiks saken for meg nå, jeg har det svart på hvitt her!" Leser man litt tydeligere så vet alle at forbukerkjøpsloven ikke akkurat er svart på hvitt og veldig konkret. Det er mye rom for tolkning dene eller andre veien..

 

De aller fleste butikker og service steder lever av nettopp service, og går oftest langt over det kunden har krav på nettopp fordi butikken ønsker å gjøre kunden fornøyd. Tenk litt på det når det har skjedd noe med en ting du har kjøpt og drar for å få hjelp til å rette feilen eller reklamere på den.

 

 

En kollega sa en gang at "Jo mindre kunden har mellom ørene, jo flere rettigheter har han... "

 

Nå sier jeg ikke at trådstarter har lite mellom ørene, eller at han ikke kan forbrukerkjøpsloven.

Det jeg sier er at det går ann stole på at betjeningen forsøker å hjelpe etter beste evne uten å ta alt i verste mening.

 

Litt som TEE også skriver, Kunder som krangler for å krangle og farer opp kan ikke vente seg å få gullkort behandling neste gang kunden har problemer med et eller annet :-)

Lenke til kommentar

I lovverket står det at bedrift skal rette opp skaden, ja, men når et headset er knekt, så går dette ikke på garanti, så selger har alt på sitt tørre.

Like teit som å kjøpe en helt ny bil, bruke den en stund, være uheldig å bulke den,så gå å kreve garanti på denne.

Tipper at alle bedriftene som hadde fått en slik sak hadde sagt det samme som selgeren sa, for dette fører kun til en ting, tap for bedriften. Blir sendt inn til koss, koss ser at det er en brukerfeil, og sender tilbake headsettet slik som det er, og belaster bedriften for testgebyrer. Dermed blir dette en kostbar afære for bedriften, altså, innpris for et headset (som gis til kunde) + sending + testgebyr/feilsøkningsgebyr fra Koss sin side = En liten sum med penger.

Dette er jo selvfølgelig opp til hver enkelt bedrift å bestemme om dette skal gå på garanti, eller ikke.

 

Grunnen til selgeren mente at du kunne sende denne,er fordi det går raskest, og minst "smertefullt" for begge parter. Koss er som regel mer medgjørelig om en privatperson sender inn headset, istedenfor om en bedrift gjør dette.

 

Men, hadde kanskje vært greit å hatt med den rette kvitteringen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...