Gå til innhold

Makro/Portrett-objektiv til Canon 400D


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå som jeg har tatt bilder med mitt speilreflekskamera i et år kunne jeg tenkt meg å kjøpe meg et makro\portrett-objektiv til mitt Canon 400D kamera.

I hovedsak skal linsa være til portretter, men den skal også være meget god til insekter.

 

Fra før av har jeg Canon EF-S 55-250 og 400D's kitlinsen.

 

Det er utrolig mange muligheter, men jeg er mer lysten på et fastobjektiv enn et zoomobjektiv. Fastobjektiv er vel bedre i mørke omgivelser og bildene blir vel ofte skarpere enn ved zoomobjektiver siden de er mer spesifiserte?.

 

Jeg er usikker på om jeg skal velge 70, 90, 100 eller 105mm - ettersom det skal være til både insekter og portretter.

 

Jeg har funnet et par objektiver med god omtale:

 

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...at=2&page=1

Fotovideo.no pris

 

Sigma 105mm f/2.8 EX Macro 1:1

http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...t=38&page=1

Fotovideo.no pris

 

Tamron SP AF90MM f/2.8 Di Macro 1:1

http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...t=44&page=1

Fotovideo.no pris

 

Sigma 70mm f/2.8 EX DG MACRO - TPA og EISA-award i 2007.

http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...t=38&page=1

Fotovideo.no pris

 

Er det noen som har erfaringer med noen av disse objektivene?

Canon sitt er hele 1000-lappen dyrere enn de andre, er det verdt det?

Burde jeg kanskje gå for et zoom istedenfor fast?

 

Maks pris skulle helst vært ca 4000,-.

 

 

Setter pris på alle innspill,

på forhånd takk.

Endret av Jewlian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle disse er gode, og havner innenfor budsjettet ditt. Japanphoto har grei pris på Canon 100mm. Brennvidde til portretter er en smaksak, som du kan prøve ut med de objektivene du har. Til insekter trenger du dog minst 90mm, hvis du ikke skal ta bilde av døde insekter. Du har rett i at disse objektivene er bedre i mørke omgivelser enn de objektivene du har. Skal du dog ha objektiv som er virkelig lyssterkt, og meget gode til portretter, ville jeg kanskje sett på 50/1.4 eller 85/1.8 fra Canon. De er dog ikke brukbare til insekter.

 

Jeg er uenig med Ni kon i å kjøpe Canon-objektivet i USA. Det blir faktisk endel dyrere enn å kjøpe det i Norge akkurat nå, pluss at du mister norske forbruker-rettigheter. Mao et lite klokt valg slik dollarkursen er for tiden.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig for tilbakemeldingene!

 

Joda - men Canon er fortsatt en tusenlapp dyrere, men det virker som dere mener at det er verdt det.

Må jeg har minst 90mm for insekter om de ikke er døde? hvorfor det?

har ikke helt satt meg inn i dette.

Er det noen som har prøvd noen av disse objektivene i praksis?

 

 

SLR-Gear gir objektivene følgende karakter:

 

Tamroon - Construction Quality: 7.75 - Image Quality: 9.93 - Overall Rating: 8.75

Canon - Construction Quality: 8.30 - Image Quality: 9.39 - Overall Rating: 9.17

Sigma 105 - Construction Quality: 8.25 - Image Quality: 9.38 - Overall Rating: 8.56

Sigma 70 - Construction Quality: 8.50 - Image Quality: 8.33 - Overall Rating: 8.33

 

Virker jo som Canon slår best ann, ikke overraskende akkuratt. Men Tamroon's bildekvalitet virker jo ganske så god!

 

Edit: Hva betyr egentlig 1:1? har alle makroobjektiver dette?

Endret av Jewlian
Lenke til kommentar
Må jeg har minst 90mm for insekter om de ikke er døde? hvorfor det?

 

Du kommer så nært,at du skremmer bort insektene.

 

 

Edit: Hva betyr egentlig 1:1? har alle makroobjektiver dette?

 

Det betyr at det du fotograferer bli eksakt like stort på sensoren,som det er i virkeligheten.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Blir nok mange sure miner på meg her nå :ermm:

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ført investert i en 50mm 1.8 eller 1,4 først,les tester og brukererfaringene på linkene.Og ved et senere tidspunkt vurdert "sommer er vel den rette tiden for sådanne potretter" et macroobjektiv som er dedikert for insekter,da du burde opp i en 150mm for og få tatt bra bilder.

 

50mm er kjempefint til halvportretter og mye annet,er kanskje litt trang for innendørs familiebilder,hvis du ikke bor på skaugum da.Du kan følge med her denne uken og se hva det presenterer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, nå ble vi grinete :realmad:;)

 

Neida, det er lov å komme med forskjellige innspill.

 

Og ettersom trådstarter er spesifikt interessert i insekter, så er vel Sigma 105mm eller 150mm bedre alternativer på macrosiden. Og da kan det være at det er mer fornuftig å gå for en ren 50mm til protretter. I såfall hadde jeg gått for 50mm f/1.4 da den er bedre skrudd sammen, har USM og metallfatning, samtidig som den er optisk sett bedre.

 

Tom

Lenke til kommentar
Dette har jeg og grublet litt rundt. Altså makro. Er det sånn at man ved nærgrensen får 1:1?

Ja, det er slik det funger. Still macro-objektivet på nærgrensen; og gå så nærme motivet at det blir skarpt da blir ting gjengitt i 1:1. Manuell fokus er ofte fornuftig når du skal holde på med macro.

 

Tom

Lenke til kommentar

Du får ikke i pose og sekk dessverre.

 

50mm er i grenseland for Halv/hel portrettbilder inne,så noe mer brennvidde ville forverre situasjonen.

 

Og fotografere levende insekter må du godt over 100mm.

 

Så du blir og få et problem med å bestemme hvilken brennvidde som blir optimal for deg,det bli et mission impossibile i objektivjungelen.

 

Men hvis du baserer deg på og ta portretter utendørs så kan en brennvidde på 100mm fungere.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at jeg skyter portretter stort sett mellom 85mm og 135

 

Når jeg var nybegynner måtte jeg ha fastobjektiv som 50mm f1.8, 85mm f1,8

 

Holdt sågar på å kjøpe 105mm f2 dc og 135mm f2 dc...

 

Men!!! Jeg er ikke profesjonell og bruker i dag:

 

Sigma 50-150mm f2.8 og den fungerer utmerket til portretter :)

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Canon 100mm f/2.8 - to enkle grunner til det: USM (gir kjappere og nesten lydløs autofokus, og IF - intern fokus, utvider seg ikke når den fokuserer. Særlig på en såpass kort brennvidde vil det være en klar fordel til fotografering av insekter. Dessuten er det et meget godt objektiv til alle typer motiver, uten noen klare svakhetspunkter. Jeg synes den er verdt prisforskjellen til Sigma og Tamron.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Og fotografere levende insekter må du godt over 100mm.
Neida, du må bare ha en tanke mer tålmodighet...

 

Men hvis du baserer deg på og ta portretter utendørs så kan en brennvidde på 100mm fungere.
100mm fungerer finfint innendørs til headshot og til nød opptil halvfigur i litt store rom. Uansett ønsker man til portretter å ha en viss arbeidsavstand, for at perspektivet skal bli bra, og da må man også ha brennvidde som står i stil. Min erfaring er at på 1.5x crop, fungerer 40-135mm meget godt til portretter, inne som ute. Dersom man kan gi beng i makrobildene vil dermed Ni kon sitt forslag om 50-150mm f/2.8 være utmerket...
Lenke til kommentar
Bare et lite spørsmål til dere, jeg har en Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM og jeg har kjøpt en mellomring Canon EF 25 II Mellomring og det funker fint det, men kan jeg sette på flere mellomringer?

Ja

De fleste sett med mellomringer bygger vel en 50-60mm, så det bør iallefall være mulig å bygge på såpass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...