Gå til innhold

Anbefaling: Hvilken Blu-ray-spiller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At sony er kjappest på menyer og loading kan ha en sammenheng med at de vet noe som ikke konkurentene vet. Det er en fordel å sitte på kildekoden til blu-ray.

At yamaha slipper en ny blu-ray i disse dager som bruker 25 sekunder (boot) før den er klar til å lese media. Slik brukervenliget vil ikke mange gå for til 9100kr.

Stay one head obove the competition, er vel kluet.

Lenke til kommentar

Dersom du ikkje har bruk for meir enn ein Blu-ray-spelar så ville eg kjøpt ein dedikert. Er det eg har tenkt til, har sjølv Xbox og.

 

For det første så vil eg ha komponenter eg kan stable i TV-benken, ikkje er konsollen så veldig vakker heller. Då vil eg mykje heller ha ein stilrein firkantet avspelar. Der følger det med fjernkontroll, noko eg hadde måtte kjøpt i tilegg til PS3-en, å bruke ein handkontroller er uaktuelt.

 

I tillegg så betaler ein for meir enn BR-spelaren, noko som er unødig dersom ein ikkje har behov for noko meir.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dersom PS3en er den beste BD-spilleren ble valget fort ganske lett, selv om jeg ikke trenger den som konsoll.

 

PS3 er på ingen måte den beste Blu-Ray-spilleren. Den er ganske god, men det er mange dedikerte spillere som er bedre både på lyd og bilde og faktisk har lavere pris enn en PS3. Men PS3 er en glimrende allrounder dersom man har lyst på en spillekonsoll også.

 

LES! Ps3 er DEN beste Blue-Ray spilleren, bevis? http://www.ps3news.com/forums/ps3-news/ben...yer-102569.html

 

For de som bryr seg om lyd og bilde-kvalitet så er den testen verdiløs :roll:

 

PS3 blir ikkje den beste Blu-Ray-spilleren fordi den starter kjappere opp enn andre spillere.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

At PlayStation3 er den beste Blu-Ray spilleren er bare vrøvl, bare ta en titt innom Avforum.no eller Avsforum.com og se på alle som har gått fra PlayStation3 til dedikert Blu-Ray spiller og føler at ting er bedre?

 

Har du en god AV-receiver så vil nok forskjellen på oppskalering og bildekvalitet ikke være så stor, spesielt ikke når det kommer til spillerene til under 5000kroner. Har du derimot ikke noen skikkelig AV-receiver så er situasjonen en litt annen, og da vil alternativer til under 5000kroner også hamle opp med PlayStation3 på bilde.

 

Det som er den store haken med PlayStation3 i mine øyne (om vi ser bort i fra støyen) er jo lydoverføringen, PlayStation3 støtter per dags dato ikke bitstream overføring av HD-lyd. Noen vil si at LCPM gjør akkurat samme jobben, og ja.. Det er strengt tatt ingen merkbar forskjell på LCPM versus TrueHD i seg selv, problemet er at en PlayStation3 må dekode lyden på egenhånd for at du skal få HD-lyd fra den, den støtter ikke å sende lyden direkte til en forsterker / receiver slik at den kan ta seg av jobben, og logisk nok så er en PlayStation3 ikke like god til å dekode lyd som en skikkelig forsterker / receiver, så for de av oss som har et oppegående anlegg med en god forsterker / receiver vil oppleve tapt lydkvalitet fordi PlayStation3 på død og liv må dedkode internt og ikke lar våre bedre forsterkere / receivere ta seg av denne jobben.

 

Og da vil fort selv de billigere Blu-Ray spillerne gi bedre lyd nettopp på grunn av at de faktisk støtter bitstream TrueHD noe PlayStation3 av en eller annen grunn ikke gjør. Dette bekreftes jo på AVforum verden over, hvor folk faktisk merker en nedgang i lydkvaliteten om de spiller av en DVD film på PlayStation3 og lar spilleren selv dekode Dolby Digital, kontra å kjøre bitstream Dolby Digital og la forsterker / receiver ta seg av jobben.

 

 

Hvorfor i allverden PlayStation3 ikke støtter bitstream hd-lyd aner jeg ikke, det er jo passe idiotisk da det strengt tatt er mer krevende at PlayStation3 må ta dekodingen på egenhånd enn å bare la forsterker / receiver ta seg av den jobben. Det går noen rykter om at det er HDMI-spesifikasjonene til PlayStation3 som ikke støtter dette, noen går så langt som å påstå at Sony faktisk kjører en egen custom made HDMI på PlayStation3 som da ikke tilfredstiller TrueHD kravene, dette håper jeg for Sony sin skyld at ikke stemmer, er jo bare idiotisk å bevisst begrense spilleren på den måten!

 

Om det så skulle være at problemet ligger i HDMI-spesifikasjonene så fatter jeg ikke hvorfor ingen av de nyere PlayStation3 utgavene ikke har fått dette fikset? Koster neppe mye for Sony å bytte til en fult spesifisert HDMI1.3A og dermed åpne for muligheten å kjøre bitstream HD-lyd over HDMI?

 

 

Om det ikke er noen begrensning i HDMI-spesifikasjonene så er det jo strengt tatt ingen grunn for at en PlayStation3 ikke skulle mestre bitstream HD-lyd. Da er det jo bare snakk om en liten firmware oppdatering og denne støtten burde være i boks! Problemet er jo at Sony opplyser jo ikke om hva som skaper denne begrensningen, og derfor kan ikke vi ane om det lett kan bli lagt til støtte for dette via en firmware oppdatering, eller om det rett og slett er en permanent begrensning!

 

-------------------------------

 

Så ja, PlayStation3 har vært og er fremdeles en flott Blu-Ray spiller, men i disse tider må den nok se seg slått av billigere dedikerte alternativer fra blant annet Sony og Panasonic.

 

Har du dog et godt anlegg med en god av-receiver så er det ikke store forskjellen på de forskjellige "billigere" alternativene, da din av-receiver oppskalerer og gjør ting såpass godt at det er selve spilleren som blir flaskehalsen, da må du fort over 5'000kroner før du ser noen merkbare forskjeller.

 

Dog er ikke PlayStation3 på noen måte perfekt, og spesielt mangelen på bitstream HD-lyd er veldig skuffende!

Og dette med at PlayStation3 har fordel av oppdaterbar firmware er gammelt nytt, da nyere Blu-Ray spillere også har en slik funksjon!

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sorry blir en stor bump igjen xD

 

Du har rett i det du sier ramguy.... Jeg overgir meg, jeg kan også opplyse at spesifikasjonene på ps3 sin HDMI er v1.3A.... Ikke si meg imot på det, for det vet jeg og det kan du også sjekke opp, den støtter jo tross alt "Deep color" og "x.v.ColorYCC"

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Beklager BUMP.. men når den er på forsiden så så jeg ikke på dato.. :(

 

Har selv en Techsonic :D

 

+ billig

+ Sonefri DVD

+ Spiller Sone A og B

 

- Treg i oppstart av selve spilleren

- vifte støy - men det merkes ikke under film seing :)

 

Spilleren oppskalerer DVD og er klar og fin på fargene. En grei og rimelig (799,- noen steder) Entry Blu-ray spiller.

Endret av jzky
Lenke til kommentar
Det som er den store haken med PlayStation3 i mine øyne (om vi ser bort i fra støyen) er jo lydoverføringen, PlayStation3 støtter per dags dato ikke bitstream overføring av HD-lyd. Noen vil si at LCPM gjør akkurat samme jobben, og ja.. Det er strengt tatt ingen merkbar forskjell på LCPM versus TrueHD i seg selv, problemet er at en PlayStation3 må dekode lyden på egenhånd for at du skal få HD-lyd fra den, den støtter ikke å sende lyden direkte til en forsterker / receiver slik at den kan ta seg av jobben, og logisk nok så er en PlayStation3 ikke like god til å dekode lyd som en skikkelig forsterker / receiver, så for de av oss som har et oppegående anlegg med en god forsterker / receiver vil oppleve tapt lydkvalitet fordi PlayStation3 på død og liv må dedkode internt og ikke lar våre bedre forsterkere / receivere ta seg av denne jobben.

 

Og da vil fort selv de billigere Blu-Ray spillerne gi bedre lyd nettopp på grunn av at de faktisk støtter bitstream TrueHD noe PlayStation3 av en eller annen grunn ikke gjør. Dette bekreftes jo på AVforum verden over, hvor folk faktisk merker en nedgang i lydkvaliteten om de spiller av en DVD film på PlayStation3 og lar spilleren selv dekode Dolby Digital, kontra å kjøre bitstream Dolby Digital og la forsterker / receiver ta seg av jobben.

 

Er dette blitt testet ordentlig? Folk hører jo nedgang i lyd av å bytte strømkabel også... Det er jo i utgangspunktet ingen hekskunst å dekode lyd, komprimering er vel standard, så en dekoder skal i prinsippet få ut akkurat samme bits som en annen. Nå er ikke det alltid tilfellet, men jeg kjøper ikke helt ut av det blå at PS3 skal være så mye dårligere på dette.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...