Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikkje bli lurt av "papir" ytelse :D

 

Problemer med sandforce kontrollere, kan være greitt med tanke på kjøp. Selv om jeg skriver fra en pc nå med 2xsandforce 2, altså 2x vertex 3 max iops.

 

Crucial m4 er vel det beste valget med tanke på stabilitet Og ytelse. Intel har nå heller ingen utbredte feil. Dermed et svært godt valg.

 

Her kan du lese om bakdelen med force 3 :)

 

 

http://www.idg.no/pcworld/article216959.ece

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Er det bedre å gå for 2x128gb eller 1x256gb? (Crucial M4)

Er det bedre med sterk eller lite sterk mat?

 

 

Hva er best for deg, er det bare du som vet ;)

 

Fordeler og ulemper med begge deler. Personlig kjører jeg KUN raid-0 for OS. Da jeg vil ha max ytelse. I en bærbar er det som regel størst mulig single ssd som er tingen.

 

 

 

Hmm, tror jeg må sette meg ned å lese meg opp litt. Er det egentlig noen reell ytelsesøkning (spill) når man går fra en ordinær 7200 rpm-disk til en ny SSD.

 

Loadetiden i noen spill vil forbedres markant. Det er jo en reell ytelsesøkning som jeg synes er viktig.

Lenke til kommentar

Noen grunn til å velge den fremfor f.eks CORSAIR SSD Force Series 3 (link) som på papiret ser ut til å være langt raskere?

 

Corsair Force 3 er langt raskere, men ikke så mye som spec der sier. Om du får problemer kan du jo bare sende den tilbake? Jeg har en Corsair Force 120GB som jeg bruker nå og den fungerer kjempefint.

 

Stakars Sandforce har fått mye tyn nå :(

Lenke til kommentar

Er det bedre å gå for 2x128gb eller 1x256gb? (Crucial M4)

Er det bedre med sterk eller lite sterk mat?

 

 

Hva er best for deg, er det bare du som vet ;)

 

Fordeler og ulemper med begge deler. Personlig kjører jeg KUN raid-0 for OS. Da jeg vil ha max ytelse. I en bærbar er det som regel størst mulig single ssd som er tingen.

 

Hehe ok jeg skal presisere: jeg lurer bare på ytelse i en stasjonær pc. Vil 2x128gb i raid 0 ha høyere ytelse enn 1x256? Isåfall hvor mye ca?

Lenke til kommentar

Skal ha en liten ssd i netbooken, sett på Crucial M4 64GB. Så på komplett og netshop, der ssd'ene tilsynelatende er like. Men den på komplett er opgitt med litt "svakere" specs på write speed enn den på netshop, er det bare skrive leif?

 

Komplett - Crucial m4 SSD 2,5" 64GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/95MB/s read/write

 

Netshop - Crucial m4 SSD 2,5" 64GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/175MB/s

Lenke til kommentar

Hehe ok jeg skal presisere: jeg lurer bare på ytelse i en stasjonær pc. Vil 2x128gb i raid 0 ha høyere ytelse enn 1x256? Isåfall hvor mye ca?

 

Noen som har et svar på dette? :) (gjelder hovedsaklig Crucial m4)

 

Nesten dobbelt så høy leseytelse er vel mulig, men skal du ha et slikt oppsett kan det være greit med backup.

Lenke til kommentar

Avhengig av kontrolleren på HK'et vil du klare ca 100 K IOPS Read.

HK'et er et Asus P8P67 Deluxe. 100K IOPS i forhold til?

 

Du vil teoretisk nesten klare å doble sekvensiell ytelse.

Random ytelse ved lave QD ( 2-6 )er vel bortimot upåvirket.

Betyr det at i praksis så øker ikke ytelsen så mye? Ca hvor mye?

 

Du mister TRIM ved RAID 0

Hvor viktig er TRIM?

 

Beklager men jeg kan ingenting om harddisker og spesielt SSD'er :)

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...