Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags kontroller som er brukt.

Type NAND (asyncron ,syncron ,toggle)

Firmware spiller også inn her. (bare se på hva nyeste firmware til Crucial m4 har å si på ytelsen)

 

__________

 

Når det gjelder brukeren , så må også oppsettet være riktig.

BIOS må være i AHCI eller RAID modus , IDE gir deg dårligere ytelse.

 

En SATA III SSD kan ikke yte max på et HK med native SATA II porter.

 

 

Har du brukt SSD'en en stund, og ytelsen har gått ned , bør du rense den.

HDDErase 3.3 er å anbefale.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Har du brukt SSD'en en stund, og ytelsen har gått ned , bør du rense den.

HDDErase 3.3 er å anbefale.

Med en SSD og et OS som støtter TRIM, så skal det ikke være nødvendig med å rense den. HDDErase 4.0 funker knall hos meg.

 

Det kommer litt an på hvilken SSD man har, og hvor godt GB (garbage collection)/TRIM fungerer.

Min Intel X25-M G2 har vært i bruk nå i to år, og jeg har aldri re-formatert, eller brukt HDD Erase eller noe annet program for "rensing" - og ytelsen er like god nå som da den var ny. Jeg har samlet på en del tester utført med ASSD, og de viser omtrent samme resultat nå som da den var ny, og det har de gjort hele tiden. Ca 400 og noen få poeng, jevnt.

 

Andre SSD'er kan vise mer dalende ytelse over tid, det er riktig - og da kan en omgang med HDD Erase kanskje ha en funksjon. Men det innebærer selvfølgelig også en kopiering av alt som ligger på SSD'en, for så å legge alt tilbake etterpå, selvfølgelig. HDD Erase vil gjøre nettop det som ligger i navnet - slette alt ;)

Lenke til kommentar

TRIM vil ikke fange opp alle tilfeller av frigjorte LBA-er noe som spesifikt slår ut ved random writes, eksempler på dette kan være database, enkelte torrents, m.m.

 

Normalt sett er dette selvsagt et lite problem, over tid kan man allikevel merke litt spesielt hvis man er over normalen aktiv.

Hvis SSD-en har en god GC vil den kunne klare å fixe det som TRIM ikke tar automatisk, hvis den bare får nok tid.

 

Har man en Intel fixer SSD Toolbox dette så ja den er smart å bruke selv om man har TRIM.

For andre SSD-er kan man fremtvinge rensingen ved å skrive sekvensielt over hele det ledige området og deretter slette filen.

(igrunn samme prinsipp som SSD Toolbox benytter seg av)

Lenke til kommentar

Er det vanlig at sekvensiell les / skriv går fra 220/130 til 130/70 på en måned? Synes det virket vel mye tap av ytelse. Samsung 470 64GB

 

EDIT: Mikset skriv og les

 

EDIT2: Lastet ned Samsung sin SSD software og kjørte den, og får nå 230/170, som ikke er langt fra spec på 250/170.

Endret av futtbucker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...