Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen, da er jeg endelig tilbake i tråden igjen etter en periode med inaktivitet pga en sommerferie med mye jobb og sosialt, og en ganske tung oppstart med ny skole og hybel. Jeg regner med å være aktiv igjen som før fremover :)

 

Ved å skumme diverse nyheter fra perioden ser jeg ikke noe stort som har skjedd, og 520 som kommer i Q4(?) blir det neste etter SF-2xxx om jeg ikke tar feil?

 

Er det noe av betydning som har skjedd mens jeg har vært vekk?

 

Håper på å få gjort en overhaling av førstepost i tråden i løp av de neste ukene. Om noen har forslag er det bare å poste her i tråden eller eventuelt PM.

Lenke til kommentar

Har du fått med deg endurance testen på XS og her? Ellers så kommer vel intel med litt forskjellig ifg IDF:

 

 

SSDS001 Optimizing Solid-State Drive (SSD) Performance for Data Center Applications

SSDS002 Multi Level Cell Based Solid-State Drives: Meeting the Demands for High Endurance

SSDS003 The Business Implications of Solid-State Drives (SSDs) – Proof Points and Case Studies

SSDS004 PCI Express* Solid-State Drives: Coming to Enterprise and Client Environments

SSDS005 The Next Frontier in SSD Performance

SSDL001 Hands-on Lab: Intel® Solid-State Drives: Tools and Optimizations for Client and Enterprise

SSDC001 Poster Chat: SSDs and Mainstream Awareness

SSDL001R Repeat: Hands-on Lab: Intel® Solid-State Drives: Tools and Optimizations for Client and Enterprise

Lenke til kommentar

Det er vel mer eller mindre status quo på det meste, SF-2 er like stabil/ustabil (stryk det som passer avhengig av flaks/uflaks) som den var før sommeren :)

 

Venter egentlig mest på mer fra Intel og det er ikke bare på SSD-er, X79 nærmer seg men det er mye uavklart på den fronten, spesielt mtp antall 6Gb/s porter.

Lenke til kommentar

Huff, klarer ikke å bestemme meg mellom Intel 320 120GB eller Vertex 2 120 GB.

 

Har egentlig ikke støtte for SATA-III, men nevnes her at det burde gå bra, men tør egentlig ikke helt å ta sjansen, ellers hadde Crucial m4 eller HyperX vært et godt valg.

 

Ønsker å velge den som er mest stabil.

 

Lurer også på hvordan jeg kan oppdatere firmwaren, før eller etter installasjon av OS?

Tillegg, noen som vet hvor jeg kan kjøpe rammer/kabinetter?

 

Hovedtanken er å ha clean install av OS og programmer i SSDen og alt annet i HDDen. Tenker også å beholde eksisterende OS og boote derfra hvis det blir nødvendig.

 

Har en ASUS G73JH.

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Takk for svar. Nå har jeg lest litt rundt om SATA-3 og ASUSen jeg har, og alle svarer positivt om det, så jeg går nok for m4. :) Har også sendt mail til Komplett for bekreftelse (1600,- for 128GB er rimelig vil jeg anta), så så fort de også bekrefter at m4 funker fint, bestiller jeg den fort som f.

 

Trenger fortsatt ramme/kabinett dog, om det ikke medfølger må jeg lete en stund virker det som.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Nå har jeg lest litt rundt om SATA-3 og ASUSen jeg har, og alle svarer positivt om det, så jeg går nok for m4. :) Har også sendt mail til Komplett for bekreftelse (1600,- for 128GB er rimelig vil jeg anta), så så fort de også bekrefter at m4 funker fint, bestiller jeg den fort som f.

 

Trenger fortsatt ramme/kabinett dog, om det ikke medfølger må jeg lete en stund virker det som.

 

1.600 for M4 er vel litt i overkant, prisen har vel vært på 1.450 en stund. Det er flere som selger SSD med KIT noe som jeg kan sterkt anbefale. Da snakker man ofte om 2,5" + software for kloning av gammel disk og noen ganger kabler.

Lenke til kommentar

 

Skrev jo at jeg har en ASUS G73JH, tenkte det var underforstått at den var bærbar. :)

 

Nei, ikke utenom, skal være internt. Har et slot ledig, så er bare dumt å ikke utnytte det.

 

 

Ja, sorry, koster egentlig 1500 på Komplett, jeg bare la til frakta og tenkte totalsummen.

Hadde jo kanskje vært bedre med KIT ja, men nå trenger jeg kun rammen da, da jeg ikke skal klone noe og beholde HDD som den er og gjøre helt clean OS installering på SSDen.

 

Jeje, får undersøke videre. :)

Lenke til kommentar

Du husker riktig. G73 modellene kom både som 500GB og 1 TB(2x500), derfor to plasser. Syns også det er rart at det ikke er lagt inn ekstra festebrakett, men de må jo selvsagt tjene penger på ekstrautstyr også. ;) Jaja, no big deal. Leser at man kan benytte andre modeller så lenge skrueplasseringene passer. Ellers er det bare å bestille fra ebay.

 

Ser fram til å få fart på sakene med den Crucialen. :) Takk for all hjelp.

 

 

Oppdatering: EET Norge selvsagt. Handlet der en gang før og kom ikke på det før nå. Fant braketten der, originaldel, og gjort bestillingen.

 

De selger ALT av rekvisita og reservedeler til aller fleste merker, så er et godt sted å starte når man trenger noe. Anbefales.

 

Da gjenstår kun svar fra Komplett...

 

Oppdatering v2.0: Anbefaling til SSD-newbies: ikke vær dust som meg og send mail til forhandlere og vent forgjeves på svar. Gå heller til produsentenes hjemmesider og sjekk for kompabilitet der først! Crucial selv garanterer for kompabilitet i min sak, så alt er løst. Blir bestillings NÅ!

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...