Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Fin blogg Pey'J ;)

 

Det kommer litt an på hvor mye over-provisioning det er på SSDen i utgangspunktet.

SandForce baserte SSDer liker ekstra over-provisioning så det vil jeg helt klart anbefale.

(de aller fleste SSDer reagerer positivt på OP)

 

TRIM fungerer litt anderledes på SF baserte SSDer og 20-30% OP er ofte brukt noe som faller sammen med den første SF baserte Vertex LE, den hadde 28% spare area, dagens har vel rundt 13%.

 

Hvorvidt SF-2XXX har forandret kartet er vel litt tidlig å si enda men det virker som OP er like viktig som før.

 

 

@apollox

 

Ryktene sier at de har begynt å sende ut nå for noen dager siden, hvis det stemmer kan de være i butikkene i løpet av uka.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil avhenge av hva du planlegger å bruke SandForce SSDen til, og i hva slags oppsett.

 

Om du har TRIM tilgjengelig vil den automatisk bruke all ledig plass som dynamisk spare area, og å reservere plass ved partisjonering er unødvendig. Om du kjører et oppsett som ikke gir TRIM (f.eks. RAID) er reservert plass ved partisjonering noe du kan vurdere.

 

Om det er behov for å sette av ekstra plass vil avhenge av om data du arbeider med er komprimerbare eller ikke, størrelsen på blokkene som skrives, og hvor tilfeldig plassert disse er (egentlig hvor tilfeldig plassert de blir overskrevet).

 

SandForce bruker plassen den sparer via komprimering som dynamisk spare area, så om du fyller SSDen med data som er 25% komprimerbart (75% av opprinnelig størrelse) vil du automatisk få 25% ekstra dynamisk spare area, uavhengig av TRIM. SandForce's interne tester viser Windows 7 + office og typiske nytteprogrammer er komprimerbart til ca 50% av opprinnelig størrelse. Spill bruker ofte ferdig komprimerte arkiver for å spare plass, og er typisk lite komprimerbare. Media er generelt ikke komprimerbart med mindre du arbeider med rå filer.

 

Om du kjøper en f.eks. 120GB Vertex 3 kan du jo godt partisjonere den til 100GiB, og heller utvidde partisjonen senere om det viser seg du har bruk for ekstra plass. Dette kan gjøres med windows installert.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

M4 når den kommer ser også ut til å være bedre enn C300 til daglig bruk. C300 ser fortsatt ut til å ha overtak over M4 i server oppgaver og visse power-user scenario ut fra foreløpige tester. Vertex 3 ligger an til å bli best over hele linja så lenge det finnes komprimerbare data.

Lenke til kommentar

jeg skal kjøpe meg en ny pc(rundt 10k) nå og skal selfølgelig ha en ssd. sitter og ser på forskjellige og kom over OCZ Revodrive. altså et pcie kort med ssd på lol. er dette et godt valg? for 2k får man en 120gb 500mbs write\read. 2700kr for 100gb 750 mbs read\write. er det noen spesielle ulemper med disse?

Lenke til kommentar

da bear,

"Basically in osx use dd to create a random file, boot to live cd and use hdparm to read the sector. Boot back to osx and remove the file, go to the live cd and check the sector again. If it's all 00s then trim is officially supported."

Med mindre denne "live cd" (linux?) selv automatisk kjører TRIM kommandoen, har det ikke noe å si. Du skal bare lese av en sektor du vet du har skrevet til, slettet fra, og som med TRIM aktivert i OS X da skal ha blitt nullstillt.

Eller?


schoolbus1337
Jeg anbefaler deg å lese litt tester, selv ble jeg langt ifra imponert sammenlignet med OCZ Vertex 3.
Maks sekvensiell read/write er ikke hva det går mest av her i gården.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Storslipp fra Intel i dag

 

Masse nye disker i salg hos komplett.no, kan jo f.eks. nevne:

 

Intel® SSD 310 Series 600GB 2,5", 25nm,SATA 3 Gb/s (SATA2.0), 260MB/210MB/s read/write", 25nm http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630652

 

og

 

Intel® SSD 310 Series 80GB 2,5", 25nm, SATA 3 Gb/s (SATA2.0), 260MB/210MB/s read/write, bulk (OEM) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631303

 

Noe forteller meg dog at det kan være noen feil i modellnummrene og specs ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

har akkurat kjøpt meg en crucial c300 64gb disk og lurer litt på trim der.

Har en intel disk i hovedpc'en og der kjøres trim automatisk en gang i uken, men jan også startes manuelt.

 

Finnes det noen tilsvarende mulighet for Crucial's C300 disker.

har googlet litt, men ikke blitt noe klokere.

Lenke til kommentar

Vertex 2 og 3 har latterlige priser for de store kapasitetene (400 og oppover), det er ikke noe nytt.

 

Det er tydelig at noen kjøper dette men prisen burde ikke være høyere per GB.

(det er selvsagt en risiko for at de blir hyllevarmere)

 

Jeg betalte 7990 for 600GB Intel på NetShop og det er ca 100,- mer enn jeg betalte for en 250GB Vertex for 2 år siden.

 

Fikk forresten telefon fra iWill for en liten stund siden :)

Den nye 450.000+ iops kontrolleren (LSI 9265-8i) er ikke langt unna nå, bør ha den denne uken.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål.

 

Ser Netshop har Vertex 2 160GB til 1890,- nå. Vurderer Intel 310 160GB. Er det verdt de 2-3 hundre kronene ekstra, eller vil jeg i praksis ikke merke noe? Er til en mid-2010 Macbook Pro i5 vi snakker om. Hvis det er marginale forskjeller går jeg heller for Vertex med 20GB mer og til en del mindre kroner. Hvis ytelsen derimot er betraktelig større, vurderer jeg Intel. Er total newb her, så håper dere kan gi meg en ledetråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...