Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Brick=Murstein

 

Bricker/bricked = går/står i stein

 

I artikkelen så linkes det blant annet til et forum hvor flere har opplevd dette.

 

Tja det var en vel bokstavlig oversettelse.

At noe er "bricked" vil si at det ikke virker lenger. Og det er typisk at 3parts firmware og avogtil orginal-firmware som forårsaker det. Ofte når noe omtales som bricked er det å regne som bare å kassere.Bricked er altså et utrykk som brukes om elektronikk som om de blir bricked kun er brukbare som bricks altså murstein.

 

Skjedde med en trådløs ruter jeg oppgraderte med en tredjeparts firmware. Pga at jeg ikke hadde lest forutsettningene skikkelig ble ruteren bricked og jeg kunne ikke flashe den lenger og måtte bare kasere den.

 

Uansett, om du risikerer bricked SSD så anbefaler jeg å vente. Selv om SSD'en kanskje kan flashes med nye firmware senere ville ikke jeg tatt alt trøbbelet med å fikse den. Og worst case er jo at du må skaffe ny SSD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legit Reviews har mere :

 

Crucial has released firmware update 0002 for their RealSSD C300 Series that some of our readers will be interested in. Be sure to read the instructions as some people are bricking their drive if they do it wrong. From the sounds of it you need to disable Native SATA mode and be sure IDE mode is enabled. This means that the drive can't be updated on the Marvel SATA controller and needs to be placed on the chipset. AS always using the Intel ICH9 or ICH10 chipset SATA headers appears to be the safest method.

Micron RealSSD C300 256GB SATA 6Gbps SSD

Lenke til kommentar

Brick=Murstein

 

Bricker/bricked = går/står i stein

 

I artikkelen så linkes det blant annet til et forum hvor flere har opplevd dette.

 

Tja det var en vel bokstavlig oversettelse.

At noe er "bricked" vil si at det ikke virker lenger. Og det er typisk at 3parts firmware og avogtil orginal-firmware som forårsaker det. Ofte når noe omtales som bricked er det å regne som bare å kassere.Bricked er altså et utrykk som brukes om elektronikk som om de blir bricked kun er brukbare som bricks altså murstein.

 

Skjedde med en trådløs ruter jeg oppgraderte med en tredjeparts firmware. Pga at jeg ikke hadde lest forutsettningene skikkelig ble ruteren bricked og jeg kunne ikke flashe den lenger og måtte bare kasere den.

 

Uansett, om du risikerer bricked SSD så anbefaler jeg å vente. Selv om SSD'en kanskje kan flashes med nye firmware senere ville ikke jeg tatt alt trøbbelet med å fikse den. Og worst case er jo at du må skaffe ny SSD.

Som man roper i skogen så får man svar laugh.gif

 

Virker uansett som at det er risikosport å oppgradere til siste firmware.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det kommer til å skje mye nytt på ssd-fronten nå framover. Vurderer å kjøpe 160gb til intel (har 80gb i laptopen allerede), men jeg synes 160gb er litt for lite og jeg er ikke villig til å gå opp i pris.

 

Kan vente opp til et halvt år dersom det er noe nytt i vente.

Lenke til kommentar

Legit Reviews har mere :

 

Crucial has released firmware update 0002 for their RealSSD C300 Series that some of our readers will be interested in. Be sure to read the instructions as some people are bricking their drive if they do it wrong. From the sounds of it you need to disable Native SATA mode and be sure IDE mode is enabled. This means that the drive can't be updated on the Marvel SATA controller and needs to be placed on the chipset. AS always using the Intel ICH9 or ICH10 chipset SATA headers appears to be the safest method.

Micron RealSSD C300 256GB SATA 6Gbps SSD

 

Jeg var vel en av de første som oppdaterte, jeg fulgte med på tråden hos Crucial og la inn kommentar på akkurat dette men da var det allerede for sent for mange.

 

Utrolig mange med X58A-UD7 som har C300 :) av en eller annen årsak.

 

Problemet rundt Native SATA er så selvsagt at det burde de ha dokumentert.

Årsaken er nok det at tidlige BIOS'er på UD7 hadde Native SATA Enabled som default og de fleste endrer selvsagt

bare i henhold til guiden som ikke nevnte noe om dette.

Nå har problemet flere navn noe som har med bios å gjøre. (Enhanced, Compatible, Legacy og sikkert enda flere)

 

Uansett burde firmware oppdateringen kontrollere slikt, HDDerase klarer det og da kan selvsagt også Crucial få det til.

De kommer nok med en løsning for de som mistet kontakt med SSD'en.

 

Det positive i dette er at oppdateringen tvinger brukeren til å ta backup/image så det skal ikke være noen som har mistet data.

(oppdateringen er destruktiv, dvs sletter alt på SSD'en)

 

Den nye firmwaren ser ut til å gi litt mer ytelse stort sett overalt. (ikke mye men målbart)

 

@Michael Knight

Venter du til Q4 kommer Intel med ny serie.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

IDE mode gjelder jo for all SSD flashing ellers risikerer man ubrukelig SSD. I noen tilfeller er også flashing fra SATA CD/DVD også årsak til død SSD.

 

Veldig rart at vi må bruke en 30 år gammel modus for å flashe nymoderne SSD disker.

 

De tidligste SSDene hadde egen minUSB tilkobling bak som man brukte til flashing, kanskje man skal vurdere dette igjen fremfor IDE mode.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Slik en da regner jeg med?

 

Nei, det er en gammel nyhet. (fra januar 2009)

Hvis du søker på Intel Q4 2010 finner du litt mer.

Hvis du venter litt blir det bedre value på SandForce baserte SSD'er når de slipper ny firmware som utvider kapasiteten en smule.

(fra 50 til 60, 100 til 120, avhengig av modell)

Ellers er Intel 160GB G2 en super SSD, du vil ikke angre på den.

 

Regnet nok med at du tok dette poenget lett ... :)

 

For andre brukere som ikke kan så mye om SSD, er det nok litt verre ja.

Er bare å håpe på at de stikker innom tråden , slik at de kan bli advart/gjøre dette på riktig måte.

 

Jeg har alltid det valget på av gammel vane, det må til for både HDDerase og FW oppdatering.

 

...

Veldig rart at vi må bruke en 30 år gammel modus for å flashe nymoderne SSD disker.

...

 

Det finnes unntak, SandForce oppgraderingen kjøres fra Windows med kontrolleren i AHCI modus.

Problemet er at ikke alle bruker Windows, det er jo en god del som bruker Mac og diverse Linux varianter så løsningen er ikke helt perfekt enda.

 

Oppdatering i AHCI mode er det som trenges etter min mening.

(det vil igjen utelukke en del brukere, noen kjører IDE :), ikke enkelt)

Lenke til kommentar

Nizzen,

 

Oppdaterte du firmware eller?

 

@Michale Knight

 

Jeg glemte selvsagt å nevne C300 128GB som er en sterk kandidat, spesielt hvis du har støtte for 6Gbs.

Selv uten 6Gbs er den er soleklar vinner. (litt firmware problemer har de men hvem har ikke hatt det)

Lenke til kommentar

 

De kommer nok med en løsning for de som mistet kontakt med SSD'en.

 

Den nye firmwaren ser ut til å gi litt mer ytelse stort sett overalt. (ikke mye men målbart)

 

 

Vel det er slett ikke sikkert det kommer noen løsning for bricked SSD. Det er jo akkurat det som ligger i utrykket bricked. For ofte når når noe blir bricked feiler flashingen underveis slik at enheten ender opp "uten" firmware. Altså vil du heller ikke kunne oppdatere den men neste firmware. Da blir løsningen mest sannsynlig ny SSD.

Lenke til kommentar

RMA er da en løsning selv om den tar tid.

 

Det er fullt mulig for dem å lage en firmware oppdatering som fikser bricked SSD'er.

Spørsmålet er bare om de velger å slippe ut et såpass "kraftig" verktøy.

 

Hva er RMA? Skjønner ikke helt hvordan de kan rette opp noe som er bricked. For er noe bricked er det jo umulig å få kontakt med enheten slik at en ikke får overført ny software/firmware. Altså er det ingen kode som foreteller enheten hvordan den kommuniserer og over hvilken protokoll.

 

Men om det er nye løsninger på problemet så er det jo et kjempefremskritt. Fint om du kan forklare nærmere. Er det en løsning som kan brukes på mobiler, rutere bios osv?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

RMA fikser ikke SSD'en, da får du en ny, derav tar det litt tid :)

(Return Merchandise Authorization)

 

Hvis jeg ikke husker feil kalles det "kraftige verktøyet" MPTool. (Master Production Tool)

Om de kan/ønsker det kan de helt sikkert tilrettelegge en nedskalert utgave av dette verktøyet, det er vel heller tvilsomt at de vil.

Normalt sett skal ikke slikt som dette skje men det har skjedd, flere ganger, alle produsenter har hatt slike problemer.

 

I tilfellet Crucial ser det ut som det er RMA som er løsningen, firmwaren er trukket tilbake nå i kveld.

Enkelte av de som har problemer har fremdeles kontakt med SSD'en, om de klarer å redde den er p.t. usikkert.

Lenke til kommentar

RMA fikser ikke SSD'en, da får du en ny, derav tar det litt tid :)

(Return Merchandise Authorization)

 

Hvis jeg ikke husker feil kalles det "kraftige verktøyet" MPTool. (Master Production Tool)

Om de kan/ønsker det kan de helt sikkert tilrettelegge en nedskalert utgave av dette verktøyet, det er vel heller tvilsomt at de vil.

Normalt sett skal ikke slikt som dette skje men det har skjedd, flere ganger, alle produsenter har hatt slike problemer.

 

I tilfellet Crucial ser det ut som det er RMA som er løsningen, firmwaren er trukket tilbake nå i kveld.

Enkelte av de som har problemer har fremdeles kontakt med SSD'en, om de klarer å redde den er p.t. usikkert.

 

 

Ble nesten skuffet nå jeg. Men jeg visste jo ikke hva RMA stod for. (Return Merchandise Authorization)

 

Håpet det var en smart ide for å kunne kommunisere med enheter som var bricked. For slikt skjer jo regelmessig idag. Hvem har ikke oppgradert windowsmobiler, rutere etc med tredjeparts firmware. Hver oppdatering er jo sånn sett en risiko for at noe går galt. Er på en måte greit om det skjer med orginal firmware for da blir resultatet som du skrev RMA. Men tukler du med uorginale greier så er pengene tapt.

 

Ta dager igjen så er det helg folkens :thumbup:

Lenke til kommentar

Link til en muligens interresant post i SSD-benche tråden.

Advarsel, wall of text may crit you for >9K :p

Det er greit med avstand, og noen få bilder, så det burde være overkommelig, i hverfall om man tar det i 2-3 omganger :p

 

Det er bare litt over 3500 ord :innocent:

 

Tja ble i lengste laget for lesing på mobilen, sitter her og er småsvimmel nå :!:

 

Ser du klassifiserer SSD etter bruksområde. Om bare produsentene hadde gjort d samme. Vil ha ennå raskere disker for bruk m/virt pc og DB. Hvor pis ikke eksluderer kjøp.

For lese innlegget skikkelig når jeg er hjemme.

Lenke til kommentar

Her er svaret fra Crucial til Anandtech på hvorfor siste firmware oppdatering til C300 gjore ugagn.

 

Hi Anand,

 

I wanted to provide you an update on the RealSSD C300 firmware.

 

As you know, we pulled the v0002 firmware update from the Crucial.com

support site on Wednesday, May 5th. We did this to allow our product

engineering team time to evaluate reported issues. We have identified a

compatibility issue between the update tool and certain motherboards.

There are no known issues with the firmware itself. We are revising the

update tool to eliminate the known compatibility issues. We plan to

begin testing and validating the new update tool early next week (week

of May 10th), and we’ll continue to keep you updated.

 

Although the majority of customers have seen no issues with the update,

our goal is to protect customers that may encounter issues.

 

Please let me know if you have any questions.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...