Gå til innhold

- Etter jul kan prisene stige med 40 prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I usa har vel hardware og elektronikk falt i pris nå, hvis jeg ikke har misforstått kraftig. Og da all internasjonal handel foregår i dollar, tyder det på at produsenter har satt ned prisen på sine varer. Altså mindre dollar pr solgte enhet.

 

Eller er det de amerikanske butikkene som tar dette tapet selv?

 

Ingen halshugging hvis jeg har misforstått dette :)

Lenke til kommentar
Hvorfor skal prisene opp pga. kursen? De har jo ikke gått ned pga. kursen.

 

Hvordan skal du sammenlikne dette egentlig?

Det blir vel feks. å grave frem priser vs. kurser gjennom det siste året om man skal ha det nøyaktig. Men om man har kjøpt endel hardware gjennom den siste tiden har man merket at det ikke har blitt spesielt billigere å kjøpe varer her til lands, bortsett fra den vanlige nedgangen på elektronikk produkter, derimot har det blitt vesentlig billigere å kjøpe fra utlandet pga. kursen.

Lenke til kommentar
Eller er det de amerikanske butikkene som tar dette tapet selv?

 

Ingen halshugging hvis jeg har misforstått dette :)

Har en liten mistanke og litt av begge deler. Folk kjøper mindre slik at både produsenter og forhandlere prøver å lokke med lavere priser. Dette gjelder i Norge også, hvem skulle tro man kunne finne julesalg på slutten/begynnelsen av november/desember.

Lenke til kommentar

Krona har svekket seg ca 26% i mot JPY og ca 28% i mot USD. Styrker krona seg tar de gevinsten selv. Svekker krona seg sender de regningen til forbrukerene, dersom det ikke tar knekken på salget.

 

Får vi flere rentenedsettelser vil krona svekkes ytterligere. Vi vil kanskje se en kraftig inflasjonsøkning som følge av dette. KPI var 5,5% som er langt over Norges Banks mål på 2,5%.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke økonom eller valutaspekulant, men hvis man skal tro de som har peiling på slikt, etterhvert.

 

Alan Greenspan, som tilbrakte to tiår som Washington's mektigste økonom, foran en Kongressens panel, beskrev finanskrisen som "once-in-a-century credit tsunami". Dette kombinert med en kraftig ressesjon, er oppskriften for "perfekt storm" som vi har hittil ikke sett noe særlig av konsekvensene ennå, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Kan noen opplyste forklare meg dette:

 

https://prisguiden.no/product.php?p...amp;view=prices

 

 

https://prisguiden.no/product.php?p...amp;view=prices

 

Tatt utgangspunkt i den billigste utgaven av gromgutten til både Rød og Grønn.

 

Jeg hadde lyst på Rød i denne omgang, men historikken tilsier at jeg har vært for treg..

 

 

Jeg noterte meg at Grønn justerte sine priser etter å ha blitt gruset av Rød i tester, men alikevel..

 

Hvorfor er trendutviklingen så dramatisk ulik for disse produktene?

Lenke til kommentar

Kanskje det bare er butikkene som prøver å sikre seg mot dårligere tider fremover? Det hadde i allfall jeg gjort. Selger de tingene de hadde på lager fra før av, til nypris (dyrere) og putter mellomlegget i kursendringen i egen lomme. Nordmenn er så lite kresne på pris at det er nok ikke et problem.

Lenke til kommentar
Kan noen opplyste forklare meg dette:

 

https://prisguiden.no/product.php?p...amp;view=prices

 

 

https://prisguiden.no/product.php?p...amp;view=prices

 

Tatt utgangspunkt i den billigste utgaven av gromgutten til både Rød og Grønn.

 

Jeg hadde lyst på Rød i denne omgang, men historikken tilsier at jeg har vært for treg..

 

 

Jeg noterte meg at Grønn justerte sine priser etter å ha blitt gruset av Rød i tester, men alikevel..

 

Hvorfor er trendutviklingen så dramatisk ulik for disse produktene?

 

Jeg tror det ganske greit skyldes, som du selv sier, at Nvidia senket prisene. Men samtidig økte de nye ATI-kortene i etterspørsel og butikkene har måttet kjøpe inn nye kort til dyrere pris pga kursutvekslingen, mens nvidia kortene i større grad ble liggende på lager, tidligere kjøpt til lavere innkjøpspris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...