Gå til innhold

Si hva du mener om artiklene våre


Anbefalte innlegg

Generelt er artiklene på sidene i tek.no-nettverket gode. Men jeg liker veldig dårlig at dere absolutt skal oversette alt til norsk. Eksemplene jeg kommer på for øyeblikket er hentet fra noen gamer.no artikler:

Å oversette navn på fiender i spill fra engelsk til norsk er teit. Å kalle en "smoker" fra left 4 dead en "røyker" er idioti, da en røyker i det norske språk er en person med en sigarett i munnen. Eller oversette assault rifle til "angreps rifle".

 

Et annet eksempel er fra artikkelen rundt ekstrapakkene til Fallout 3, hvor forfatteren oversetter "brotherhood of steel"(et NAVN) til "stålets brorskap". Utrolig teit.

 

Kan også slenge inn at jeg synes disse bilde/reklame-"artiklene" fra tek er idiotiske greier. Den siste jeg så var riktignok noe bedre, da den faktisk hadde litt skrift og informasjon i seg, men forløperne virket kun som reklame.

 

Ellers er artiklene deres gode greier. Leser mange hver dag og er godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For mange artikler (på hw.no, som jeg leser) er for tynne. Litt for mange artikler er kun norsk oversettelse/gjengivelse av artikler som allerede er publisert (dagen i forveien) i andre media.

 

Jeg skjønner at det er sånn det blir, at man ofte bare har ressurser til å gjengi hva andre media allerede har rapportert og ikke drive eget journalistisk arbeid (særlig ikke når nyheten gjelder et utenlandsk selskap i USA/Asia osv). Artiklene man ender opp med krever dermed veldig lite ressurser, alt man behøver er en serie bokmerker til andre (utenlandske) nyhetssider og evnen til å oversette fra engelsk til et godt norsk språk. Redaksjonen blir da billig i drift, men man risikerer å tape lesere. Vi leser andre nyhetssider enn hw.no, vi også, så vi er ikke helt dumme (å lese de samme nyhetene om igjen på norsk kan bli litt kjedelig i lengden).

 

For å kompensere for alle artiklene som må gjøres på denne "kjedelige" måten så savner jeg flere _egenproduserte_ artikler, slik at man ikke ender opp som en avis med kjedelige "NTB"-notiser (jeg vet det ikke er NTB, men man får samme følelsen). Ofte ser man anmeldelser av ulik programvare eller hardware, og det er greit. Men vi vil også ha flere dybdeartikler (som ikke nødvendigvis er anmeldelse av et produkt). Gi oss mer egen journalistikk. Mer graving i norske temaer/problemstillinger.

 

HW.no (tek.no)-skribentene må tørre å f.eks. ta en telefon og ringe et intervjuobjekt for å spe på artikkelen. Skribentene må enten bli litt mer journalistiske, eller så må man supplere redaksjonen med mer journalistiske krefter.

 

Jeg leste i en hw.no-artikkel her forleden. En leser hadde skrevet en kommentar til artikkelen, og den var rettet til artikkelskribenten. Leseren skrev at vedkommende snart burde søke seg til jobb i ITpro (jeg forstod det slik at han mente at selv ITavisen ville være å sikte for høyt for vedkommende) i stedet. Jeg håper dere tar disse reaksjonene/kommentarene på alvor.

 

Edit: Nå tok jeg en tur innom tek.no, som omfatter alle søstersidene såvidt jeg vet, og der var det jo egentlig mer av det jeg etterlyste: mer egenprodusert og også nyheter som gjelder norske forhold. Alle spillanmeldelsene der er uinteressante for min del. Selv om mye at hardware-nyhetene skjer i Øst-Asia eller USA, så er det fortsatt rom for å heve lista for hw.no, etter min mening.

 

Idé: Hva med mulighet for å ha brukertilpasset visning av tek.no , dvs dersom man logger inn (evt har cookie) så ser man kun artikler for de temaene man selv ønsker (f.eks. artikler for hw.no og amobil.no, men ikke gamer.no osv)?

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Det er mange fine tester av skjermkort og nye unge journalister sørger for en del nyheter.

 

Men jeg savner flere cpu, hovedkort og kabinett tester. Gjerne med fokus på overklokking, viftestøy og luftflyt. Litt mer "Garage" virksomhet som var den gode gamle ånden her. Dog med teknikker som hvermansen kan forholde seg til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Overskrift:

"Si hva du mener om artiklene våre"

 

Svar:

Oppsumert: Lavere og lavere kvalitet for hvert år - men flere artikler. En stor andel av dem kunne like gjerne vært trykket i VG e.l. "Entusiast"-stedet Hardware.no er dødt - eller døende - om man ser bort ifra forumet.

 

Akkurat, dette har vi prøvd å poengtert flere ganger, men det virker som om ledelsen i hw.no enkelt ignorerer slike kommentarer. For å si det slikt det er helt greit for meg at dere ønsker flere lesere og vil heller bli slik som itpro og digi, men da får dere da gå ut å si det som det er til oss lesere også.

 

Vi beklager men entusiaststoff og dyptgående tester blir nedprioritert til fordel for lettleste pressemeldinger som skaffer oss flere klikk på reklamene.

 

Blir rett og slett provosert av slik lesning. Har rett og slett ikke ord, men for all del, alt handler dessvære om penger idag.

Lenke til kommentar

Tja, diskusjon.no med Tek.no som paraply er blitt mer tabloid, og "glossy."

 

Men det skrives fremdeles gode innlegg i forumet, så kan de som liker overskriftene lese og klikke, og de som er interessert i å dele kunnskap og erfaringer fremdeles gjøre det.

Kanskje denne nye funksjonen får flere til å poste, og siden "oppdage" forumet.

 

Det skrives til og med en og annen god artikkel :)

Lenke til kommentar
Heng meg på dei som seier at denne scrollbaren må bort.

 

I tillegg håper eg på støtte for pålogging vha. openid. No har jo JanRain laga SaaS-tenester for å gjere det enklare å kome i gong med openid (og andre autentiseringstenester).

 

Det hadde vært noe! I hvert fall om forumet fikk den støtten. Tenk, Norges største(? ) diskusjonsgruppe med openid-støtte.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Takk for den nye funksjonen!

 

Siden dere ber om tilbakemeldinger er det kanskje tid og anledning til å gi litt ris og ros.

 

Først vil jeg rose og si at det er jevnt over veldig bra. Mange bra artikler og relativt høyt nivå på det som blir skrevet. Et stort pluss for mye bra Linux-stoff!

 

Når det er sagt, må jeg også si at kvaliteten er mulig å forbedre fremdeles. En del artikler er dessverre skjemmet av mange skrivefeil, selv om dette også er jevnt over mindre av her enn hos dem det er naturlig å sammenligne seg med, og antall dataartikler ser ut til å ha sunket betydelig de siste månedene. Jeg ser at det er veldig mye mobilstoff og spillstoff på Tek.no, men lite hardware i forhold.

 

Så mitt ønske er at dere skjerper rettskrivningen og blir flinkere til å lete opp hardware-nyheter dere kan skrive om.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Bare for å klarer litt opp, jeg synes enda at hw.no er mye bedre enn f.eks itpro, men utviklingen går i feil retning etter min mening. Noen artikler/tester er veldig bra, mens andre er alt for tynne. Det som dog plager mest er at man kan lese direkte oversettelser/kopier av saker som for 1-2 dager siden har stått på digi.no, internasjonale nettsider og til og med vg.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...