Gå til innhold

Deneb blir Phenom II


Anbefalte innlegg

Phenom II @ 6.3 GHz+ anyone ?

Rått! Dette lover svært bra for konkurransen fremover. :D

 

Når kan man forvente laveffekts Deneb? Og er det realistisk å håpe på 45W TDP på quad core? De har 65W TDP på et par i dag.

Det ryktes at det kommer modeller ned til 65 watt. De blir naturligvis klokket noe lavere enn toppmodellene. Jeg regner med:

125W: 3,0-3,2 GHz

95W: 2,6-2,8 GHz

65W: 2,2-2,4 GHz

 

Hvis det kommer 45W-utgaver så regner jeg med de bare kommer til bærbare og servere og at klokkefrekvensen vil være 2,0-2,2 GHz.

 

Phenom II ser ut til å være det som Phenom (I) burde vært.

Uenig! Phenom (I) ble ikke helt det den burde vært, men Phenom II ser ut til å bli det Phenom II bør være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Godt at Deneb er lovende, håper virkeligheten står i stil til ryktene. Intel må hoste opp noen nye 1366 brikkesett og starte subsidiering av DDR3 produksjonen for å lukke prisgapet AMD lager her.

 

Mye godt kan sies om Ci7, men X58 og DDR3 er rimelig strenge krav. Phenom II med støtte for sokkel AM2+ og AM3 samt DDR2 og DDR3 blir derimot uvanlig fleksibel.

 

Enig! Dette er rett å slett genialt gjort av AMD. De beholder kundene de allerede har i tillegg til å fri til nye.

 

Med tanke på hvor rimelig man kan få et brukbart hovedkort samt minne til AM2+ har man ganske mye penger igjen å bruke på prosessoren. En skal slettes ikke se bort ifra at AMD tar ytelse kronen når man tar systemets total kostnad inn i regnestykket. Det spørs bare hvor godt deneb yter opp mot C2Q.

Lenke til kommentar

Jepp, C2Q kan bli en større utfordring for AMD enn C7i fordi mange hovedkort er godt priset (f.eks P45) og kan brukes med svært gunstig priset ram (DDR2). Da er det i hovedsak pris/ytelse på prosessoren som avgjør hvilken av de som blir populær.

 

Kampen mellom Phenom II vs C7i er jo omtrent avgjort før den starter på grunn av det enorme prisgapet. (Unntaket er ekstremistene med bunnløs lommebok og de merke-frelste)

Lenke til kommentar
Det ryktes at det kommer modeller ned til 65 watt. De blir naturligvis klokket noe lavere enn toppmodellene. Jeg regner med:

125W: 3,0-3,2 GHz

95W: 2,6-2,8 GHz

65W: 2,2-2,4 GHz

 

Hvis det kommer 45W-utgaver så regner jeg med de bare kommer til bærbare og servere og at klokkefrekvensen vil være 2,0-2,2 GHz.

 

Synd det ikke er rykter om desktop quad core med 45W TDP. Lavere klokkefrekvens kan jeg leve med, støy kan jeg ikke leve med. Kanskje 65W-versjonene kan undervoltes slik at jeg alikevel blir fornøyd? Er lov å håpe :)

 

Har et par spørsmål til i samme slengen:

 

1. Vil 45W-utgavene til bærbar bruke AM2+ slik at man kan bruke disse på desktop?

2. Når er det sannsynlig at AMD kommer med nye dual core (45nm) med 45W TDP?

 

Edit: 45->65 :)

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Det ryktes at det kommer modeller ned til 65 watt. De blir naturligvis klokket noe lavere enn toppmodellene. Jeg regner med:

125W: 3,0-3,2 GHz

95W: 2,6-2,8 GHz

65W: 2,2-2,4 GHz

 

Hvis det kommer 45W-utgaver så regner jeg med de bare kommer til bærbare og servere og at klokkefrekvensen vil være 2,0-2,2 GHz.

 

Synd det ikke er rykter om desktop quad core med 45W TDP. Lavere klokkefrekvens kan jeg leve med, støy kan jeg ikke leve med. Kanskje 45W-versjonene kan undervoltes slik at jeg alikevel blir fornøyd? Er lov å håpe :)

 

Har et par spørsmål til i samme slengen:

 

1. Vil 45W-utgavene til bærbar bruke AM2+ slik at man kan bruke disse på desktop?

2. Når er det sannsynlig at AMD kommer med nye dual core (45nm) med 45W TDP?

Javisst, undervolting og underklokking har vært en kunst i mange år på samme måte som overklokking. Det blir sikkert mulig med Phenom II også.

 

1. Hvis det kommer 45W-utgaver så kommer de neppe med AM2+. Sikkert bare sokkel S1 eller en nyere variant (FS2?) til bærbare og sokkel F+ til servere eller G34.

Lenke til kommentar
Det blir spennende å se ytelsen på disse.

 

Dette bør kunne yte på høyde (eller ikke langt unna) i7 for å ha livets rett/slå til, mener jeg. Bare rimelig pris vil ikke være nok for overlevelse, og vil ikke klare å konkurrere med Intel, mener jeg.

 

nja, for mange der ute er det vel ikke "likegyldig" hva en sammenligning av ytelse/kostnad vil vise. Tenker ikke på en hundrelapp eller to i differanse, men hvis det kanskje blir snakk om 7-800 kroner eller mer, i Intels disfavør.

 

 

Når kan man forvente laveffekts Deneb? Og er det realistisk å håpe på 45W TDP på quad core? De har 65W TDP på et par i dag.

Det ryktes at det kommer modeller ned til 65 watt. De blir naturligvis klokket noe lavere enn toppmodellene. Jeg regner med:

125W: 3,0-3,2 GHz

95W: 2,6-2,8 GHz

65W: 2,2-2,4 GHz

 

Hvis det kommer 45W-utgaver så regner jeg med de bare kommer til bærbare og servere og at klokkefrekvensen vil være 2,0-2,2 GHz.

 

 

De greier jo 45W på nåværende "Phenom I" 65nm core, vil ikke nye 45nm core + at de tar i bruk "cache knepet" dvs. redusere cache mengde, tilsi/åpne muligheten for at X4 45W TDP absolutt bør være oppnåelig for desktop? Tror vi får se slike i en roadmap om ikke så lenge :hmm:

 

edit;

 

skulle selvsagt stå 65W på nåværende Phenom I

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Her har vi årsaken til klokk over 6GHz.

The Phenom II range of CPUs are the first series of AMD CPUs to eliminate the "cold bug" (A physical phenomenon which causes the processor to cease functioning below a certain temperature. This removes the potential for the use of "extreme" cooling methods such as Dry Ice or Liquid Nitrogen). With the elimination of this cold bug, these CPUs are expected to overclock to much higher levels than any other AMD CPU range.
Lenke til kommentar
Hvorfor satser AMD mer cahce i L3 istedet for L2? Hva er forskjellen og hva sier det for ytelsen?

Forskjellen er at L2 er privat for hver av kjernene mens L3 er delt mellom alle kjernene.

 

L2 er teknisk sett raskest og gir hver av kjernene veldig kjapp cache, men med den ulempen at andre kjerner får treg tilgang til denne cachen.

L3 er teknisk sett tregere enn L2 til ting som går frem og tilbake mellom en og samme kjerne, men er raskere enn L2 når flere kjerner skal dele på innholdet.

 

L2 og L3 er altså optimalisert for to ulike oppgaver. Cachene utfyller hverandres svakheter slik at prosessorkjernene har tilgjengelig begge typene optimalisert cache. Dersom man hadde valgt kun privat eller kun delt cache så ville det kun vært optimalisert for enten delte data eller private data.

 

Programmer som bruker mange kjerner som "prater" med hverandre har best nytte av L3 cachen. Programmer som kun bruker en kjerne har best nytte av L2 cachen.

Lenke til kommentar

as we speaking, Expreview.com sitter visstnok på en roadmap som viser 45W Phenom X4 quad-core i 2Q09

 

"Both Phenom X4 1xx00e are Propus, that means they will not have L3 shared cache. One of them will run between 2.3~2.6GHz, HT3.0 will be 4000MHz, TDP 65W. The second Phenom X4 TDP rated at 45W, core clock between 2.1~2.4GHz, HT3.0 speed is a little lower, runs at 3600MHz."

 

http://en.expreview.com/2008/09/25/amd-ene...going-45nm.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...