Gå til innhold

Deneb blir Phenom II


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Det får jeg håpe, ellers blir det vanskelig å konkurrere.

 

Tja... dersom P2-940 yter noe i nærheten av i7-920 er sitter jo svært mange allerede på alt de trenger for å kunne benytte P2-940. i7-920's krav til X58 og DDR3 er det derimot svært få som kan tilfredstille uten å dra frem kredittkortet.

P2-940 kan jo i tillegg flyttes over til AM3/DDR3 om det ønskes på et seinere tidspunkt.

 

Dog er jeg enig i at AMD skal passe seg vel for dra prisen for langt opp, jeg antar det er en hel del som i dag vurderer pris/ytelse forholdet mellom i7 og P2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som har AM2+ kort vil nok neppe kjøpe Intel nei. Med å konkurere tenker jeg på å ikke miste de som kjører AM2+, overbevise de som vurderer AM3 samt skaffe seg nye AMD kunder.

 

Faren her om Deneb blir for dyrt er at folk heller velger LGA775 som er ekstremt billig og bra. AM3 hovedkortene blir nok ikke av de dyreste slaget i mainstream portoføljen(får jeg håpe) og dermed er det viktig at de ikke priser CPUene altfor høyt for å skape et overtalende grunnlag for folk å velge Deneb fremfor LGA775 eller Nehalem.

 

Jeg tror AMD kan rette opp CPU divisjonen med Deneb om de spiller kortene rett, bruk samme strategi som HD4870 selv om det var et bedre produkt ift. konkuransen, her kniver man mye mer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
jeg antar det er en hel del som i dag vurderer pris/ytelse forholdet mellom i7 og P2.

Det ser ut til å være enighet rundt omkring på nettet at Phenom II ikke kan konkurrere med i7, men må sikte seg inn på Core 2. Jeg tror den vil konkurrere godt med sistnevnte, og at Intel derfor ser seg nødt til å senke prisene på Core 2-generasjonen for å matche prisene til AMD. Februar tror jeg er naturlig å tenke seg en prisreduksjon fra Intel. Da kommer AMD med flere Phenom II-prosessorer.

Lenke til kommentar
jeg antar det er en hel del som i dag vurderer pris/ytelse forholdet mellom i7 og P2.

Det ser ut til å være enighet rundt omkring på nettet at Phenom II ikke kan konkurrere med i7, men må sikte seg inn på Core 2. Jeg tror den vil konkurrere godt med sistnevnte, og at Intel derfor ser seg nødt til å senke prisene på Core 2-generasjonen for å matche prisene til AMD. Februar tror jeg er naturlig å tenke seg en prisreduksjon fra Intel. Da kommer AMD med flere Phenom II-prosessorer.

Siden C2Q ikke bare konkurerer med Ci7 i spillytelse, men slår den også i mange spill, så lover det godt for P2 dersom den er like god eller litt bedre enn C2Q. For disse Ci7 folkene som sitter å stirrer seg blind på resultatene i 2 spill, så mener de jo at C2Q likt klokket er eid av Ci7, noe som slett ikke er tilfelle... Da ser jeg på spillytelse og overklokking som de viktigste faktorene, noe de fleste vil fokusere på..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Siden C2Q ikke bare konkurerer med Ci7 i spillytelse, men slår den også i mange spill, så lover det godt for P2 dersom den er like god eller litt bedre enn C2Q. For disse Ci7 folkene som sitter å stirrer seg blind på resultatene i 2 spill, så mener de jo at C2Q likt klokket er eid av Ci7, noe som slett ikke er tilfelle... Da ser jeg på spillytelse og overklokking som de viktigste faktorene, noe de fleste vil fokusere på..

 

Det kan jo se ut som om Ci7 klokker en del dårligere enn C2Q, utifra de første resultater her og på f.eks. xs.org.

Ci7 ser likevel ut til å bli en "vinner" for de som skal sette rekorder i ulike benchmarks.

Sånn sett vil det bli vanskelig for Phenom-II.

Det som taler for Phenom-II er ryktene om ekstremt bra klokkbarhet som evt veier opp for "dårligere" ytlese klokk-for-klokk.

Blir spennende å se fremover. :)

Lenke til kommentar

CPU-ytelse bør vurderes basert på CPU-intensive applikasjoner (foto, film, 3d-render, osv.), og ikke utifra spill som er storstett GPU-begrenset. Dett er så klart at det skulle være unødvendig å nevne det for oppegående folk.

 

De som har behov for overlegen CPU-ytelse setter sikkert pris på Core i7, fordi den ligger minst par år foran AMD (utifra de første testene og det vi har hittil sett fra Phenom-II ytelse)

 

Core i7 920 overklokker fra 2.67 tit @3.8GHZ på luft 24/7, noen klarer @4GHZ på luft også. Dette er uten tvil bra OC for en Quad Core.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Tror det bør sies slik: ci7 for tyngre apps, og c2d/Phenom2 for spill. Tror ikke det blir feil pr dags dato. Det gjenstår jo enda å se hva P2 yter da.

 

Etter min mening blir det litt merkelig å "søle" bort masse konger på et ci7 system, hvis pcen hovedsaklig blir brukt til gaming.

 

Selv de som lovpriser ci7 ukritisk, må akseptere dette. Merk at jeg nevner pr dags dato.

Lenke til kommentar

Jeg er enig, de som som bruker PCen stortestet til spill, bør kunne klare seg med en OC c2d til @4.GHz. Dette gjelder for de fleste av dagens spill og GPU, men ikke alt. Særlig ikke multi-GPU oppsett og de få spill som krever masse CPU-muskler. Man bør vurdere dette basert på sin GPU og favoritt spill, men de fleste vil klare seg fint med en OC c2d til @4.GHz idag. Hva fremtiden bringer gjenstår til å se.

 

 

Hvis man bruker PCen til noe litt fornuftig også, da vil Core i7 920 med sin overlegen CPU og RAM ytelse gi masse for pengene for CPU og RAM-intensive applikasjoner som f.eks. foto, film encoding/decoding, 3D-rendring, simuleringer osv.. .

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Tror det bør sies slik: ci7 for tyngre apps, og c2d/Phenom2 for spill. Tror ikke det blir feil pr dags dato. Det gjenstår jo enda å se hva P2 yter da.

 

Etter min mening blir det litt merkelig å "søle" bort masse konger på et ci7 system, hvis pcen hovedsaklig blir brukt til gaming.

 

Selv de som lovpriser ci7 ukritisk, må akseptere dette. Merk at jeg nevner pr dags dato.

 

At mange her inne sitter med 24"-30" skjermer, forandrer ikke det faktum at 1680x1050 eller 1280x1024 og lavere er de mest brukte oppløsningene. Og sitter man med et HD4850/4870 kanskje tilogmed i crossfire eller et X2 kort, så burde det være av interesse for disse at man faktisk kan risikere å tape ytelse ved å gå til annskaffelse av en ci7 platform. Selv om tapet av ytelse er minimalt, så er dette meningsløst å bruke masse penger på..

 

Dermed blir din påstand om at det "er litt merkelig å "søle" bort masse penger på et ci7 system" helt riktig, og nettopp mitt poeng. Ytelsesforbedringene til ci7 er for spesifike til å være attraktive for normalbrukerne, Anandtech sier dette på en fornuftig måte: "It seems odd debating over the usefulness of a processor that can easily offer a 20 - 40% increase in performance, the issue is that the advantages are very specific in their nature. While Conroe reset the entire board, Nehalem is very targeted in where it improves performance the most."

 

Det som er det positive med Deneb, er dens generelle ytelses forbedringer som sammen med betydelig økt klokkehastigheter og økt cachemengde, gir en boost over hele linja. For disse på AM2+ systemer allerede, blir dette svært så hyggelig og billig oppgradering..

Sammen med klokkepotensialet som synes å være meget bra, kan man altså oppnå svært gode spillmaskiner til forholdsvis lav kostnad.. Når man da tar med i regnestykket at Tri/Quad crossfire hovedkort med nyeste SB750 brikka, er svært fornuftig priset, kan det åpne dører for virkelig god ytelse..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
CPU-ytelse bør vurderes basert på CPU-intensive applikasjoner (foto, film, 3d-render, osv.), og ikke utifra spill som er storstett GPU-begrenset. Dett er så klart at det skulle være unødvendig å nevne det for oppegående folk.

 

De som har behov for overlegen CPU-ytelse setter sikkert pris på Core i7, fordi den ligger minst par år foran AMD (utifra de første testene og det vi har hittil sett fra Phenom-II ytelse)

 

Core i7 920 overklokker fra 2.67 tit @3.8GHZ på luft 24/7, noen klarer @4GHZ på luft også. Dette er uten tvil bra OC for en Quad Core.

 

Siden du har bevist gang på gang at du ikke har kontroll på hva som faktisk utgjør de forskjellige aspektene ved CPU-ytelse, så vil jeg råde deg til å snart holde fred om Core i7.

 

Hvis du ser på faktisk rådata av hva prosessorene dytter internt i f.eks. Core i7 og Phenom II, så vil du se at forskjellene i praktisk ytelse i f.eks. serverapplikasjoner ofte har mer med skaleringsteknologi, cache og minnedesign enn noe annet. Det går ikke an å si «overlegen CPU-ytelse». En må sette seg inn i hvert tilfelle av bruk.

 

Hvis man f.eks. ser på ALU-ene og FPU-ene (integer-enhetene og bussene relatert til disse i en Phenom II, og det samme med FP-enhetene (og relaterte busser)) i sammenheng med resten av CPU-arkitekturen, så får du et bedre utgangspunkt for å snakke om ytelse. Det du ikke ser ut til å forstå er at det er helt konkrete enkeltårsaker til hvorfor forskjellige prosessorer yter forskjellig i ulike applikasjoner, og at Core i7 slett ikke er bedre i alt.

 

Grunnen til at Core2 ble så mye bedre i spill (i forhold til Core) var f.eks. at integer-enhetene (samt relaterte busser) ble flere og bredere, samt at cache nærmere kjernen(e) var stor og rask. Core i7 har på den andre siden ikke gjort stort med integer-ytelsen, men har heller fokusert på serverbruk, og har derfor raskere og mindre cache nærmere kjernen(e), samt en minnestruktur og skaleringsteknologi som gjør den fordelaktig utover desktopbruk. På den andre siden har den en IMC, som veier noe opp for problemene med cache, noe som gjør at den er konkurransedyktig på lite parallellbare applikasjoner som går utover serverapplikasjoner, men det er ikke dermed sagt at Nehalem-arkitekturen ikke stort sett ble laget med tanke på server.

 

Som desktop-prosessor er den ikke spesielt imponerende i forhold til Core2, og det må du bare se å godta før folk som faktisk vet litt om prosessorer her blir sprø. Jeg orker ikke å høre på mer svadainnlegg fra deg om «den overlegne Core i7», gjerne helt uten innsikt eller argumentasjon. Nok er nok. Ditt eget personlige føleri ovenfor prosessoren du har kjøpt deg har ingenting på dette forumet å gjøre.

 

/rant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvilket innlegg da? Det du skrev kl. 13:51 den 3. desember?

 

Hvis du ser på når artikkelen jeg lenker til er publisert, så blir det tydelig at vi ikke snakker om det samme.

 

OK, det var ikke meningen å være frekk, men:

 

Du linker til en konkret artikkel, jeg refererte til noe jeg har snappet opp (før) på xs.org (som igjen har kilden fra en demo av Phenom II).

 

Men altså, det er fortsatt snakk om klokkbarhet, lovende sådan for denne serie av CPU.

Og det liker vi. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Som det ble nevnt i forrige uke har den australske nettbutikken Austin Computers listet sine priser på de to nye Phenom II-prosessorene som kommer 8. januar. Det er interessant å merke seg at de velger å beholde prisopplysningene på nettsiden sin, selv etter et voldsomt mediefokus, og vi må derfor anta at disse prisene er reelle.

 

Hvis vi så bruker en ypperlig online valutakalkulator og regner om prisen på en Phenom II X4 940 (3 GHz) på 532.40 australske dollar (AUD) til norske kroner, får vi 2642,18. Selv om vi legger til litt for norske forhold, bør altså prisen komme under 3000 norske. Mitt tips er at norske nettbutikker i starten vil prise denne omtrent likt med Intel Core 2 Q9550 (2,83 GHz), på rundt 2750 kroner, men at den vil falle under den prisen etter hvert.

 

Vi får se 8. januar! :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...