Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal begynne å si gulost den dagen gulostingene begynner å si:

Orangerot

Multifargesaker

Såmørkbrunatdennestenersortpepper

Gråpepper

Lysgulsjokolade

Mørklillakål

Mørklilladruer

etc.

 

Et meget godt innlegg.

 

Jeg kan lett si at jeg synes hvitosten er mer gul enn den er hvit. No problemo. Men jeg har vokst opp med å kalle den hvit(kvit)ost, og da sier jeg det! Og som innlegget over viser så må ikke alt ha navn fra den fargen det har...

Lenke til kommentar

@kanonkent: Siden du synes det innlegget var så bra, kan du vel motsi noe av det jeg sa på side 30? Ingen hvitostinger har vært modige nok så langt. :p

 

"@cyclo: Som jeg har sagt før sier alle det samme om gulrøtter, grønnsaker osv. Derfor er det ingen tvil om hva det heter.

 

Som du så, mente språkrådet at hvit- og gulost er like riktig å si.

Det eneste argumentet jeg har sett fra dere er at flere sier hvitost (noe som ikke stemmer hvis man ser på pollen her). Vi kan ta noen eksempler som tyder på at flertallet ikke alltid har rett ...

Nintendo Wii har solgt mye mer enn konkurrentene denne konsollgenerasjonen. Har den flest gode spill i følge de som har peiling på det? Nei.

Flere liker popmusikk enn f.eks. jazz. Generelt sett bedre i følge de som har peiling på det? Nei. Når vi først er inne på musikk lå vel MGP Junior-plata øverst på VG-lista for et år siden (rett meg hvis jeg husker feil). Fordi flest kjøpte den i en periode, var det den beste musikken tilgjengelig?

I følge google er det flest som sier hvitost. Er det noen gode grunner til det?"

 

 

Ærlig talt, hvem i helvete bryr seg egentlig om denne dritten.

Moderatorer, steng han ute!

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar
@kanonkent: Siden du synes det innlegget var så bra, kan du vel motsi noe av det jeg sa på side 30? Ingen hvitostinger har vært modige nok så langt. :p

 

"@cyclo: Som jeg har sagt før sier alle det samme om gulrøtter, grønnsaker osv. Derfor er det ingen tvil om hva det heter.

 

Som du så, mente språkrådet at hvit- og gulost er like riktig å si.

Det eneste argumentet jeg har sett fra dere er at flere sier hvitost (noe som ikke stemmer hvis man ser på pollen her). Vi kan ta noen eksempler som tyder på at flertallet ikke alltid har rett ...

Nintendo Wii har solgt mye mer enn konkurrentene denne konsollgenerasjonen. Har den flest gode spill i følge de som har peiling på det? Nei.

Flere liker popmusikk enn f.eks. jazz. Generelt sett bedre i følge de som har peiling på det? Nei. Når vi først er inne på musikk lå vel MGP Junior-plata øverst på VG-lista for et år siden (rett meg hvis jeg husker feil). Fordi flest kjøpte den i en periode, var det den beste musikken tilgjengelig?

I følge google er det flest som sier hvitost. Er det noen gode grunner til det?"

 

 

Ærlig talt, hvem i helvete bryr seg egentlig om denne dritten.

Moderatorer, steng han ute!

 

Hva er det å motsi der da? Ja, Nintendo Wii solgte kanskje mest i en periode (Jeg har vanskelig for å tro at de har solgt sammenlagt mest av PS3, X360 og Wii), ja MGP-cden var kanskje på toppen av VG-lista en periode, og at pop er bedre likt enn jazz er preferanser. Alt du ramser opp går på personlig preferanser, og målgrupper.

 

MGPcd'en var selvsagt myntet på barn. Og barn liker som kjent å kjøpe masse rart (evt få foreldrene til å kjøpe masse rart til dem). Nintendo Wii solgte mer fordi den var nyskapende. Ingen hadde spilt på denne måten før.

 

Hvit (ja hvit ja!) ost har eksistert siden lenge før dine oldeforeldre i det hele tatt kunne sutte på tommelen. Blir for dumt å sammenligne det med en dårlig samlecd fra MGP som lå på VG-lista i maks et par uker. Du ser at det blir bare en teit sammenligning?

 

Og, forresten: *rekker opp begge hendene*

Lenke til kommentar
Hvit (ja hvit ja!) ost har eksistert siden lenge før dine oldeforeldre i det hele tatt kunne sutte på tommelen. Blir for dumt å sammenligne det med en dårlig samlecd fra MGP som lå på VG-lista i maks et par uker. Du ser at det blir bare en teit sammenligning?

 

Og, forresten: *rekker opp begge hendene*

Selvfølgelig overdriver jeg med noen av sammenligningene, men prinsippet er det samme. Jeg ville bare ha en god grunn til å kalle det hvitost istedenfor gulost, noe jeg ikke kan si at jeg fikk.

Jada, forfedrene mine som levde i 1893 sa sikkert gulost. Hvis du sammenligner ting folk gjorde og sa da med ting vi gjør og sier nå, er det ikke mye som har blitt dårligere eller mindre riktig med tida. Akkurat sånn er det med navnet gulost (hvitost, hvis dere hvitostinger ikke skjønte det) også!

 

Men en ting er jeg enig med deg i. :p

*Rekker opp begge hendene kjempehøyt med blyanter i begge*

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar
Det eneste argumentet jeg har sett fra dere er at flere sier hvitost (noe som ikke stemmer hvis man ser på pollen her). Vi kan ta noen eksempler som tyder på at flertallet ikke alltid har rett ...

Nintendo Wii har solgt mye mer enn konkurrentene denne konsollgenerasjonen. Har den flest gode spill i følge de som har peiling på det? Nei.

Flere liker popmusikk enn f.eks. jazz. Generelt sett bedre i følge de som har peiling på det? Nei. Når vi først er inne på musikk lå vel MGP Junior-plata øverst på VG-lista for et år siden (rett meg hvis jeg husker feil). Fordi flest kjøpte den i en periode, var det den beste musikken tilgjengelig?

I følge google er det flest som sier hvitost. Er det noen gode grunner til det?"

 

Wii og MGP-cd er dårlige eksempler, da pris og promotering spiller inn i stor grad.

Gulost-d-vitamin-nett.png

 

*rekke opp hånd, med lang blyant i enden*

Osten din er så hvit at den ser ut som en fiskepudding, det kan du ikke nekte for. Men takk. Nå skal jeg bruke det hver gang noen sier at hvitosten er gul. Når selv hvitosten "Gulost" er hvit, så er det jo noe som skurrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...