Gå til innhold

Sparer på strømmen


Anbefalte innlegg

Selv har jeg sansen for Corsair og Mist. Har bla. HX520, TX750 samt Mist 600 og 1000W modulære. Denne enermax serien virket spennende og skulle gjerne sett de i norske nettbutikker frem mot jul.

 

Har en Tagan 480W som nå på 5-6. året har driftet en s478 filserver med brenner, 12 disker, 2 raidkontrollere og et passivt skjermkort, 24/7 uten et eneste problem. Jeg tar den ned innimellom for service så den får litt av og på aktivitet også. Jeg synes det er imponerende, og serveren er stabil som et fjell.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget mitt var at oppfatningen av at power supply's har ekstrem dårlig virkningsgrad på lav belastning (som noen har nevnt tidligere her) var kanskje mere reellt for 10 år siden en det er med dagens PSUer .

Som med eksempelet fra anand sin kurve over CM900W vil det vel være nærliggende at de færreste brukerne her sine systemer idler på under 150W hvor man allerede for denne modellen oppnår 80% effektivitet.

 

"Ekstremt dårlig" er det vel ingen som har sagt? Men på en moderne forskyning så er 75% dårlig, når de bedre ligger rundt 90% på det beste, så er det over dobelt så mye som går til spille, og skaper varme i kabinettet. Moderne utstyr blir også stadig bedre på Idle-power. Feks trekker et i7-system med en heftig quad, og en GTX260 bare litt over 100 watt fra støpslet, litt avhengig av oppsett. La oss si rundt 100 watt DC, når det er idle.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Det blir litt teit å si at 75% ved 100w er dårlig og at det "sløses" med strøm og skaper mere varme.I forskjell fra f.eks 80% er det et en siffret antall watt i forskjell i tap v/100w belastning.

Jeg ser ihvertfall ingen grunn til å la være å benytte 800-900wattere eller mere på bakgrunn av dette .

 

Feks forgjengeren til disse enermaxene har omtrent 84-85% ved tilsvarende last. Det er 10 watt mindre, for mange 24/7, det blir tross alt noen kilowatttimer i løpet av et år. Selv om man kan hente inn endel av det i redusert oppvarmingsbehov. Nå er det kanskje ikke et enormt argument alene, men sammen med andre argumenter (lavere pris, at de aller fleste som kjøper store forskyninger faktisk ikke trenger det), så vil jeg si en 500-600 watter er et bedre valg for de fleste.

 

Og jeg skjønner ikke hvorfor det er teit å si at 75% effektivitet er dårlig. For det er dårlig, når det ligger nesten 10% under ok forskyninger av mindre størrelse, og har nesten dobbelt så mye spillvarme.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det blir litt teit å si at 75% ved 100w er dårlig og at det "sløses" med strøm og skaper mere varme.I forskjell fra f.eks 80% er det et en siffret antall watt i forskjell i tap v/100w belastning.

Jeg ser ihvertfall ingen grunn til å la være å benytte 800-900wattere eller mere på bakgrunn av dette .

 

Og jeg skjønner ikke hvorfor det er teit å si at 75% effektivitet er dårlig. For det er dårlig, når det ligger nesten 10% under ok forskyninger av mindre størrelse, og har nesten dobbelt så mye spillvarme.

 

AtW

Det er vel bare kverulering. Det blir å si di er relativt dårlige etter standarden. Mange vil nok kalle en 2,8GHz prosessor 3GHz hvis alle bruker 3GHz. Likevel, 10% er mye i denne sammenhengen når du har 3 "modeller" - 70%, 80% og 90%.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Poenget mitt var at oppfatningen av at power supply's har ekstrem dårlig virkningsgrad på lav belastning (som noen har nevnt tidligere her) var kanskje mere reellt for 10 år siden en det er med dagens PSUer .

Som med eksempelet fra anand sin kurve over CM900W vil det vel være nærliggende at de færreste brukerne her sine systemer idler på under 150W hvor man allerede for denne modellen oppnår 80% effektivitet.

Og det poenget har jeg i grunn ikke forsøkt å frata deg, jeg bare la til at det skulle vært interessant å se hvordan disse tre systemene hadde plassert seg på kurven på en mindre PSU. ;)

Lenke til kommentar
Har du noe bevis på denne påstanden din om en eller flere 5-600W PSU som har virkningsgrad på OVER 90% ved 100w belastning - vil jeg svært gjerne se det.

 

Mulig jeg har vært uklar, men det jeg mener med rundt 90% på det beste er rundt 90% på forskyningens peak-effektivitet. Når forskyninger peker på 90% så er 75% det jeg personlig vil kalle en dårlige effektivitet (derfor jeg nevte coolermasteren som eksemple på en PSU med rundt 90% på det beste også)

 

Forøvrig blir det interessant å se hvordan disse enermaxene gjør det, jeg har tiltro til at de vil gjøre det ganske bra selv på lav load, selv om 80 plus bare spesifiserer krav ned til 20% load, så er de ganske sterke for å få 80 plus silver. Og man tjener kanskje et par prosent på å ha 230V inn også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Absolutt ening i det AtW, altså alt er vel relativt, men hvis ikke 75% kan kalles dårlig i denne sammenhengen, så syns jeg det blir litt meningsløst å diskutere det.

 

Uansett, jeg forstår jo poenget til Syar, at dersom man har et system som idler på 150W er man tett opptil eller over 80% hele veien. Men det må vel være lov å si at det 90/140W systemet kommer dårlig ut på grafene til CM900W.

Lenke til kommentar
Forøvrig blir det interessant å se hvordan disse enermaxene gjør det,

Ventetiden er over :)

http://www.80plus.org/manu/psu/psu_join.aspx

 

Tankegangen din er riktig, ved 2-400W belastning burde en 500W ha bedre virkningsgrad enn en 1000W. Men, forbrukerenes betalingsvilje for en 500W er mindre enn for en 1000W og det setter begrensinger for hva slags komponenter og tekniske løsninger som kan benyttes.

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar

Syntes ikke at effektiviteten på 80% eller 75% er noe særlig dårlig. Det er kanskje ikke alltid så imponerende teknisk sett, men når jeg tenker på at oppvarmingen i Norge stort sett skjer ved hjelp av strøm, så kan det være like greit med ekstra varme :p

Jeg har vurdert å bytte ut mitt 2900XT et par ganger, men når jeg tenker meg om igjen så varmer den jo rommet når jeg spiller, så da jobber varmeovnen med temperatursensor litt mindre. Det meste av strømforbruket ender opp i varme og mtp oppvarming er det like greit og om sommeren så skal man ut og ikke sitte foran PC-en :p

 

Dermed så er ikke dette noe å tenke på for meg, men om man skal ha det så kjølig som mulig og man er klar over effektivitet i PSU-er så kan man jo undersøke slikt nærmere før kjøp :)

Lenke til kommentar
Forøvrig blir det interessant å se hvordan disse enermaxene gjør det,

Ventetiden er over :)

http://www.80plus.org/manu/psu/psu_join.aspx

 

Tankegangen din er riktig, ved 2-400W belastning burde en 500W ha bedre virkningsgrad enn en 1000W. Men, forbrukerenes betalingsvilje for en 500W er mindre enn for en 1000W og det setter begrensinger for hva slags komponenter og tekniske løsninger som kan benyttes.

 

--

mvh

Hans Petter Faale

 

 

Takk for lenken, men jeg har allerede sjekket 80-plus sine sider, men skulle gjerne sett på 220V, og på lavere effekt, 20% er trss alt ganske mye på forskyninger med så høy makseffekt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Forøvrig blir det interessant å se hvordan disse enermaxene gjør det,

Ventetiden er over :)

http://www.80plus.org/manu/psu/psu_join.aspx

 

Tankegangen din er riktig, ved 2-400W belastning burde en 500W ha bedre virkningsgrad enn en 1000W. Men, forbrukerenes betalingsvilje for en 500W er mindre enn for en 1000W og det setter begrensinger for hva slags komponenter og tekniske løsninger som kan benyttes.

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Hei Faale, liker virkelig å se deg i denne tråden. :D

 

Hvilke av Deres PSUer(MIST) vil du si er best på dette området. 500, 600 eller 1000W? Jeg burde mao kjøpe 500W om det skal være et system som ikke har en høyere last enn 400-450W? Hvordan vil du rangere deres egne produkter i komponentkvalitet og effektivitetsgrad på idle og kun tidvis gå noe særlig over 500W?

 

Jeg hev meg nylig på et tilbud netshop hadde på deres Mist 1000W, men det var kanskje ikke noe lurt kjøp om maskinen vil gå mye idle?

 

Samtidig. Hva er forskjellen på deres MIST Rev2 og Rev3 PSUer?

 

 

EDIT:

Før lærte jeg alltid at en romslig PSU var viktig, "ikke press den særlig over 70% av makseffekt". Men dette snur litt på flisa og sier, ikke kjøp mer enn du bruker?

Hvorfor trenger vi da 1000W, 1200W og 1500W PSU(som finnes), om man ikke da kjører 3-6x9800GX2 skjermkort++ i samme maskin?

 

Personlig synes jeg 600-800W strømforsyninger gir "mest" for pengene om dagen, men kanskje en Corsair VX450 er mer enn bra nok i 90% av tilfelle utfra det jeg leser her?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ifølge testen på Anandtech er 1050W-modellen i denne serien på 80% effektivitet allerede ved 120W belastning, peak på over 90% effektivitet ved 500W belastning. I tillegg er denne strømforsyninga svært stillegående ved belastning inntil 500W.

 

Dette er absolutt strømforsyninger jeg hadde vurdert å kjøpe dersom de var tilgjengelige i norske butikker, spesielt 850W-modellen.

Lenke til kommentar
Hvorfor trenger vi da 1000W, 1200W og 1500W PSU(som finnes), om man ikke da kjører 3-6x9800GX2 skjermkort++ i samme maskin?

Fordi det høres tøft ut kanskje...?

Nei jeg forstår det ikke, og vet ikke hvorfor noen finner det nødvendig med 750Watt for en maskin med uklokket E8600/9800GT og 2-3 disker, men registrerer at mange gjør det.

Når sant skal sies; jeg føler i grunn at dette Watt greiene er en smule hypet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...