Gå til innhold

Sparer på strømmen


Anbefalte innlegg

Ta to strømforsyninger, en som er 90% effektiv og en som er 80% effektiv...

Denne strømforsyningen står i en grom serverpc med mange HDD osv, komponentene trekker 360 watt.

(forenklet utregning)

 

Utregninger viser den som er 80% effektiv bruker 40watt mer en den som er 90% effektiv...

 

Serverpcn står på hele året i 4år før den byttes ut...

40watt = 0,04kwh

0,04kwh * 24timer = 0,96kwh pr dag

365dager * 4år = 1460dager

0,96kwh * 1460dager = 1400kwh (kr)

 

Altså, driftsutgiftene på serverpcn etter 4års drift blir redusert med 1400kr ved å velge den mest effektive strømforsyningen...

 

Nå er L4D ferdig nedlastet... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er vitsen med å fjerne overskuddsvarme? Den blir jo ikke varmere etter man har skrudd den av. Sløsing av strøm spør du meg.

 

nei den blir ikke varmere etter den er slått av men komponentene holder framdeles på varmen og når ikke varmen lengre fjernes så vil det bli varmere inni forsyninga helt til at temperaturen har gått ned, noe som faktisk kan ta en ganske lang stund.

 

og at vifta går en liten stund etter pcen er slått av gjør at man minsker sjangsen for at noe går i stykker inni forsyninga.

Lenke til kommentar
En kraftigere PSU vil ha mindre tap i seg enn en PSU som du belaster på kanten av det den tåler.

Grunnen for at den vil ha mindre tap er at kobberbanene er større og dermed vil gå kaldere enn ved max. Pga når tempen går opp vil ikke kobberbanen klare og overføre like mye som når den er kald. Motstanden går opp.

På en mindre dimmensjonert PSU vil det være mindre å hente på fra starten slik at dermed vil du få større tap i den.

Derfor ser man at desto hardere en PSU blir belastet desto mer ned vil effektivteten gå.

Jeg har hørt at det er motsatt. En PSU jobber som regel mer effektivt når den jobber på høy belastning enn på lav belastning. F.eks er det en del serverutstyr som slår av en eller flere PSUer for å spare strøm når en kjører under maks belastning. Har selv en slik her på jobben som bare kjører på 2 av 6 PSUer for tiden. De 4 resterende blir slått på hvis effektforbruket kommer så høyt at det er behov for de.

 

Derfor skulle en tro at en 200W PSU brukte mindre effekt på å levere 150W DC enn en 400W PSU skulle bruke. Har imidlertid ikke sjekket dette ut nøye.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å fjerne overskuddsvarme? Den blir jo ikke varmere etter man har skrudd den av. Sløsing av strøm spør du meg.

 

nei den blir ikke varmere etter den er slått av men komponentene holder framdeles på varmen og når ikke varmen lengre fjernes så vil det bli varmere inni forsyninga helt til at temperaturen har gått ned, noe som faktisk kan ta en ganske lang stund.

 

og at vifta går en liten stund etter pcen er slått av gjør at man minsker sjangsen for at noe går i stykker inni forsyninga.

 

Det blir ikke varmere inne i strømforsyningen fordi viften har sluttet å fjerne varme. Det produseres jo ikke mer varme. Strømforsyningen blir kaldere og kaldere etter du har skrudd den av. Altså helt meningsløst.

Lenke til kommentar
En kraftigere PSU vil ha mindre tap i seg enn en PSU som du belaster på kanten av det den tåler.

Grunnen for at den vil ha mindre tap er at kobberbanene er større og dermed vil gå kaldere enn ved max. Pga når tempen går opp vil ikke kobberbanen klare og overføre like mye som når den er kald. Motstanden går opp.

På en mindre dimmensjonert PSU vil det være mindre å hente på fra starten slik at dermed vil du få større tap i den.

Derfor ser man at desto hardere en PSU blir belastet desto mer ned vil effektivteten gå.

Jeg har hørt at det er motsatt. En PSU jobber som regel mer effektivt når den jobber på høy belastning enn på lav belastning. F.eks er det en del serverutstyr som slår av en eller flere PSUer for å spare strøm når en kjører under maks belastning. Har selv en slik her på jobben som bare kjører på 2 av 6 PSUer for tiden. De 4 resterende blir slått på hvis effektforbruket kommer så høyt at det er behov for de.

 

Derfor skulle en tro at en 200W PSU brukte mindre effekt på å levere 150W DC enn en 400W PSU skulle bruke. Har imidlertid ikke sjekket dette ut nøye.

 

Før var vel maks effektivitet på rundt 80% på PSUer, men i disse dager så er vel maks effektivitet på kanskje 60% eller kanskje ned imot 50% på forskyninger med høy kapasitet. Jeg vet ikke om dette er for å kompensere for at "alle" kjøper for store forskyninger eller noe annet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det var interessant AtW, jeg trodde også jeg visste at det var som Anders J sa...

Men både eksemplene E.C. postet på forrige side, og det du sier nå, tilsier at jeg må revurdere og fornye mine oppfatinger om kurven for virkningsgrad. :)

 

Ja, det er ikke sikkert det stemmer helt det jeg sier, men det virker ihvertfall som det har flyttet seg endel ned med åra. Men som nevnt tidligere, man kjører mye på idle, og de kraftige PSUene har gjerne dårlig effektivitet på idle-effekt, så jeg mener fortsatt man stort sett er bedre tjent med en mindre PSU.

 

AtW

Lenke til kommentar

Høres jo fornuftig ut, men skal ta den med en liten klype inntil videre da. ;)

Jeg tittet som nevnt bare raskt på de to kurvene på forrige side, og de gikk jo i en pen konkav/trekantet bue opp på midten, og jeg mener bestemt den toppen pleide å være lenger til høyre før.

Men ja dersom man i praksis er opptatt av dette med tanke på strømforbruk, eller eventuelt støy som følge av det, så er det nok strømtrekk i området rundt idle til lett belastning som er mest interessant. For de stasjonære jeg har, og har målt, betyr det rundt 70-140 Watt ut av stikkontakten. Et tall som jeg med Seasonic og Mist vel kan trekke fra noe rundt 20-30%, for å få omtrentlig internt strømtrekk skulle jeg mene...?

Lenke til kommentar
Skal ha meg en sånn om de blir tilgjengelige i Norge!

 

Nå har ikkje toppmodellene til Enermax vært tilgjengelig i norge på et par år, så ikkje vær sikker på at de blir tilgjenglige nå heller.

 

Importen stoppet av Enermax Strømforsyninger av en eller annen merkelig grunn. Det kan være samme grunn som DFI forsvant fra Netshop, men det vet jeg ikkje.

 

Har selv hatt 3 Strømforsyninger av Enermax. Har væer svært fornøyd med dem til nå. I serveren står det en Enermax Galaxy 850w.

 

Snakket med komplett i fjord en gang, om det skulle ta inn Enermax igjen. Svaret jeg fikk var at det visste de ikkje. Den Galaxy'en jeg har, er kjøpt fra Komplett bare noen måneder før de slutta å selge dem.

 

På topplista mi står Pc Power & Cooling og Enermax. Disse 2 merkene er liksom RolsRoys og Mercedes innen psu'er synes jeg :D

 

Den nye serien virker veldig bra! Enermax pleier å ha lange nok kabler, og nok av dem! Noe som passer meg med svært mange harddsiker :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Viktig å notere seg at effektiviteten øker med økt uteffekt fordi energien som kreves av styrekretsene vil bli mindre og mindre, prosentvis i forhold til uteffekten. Derfor lettere å lage en 800w ved 85% enn en 400w ved 85%. En 400w strømforsyning oppgitt til 85% virkningsgrad (ved full effekt) vil ha mindre tap i watt i styrekretsen enn en 800w strømforsyning oppgitt til 85% virkningsgrad (ved full effekt). Men har også sett i reviews at 800w+ strømforsyninger kan holde bra effektivitet jevnt over.

Lenke til kommentar
På samme måte som effektiviteten går ned på svært høy load er effektiviteten gjerne dårlig på lav load også.

Stemmer, og grunnen til det er at det er forskjellige typer tap i en PSU.

 

Noen tap er tilnærmet konstante gjennom hele PSUens belastningsområde. Eksempel: Kjøleviften som ikke er temperaturregulert, men går med konstant turtall uansett belastning.

 

Andre tap er belastningsavhengige. Eksempel: Strømvarmetap (I²R-tap) som øker kvadratisk.

 

Ved lave belastninger vil de konstante tapene representere en stor andel, ved høyere belastninger bare en liten andel. For de belastningsavhengige tapene er det omvendt.

 

Tegner du opp en virkningsgradskurve vil den altså første stige fordi de konstante tapene %-vis utgjør en mindre og mindre andel samtidig som belastningstapene ikke øker så mye. På et gitt punkt (max. virkningsgrad) utgjør de konstante tapene bare en liten andel, belastningstapene har tatt over og øker såpass raskt at virkningsgradskurven begynner å falle.

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
spindre17: Kan det bety at det finnes noen 800 wattere på markedet som er av dårlig kvalitet? (med hensyn på det du sier i posten ovenfor)

 

Ser ifølge testen linket nedenfor at det fungerer stikk motsatt iforhold til hva jeg sa i forrige post, effektiviteten øker med nedsatt effektforbruk. Mens noen av dem kan variere litt. Regner med at det er takket være PFC (power factor controller) strømforsyninger som fleste nye strømforsyninger er. Hadde det vært "gammeldags" (ikke PFC) switsjmode strømforsyning, regner jeg med teorien min hadde stemt bedre ;) Anbefaler å lese reviews før du kjøper strømforsyning.

 

http://techreport.com/articles.x/13271/17

 

Må si jeg likte PC Power & Cooling Silencer 750W, den slår alle i nesten alt, nesten jeg fikk lyst til å kjøpe :p

Lenke til kommentar

Hyggelig å se at Microplex kommer innom og hjelper oss litt med oppklaringen her da.

 

syar2003 Lagt til I dag, 00:38

Det er ikke mange watt uttakene man trenger å belaste for over 73% effektivitet.

Ser ut som 73% ved rundt 75W - 75% ved rundt 100W - og over 80% allerede ved bare 150W.

Det er sant, men skulle vært interessant å sett de samme 3 systemene på en 600W for sammenlikning. Det minst kommer jo ikke opp i max området i det hele tatt, men superduper-SLI systemet ligger helt på topp selv på idle.

I lys av det Faale nevnte over her går kanskje ikke den venstre siden av kurven særlig mye til venstre med en mindre PSU, altså ved veldig lav last. Men ellers skulle man vel ut fra den grafen kunne anta at det minste systemet kom bedre ut på en mindre PSU? :)

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at oppfatningen av at power supply's har ekstrem dårlig virkningsgrad på lav belastning (som noen har nevnt tidligere her) var kanskje mere reellt for 10 år siden en det er med dagens PSUer .

Som med eksempelet fra anand sin kurve over CM900W vil det vel være nærliggende at de færreste brukerne her sine systemer idler på under 150W hvor man allerede for denne modellen oppnår 80% effektivitet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...