Gå til innhold

Electroworld 2008 er godt i gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva er det pengene går til , egentlig ?

elektronikkbransjen tjener nok penger så de burde være for gode til å ta inngangspenger

 

Pengene går vel til å dekke kostnadene for å ha en slik messe. Og hvis du har følgt pittelitt med i det siste så hadde du visst at elektronikkbransjen generellt sett går med dundrende underskudd i år.

 

kom nettopp hjem fra messa. for noe dritt. ingenting nytt overhode. bare en masse småunger som spilte little big planet og pioneer bilen som er der hver fo......ings gang. tragiske greier. få elkjøp bort fra dette og lag en skikkelig messe

 

Uten en stor aktør som elkjøp så blir det ingen messe. Hadde dere syntes det hadde vært bedre? Og når det gjelder nyheter så fikk jeg med meg flere nye produkter hvertfall. Men klart, hvis man ikke er interessert i forbrukerelektronikk så blir det jo selvsagt kjedelig på en slik messe.

Lenke til kommentar
hva er det pengene går til , egentlig ?

elektronikkbransjen tjener nok penger så de burde være for gode til å ta inngangspenger

 

Pengene går vel til å dekke kostnadene for å ha en slik messe. Og hvis du har følgt pittelitt med i det siste så hadde du visst at elektronikkbransjen generellt sett går med dundrende underskudd i år.

 

 

jeg har liten tro på det store underskuddet

at noen går konkurs er nok mere en bare liten fortjeneste

det er visstnok ingenting som tyder på underskuddet blir så stort i år

på nyhetene for noen uker siden var det intervju med en innehaver som ikke hadde merket noe til krisen

 

 

uansett så må vi ha lyst til å kjøpe disse thingsene og da nytter det ikke at så mange blir skuffet på messene

Lenke til kommentar
Uten en stor aktør som elkjøp så blir det ingen messe. Hadde dere syntes det hadde vært bedre? Og når det gjelder nyheter så fikk jeg med meg flere nye produkter hvertfall. Men klart, hvis man ikke er interessert i forbrukerelektronikk så blir det jo selvsagt kjedelig på en slik messe.

 

Klart at Elkjøp er viktig å ha - men når det blir elkjøp dominans så blir det kjedelig.

TV og konsoll er spennende - men 90% av det som var vist på messen har man mulighet til å "tafse" på i en helt vanlig butikk. Det er ekstremt lite "unikt" som ikke er mulig å se i en butikk. Kanskje bortsett fra Nikon stand - men de er alltid helt rå på å vise frem sine kamera.

 

Men dersom PS, Komplett og Netshop var der - og vist f.eks. SSD disker live, PC som er 100% silent etc. Et par vannkjølte løsninger. Til og med Logitech som var på messen hadde ingen PC gamer tools der - hverken G7 eller G5 hadde dedikerte stands. Og det er for dårlig. Jeg trenger neppe å nevne at det var ingen PC skjermer eller bærbar PCer der.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
jeg har liten tro på det store underskuddet

at noen går konkurs er nok mere en bare liten fortjeneste

det er visstnok ingenting som tyder på underskuddet blir så stort i år

på nyhetene for noen uker siden var det intervju med en innehaver som ikke hadde merket noe til krisen

 

 

uansett så må vi ha lyst til å kjøpe disse thingsene og da nytter det ikke at så mange blir skuffet på messene

 

Vel hva kan man si, du tar feil rett og slett. Det er bare å titte tallene det. Flere store aktører har et drop på over 20%, og da snakker vi mye penger. Og når det gjelder salget på messen i år så har det faktisk vært overraskende bra markedet tatt i betraktning, så det er tydelig at det er mange som har lyst å kjøpe disse "thingsene" som du kaller det. Til tross for at messen var så "dårlig".

 

Klart at Elkjøp er viktig å ha - men når det blir elkjøp dominans så blir det kjedelig.

TV og konsoll er spennende - men 90% av det som var vist på messen har man mulighet til å "tafse" på i en helt vanlig butikk. Det er ekstremt lite "unikt" som ikke er mulig å se i en butikk. Kanskje bortsett fra Nikon stand - men de er alltid helt rå på å vise frem sine kamera.

 

Men dersom PS, Komplett og Netshop var der - og vist f.eks. SSD disker live, PC som er 100% silent etc. Et par vannkjølte løsninger. Til og med Logitech som var på messen hadde ingen PC gamer tools der - hverken G7 eller G5 hadde dedikerte stands. Og det er for dårlig. Jeg trenger neppe å nevne at det var ingen PC skjermer eller bærbar PCer der.

 

Så klart har man mulighet til å tafse på disse tingene i butikker rundt om. Men ikke alt under samme tak, og ikke med disse prisene. Hva forventet du og se der egentlig?

 

Og når det gjelder mangelen på dataustyr så synes jeg og det kunne vært mer av det. Men dette kan man jo kun klandre dataforhandlerene som ikke gidder å stille opp på slike arrangementer. Men uansett så er det jo ikke det som avgjør om det var en bra messe eller ikke, det er jo ikke akkurat en datamesse heller. Hvis man er interessert i hifi og hjemmekino, bilde, foto, bilstereo og lignende så var det massevis å se og ikke minst kjøpe.

Lenke til kommentar

det går da ikke an å påstå at det er så stor krise hvis det fortsatt er noen som tjener penger.

 

det er krise først når de store må legge inne årene.

de må tåle å tape litt penge i mellom.

men det virker som om enkelte ikke tåler å tape noe

 

vi som kjøper alt dette har et metningspunkt. man kan da lure på om det er det som er komet nå

 

hvis det skal kalles elektronikk messe så må det våre ting som apaler er til hele spektret med elektronikk.

i meldingene her på forumet virke det som om det var mest bil elektronikk det dreide seg om.

det mener jeg høre til på bilmesser

Lenke til kommentar

Ingen som har sagt at det er noen stor krise.. Men at elektronikbransjen generellt sett går med underskudd i år er et faktum. Uansett om det er noen aktører som ikke gjør det. Store aktører har derimot penger i sparegrisen og takler en slik nedgang, mens noen mindre aktører går dukken. Skjønner ikke helt hva som er poenget ditt her egentlig, og hva er relevansen iforhold til denne tråden?

 

Du har tydeligvis ikke vært på messen skjønner jeg. For det var langt ifra kun bilelektro det dreide seg om. Jeg vil si at hovedfokuset lå på lyd- og bildeprodukter i år.

Lenke til kommentar

jeg skrev litt lengre oppe i posten at jeg ikke hadde vært på messen, men det har ikke du sett.

 

jeg skrev at det ble for langt å reise halve landet for en messe som vår "dårlig". i tillegg så ville jeg ikke kaste bort penger på det.

 

for oss som bor såpass langt nord som jeg så blir det rett og slet for dyrt å besøke en slik messe.

 

i tillegg til inngangspengene så koster reisen en del og så skal man da ha en plass å overnatte

 

da må jeg ha andre grunner til å besøke området

 

 

det må være noe galt med reportasjen når mye vesentlig informasjon mangler. som f.eks at det er en elektronikk messe med lyd fokus som du skriver.

 

det er en almen oppfatning at bil elektronikk vanligvis skilles ut fra elektronikk i egne bil-messer også når det gjelder lyd i bil

 

da er det en viss fare for at det kan oppfattes som en messe for dem som er interessert i lyd i bil og alt annet som har med lyd havner litt på sidelinjen.

 

 

jeg ønsker en skikelig repotasje fra denne messen fordsi jeg ikke er der.

nå var jeg heller ikke klar over denne messen før det var for seint

Lenke til kommentar

Det er nok ikke skjangs for at andre enn Elkjøp arangerer messen. Dette er ikke en elektronisk sammenkomst, men som andre har sakt tidligere Elkjøps egen salgsmesse hvor Elkjøps partnere får ha messer.

 

Expert har jo også sin versjon av dette, Elektrofil, som er en mini lite versjon av Elektroworld. Det virker neston som om enkelte tror dette er kulturarrangement?

 

Forøvrig synes jeg det er bra med slike messer. Selv om det ikke er så veldig mye nytt, finner en demo/info om produkter som er rett rundt hjørnet. Showoff av det største og beste er som regel også på plass. Dessuten går det noen lærerike foredrag i ny og ne, samt de mest kunnskapsrike selgerne er samlet. Er en heldig kan en også komme over ekstremt gode tilbud:

 

F.eks hadde Pioneer i år en kampanje hvor man ved kjøp av en hvilken som helst Pioneer forsterker fikk halv pris på alle høyttalere. Strengt talt kunne man kjøpt den rimeligste forsterkeren til 2.500,- og fått TAD høyttalerne som egentlig koster 500.000,- for 250.000,-.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke skjangs for at andre enn Elkjøp arangerer messen. Dette er ikke en elektronisk sammenkomst, men som andre har sakt tidligere Elkjøps egen salgsmesse hvor Elkjøps partnere får ha messer.

 

Her tar du nok feil, det er Norges Varemesse og NPG som står bak electroworld. Elkjøp er bare hovedsammarbeidspartneren. Det er fullt mulig at en annen aktør kan ta over elkjøp sin rolle ved en annen anledning, men det blir naturligvis "en av de store" da det krever ganske mye ressurser å stelle i stand en messe av denne størrelsen. Som nevnt tidligere så er det snakk om at Expert kanskje tar over neste år. Men dette er foreløpig bare rykter så vidt jeg vet.

 

Det er heller ikke bare elkjøp sine partnere som får delta på messen. Alle som vil kan melde seg på, det er jo tross alt flere av utstillerene på messen som er direkte konkurrenter til elkjøp.

Lenke til kommentar
(...) Men at elektronikbransjen generellt sett går med underskudd i år er et faktum.

 

Litt nysgjerrig... Hvor har du dette fra? Jeg antar for ordens skyld at du snakker om Norge, og ikke Europa evt. "verden".

 

Elkjøp tjener fortsatt penger (selv om morselskapet Dixons sliter). Expert tjente penger første halvår 2008, men jeg fant ikke noen 3.kvartalstall sånn i farta. Det er vel ikke noen grunn til å vente at de skal ØKE overskuddet, men jeg har fortsatt til gode å se at de taper penger.

 

Komplett går jo for så vidt med underskudd, men det skyldes ikke bare finanskrise (bl.a. en nokså mislykket Europa-satsing).

 

Jeg tror nok som mange andre at finanskrisen og redusert privat optimisme gjør at forbruksveksten vil avta, eller til og med være negativ i en kort periode. Men det må ses i forhold til at 2007 var et jubelår uten like.

 

En annen ting er at bransjen står oppi en skikkelig valuta-smell som kommer til å synes i tallene de nærmeste kvartalene, men dette er etter alle solemerker midlertidig.

 

Men jeg lurer på om du har noen kilder som bekrefter at elektronikkbransjen per i dag går med underskudd?

 

Mvh

 

Albatross

Lenke til kommentar

Var der da det åpnet i morges...to timer inkludert en masse Resistance 2-spilling med en fyr så ga jeg og bruttern opp. Lekte litt med en tilt/shift-linse, gikk litt til til vi hadde fått med oss alt som var der og så var det opp på Dolly Dimple's. Sparte riktignok 55 spenn på hver av oss med skolebevis...

Lenke til kommentar

Jeg var på electroworld på Torsdag. Kom ditt ca en halvtime etter at de åpnet dørene. Betalte 75kr inngang og syntes det var verdt det. Fikk med meg flere nummer av bladet Lyd og bilde helt graits samt et nummer av teknofil. Fikk kjøpt meg et 5.1 høytalersystem ikludert forsterker hos Soundgarden til en god pris + at jeg fikk personlig tilbud på en høytalerkabel. Ellers fikk jeg med meg et foredrag om hjemmekinoanlegg samt fikk tittet på litt på tver, anlegg og prøvespilt noen spill. Alt i alt syntes jeg messa var grei og at forventningene ble oppfylt.

 

Hadde jeg hatt mer penger ville jeg kjøpt noen Blu-Ray filmer til 130kr osv som ble solgt i filmavdelingen, skjønner ikke helt hva dere klager på, var mange gode tilbud der!

Lenke til kommentar

Ingen som la merke til OLED-skjermen da? Den var sjuk. 10-10 tommer tror jeg det var, tilnærmet helt svart i det svarte og ingen responstid. Så utrolig realistisk ut, akkurat som den lyste veldig sterkt uten at det var det den gjorde. Morro at de som jobba der bare hadde pugga menyene, som var på japansk. Den ville riktignok koste 40-50k når den kom til Norge i januar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...