Gå til innhold

Ny PC blir for varm og slår seg av.


Gjest Slettet-uVTr2vDm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Noumena: Jeg får prøve det tipset.

Har du link til de så jeg bare kan handle? ;P

Vil for det første bytte ut den oppå cpu'en.

 

Forresten så rebooter dataen seg ofte når jeg spiller.. selvom den er på 77grader celsius.

Rebooter selvom jeg spiller spill som ikke krever mye engang..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Toppers..

Jeg har også funnet et program så jeg kan stille viftehastigheten på GPU, hvor mye bør den stå på?

Den stod på auto og hang bare rundt 25%, satte den på 70% nå, burde ikke være noe problem?

 

Og så lastet jeg ned speedfan, men den finner kun 1 vifte. Hva kan det være?

Noen spesiell måte viftene må være koblet til hovedkortet på?

 

- Ken

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Forresten så er CPU like varm som før, selv nå etter at jeg har hatt på kjølepasta.

Kjøpte den som ble anbefalt her, men den er like varm.

 

Hva i %"#% kan det være?

 

- Ny kjølepast

- Alle vifter og alt renset

- Ingenting av ledninger som blokkerer for gjennomtrekk

- Vifter i hver eneste vifteslot

- Viftene satt opp slik de burde være optimalt sett

 

Hvis jeg kjøper ny sånn kjølegreie til CPU, må jeg ut med hele hovedkortet og styre og stelle da?

Har lyst på en enkel løsning når jeg først har en ganske dyrt pc som burde ha fungert som den skal :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Med kjølepasta på og CPU kjøleren kjennes fortsatt kjølig så kan du slå deg til ro med at målingen er FEIL!

Frysinger kan komme av flere saker, blant annet feil i RAM (Kjør Memtest86+) og GPUen kan koke over, dette løses i RivaTuner enten ved permanent vifte hastighet (Enkel, men ikke ideell) eller 15 minutter brukt på å sette opp vifte profiler som beskrevet i guider på RivaTuner sitt forum.

Lenke til kommentar

Ja en uklokka porsessor med standard kjøleren skal gå veldig bra.. bror min har en Q6600, Antec 900, hvor CPUen er på rundt 45-50 grader MAX! last ned: PCwizzard 2008, EXPERtool til NVIDIA fra Gainward.. kan kansje laste ned ORTHOS som stresser CPUen til 100% for å se hvor varm den egentlig blir på det høyeste.. men hvis temperaturen er riktig, altså 70 grader til vanelig, ikke kjør det da.. temperaturen i BIOS står sansynligvis under Hardware monitor, eller POWER elns..

 

hva er romtemperatur egentlig??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Romtemperatur er vel rundt 22-25 tenker jeg.

Det som er rart er at noen ganger så fryser den med en gang jeg booter opp, gjerne bare 2 minutter etter.

Andre ganger kan jeg spille og se på film og sånt uten at den fryser på et par timer. Noen ganger fryser den ikke i det heletatt.

Kan det være programmer som gjør dette? Jeg har jo vista 64 og noen programmer står det *32 på.

 

Hm..

Lenke til kommentar

Ta en minnetest ved å svi Memtest86+ (MERK + tegnet, det er VELDIG viktig for en fungerende versjon!) til en plate og boote opp denne.

Får du så mye som EN feil her er det to ting som kan være problemet.

1. RAMen har ikke korrekte instillinger, stort sett om du har overklokket til eksempel eller annet.

 

2. RAMen er defekt, dette er en garanti / Reklamasjonssak.

 

Feil i RAM og PSU kan gi lignende symptomer som du beskriver, du kan begynne med RAMen så tar du feilsøkingen derifra.

 

*32 i oppgavebehandling betyr at programmet er 32 Bit, dette SKAL fungere bra på 64 bit takket være WoW64 emulatoren men denne er ikke helt perfekt siden en del programmer har sine egne metoder å kommunisere på.

ASUS sitt flash verktøy mistenker jeg å bruke instrukser som IKKE finnes i WoW64 og derfor mursteiner den hovedkortet ditt om du bruker Windows flashe verktøyet de har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...