Gå til innhold

Dommedagsprofeti fra ITPro.no. Gått av skaftet?


Anbefalte innlegg

Det jeg sier er at vi har ikke forstått alle kreftene i universet enda og kan derfor ikke avise Planet X eller lignende. Den kan være alt mulig rart. Artikkelen på ITpro.no kan jo ha noen feil som ikke stemmer overens med andre antagelser av Planet X og artikkelen kan derfor være umulig (konseptet med den). Mitt andre poeng er ikke si at det er umulig, du vet aldri, vi får vente å se. Jeg tror egentlig ikke selv på den men er positiv på tanken og kan ikke utelukke den, hverken dere heller.

Med den logikken kan vi jo ikke utelukke noe! Da kan jeg si at det eksisterer froskemenn i mørktmateriale som lever i verdensrommet og spiser stjernestøv (som vi heller ikke kan se eller måle). Og dermed må vi konkludere med at de eksisterer, fordi man aldri vet.

 

Hvis Planet X er laget av stoff vi ikke kan se eller måle hvordan fikk vi kunnskap om den planeten i det hele tatt?

 

 

Veldig godt svar. Du har veldig rett, men det er den filosofiske tankegangen vi må bruke. Jeg er enig at det er rart vi vet om den i isåfall, det kan vel hende at vi kan måle den da. Ikke vet noen av oss, men kanskje noen romvesner sa det til oss. Ikke usannsynlig.

Det du driver med er ikke filosofi, det er fri fantasi.

 

Ikke dra meg inn på diskusjonen om romvesen. Det vil du ikke oppleve. Hvis den virkeligheten er får vanskelig for deg å takle ikke begi deg inn på den. Og nei det er ikke fri fantasi, det kalles filosofi. Slå det opp. Hva er sannsyneligheten for at romvesen eksisterer?99,99% eller egentlig 100% ifølge Drakes formel. Slå det opp.

Romvesen? Godt mulig det finnes intelligent liv på andre planeter, jeg har ikke sagt noe om romvesen. Jeg har sagt noe om din omgang med begrepet filosofi. Å dikte opp en planet og hvorfor vi ikke kan se den og hvorfor vi vet om den kalles ikke filosofi, det kalles fri fantasi.

 

 

 

~sofi' -en (eg 'kjærlighet til visdom', se *-sofi)

1 vitenskap som vil finne sammenhengen og grunnprinsippene i tilværelsen

2 filosofisk system Spinozas f-

3 læren om grunnprinsippene for en vitenskap religionsf-, jf *vitenskapsfilosofi

4 prinsipp, tankegang, resonnement f-en bak kriminalmeldingen

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

 

Filosofi (gr. φιλοσοφία, sammensatt ord av φίλος = venn/kjærlighet og σοφία = visdom, altså kjærlighet til visdom eller å være venn av visdom) er en grunnleggende vitenskap som forsøker å gi en refleksjon over blant annet fagvitenskapene og tilværelsen for øvrig.

http://no.wikipedia.org/wiki/Filosofi

 

Philosophy is the study of general problems concerning matters such as existence, knowledge, truth, beauty, justice, validity, mind, and language.[1][2] Philosophy is distinguished from other ways of addressing these questions (such as mysticism or mythology) by its critical, generally systematic approach and its reliance on reasoned argument.[3] The word philosophy is of Ancient Greek origin: φιλοσοφία (philosophía), meaning "love of wisdom."[4][5][6]

http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke dra meg inn på diskusjonen om romvesen. Det vil du ikke oppleve. Hvis den virkeligheten er får vanskelig for deg å takle ikke begi deg inn på den. Og nei det er ikke fri fantasi, det kalles filosofi. Slå det opp. Hva er sannsyneligheten for at romvesen eksisterer?99,99% eller egentlig 100% ifølge Drakes formel. Slå det opp.

 

Feil. Vi vet langt i fra alle variablene som skal plottes inn i Drakes formel. Hadde vi fortsatt levd og handlet etter din "filosofi", altså akseptere alt (eller ikke utelukke noe, eller generelt ikke være skeptisk til noe), så hadde vi fortsatt vært på middelalder-nivå.

 

EDIT: Det handler heller ikke om hva vi ikke vet. Det handler om hva vi vet er umulig. Blandt det som er umulig, er at det er en så massiv planet som denne Planet X skal være, har den banen den påstår å ha, at den fortsatt ikke kan sees med det nakne øyet, at den er av mørk materie (mørk materie vekselvirker bare med tyngdekraften, så den ville etter alt å dømme være usynlig, men vi ville fortsatt sett dens effekt på resten av planetene i solsystemet), at den vil klare å stoppe jordrotasjonen i tre dager, og masse mer.

 

Og hvis den er så stor konspirasjonsteoretikerene sier den er, så hadde den vært usynlig for alle (den påstås å være omtrent like langt vekke fra Jorden som Jupiter er, og større enn Jupiter, og vi kan se Jupiter på en klar kveld med riktige forhold, med det blotte øyet). Hvis den hadde vært usynlig, så hadde ikke myndighetene sett den heller. Hvis du påstår at de allikevel kunne sett den, at de kan oppdage mørkt stoff, så er dette riktig, men som sagt, så ville denne påvirket andre planeters baner, og denne kunne også enhver med hobbyteleskop og litt kunnskaper om stjernehimmelen klart å se.

 

 

Dette er bare noen få av den nærmest uendelige listen over huller i konspirasjonsteorien om en hemmelig planet som er på vei mot Jorden.

'

Du har rett, men du har ikke skjønt hva jeg vil frem til. Jeg er den som er skeptisk her inne på forumene, faktisk til offesielle teorier og konspirasjonteorier. Trenger ikke gjøre denne diskusjonen personlig.

Lenke til kommentar
Sånn jeg ser det så har ikke dere noen flere holdepunkter en det jeg har. Jeg er en av de som IKKE!!!! tror på Planet X men er åpen for muligheten. Jeg driver ikke bare på med folosofi nei, ikke f***. Vi kan ikke sitte her å leke oss gode på fysikk som ikke de beste på feltet i verden klarer å forstå. Dessuten er det seint på kvelden og kan ikke sitte og kopiere og paste 100revis av artikkler. Generellt sett er jeg også overasket over hvor lite åpne folk er for at det muligens eksisterer slike ting som Planet X er sagt å være.

Jeg er åpen for alt som kan bevises, som jeg se på svart og hvitt.

Lenke til kommentar
Det jeg sier er at vi har ikke forstått alle kreftene i universet enda og kan derfor ikke avise Planet X eller lignende. Den kan være alt mulig rart. Artikkelen på ITpro.no kan jo ha noen feil som ikke stemmer overens med andre antagelser av Planet X og artikkelen kan derfor være umulig (konseptet med den). Mitt andre poeng er ikke si at det er umulig, du vet aldri, vi får vente å se. Jeg tror egentlig ikke selv på den men er positiv på tanken og kan ikke utelukke den, hverken dere heller.

Med den logikken kan vi jo ikke utelukke noe! Da kan jeg si at det eksisterer froskemenn i mørktmateriale som lever i verdensrommet og spiser stjernestøv (som vi heller ikke kan se eller måle). Og dermed må vi konkludere med at de eksisterer, fordi man aldri vet.

 

Hvis Planet X er laget av stoff vi ikke kan se eller måle hvordan fikk vi kunnskap om den planeten i det hele tatt?

 

 

Veldig godt svar. Du har veldig rett, men det er den filosofiske tankegangen vi må bruke. Jeg er enig at det er rart vi vet om den i isåfall, det kan vel hende at vi kan måle den da. Ikke vet noen av oss, men kanskje noen romvesner sa det til oss. Ikke usannsynlig.

Det du driver med er ikke filosofi, det er fri fantasi.

 

Ikke dra meg inn på diskusjonen om romvesen. Det vil du ikke oppleve. Hvis den virkeligheten er får vanskelig for deg å takle ikke begi deg inn på den. Og nei det er ikke fri fantasi, det kalles filosofi. Slå det opp. Hva er sannsyneligheten for at romvesen eksisterer?99,99% eller egentlig 100% ifølge Drakes formel. Slå det opp.

Romvesen? Godt mulig det finnes intelligent liv på andre planeter, jeg har ikke sagt noe om romvesen. Jeg har sagt noe om din omgang med begrepet filosofi. Å dikte opp en planet og hvorfor vi ikke kan se den og hvorfor vi vet om den kalles ikke filosofi, det kalles fri fantasi.

 

 

 

~sofi' -en (eg 'kjærlighet til visdom', se *-sofi)

1 vitenskap som vil finne sammenhengen og grunnprinsippene i tilværelsen

2 filosofisk system Spinozas f-

3 læren om grunnprinsippene for en vitenskap religionsf-, jf *vitenskapsfilosofi

4 prinsipp, tankegang, resonnement f-en bak kriminalmeldingen

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

 

Filosofi (gr. φιλοσοφία, sammensatt ord av φίλος = venn/kjærlighet og σοφία = visdom, altså kjærlighet til visdom eller å være venn av visdom) er en grunnleggende vitenskap som forsøker å gi en refleksjon over blant annet fagvitenskapene og tilværelsen for øvrig.

http://no.wikipedia.org/wiki/Filosofi

 

Philosophy is the study of general problems concerning matters such as existence, knowledge, truth, beauty, justice, validity, mind, and language.[1][2] Philosophy is distinguished from other ways of addressing these questions (such as mysticism or mythology) by its critical, generally systematic approach and its reliance on reasoned argument.[3] The word philosophy is of Ancient Greek origin: φιλοσοφία (philosophía), meaning "love of wisdom."[4][5][6]

http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy

 

FOLOSOFI HAR alltid vært fantasi og teori, uten fantasi hadde man ikke oppfunnet noe som helst. Jeg prøver ikke å dikte opp noe bare åpne for mulighetene. Hvis dere ikke kan være åpne for det i det hele tatt, så er det ikke meg det er noe feil med. Mennesker kan ikke forstå alt, og aldri si det er umulig. Sånn er vi ferdig med den idiotiske filosefi debatten????

 

Det jeg sier er at vi har ikke forstått alle kreftene i universet enda og kan derfor ikke avise Planet X eller lignende. Den kan være alt mulig rart. Artikkelen på ITpro.no kan jo ha noen feil som ikke stemmer overens med andre antagelser av Planet X og artikkelen kan derfor være umulig (konseptet med den). Mitt andre poeng er ikke si at det er umulig, du vet aldri, vi får vente å se. Jeg tror egentlig ikke selv på den men er positiv på tanken og kan ikke utelukke den, hverken dere heller.

Med den logikken kan vi jo ikke utelukke noe! Da kan jeg si at det eksisterer froskemenn i mørktmateriale som lever i verdensrommet og spiser stjernestøv (som vi heller ikke kan se eller måle). Og dermed må vi konkludere med at de eksisterer, fordi man aldri vet.

 

Hvis Planet X er laget av stoff vi ikke kan se eller måle hvordan fikk vi kunnskap om den planeten i det hele tatt?

 

 

Veldig godt svar. Du har veldig rett, men det er den filosofiske tankegangen vi må bruke. Jeg er enig at det er rart vi vet om den i isåfall, det kan vel hende at vi kan måle den da. Ikke vet noen av oss, men kanskje noen romvesner sa det til oss. Ikke usannsynlig.

Det du driver med er ikke filosofi, det er fri fantasi.

 

Ikke dra meg inn på diskusjonen om romvesen. Det vil du ikke oppleve. Hvis den virkeligheten er får vanskelig for deg å takle ikke begi deg inn på den. Og nei det er ikke fri fantasi, det kalles filosofi. Slå det opp. Hva er sannsyneligheten for at romvesen eksisterer?99,99% eller egentlig 100% ifølge Drakes formel. Slå det opp.

Romvesen? Godt mulig det finnes intelligent liv på andre planeter, jeg har ikke sagt noe om romvesen. Jeg har sagt noe om din omgang med begrepet filosofi. Å dikte opp en planet og hvorfor vi ikke kan se den og hvorfor vi vet om den kalles ikke filosofi, det kalles fri fantasi.

 

 

 

~sofi' -en (eg 'kjærlighet til visdom', se *-sofi)

1 vitenskap som vil finne sammenhengen og grunnprinsippene i tilværelsen

2 filosofisk system Spinozas f-

3 læren om grunnprinsippene for en vitenskap religionsf-, jf *vitenskapsfilosofi

4 prinsipp, tankegang, resonnement f-en bak kriminalmeldingen

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

 

Filosofi (gr. φιλοσοφία, sammensatt ord av φίλος = venn/kjærlighet og σοφία = visdom, altså kjærlighet til visdom eller å være venn av visdom) er en grunnleggende vitenskap som forsøker å gi en refleksjon over blant annet fagvitenskapene og tilværelsen for øvrig.

http://no.wikipedia.org/wiki/Filosofi

 

Philosophy is the study of general problems concerning matters such as existence, knowledge, truth, beauty, justice, validity, mind, and language.[1][2] Philosophy is distinguished from other ways of addressing these questions (such as mysticism or mythology) by its critical, generally systematic approach and its reliance on reasoned argument.[3] The word philosophy is of Ancient Greek origin: φιλοσοφία (philosophía), meaning "love of wisdom."[4][5][6]

http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy

 

FILOSOFI HAR alltid vært fantasi og teori, uten fantasi hadde man ikke oppfunnet noe som helst. Jeg prøver ikke å dikte opp noe bare åpne for mulighetene. Hvis dere ikke kan være åpne for det i det hele tatt, så er det ikke meg det er noe feil med. Mennesker kan ikke forstå alt, og aldri si det er umulig. Sånn er vi ferdig med den idiotiske filosefi debatten????

Lenke til kommentar
FOLOSOFI HAR alltid vært fantasi og teori, uten fantasi hadde man ikke oppfunnet noe som helst. Jeg prøver ikke å dikte opp noe bare åpne for mulighetene. Hvis dere ikke kan være åpne for det i det hele tatt, så er det ikke meg det er noe feil med. Mennesker kan ikke forstå alt, og aldri si det er umulig. Sånn er vi ferdig med den idiotiske filosefi debatten????

Men du vinkler jo alt feil her. Vi tror ikke at Planet X eksisterer fordi vi ikke kan se den.

Lenke til kommentar
FOLOSOFI HAR alltid vært fantasi og teori, uten fantasi hadde man ikke oppfunnet noe som helst. Jeg prøver ikke å dikte opp noe bare åpne for mulighetene. Hvis dere ikke kan være åpne for det i det hele tatt, så er det ikke meg det er noe feil med. Mennesker kan ikke forstå alt, og aldri si det er umulig. Sånn er vi ferdig med den idiotiske filosefi debatten????

Men du vinkler jo alt feil her. Vi tror ikke at Planet X eksisterer fordi vi ikke kan se den.

 

Ja og jeg er enig, men jeg kan ikke vite, heller ikke dere. Det eneste vi kan er og vente og se. Enig????

Lenke til kommentar
Sånn jeg ser det så har ikke dere noen flere holdepunkter en det jeg har. Jeg er en av de som IKKE!!!! tror på Planet X men er åpen for muligheten. Jeg driver ikke bare på med folosofi nei, ikke f***. Vi kan ikke sitte her å leke oss gode på fysikk som ikke de beste på feltet i verden klarer å forstå. Dessuten er det seint på kvelden og kan ikke sitte og kopiere og paste 100revis av artikkler. Generellt sett er jeg også overasket over hvor lite åpne folk er for at det muligens eksisterer slike ting som Planet X er sagt å være.

 

Vi leker oss ikke med fysikk som selv verdens fremste eksperter på feltet ikke klarer å forstå. Vi bruker enkelt og greit klassisk fysikk på nivå med det man lærer på videregående, som har vært i bruk i over 100 år.

Lenke til kommentar
Sånn jeg ser det så har ikke dere noen flere holdepunkter en det jeg har. Jeg er en av de som IKKE!!!! tror på Planet X men er åpen for muligheten. Jeg driver ikke bare på med folosofi nei, ikke f***. Vi kan ikke sitte her å leke oss gode på fysikk som ikke de beste på feltet i verden klarer å forstå. Dessuten er det seint på kvelden og kan ikke sitte og kopiere og paste 100revis av artikkler. Generellt sett er jeg også overasket over hvor lite åpne folk er for at det muligens eksisterer slike ting som Planet X er sagt å være.

Er ikke oppramsing av vitenskapelige fakta som direkte motbeviser teorien holdepunkter? Men selv uten det er det noe som heter kritisk sans, forøvrig et viktig aspekt innen filosofi såvel som vitenskap. Ved mangel på informasjon viser historien at det enkleste som oftest er det beste (se Occam's razor). Man kan, og burde, fortsatt være åpen for andre muligheter, men når man surrer seg inn i spinnville teorier stiger man over i religionens verden. Det folk flest her gjør er å anta at det mest sannsynlige er riktig, inntil mer informasjon er tilgjengelig. For å avslutter med et sitat fra Richard Dawkins:

 

We should be open-minded, but not so open-minded that our brain falls out.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
FOLOSOFI HAR alltid vært fantasi og teori, uten fantasi hadde man ikke oppfunnet noe som helst. Jeg prøver ikke å dikte opp noe bare åpne for mulighetene. Hvis dere ikke kan være åpne for det i det hele tatt, så er det ikke meg det er noe feil med. Mennesker kan ikke forstå alt, og aldri si det er umulig. Sånn er vi ferdig med den idiotiske filosefi debatten????

Men du vinkler jo alt feil her. Vi tror ikke at Planet X eksisterer fordi vi ikke kan se den.

 

Ja og jeg er enig, men jeg kan ikke vite, heller ikke dere. Det eneste vi kan er og vente og se. Enig????

 

Jo, vi kan vite, ettersom vi kan bekrefte at det ikke er noen andre stellare objekter i solsystemet vårt som påvirker planetenes bane. En eventuell Planet X ville ha blitt oppdaget for lenge siden. Videre vet vi at i solsystemet er det bare gravitasjonen som påvirker planetene, og andre objekter som er fanget i gravitasjonsfeltet. Det er derfor også en makshastighet som ting som er så og så langt vekke fra Solen kan ha. Rundt der Jorde er, er denne hastigheten maks 42 Km/s. Lengre ute er den langt lavere. Hvis Planet X er så langt ute som folk påstår den å være, så rekker den rett og slett ikke å komme til Jorden i tide.

 

Men mindre vi er som deg, og antar at den egentlig er en UFO på størelse med Jupiter eller større som reiser til Jorden for å stoppe rotasjonen til Jorden og gjøre annet faenskap, da. ;)

Lenke til kommentar
FILOSOFI HAR alltid vært fantasi og teori, uten fantasi hadde man ikke oppfunnet noe som helst. Jeg prøver ikke å dikte opp noe bare åpne for mulighetene. Hvis dere ikke kan være åpne for det i det hele tatt, så er det ikke meg det er noe feil med. Mennesker kan ikke forstå alt, og aldri si det er umulig. Sånn er vi ferdig med den idiotiske filosefi debatten????

 

Vel så viktig er det å være kritisk, og å utelukke det man med sikkerhet vet at ikke går eller er sant, i hvertfall til man finner noen form for beviser som støtter påstanden.

Lenke til kommentar
Det er utrolig hvor fort man kan ro med filosofien som åre. :tease:

 

Okei? Men du leder 500 m roingen foreløpig.

 

FILOSOFI HAR alltid vært fantasi og teori, uten fantasi hadde man ikke oppfunnet noe som helst. Jeg prøver ikke å dikte opp noe bare åpne for mulighetene. Hvis dere ikke kan være åpne for det i det hele tatt, så er det ikke meg det er noe feil med. Mennesker kan ikke forstå alt, og aldri si det er umulig. Sånn er vi ferdig med den idiotiske filosefi debatten????

 

Vel så viktig er det å være kritisk, og å utelukke det man med sikkerhet vet at ikke går eller er sant, i hvertfall til man finner noen form for beviser som støtter påstanden.

 

Enig. Sånn det står i artikkelen så er det umulig, ja, men det er ikke sikkert det vil forekomme slik det står i artikkelen da og kan derfor være mulig.

Lenke til kommentar

Det er sant. Vi kan ikke utelukke at det er et eller annet objekt som er på vei mot Jorden, men slik det er fremstilt i artikkelen, er umulig.

 

Men vi kan ikke site og frykte for hva som kan skje, for det er ekstremt mye som kan skje. Vi kan for eksempel bli grillet hvert øyeblikk, hvis vi blir truffet av et gammaglimt som er nært nok Jorden. Dette er bare en av mulighetene, og det finnes mange lignende muligheter. Men det er ikke vits i å leve i frykten og anta at dette kommer til å skje. Det er tross alt ingenting som tyder på at noe slikt skal skje, at noen planetoide er på vei mot Jorden, og selv om det kommer til å skje, så kommer det garantert ikke til å skje i 2012.

Lenke til kommentar
Det er sant. Vi kan ikke utelukke at det er et eller annet objekt som er på vei mot Jorden, men slik det er fremstilt i artikkelen, er umulig.

 

Men vi kan ikke site og frykte for hva som kan skje, for det er ekstremt mye som kan skje. Vi kan for eksempel bli grillet hvert øyeblikk, hvis vi blir truffet av et gammaglimt som er nært nok Jorden. Dette er bare en av mulighetene, og det finnes mange lignende muligheter. Men det er ikke vits i å leve i frykten og anta at dette kommer til å skje. Det er tross alt ingenting som tyder på at noe slikt skal skje, at noen planetoide er på vei mot Jorden, og selv om det kommer til å skje, så kommer det garantert ikke til å skje i 2012.

 

Fint da er vi enig da. Men jeg er sikker å at det kommer til å skje mye spennende som ikke er lett forklarlig fremover mot 2012 eller senere, men vet ikke hva det kan være-lever i håpet. Det filosofi preiket mitt handlet om å generelt godta det som kanskje virker umulig. Selvfølgelig det som er 100% umulig vil ikke kunne skje, men andre ting som er antatt umulig kan kanskje være mulig. Skal gi dere en tanke: mennesker har vel en IQ fra 85 - 170, men kanskje det trengs 600 i IQ for å kunne forstå universets hemmeligheter. Når vi ikke vet hva 95++ % av de stoffene universet består av er så kan vi ikke bortforklare alt.

Lenke til kommentar

We should be open-minded, but not so open-minded that our brain falls out.

 

Korrekt. Men man skal fortsatt være så open- minded at man kan være åpen for ting man ikke nødvendigvis forstår eller vet. Den egenskapen mangler tydeligvis en del her inne.

Det er forskjell på å være åpen for ting man ikke forstår eller vet, og å kaste all kritisk sans ut av vinduet, som var det jeg forsøkte å få frem i resten av innlegget.

 

Fint da er vi enig da. Men jeg er sikker å at det kommer til å skje mye spennende som ikke er lett forklarlig fremover mot 2012 eller senere, men vet ikke hva det kan være-lever i håpet.

Så du er faktisk sikker uten å ha et snev av informasjon som sannsynliggjør det. Du er med andre ord religiøs. Ser du ikke det selv?

 

Det filosofi preiket mitt handlet om å generelt godta det som kanskje virker umulig.

Nei, man skal ikke godta det som virker umulig. Det er rett og slett tåpelig.

 

Selvfølgelig det som er 100% umulig vil ikke kunne skje, men andre ting som er antatt umulig kan kanskje være mulig. Skal gi dere en tanke: mennesker har vel en IQ fra 85 - 170, men kanskje det trengs 600 i IQ for å kunne forstå universets hemmeligheter. Når vi ikke vet hva 95++ % av de stoffene universet består av er så kan vi ikke bortforklare alt.

IQ har da ingenting med saken å gjøre. Det handler om å være metodisk og ikke falle tilbake på tro av mangel på en god forklaring. Å si at man ikke vet er en ting - å dikte opp spinnville historier en helt annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...