Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke lei Pentax. Er lei av å ha kamerahus på service.

 

Tipper du blir fornøyd med Olympus. Personlig liker jeg Olympus veldig godt og kommer til å kjøpe med det selv en dag. Det er noe eget med bilder tatt med Olympuskamera som tiltaler meg veldig. Mest sansynleg kjøper jeg E-620 med en kraftig zoom ved neste lansering av ny modell.

K-7 med limited objektivene blir ikke solgt av den grunn, men muligens DA* Objektivene. Den som lever får se

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien å kjøre med flere systemer hvis man klarer å holde styr på de ;) Ettersom jeg hater å være ute i drittvær; så er ikke Pentax aktuellt for meg. Men jeg kan gjerne anbefale merket for det :thumbup:

 

Så forøvrig at en av de akkrederte fotogragrafene på Notodden kjørte Pentax. Var det noen herfra ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er ingenting i veien å kjøre med flere systemer hvis man klarer å holde styr på de ;) Ettersom jeg hater å være ute i drittvær; så er ikke Pentax aktuellt for meg. Men jeg kan gjerne anbefale merket for det :thumbup:

 

Så forøvrig at en av de akkrederte fotogragrafene på Notodden kjørte Pentax. Var det noen herfra ?

 

Tom

 

Her på Sunnmøre må ein tole litt nedbør, eller so fe`kje ein være mykkje ute. Vedr Olympus so har dei mindre og lettare zoom-objektiv i forhold til Pentax, Nikon Canon osv. Eg likar/gidd ikkje å drasse med meg slike digre klossar på tur, dessutan synest eg det blir tildels litt flaut i folkemengder. Pentax med pannekake ovjektiv er tingen for meg, det brukar 90 % av tida og med k-7 vart det berre enno beire. Eg saknar en telezoom i i området 100-400mm og det har Olympus ein snerten utgåve ta, med fin vekt og størrelse i prisklasse 3000 kr. Trur nok den duger for meg.

Lenke til kommentar

For moro skyld, og fordi jeg har en viss plan om å kjøpe noe slikt en gang med tiden selv, skal jeg prøve å lage en liste over objektiver som passer som 'normalobjektiv' til et Pentax.

Kravet er, i prinsippet, at det skal være brennvidde 28-40mm, relativt kompakt, og ikke minst at det bør ha en blender på f/2 eller større. At det er billig er i prinsippet bare å gi opp, i hvertfall foreløpig.

For tiden bruker jeg selv et M28 f/2.8 og DA40 f/2.8 når kameraet skal i veska, litt anpå anledningen. Er ikke alltid jeg er i humør til å bruke manuellfokus, men likevel trenger 12mm ekstra. Begge kunne nok trengt et blendertrinn til for å være ideelle, men det er snakk om svært god optikk. Veldig imponert over hvor flott "bestefar" fungerer, og det er en ny-ydelig fokusring på det. :wub:

 

Sigma 30 f/1,4 - ~3500kr

* Småskeptisk til MTF-grafen hos PZ

 

Sigma 28 f/1.8 - ~3300kr

* Svær, ikke sett test/bilder fra den

 

Pentax-FA 31 f/1.8 LTD - 9500kr

* Drømmen, om enn rådyr

 

Pentax-FA 35 f/2 - ?kr

* Svært populær løsning, kanskje litt "kjedelig"?)

 

Pentax-FA 43 f/1.9 LTD - ~4100kr

*Flott sak, men litt lang, og ikke minst ganske så dyr.

 

Voigtländer 40 f/2 - ?kr

* Vanskelig å finne, kun manuell fokus)

 

Halvgode løsninger (?):

 

Pentax-DA 40 f/2.8 - ~2800kr

* Litt trang, ikke veldig rask, men svært skarp.

 

Pentax-FA 28 f/2.8 - ?kr

* Treg, blandede meninger om ytelse (annen konstruksjon enn M/A/F28)

 

Pentax-DA 35 f/2.8 LTD Macro - ~3500kr

* Stiller nok kanskje i en litt annen klasse grunnet makromulighetene, men mange som velger det som kompaktobjektivet sitt. Mangler nok litt fart.)

 

Det er vel egentlig åpenbart at det objektivet som egner seg best, pr. spesifikasjoner, er Sigmas 30 f/1.4, men jeg har en viss innebygget skepsis for det, selv om jeg har sett fine bilder tatt med den.

 

PS: Tar gjerne i mot noen erfaringer på "normaler". :)

Lenke til kommentar

Selv håper jeg Pentax DA* 30mm f/? SDM dukker opp på veikartet igjen og lanseres i nærmeste framtid.

 

Jeg har tro på at den blir bra etter å ha sett resultatene fra 55mm f/1,4. Mer datakraft til algoritmene som regner ut gode optiske design vil sikkert også gjøre sitt til at den blir bedre enn eldre design.

Lenke til kommentar
Selv håper jeg Pentax DA* 30mm f/? SDM dukker opp på veikartet igjen og lanseres i nærmeste framtid.

 

Jeg har tro på at den blir bra etter å ha sett resultatene fra 55mm f/1,4. Mer datakraft til algoritmene som regner ut gode optiske design vil sikkert også gjøre sitt til at den blir bedre enn eldre design.

Håper på det samme. Er det ikke en større fotomesse nå til høsten en gang?

Lenke til kommentar

Hei folkens (er det noe hemmelig tegn blant oss pentaxianere??? :D ? ) , har hatt K10D med Pentax 18-250 zomm en stund nå , men ser at jeg ønsker fastobjektiv. Årsaken er enkel, fastoptikk krever mer av meg , det gjør at jeg engasjerer meg mer i hvert enkelt bilde( før jeg tar det ja :D) , istedet for å passivt *dra zoom*

Så nå leter jeg etter brukt fastoptikk.. 14/f.2.8 , 15/f.4.0 , 35/f.2.8 M og enten den nye 55 mm eller 70 mm Ltd

Noen erfaringer /synspunkter?

Sjekker foto.no ofte , noen som vet om andre plasser å sjekke brukt?

 

Mvh :)

Lenke til kommentar
Håper på det samme. Er det ikke en større fotomesse nå til høsten en gang?
Tenker du på de to virkelig store messene, PMA og Photokina, så er begge på vårparten. PMA i begynnelsen av mars, og Photokina er i partalls år i mai.

EDIT: Photokina er i artallsår i september.

 

Jeg er forresten også nysgjerrig på hva DA* 30mm eventuelt blir. Blir den for dyr, så er det allikevel håp, siden den nok vil få bruktprisene på FA 35/2 til å falle ned på et mer vettugt nivå. Om ikke det skjer så ser jeg en DA 35 Makro i min horisont et sted. Jeg har fryktelig lyst på en kompakt normal.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Håper på det samme. Er det ikke en større fotomesse nå til høsten en gang?
Tenker du på de to virkelig store messene, PMA og Photokina, så er begge på vårparten. PMA i begynnelsen av mars og Photokina er i partalls år i mai.

Da er det nok bare jeg som roter. Men får vel uansett håpe at vi får vite noe mer om DA* 30mm snart.

Lenke til kommentar
FotoTim, du bommet nok litt på tiden til Photokina. Den er tidlig på høsten; september hvis jeg ikke husker helt feil. Du tenker muligens på CeBIT som er i mars. Lite foto der, men mye annen moro. Münchenerhalle, f.eks.

 

Tom

Du har rett. September 2010 blir vel neste gang.

 

Sånn i utgangspunktet var faktisk det jeg sa rett. Det er bare en bagatell som ikke stemte helt, nemlig at det var tilbake til den første Photokinafestivalen som foregikk 6.-14. mai 1950 :D

Jeg blingsa rett og slett stygt i en DPReview artikkel.

Lenke til kommentar
For moro skyld, og fordi jeg har en viss plan om å kjøpe noe slikt en gang med tiden selv, skal jeg prøve å lage en liste over objektiver som passer som 'normalobjektiv' til et Pentax.

Kravet er, i prinsippet, at det skal være brennvidde 28-40mm, relativt kompakt, og ikke minst at det bør ha en blender på f/2 eller større. At det er billig er i prinsippet bare å gi opp, i hvertfall foreløpig.

For tiden bruker jeg selv et M28 f/2.8 og DA40 f/2.8 når kameraet skal i veska, litt anpå anledningen. Er ikke alltid jeg er i humør til å bruke manuellfokus, men likevel trenger 12mm ekstra. Begge kunne nok trengt et blendertrinn til for å være ideelle, men det er snakk om svært god optikk. Veldig imponert over hvor flott "bestefar" fungerer, og det er en ny-ydelig fokusring på det. :wub:

 

Sigma 30 f/1,4 - ~3500kr

* Småskeptisk til MTF-grafen hos PZ

 

Sigma 28 f/1.8 - ~3300kr

* Svær, ikke sett test/bilder fra den

 

Pentax-FA 31 f/1.8 LTD - 9500kr

* Drømmen, om enn rådyr

 

Pentax-FA 35 f/2 - ?kr

* Svært populær løsning, kanskje litt "kjedelig"?)

 

Pentax-FA 43 f/1.9 LTD - ~4100kr

*Flott sak, men litt lang, og ikke minst ganske så dyr.

 

Voigtländer 40 f/2 - ?kr

* Vanskelig å finne, kun manuell fokus)

 

Halvgode løsninger (?):

 

Pentax-DA 40 f/2.8 - ~2800kr

* Litt trang, ikke veldig rask, men svært skarp.

 

Pentax-FA 28 f/2.8 - ?kr

* Treg, blandede meninger om ytelse (annen konstruksjon enn M/A/F28)

 

Pentax-DA 35 f/2.8 LTD Macro - ~3500kr

* Stiller nok kanskje i en litt annen klasse grunnet makromulighetene, men mange som velger det som kompaktobjektivet sitt. Mangler nok litt fart.)

 

Det er vel egentlig åpenbart at det objektivet som egner seg best, pr. spesifikasjoner, er Sigmas 30 f/1.4, men jeg har en viss innebygget skepsis for det, selv om jeg har sett fine bilder tatt med den.

 

PS: Tar gjerne i mot noen erfaringer på "normaler". :)

 

Zeiss Distagon 28/2 eller 35/2 :love:

http://www.zeiss.com/c12567a8003b58b9/Cont...125735a00441ecf http://www.zeiss.com/c12567a8003b58b9/Cont...125735a00441ecf

Test http://www.digit.no/wip4/review/lens.epl?id=155903&p=A

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-...ew--test-report

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Noen som vet om det er noen forhandlere i Oslo området som har Pentax på lager (annet enn K-7).  Har en datter som ønsker å kjøpe speilrefleks, og synes det kan være kjekt å kunne byttelåne objektiver med pappa (noe jeg også synes er en god ide  :whistle: ).  Tenkte da først og fremst på K-m, K20D har vel samme utforming på huset som K10D når det gjelder grepet, K-7 blir litt dyrt (og dessuten vesentlig bedre enn mitt :no: )

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er noen forhandlere i Oslo området som har Pentax på lager (annet enn K-7).  Har en datter som ønsker å kjøpe speilrefleks, og synes det kan være kjekt å kunne byttelåne objektiver med pappa (noe jeg også synes er en god ide  :whistle: ).  Tenkte da først og fremst på K-m, K20D har vel samme utforming på huset som K10D når det gjelder grepet, K-7 blir litt dyrt (og dessuten vesentlig bedre enn mitt :no: )

 

Fovi. http://fovi.no/page/products/111332/ Ser ut som om de har både K-m og K200D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...